Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohuet hiukset paksummiksi

Vierailija
17.09.2019 |

Hiukseni ovat siis ohentuneet raudanpuutosanemian ja kilpirauhasvaivojen takia merkittävästi. Lyhennytin jo pitkät hiukseni melko lyhyiksi.onko tuohon kasvuun ja paksuuntumiseen mitllaisia keinoja? Rautaa syön ja kilpparijutut nyt hoidettu.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveyskeskuksessa lääkärillä. Eikö ne siellä sitten helposti laita tiputusta? Olen kuullut että melko kallista, jos sen takia määräävät vain tabletit? Ap

Vierailija
22/24 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabletit on ensisijainen keino nostaa ferritiiniä, koska tiputus on rankempi elimistölle ja siinä on riskejä. Tabletteja tulee vaan syödä tarpeeksi (100-400 mg/päivä) ja tarpeeksi pitkään (puoli vuotta - jopa vuosia), ettei arvot putoa heti kuurin lopettamisen jälkeen kun keho ottaa raudan käyttöön.

Tärkeintä on löytää ja hoitaa raudanpuutteen syy ensin, muuten kaadetaan vaan vettä siivilään. Esim. runsaat kuukautiset, keliakia yms. pitää tutkia ja poissulkea tai hoitaa. Muuten raudan syöminen menee hukaan, ja voi peittää vaikeamman sairauden oireita pitkäänkin. Osaava lääkäri on avainasemassa tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli runsaat kuukautiset ja sain niiden hoitoon kierukan joka ensi yrittämällä oli ilmeisesti mennyt niin ettei osattu asettaa oikealle paikalle. Se on nyt vaihdettu ja vuodot ovat rauhoittuneet. Nyt hemppari on alkanut nousta hitaasti. Ferritiini ei ole vielä noussut mutta varmaan alkaa siitä kohota. Ap

Vierailija
24/24 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli runsaat kuukautiset ja sain niiden hoitoon kierukan joka ensi yrittämällä oli ilmeisesti mennyt niin ettei osattu asettaa oikealle paikalle. Se on nyt vaihdettu ja vuodot ovat rauhoittuneet. Nyt hemppari on alkanut nousta hitaasti. Ferritiini ei ole vielä noussut mutta varmaan alkaa siitä kohota. Ap

Jaksa syödä vaan niin saat varastoraudankin kuntoon.  ja vaadi että rauta-arvoasi saat käydä tarkistamassa tarpeeksi usein sitten tulevaisuudessa ja että seurantaa ei lopeteta liian nopeaan. Ferritiini tarvitsee saada kohoamaan kunnolla ennenkuin edes kannattaa harkita lisäraudan lopettamista. Elämä näyttää aivan erilaiselta sitten kun jaksaa taas, eli kun ei ole happivajauksessa ts. anemiassa.

Itse en tiedä ferritiiniä, mutta hemoglobiini on käynyt 117 ja sitten kun hemppa kohosi, jaksoin taas vaikka mitä eikä ollut energiaton. Masennukseen ei rauta auta, mutta jos väsymys on raudasta johtuvaa(tai kilpirauhasesta-tyroksiini) niin kuuri auttaa.