Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö aina haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä, vai vain silloin kun muut näkevät?

Vierailija
17.09.2019 |

Itse syön kotona yleensä ilman veistä haarukka oikeassa kädessä. Jos on sellainen ruoka että tarvii veitseä, niin sitten.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitsi vasemmassa kädessä? Mee roskiin.

Vierailija
2/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska se olisi etiketin vastaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.

Vierailija
4/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos safka on dellaista, että pelkkä haarukka riittää, niin käytän pelkästään sitä.

Kiinalaisessa pyydän puikkojen sijaan haarukan ja veitsen. Ja Italiassa pastaa syödessä lusikan sijaan vaadin veitsen. Silmiään pyöritellen, siis italiassa, tuovat. Mutta so what, syön niin kuin halluan.

Vierailija
5/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syön pelkällä haarukalla jos se on mahdollista. Jos tarvitsen veistä niin se on oikeassa ja haarukka vasemmassa.

Vierailija
6/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on miten päin ne on, itse syön haarukka vasemmassa kädessä koska olen vasenkätinen ja oikeakätiset haarukka oikeassa kädessä.

7/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ruuasta.

Vierailija
8/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina samalla tavalla (haarukka vasemmassa, veitsi oikeassa kädessä), kun lautasella on jotakin muuta kuin keittoa tai spagettia. Lapsena opittu tapa, johon eivät muiden katseet vaikuta.

Jos olisi jokin helpompi tai mukavampi tapa, luultavasti käyttäisin sitä yksin ollessani. Mutta kun sellaista ei ole. Amerikkalaisten tapa siirrellä haarukkaa kädestä toiseen on mielestäni hankalampi ja epäkäytännöllinen.

Vierailija
9/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan milloinkaan ikipäivänä ymmärtänyt miksi haarukkaa on pidettävä heikommassa kädessä, vaikka se on syömisessä veistä suuremmassa roolissa.

Vierailija
10/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkään ravintolassa tai edes aikoinaan koulussa ei kertaakaan valitettu vaikka syön ns. "väärissä käsissä" eli haarukka oikeassa ja veitsi vasurissa. Ainoa joka asiasta on nipottanut ja valittanut on äitini, jonka mukaan vain ainoastaan homot ovat vasenkätisiä ja minä en ole niistä kumpaakaan.

Vierailija
11/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona ollessani syön kaiken ruoan kulhosta lusikalla tietokoneen edessä istuen.

Vierailija
12/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan milloinkaan ikipäivänä ymmärtänyt miksi haarukkaa on pidettävä heikommassa kädessä, vaikka se on syömisessä veistä suuremmassa roolissa.

Minusta taas ruokapalan nostaminen suuhun on paljon kevyempi ponnistus kuin ruoan paloittelu, johon veistä tarvitaan. Usein oikean käden motoriikka toimii oikeakätisillä tehokkaammin, mikä on leikkaamisessa tarpeen.

Jos ruoka on jotain mössöä, toki on ihan perusteltua nostaa sitä suoraan suuhun haarukalla, kun pilkkomistyö jää pois. Silloin voi käyttää kotona sitä käytä joka tuntuu itselle luontevimmalta.

Vierailija
13/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syön aina pelkällä haarukalla ja paloiteltavat jututkin paloittelen etukäteen. Kodin ulkopuolella syön kyllä sitten ihan oikeaoppisesti veitsellä ja haarukalla.

Vierailija
14/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veitsi on suuremmassa osassa, sillä leikataan ja haarukalla vain pidetään se ruoka paikallaan.  (esim.pihvi)

Kaikkia ruokia ei ole edes tarkoitus syödä molemmilla välineillä.

Vierailija
15/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä syö veitsi vasemmassa kädessä. Kotona ja töissä taukotilassa syön pelkällä haarukalla (oikeassa kädessä), jos ruoka ei vaadi leikkaamista (tai ole lusikalla syötävää). Ravintolassa (pois lukien ns. käsin syötävä) syön aina haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.

Vierailija
16/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytän haarukkaa ja veistä niin veitsi oikeassa kädessä, haarukka vasemmassa. Jos vain haarukkaa niin haarukka oikeassa. Osaan kyllä syödä myös että haarukka ja veitsi on toisinpäin mutta en tajua miksi pitäisi.

Vierailija
17/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelen ruokailuvälineitä käsistä toiseen ihan yhdenkin aterian aikana. :D

Vierailija
18/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25, oikeakätinen ja aina syönyt haarukka oikeassa kädessä. Noloa varmasti, tiedän. Eipä minulle tuntemattomat kuitenkaan tiedä olenko oikea- vai vasenkätinen jos vietän heidän seurassaan hetken ruokailun merkeissä. Ei ole koko ikäni aikana kukaan tullut asiasta minulle sanomaan, ketään ei ole haitannut. Tarhassa ei painotettu sen tärkeyttä, että oikeakätisillä veitsi pitäisi olla oikeassa kädessä. Jos olisi painotettu, olisin varmaan oppinut sen. Kai sitä vieläkin voisi opetella, mutta ei kiinnosta tarpeeksi. Tämä on juuri yksi niistä ikiaikaisista säännöistä/tavoista, jolle ei löydy yhtäkään kunnollista syytä, mutta ajatellaan silti että niin vain pitää tehdä. Olen aika kova kyseenalaistamaan turhia sääntöjä ja periaatteita, jos en löydä niille järjellistä selitystä esim. se olisi oikeasti jotakuta loukkaavaa/epäkohteliasta, vaikuttaisi toisen ihmisen elämään negatiivisesti, satuttaisi jotakuta tai olisi jollekin vaaraksi. Kutsukaa vain moukaksi. :D 

Vierailija
19/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syön julkisella paikalla ja/tai seurassa ruokaa joka vaatii sekä haarukan että veitsen käyttöä, pidän haarukkaa vasemmassa kädessä ja veistä oikeassa. Sitten jos on esim. keittoa, syön tietysti lusikalla, jota pidän oikeassa kädessä. Olen oikeakätinen.

Kun syön kotona yksin tai mieheni kanssa, teen ruoka-annoksen valmiiksi keittiössä, pienin sopiviin suupaloihin kaiken ruoan joka tarvitsee pieniä, ja siirryn sohvalle syömään niin että haarukka on oikeassa kädessä. En edes ota veistä mukaan vaan syön pelkällä haarukalla.

Vierailija
20/71 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan syödä muidenkin nähden pelkällä haarukalla. Joskus myös syön lusikalla muutakin kuin keittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi