Auttakaa mua suunnittelemaan nirson perheen ruokalista!
Haluan ajan säästämiseksi suunnitella nelihenkiselle perheellemme kiertävän ruokalistan, josta löytyisi valmiit ruokaideat esim. neljän viikon ajalle.
Ongelmana kuitenkin on, että mies ja lapset ovat suunnattoman nirsoja. Lapset eivät syö mausteisia ruokia eivätkä ruokia, missä raaka-aineet on sekoitettu keskenään (esim. useimmat pastat ovat tällaisia). Lämpimät kasvikset ovat ehdoton ei. Keitot eivät maistu. Kala ja merenelävät eivät käy. Avokado, basilika, vuohenjuusto tms. ovat poissa kuvioista. Palkokasvit ja kananmuna ovat no-no. Muuten kyllä syömme lihaa, viljoja ym. normaalisti.
Mitä ihmettä näillä spekseillä voi muka kokata? Nyt syömme lähinnä spagettia ja jauhelihakastiketta, riisiä ja kanakastiketta, perunaa ja nakkikastiketta, ranskalaisia ja nugetteja... Ihannetilanteessa lapset (ja se mies) söisivät ihan kaikkea, mutta lähdetään nyt siitä oletuksesta tässä suunnittelussa, että tilanne ei miksikään muutu.
Kommentit (63)
Ongelma on toisessa päässä eli syöjissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan teet ravitsevaa ruokaa, niin se riittää. Kyllä ne syö kun on tarpeeksi nälkä. Voi mennä muutama viikko, mutta johan alkaa nirsoilu loppua kun ei ole tarjolla mitään ranskiksia ja nuggetteja, vaan jos haluaa nälkänsä pois on syötävä vaikka makaronilaatikkoa, nakkikeittoa.. aloita jostain helpoista ja tavanomaisista ruuista, jotka muistuttaa niitä mitä jo nyt syötte. Esim. just tuo spagetti ja jauhelihakastike - tee tomaattinen makaronilaatikko. Perunaa ja nakkikastiketta - tee yksinkertainen perunanakkikeitto. Älä lisää alkuun niitä kaikista "ällöimpiä", esim. keittoon keittojuureksia.
Keittojuurekset kuuluu keittoon.
Olen eri, mutta ehdottomasti sitä mieltä, että pakastimen keittojuurekset pilaa keiton. Minä laitan perunaa, porkkanaa, parsaa, ja pakasteesta papuja.
Jos on nirsoja lapsia, kandee parsa lisätä heti alussa, niin se mössööntyy ja sen syö vahingossa.
Vähän sama, kun jauhelihakastikkeeseen kannattaa lisätä porkkanaraastetta. Menee vahingossa alas.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan teet ravitsevaa ruokaa, niin se riittää. Kyllä ne syö kun on tarpeeksi nälkä. Voi mennä muutama viikko, mutta johan alkaa nirsoilu loppua kun ei ole tarjolla mitään ranskiksia ja nuggetteja, vaan jos haluaa nälkänsä pois on syötävä vaikka makaronilaatikkoa, nakkikeittoa.. aloita jostain helpoista ja tavanomaisista ruuista, jotka muistuttaa niitä mitä jo nyt syötte. Esim. just tuo spagetti ja jauhelihakastike - tee tomaattinen makaronilaatikko. Perunaa ja nakkikastiketta - tee yksinkertainen perunanakkikeitto. Älä lisää alkuun niitä kaikista "ällöimpiä", esim. keittoon keittojuureksia.
Tuskin haluavat mitään muuta kuin mihin ovat tottuneet, mutta tee itsellesi vaihtelevampaa. Kaikki ovat onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ehdottomasti sitä mieltä, että pakastimen keittojuurekset pilaa keiton. Minä laitan perunaa, porkkanaa, parsaa, ja pakasteesta papuja.
Jos on nirsoja lapsia, kandee parsa lisätä heti alussa, niin se mössööntyy ja sen syö vahingossa.
Vähän sama, kun jauhelihakastikkeeseen kannattaa lisätä porkkanaraastetta. Menee vahingossa alas.
Jos ei ole tuorejuureksia ni silloin laitetaan pakastejuureksia, eivät ole ainakaan minun keittoani pilanneet. Parsan laittamista keittoihin en ymmärrä. Teen perinteisiä keittoja.
Olisit äänestänyt perussuomalaisa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tuorejuureksia ni silloin laitetaan pakastejuureksia, eivät ole ainakaan minun keittoani pilanneet. Parsan laittamista keittoihin en ymmärrä. Teen perinteisiä keittoja.
Tarkoittaa varmaan parsakaalia.
En pysty auttamaan, kun itse painiskelen samanlaisten nirppanokkien kanssa. Yksi ei syö tuota ja toinen ei tuota... Yhden käden sormilla on laskettavissa ne ruokalajit, jotka kaikille kelpaavat. Olis ihan kiva, jos voisi olla tiukkana, mutta tytär on hentoinen ja oireilee syömishäiriötä, niin kyllä sitä jauhelihakastiketta mielellään tekee, jos se maistuu. Meillä yllättäen menee puurot ja niitä voi tehdä monenlaisia.
Nirsot tulee siitä kun ei enää osata laittaa ruokia.
Tee mitä teet, mutta älä kasvata lapsistasi tuommoisia kiittämättömiä nirppanokkia. Tee tavallista, terveellistä kotiruokaa, ja jos ei kelpaa niin olkoot syömättä. Kyllä ne sitten syö kun tulee nälkä. Tämä toimi omaan nirsoilijaan ja nykyään syö jo lähes kaikkea mitä on eteen tyrkätty.
Että pitäis vielä suunnitella ruokalista nirsoille. Teet sitä mitä teet ja laita kasviksia myös ruokiin.
Ap saa syyttää itseään että ovat nirsoja. Itse olin pienenä nirso kun äiti teki vain tiettyjä perusruokia, ei ikinä mausteita yms. No äiti, isä ja kotona asuvat pikkusisarukseni ovat edelleen nirsoja, jopa paprika, sipuli, tortillat ovat heille eksoottista ja kaikelle nyrpistellään.
Itse olen opettanut lapseni pienestä asti syömään kaikkea mahdollista.
Huomaa kyllä, että osalla vastaajista ei ole mitään kokemusta nirsoista lapsista. Ei kyllä todellakaan heille voi piilottaa porkkanaraastetta jauhelihakastikkeeseen tai tarpeeksi pehmennyttä parsaa keittoon. Nirso lapsi maistaa (tai huomaa suutuntumasta) jo sen, minkä merkkisistä kaurahiutaleista kaurapuuro on tehty.
Meillä meni nirsoille lapsille aika montakin ruokalajia alas, kunhan eri ruoka-aineet olivat selkeästi erillään eikä niitä oltu sotkettu kastikkeella. Esimerkiksi
- keitetyt perunat ja jauhelihapihvit (ei siis kastiketta eikä muusi tai ranskanperunat)
- keitetyt perunat ja porsaankyljykset
- keitetyt perunat ja lihapullat
- riisi ja uunissa kokonaisena paistettu kana
- riisi ja pannulla paistetut kanafileet
Mitään kypsennettyjä vihanneksia lapset eivät syöneet, mutta sen sijaan raakana vihannekset ja hedelmät kyllä maistuivat, joten raakoja vihanneksia oli aina tarjolla. Omat lapseni söivät perunan kanssa myös kalaa, kunhan file oli paistettu sellaisenaan eikä siihen ei oltu sotkettu mitään muuta.
Kaikki kiusaukset olivat ainakin meillä inhokkeja, joita lapset eivät syöneet edes sitten, kun ruokavalio oli jo muuten laajentunut.
