Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluterveyskysely: tyttöjen seksuaalinen häirintä somessa on selvästi lisääntynyt

Vierailija
17.09.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10973856

Mistä tämä kertoo?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan tötteröhuuliherutuskuvat samalla lisääntyneet?

Vierailija
2/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä miten sairaita pojat ja miehet ovat?

Voi ne kiusaajat olla muita tyttöjäkin. Täälläkin näkee miten julkkisnaisia riepotellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkäpä ovat, mutta myös tällä palstalla, jossa ei tötteröherutus- tai muitakaan kuvia ole, seksuaalinen häirintä on myös lisääntynyt. Ketjun aihe voi olla ihan mikä tahansa, kun runkkurinki kiitää paikalle läähättämään, puhumaan härskejä ja kysymään intiimejä kysymyksiä. Miten tämän selität, kun ei herutuskuvia ole?

Miten todistat, että on lisääntynyt? Subjektiivinen havainto?

Ehkä asiaan vaan kiinnitetään nykyisin enemmän huomiota ja ennen kaikkea se osataan tunnistaa.

Vierailija
4/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkäpä ovat, mutta myös tällä palstalla, jossa ei tötteröherutus- tai muitakaan kuvia ole, seksuaalinen häirintä on myös lisääntynyt. Ketjun aihe voi olla ihan mikä tahansa, kun runkkurinki kiitää paikalle läähättämään, puhumaan härskejä ja kysymään intiimejä kysymyksiä. Miten tämän selität, kun ei herutuskuvia ole?

Ehkä asiaan vaan kiinnitetään nykyisin enemmän huomiota ja ennen kaikkea se osataan tunnistaa.

No ihan sillä, että olen palstaillut täällä 10 vuotta, ja ennen täällä sai ihan rauhassa keskustella vaikkapa intiimivaivoista ilman, että ketjut muuttuivat runkkareiden temmellyskentäksi. Kyllä mä olen osannut tunnistaa seksuaalisen ahdistelun jo nuoresta.

Vierailija
5/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi sitä ei saa sanoa mutta onhan silläkin väliä millaisia kuvia someen itsestään laittaa ja miten meikkaa ja pukeutuu.

Vierailija
6/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi sitä ei saa sanoa mutta onhan silläkin väliä millaisia kuvia someen itsestään laittaa ja miten meikkaa ja pukeutuu.

Niin, mutta sitten toisaalta sitä seksuaalista häirintää kyllä saa osakseen, vaikka ei olisikaan pukeutunut seksikkäästi tai laittaisi seksikkäitä kuvia. Mites tämän voi selittää?

Vierailija
7/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta sitten toisaalta sitä seksuaalista häirintää kyllä saa osakseen, vaikka ei olisikaan pukeutunut seksikkäästi tai laittaisi seksikkäitä kuvia. Mites tämän voi selittää?

Vierailija
8/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on aina ollut, siitä vaan puhutaan nykyään yhä useammin.

Vierailija
9/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole yhtään tyrkky, niin härintää on kyllä paljon vähemmän. Omasta olemuksesta ja vaatetuksesta riippuen saa jopa ihan kokonaan kulkea rauhassa. 

Vierailija
10/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 16-vuotias tytär ei todellakaan ole tätä töröhuuliporukkaa. Meikkaa hillitysti, puuteria, ripsiväriä ja kulmat hyvin luonnollisesti. Laittaa someen lähinnä maisemakuvia esim. auringonlaskusta, syksyn lehdistä ym. ja joskus jonkun aivan normaalin selfien tai kuvan kavereiden kanssa. Ei mitään tyrkkykuvia todellakaan. Profiilinsa on yksityinen, eli ei-kaverit eivät näe kuin aivan tavallisen kuvan tavallisesta 16-vuotiaasta nuoresta. Silti hän saa päivittäin yhteydenottoja ja osin törkeitäkin viestejä täysin tuntemattomilta ihmisiltä. Mites tämän selität? Vai onko se tyttäreni syytä, kun kehtaa pitää somessa yksityistä profiilia, jonne ei laita mitään töröhuuli- tai vähäpukeisia kuvia?

Itse saan myös paljon törkyä miehiltä vaikka pukeudun peittävästi. Tästä saankin joskus kommentteja että on mielenkiintoista kun näin hyvännäköinen ei heruta. Meikkaan kyllä ja ilmeisesti vain yleisolemukseni on provosoiva. Tosiaan joskus miehet ovat nähneet vain kasvoni ja törkyvyöry on voinut alkaa. Nykyään yli parikymppisenä kohtaan enemmän ahdistelua kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
11/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tyttöjen tietoisuus asiasta on lisääntynyt. Ja luultavasti myös pienempikin asia saa nykyään isomman merkityksen.  

