MAALISTAAPEROT: Keskiviikkopino
Huomenta,
minä täällä taas. Minulle tämä aamu on paras aika tulla koneelle. Ehdin lukea edellisen päivän pinon ja kirjoitella oman viestin juuri ennen kuin pitää herättää esikoinen.
NUKUTTAMISESTA sen verran, että se on meillä säännöllisen epäsäännöllistä. Päiväunille Veeti menee päiväulkoilun ja ruokailun jälkeen. Vaihdan hänelle vaipan, luen kirjaoja ja hän nukahtaa syliini itsekseen tai unimaitoon tuttipullosta. Iltaunille hän menee iltapäiväulkoilun, ruoan, kylvyn ja iltapalan väsyttäminä. Taas vähän leikimme ja luemme kunnes hän menee sänkyynsä köllöttämään. Valitettavasti hän alkaa usein hetken päästä huutelemaan äitiä ja äijää sängystään niin kovaa, että joudumme menemään kurkkaamaan häntä kiireen vilkkaa, ettei esikoinen haräisi. Lopulta V nukahtaa joko itsekseen, silittelyyn, syliin tai väliimme. Yöllä hän herää kerran syömään ja nukkuu n. 21.00-7.00. Päikkärit ovat 2-3 tuntia pitkät.
Meillä pottailu lähti hyvin liikkeelle, kun Veeti oppi istumaan. Saimme aina välillä pissan pottaan. Takapakkia tehtiin, kun V oppi nousemaan potalta ylös. Ajattelinkin, että aloitin tottulun turhan aikaisin. Toisaalta ei siitä haittakaan ollut. Tällä hetkellä emme edes yritä pottailla. Sen sijaan aina kun Veetiltä on tullut kakka vaippaan, näytän sen hänelle ja sanon kakka. Sen jälkeen kysyn " Mihin kakka laitetaan?" ja Veeti avaa vessanpöntön kanne. Tiputamme kakan pönttöön ja vedämme vessan Veetin riemunkiljahduksien siivittämänä. Sen jälkeen kysyn: " Minne vaippa laitetaan?" ja sen jälkeen tönämme käärityn kakkavaipan yhdessä vaipparoskikseen. Toivon, että tämä edesauttaa Veetiä myöhemmin oppimaan potallekin. Ajattelin aloittaa pottailun varsinaisesti vasta sitten, kun hän osaa itse jotenkin ilmoittaa kakasta.
Meillä Veeti ainakin jotenkin tiedostaa sen, milloin pissa ja kakka on tulossa. Nimittäin kakalle hän menee aina jonnekin syrjäiseen paikkaan. Esimerkiksi pöydän alle tai sohvan taakse. Aika usein kun menemme kylpyyyn/suihkuun, hän menee suihkuseinän luokse, nojaa oviin ja pissaa suihkunurkkauksen sisään. :)
GALLUP: Millaisia lauseita taaperonne ymmärtää hyvin?
Minä kun alan puhua ulkoilusta, Veeti lähtee vaatteiden luokse ja alkaa tuoda niitä minulle. Sitten hän osoittelee ovea tai ikkunaa ja hokaa u, u, u. Roskat hän osaa viedä roskikseen, jos on sillä tuulella. Pusuja ja haleja saamme pyynnöstä. Muita tutuksi tulleita lauseita on: " Luetaan kirjaa" ; " Mitä lintu/koira/kissa sanoo?" ; " Haluaako Veeti maitoa/puuroa/nakkiwokkia?" Varmaan niitä on paljon enemmänkin, mutta tuossa varmaan arkipäiväisimmät.
Kiitos vaippavikeistä? Täytyypä kokeilla jotain muuta merkkiä välillä. Ajattelimme aloittaa Liberosta.
Huomenna on myrskyä luvassa, joten tänään pitää nauttia ulkoilusta niin paljon kuin mahdollista. Aurinkoista päivää teille ja jälkikasvustoillenne! =D
- Ränkkä
Kommentit (5)
Me kotiuduttiin eilen viikon reissusta ja onpa ihanaa taas olla kotona. Reissu ja automatkat menivät tosi hyvin, mutta neitiin iski matkalla aivan hirvittävä äitiriippuvuus. Tuli ilmeisesti liikaa outoja sukulaisnaamoja kerralla. No, ehkä tämä on ohimenevää...olin vain itsekin ihan äimänkäkenä, kun tyttömme on tähän asti ollut itse sosiaalisuus...nyt nyhjättiin pää äidin housunlahkeessa ja huudettiin hätääntyneenä äittiä heti, jos äitti meni kulman taakse. Voi pientä.