Yritin joskus täällä neuvottua taktiikkaa "minä teen mitä teen ja jos se ei kelpaa, jääköön nälkäisiksi", mutta ainakaan meillä se ei toiminut. Yhtään ainoaa uutta ruokalajia lapset eivät sillä tavalla ruvenneet syömään, vaan he päinvastoin söivät entistä yksipuolisemmin. Kun ruoka-aikana tarjottu ruoka ei maistunut, niin vatsa täytettiin sitten leivällä ilta- ja aamupalalla.
Mun mies oli tavatessamme tosi nirso - ei syönyt possua, ei tonnikalaa, ei paistia ja monet perusruuatkin oli yök. Mäkkärillä ja kahvilla eli ja hankki itselleen myös db2. Ihmetteli teenkö tosiaan kaikki ruuat itse vaikka kaupasta saa valmiina.
Nyt 23v myöhemmin on tosi "gurmandi". Eineksiä syö ehkä pari kertaa vuodessa kun olen reissussa, muuten kaikki pitää tehdä alusta itse;) Ja tekee tosi hyvää ruokaa itsekin. Possu ja paisti kuuluu lempiruokiin siinä missä monet muutkin.
Loppujen lopuksi kyse oli siitä että oli kasvatettu eineksillä ja voileivillä eikä kotiruualla, harvat kerrat kun oli tehty jotain oli olleet hirveää kuraa. Raakaa paistia ja kuivia kyljyksiä.
Tarjolle vain ruokaa sitkeästi. Syövät tai eivät. Kyllä nälkä opettaa
Mitä tuota enempää miettimään.
Perunaa, makkaraa, lihapullia, makaronilaatikkoa, hernekeittoa, nakkikeittoa ym. perusruokia, joita suomalaiset ovat syöneet aina, eivätkä ole nälkään kuolleet.
Miksi niitä lapsia pitää kiusata oudoilla mauilla ja eväillä joita syövät puput ja märehtijät? Heittäkää helkuttiin omalaatuiset mausteet ja epämääräiset gourmetherkut joista itse pidätte (tehkää itsellenne ne sapuskat joita voitte syödä oksentamatta) ja antakaa lasten syödä perinteistä kotimaista perusruokaa.
Antaisin tuollaisten nääntyä nälkään. Pelkästään aloitusta lukiessa alkoi ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne kettoon täytyy lisätä sitä parsaa, elleivät lapset pidä sen mausta?
Miksi sinne jauhelihakastikkeseen pitää laittaa porkkanaa?
Onko tuo joku uusi keino tuntea ylemmyyttä, että sainpas huijattua lapset syömään heille ällöttäviä aineksia?
Jonain päivänä toivottavasti lapsesi keittävät sinulle keiton johon on piilotettu jäniksen papanoita ja hihittelevät keittiönnurkassa, "saatiinpahan vanha harppu nielemään omia lääkkeittään".
Vuohenjuustoa, avokadoa, mereneläviä ja plaa plaa. Mitähän nuo merenelävät mahtaa olla, simpukoita? Tee tavallista kotiruokaa, esim. vuohenjuusto maistuu ihan samalle, kuin ummehtunut märkä maa haisee. Pthyi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne kettoon täytyy lisätä sitä parsaa, elleivät lapset pidä sen mausta?
Miksi sinne jauhelihakastikkeseen pitää laittaa porkkanaa?
Onko tuo joku uusi keino tuntea ylemmyyttä, että sainpas huijattua lapset syömään heille ällöttäviä aineksia?
Jonain päivänä toivottavasti lapsesi keittävät sinulle keiton johon on piilotettu jäniksen papanoita ja hihittelevät keittiönnurkassa, "saatiinpahan vanha harppu nielemään omia lääkkeittään".
Kahteen ensimmäiseen vastaus: jotta lapset saavat tarpeeksi vitamiineja.
Kyllä meillä lapset ovat oppineet syömään paljon erilaisia ruokia, kun on sanottu, että olet ennenkin syönyt sitä tai tätä. Siksi he uskaltavat maistaa samaa toisessakin muodossa.
- eri