Oli sitä minunkin nuoruudessani mutta kun kukaan ei tehnyt siitä mitään numeroa, ei se itsellekään niin iso juttu ollut. Ajateltiin vaan, että miehet/pojat on miehiä, kaikilta niiltä ei saa kunnon kohtelua. Ja osattiin olla myös varovaisempia. Ainakin jotkut välillä.

Vierailija
12/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole yhtään tyrkky, niin härintää on kyllä paljon vähemmän. Omasta olemuksesta ja vaatetuksesta riippuen saa jopa ihan kokonaan kulkea rauhassa. 

Aha, mistähän tähän voi saada takuut? Mua on häiritty ihan oikeassa elämässä silloin, kun olen pukeutunut aivan tavallisiin vaatteisiin tai tyyliin verkkareihin ja kumppareihin. Voitko antaa tarkat vinkit, miten pukeutua, jotta sitä häirintää ei kokisi?

Vierailija
13/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, mistähän tähän voi saada takuut? Mua on häiritty ihan oikeassa elämässä silloin, kun olen pukeutunut aivan tavallisiin vaatteisiin tai tyyliin verkkareihin ja kumppareihin. Voitko antaa tarkat vinkit, miten pukeutua, jotta sitä häirintää ei kokisi?

Ei ole olemassa mitään takuita. Totean vain oman empiirisen havaintoni. 

Vierailija
14/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään takuita. Totean vain oman empiirisen havaintoni. 

Ja mä totesin omani (sä et muuten kertonut, että kyseessä on empiirinen havainto, vaan kirjoitit ohjemuodossa): häirintää on, vaikka pukeutuisin miten. Itse asiassa, kaikkein eniten olen kokenut häirintää ihan vain kadulla kävellessäni, vähemmän sitä on ollut vaikkapa yökerhossa tai baarissa, vaikka päällä olisi ollut jotain paljastavaa ja huomiota herättävää.

Vierailija
15/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi kaikille:

Onko uhrin vika että joku ahdistelee seksuaalisesti instagramissa?

-Ei ole

Onko ahdistelu ok?

-Ei ole

Onko todennäköisempää tullu ahdistelluksi jos twerkkaa stringeissä julkisessa instaprofiilissa?

-Kyllä on

Onko ahdistelu silloin ok?

-Ei ole

Vierailija
16/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennykseksi kaikille:

-Ei ole

Onko ahdistelu ok?

-Ei ole

Onko todennäköisempää tullu ahdistelluksi jos twerkkaa stringeissä julkisessa instaprofiilissa?

-Kyllä on

-Ei ole

Yks kysymys. Miks oot julkisesti stringeissä jos et juurikin odota kehuja pebastasi tms. ?

Vierailija
17/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvennykseksi kaikille:

-Ei ole

Onko ahdistelu ok?

-Ei ole

-Kyllä on

-Ei ole

Yks kysymys. Miks oot julkisesti stringeissä jos et juurikin odota kehuja pebastasi tms. ?

Yks kysymys: mitkä kaikki vaatteet on sitä varten, että niiden myötä odotetaan kehuja pebasta yms.?

Vierailija
18/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös todella paljon tyttöjä ja naisia, jotka pitävät huomiosta.

Vierailija
19/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En somesta tiedä mutta tosielämän kokemusten perusteella voin sanoa ettei pukeutumisella ole väliä.

Vierailija
20/26 |
17.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan sillä, että olen palstaillut täällä 10 vuotta, ja ennen täällä sai ihan rauhassa keskustella vaikkapa intiimivaivoista ilman, että ketjut muuttuivat runkkareiden temmellyskentäksi. Kyllä mä olen osannut tunnistaa seksuaalisen ahdistelun jo nuoresta.

Minä olen vasta aikuisena tajunnut tajunnut, että koin nuorena seksuaalista häirintää. Meidän luokan kiusaaja kavereitaan hauskuuttaakseen tapasi tivata ujoilta ja muuten estyneiltä hikareilta heidän seksielämästään ja kommentoida heidän rintojaan. Jos hikarit nolostuivat, heille naurettiin julmasti.

Asiassa hämäsi se, että kysyjä oli (oletettavasti)heteroseksuaalinen nainen, joka teki tätä puhtaasti nolatakseen. Ja voin kertoa, että niistä kommenteista kärsivät kymmenet ihmiset, vaikka kyseessä oli vain yksi kiusaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan