Kynsisieni - kokemuksia?
Minulla todettiin laboratorionäytteessä kynsisieni.
Aloitettiin sisäinen lääkekuuri joka tulee kestämään vuoden ja 4 varpaankynttä poistettiin haudehoidolla.
Kaikki vanhat kengät roskikseen ja uusia tilalle.
Kylpyhuoneen lattian pesen kloritella 2 x viikossa.
Melkoinen projekti!
Kokemuksia muilla?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt aloittaja jouduit ostamaan uusia kenkiä, niin ethän ostanut muovisia? Myös sukat kannattaa vaihtaa niihin, joissa pohja ja varvasosa on esim. villaa. Kaikki keinokuitu eli muovi on jalkojen terveydelle myrkkyä.
Minulla on diabetes ja olen ylitarkka kenkien ja sukkien suhteen. Jalkani ovat pysyneet terveenä. Hoidan niitä itse, koska sienitartuntapelkoni vuoksi en uskalla käydä jalkahoitajalla.
Minkä takia muovi on myrkkyä?
Muovi ei anna ihon hengittää. Jalat hikoavat ja sieni viihtyy hyvin kosteassa. Voi tulla haavaumia varvasväleihin ja muuta ikävää kynsisienen lisäksi.
Esim. urheiluvaatteissa on polyamidia. Se nimenomaan päästää hien läpi, eikä jää vaattesseen niinkuin esim. puuvilla
No käytä sinä vain muovisukkia ja muovikenkiä. Minä en diabeetikkona käytä ja terveet jalkani saavat kehuja.
82: Minä käytän sukkia, joissa on polyamidiakin ja pesen ne kuudessakympissä. Minulla on jalat aina olleet niin hyvässä kunnossa, etten ikinä ole edes jalkaterapeutille päässyt, vaikka diagnoosi on ollut 20 vuotta. Sinne päästäkseen pitää olla jaloissa jo jotakin vikaa. Päinvastoin, lääkäri on aina kiitellyt jalkojeni kuntoa. Sinä tuhlaat rahojasi suotta kalliisiin sukkiin, minä käytän halpakaupan diabetessukkia yleensä, hinta aina alle vitosen pari, Nordsox taitaa olla merkki. Näin kesäaikaan mennään Pirkan ohuilla nilkkasukilla, hyvät ovat nekin.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Terveyskirjasto Fungirolista: "Lääkkeen vaikutus säilyy pitkään ihossa ja kynsissä lääkehoidon loppumisen jälkeen ja lopullinen paraneminen ja oireiden täydellinen häviäminen saattaa tapahtua vasta jopa kuukausien kuluttua. Tämä vastaa sitä ajanjaksoa, joka tarvitaan terveen kynnen kasvuun." Samoin sanoi dermatologi joka määräsi minulle Fungirolin varpaankynsien sieneen. Hän puhui alustavasti 3 kk:n hoitoajasta mutta kirjoitti tuplareseptin ja vinkkasi, että jos sienimuutokset näyttävät olevan poissa 3 kk kuluttua, voin silti halutessani jatkaa hoitoa varman päälle siten, että käytän lääkettä vielä muutaman viikon annoksella tabletti kahdesti viikossa. Nyt on lääke mennyt noin kuukauden, ja mahdolliset sivuvaikutukset ovat ilmeisesti vilkkaan mielikuvituksen aiheuttamia :)
Miten ne sienimuutokset voisivat hävitä kolmessa kuukaudessa? Eihän se lääke korjaa jo vahingoittunutta kynttä
Tilanteen mukaan. Jos vahingoittunutta kynttä on esim vain sen kärkiosassa joka kasvaa pois vaikkapa 3 kk kuurin aikana ja lääke jää silti vaikuttamaan vielä pitkään kuurin loputtuakin, ei lääkettä tarvitse vuositolkulla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vuodelta 2019, joten ap ei varmaan neuvoja enää kaipaa. 😁
Me muut kaivataan!
Aloitus on vuodelta 2019, joten ap ei varmaan neuvoja enää kaipaa. 😁