Auttakaa mua suunnittelemaan nirson perheen ruokalista!
Haluan ajan säästämiseksi suunnitella nelihenkiselle perheellemme kiertävän ruokalistan, josta löytyisi valmiit ruokaideat esim. neljän viikon ajalle.
Ongelmana kuitenkin on, että mies ja lapset ovat suunnattoman nirsoja. Lapset eivät syö mausteisia ruokia eivätkä ruokia, missä raaka-aineet on sekoitettu keskenään (esim. useimmat pastat ovat tällaisia). Lämpimät kasvikset ovat ehdoton ei. Keitot eivät maistu. Kala ja merenelävät eivät käy. Avokado, basilika, vuohenjuusto tms. ovat poissa kuvioista. Palkokasvit ja kananmuna ovat no-no. Muuten kyllä syömme lihaa, viljoja ym. normaalisti.
Mitä ihmettä näillä spekseillä voi muka kokata? Nyt syömme lähinnä spagettia ja jauhelihakastiketta, riisiä ja kanakastiketta, perunaa ja nakkikastiketta, ranskalaisia ja nugetteja... Ihannetilanteessa lapset (ja se mies) söisivät ihan kaikkea, mutta lähdetään nyt siitä oletuksesta tässä suunnittelussa, että tilanne ei miksikään muutu.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nirsoutta. Minä olen syönyt kaikkea pienestä pitäen. Opetelkaa tekemään monipuolisia ruokia ni ei tule nirsoutta
Tämä ei itse asiassa ole ihan totta; teen erittäin monipuolisesti ruokaa, ja teen sen niin hyvin että ammattikokitkin arvostavat.
Silti tytär (10 v.) on aina nirsoillut aivan mielipuolisesti. Kai se opitaan jo päiväkodissa kavereilta?
Sain sen kuvan ap:n kirjoituksesta, että syövät myös vihanneksia jne. Tee samoja ruokia kuin ennenkin, tarjoa enemmän vihanneksia, hedelmiä jne.
Naurettavaa tollainen nirsoilu. Joo, kaiken ei tarvitse olla lempparia ja välillä voi olla päiviä että kotona on "pahaa" ruokaa, mutta voivoi. Lapsille ja miehille sama homma kun koirille - ei vaihdella ruokaa "jos vaikka tää kelpais" tyyliin, vaan tarjotaan niin kauan että alkaa upota. Jos aina annetaan tarjolle "sitä hyvää" niin miksi söisi "pahaa". Syömättä jättämisellö tarjotaan taas seuraavan kerran jotain hyvää. Hohhoijjaa. Ykskään koira tai mies ei ole kuollut siihen että on NIRSO. Sairaudet ja nirsoilu on kaks ihan eriasiaa. Lapsi ei kuole siihen jos se on vuorokauden syömättä ruokaa. Kyllä se syö sitten seuraavana tai viimeistään sitä seuraavana kun ei ole muuta tarjolla.