Kotiin kun päästiin, niin neiti nukkui 4h päikkärit ja vielä illemmalla 1h. Ja yöunetkin 21-8.30! Eipä ole tällaisia unia ennen meitin perheessä nähty. Josta aasinsiltana nukuttamiskuvioihin...meillä nukahdetaan aina, päivällä ja illalla, unimaidon saattelemana. Vien tytön sänkyyn ja annan tuttipullon, josta jää itse hörppimään maitoa. Ainu-pupu on kainalossa, huone pimeänä ja peitto ¿korvilla¿. Tulee heti syliin, kun näkee unipullon ja vilkuttaa muille. Joskus luetaan vielä kirjaa äidin sylissä ¿ varsinkin jos on ollut normaalia riehakkaampi ilta. Muutaman kerran voin joutua käväisemään huoneessa kaatamassa tytön kumoon, mutta yleensä nukahtaa itsekseen höpötellen ja unilauluja laulellen. Aamulla nousee seitsemältä huutelemaan äittiä ja ojentaa minulle aina ensiksi pupunsa, jota pitää halia ja pusia. Meillä mentiin lähes vuosi nukkumaan aina klo 20, mutta nyt neiti on valvonut jopa yhteentoista. Mutta ehkä tuttu kotiympäristö saa taas rytmin palaamaan entiselleen. Toivotaan ainakin näin.
VEENA78, nauratti tuo sinun eilinen kirjoitus. Meilläkin nimittäin tytön lempipuuhia on juuri tuo peilin paukuttelu ja kiipeily ¿ kielloista huolimatta. Sanoo touhutessaan eiei ja irvistää vielä ilkikurisesti päälle.
Kodinkoneista astianpesukone nappuloineen on meillä tällä hetkellä ykkönen. Ja se vessanpöntön nuppi ¿ ja vessaharja (hyi yök). Myös kaikenlainen siivoaminen tuntuu nyt olevan in. Imuri, harjat, leikkiharava...
LAUSEISTA neiti ymmärtää ainakin " Anna hali" -> laittaa pään kallelleen ja sanoo " aiiii" , " Missä kukka/ koira/ auto jne. on?" -> koira on " auhauh" , " Mennään ulos" -> hakee kengät, " Miten M tanssii?" -> nostaa kädet ylös ja alkaa pyöriä, " Hae kirja" , " anna äitille/ isille" . " Ei" tä ei tunnu ymmärtävän ollenkaan. ;-)
G: Mitä ruokia annatte/ teette muksuillenne/ itsellenne tällä hetkellä? Minulla on pää ideoista ihan tyhjä. Kauppansa meillä tekee peruna ja kala, muut tökkii. Kaivelee kököt suusta ja heittää lattialle. Ja ihan oikeasti olis jo kiva, jos voitaisiin kaikki syödä samaa ruokaa...en vain keksi, mitä ihmettä laittaisin, kun aina jää neidiltä ruoat syömättä...ja eihän sitä nyt ihan pyhällä hengelläkään elä...
Tänään ohjelmassa Plantagenia (meilläkin) ja vakuutusyhtiötä. Ja ulkoilua, jotta huomenna jaksaa kököttää sisällä. Rauhallinen päivä siis. Nyt pyykinripustushommiin. Tsau.
pam-pam
Valtavan suuret onnittelut vauvan johdosta. Kävin lukaisemassa synnärikertomuksesi, hienoa että kaikki meni hyvin!
Marju ja Jennukka
Taas on vierähtänyt tovi viime kirjoituksesta ja pinon lukemisesta myös. Pääsen koneelle aina vasta illalla, kun mies on tullut töistä, joten en ole useinkaan jaksanut tulla vauva palstalle asti, vaan luen vain sähköpostini.
Meillä nukutaan tosi hyvin. Illalla Ässä nukahtaa itsekseen sänkyyn klo: 20.30-21 ja herää seuraavan kerran aamulla klo: 6-7. Päikkärit poika on nukkunut nyt viikon sisällä omassa sängyssä ja siirto parvekerattaista sisälle onnistui loistavasti. Päikkärit kestävät 1-3 tuntia.
Meillä syödään osittain samaa ruokaa vanhempien kanssa ja osittain kaupan purkkiruokia. Kaupan ruuat uppoavat parhaiten. Omatekemistä ruuista keitot ovat mieluisimpia.
Pampam: Mulla oli myös sama tilanne vähän aikaa sitten ja pohdin, mitä meillä syötäisiin, niin että koko perhe voi syödä samaa. Lainasin kirjastosta Herkullista kotiruokaa lapselle -kirjan ja siinä on monia hyviä ohjeita. Kirjoittaja oli muistaakseni Aila Paganus.
Huomenna meillä on retkipäivä ja on luvattu sadetta -tylsää :(
vuokko ja ässä
Jospa kirjoittelisin tässä vielä hetken!!
ROSALLE OIKEIN PALJON ONNEA JA KOKO PERHEELLE PIKKUISESTA PRINSESSASTA!!!!! Jotenkin niin ihmeellistä, että kävit vaan synnyttämässä ja pääsitte heti seuraavana päivänä kotiin!! Ei nyt nämä kakkoset sitten syntyneet meillä samassa kuukaudessa ;)
MARJU: Kiva oli kuulla teistäkin pitkästä aikaa!! Tsemppiä kovasti siihen laihdutushommaan. Tiedän, ettei ole helppoa ja usko meinaa loppua kun se paino jumahtaan johonkin kohtaan..Kyllä se siitä taas lähtee, usko pois!!!!
NUKKUMAAN MENOSTA: meillä Mimmi siis viedään itatoimien jälkeen omaan huoneeseen, laitetaan verho kiinni ja laitan neidin pupun kanssa sänkyyn, sanotaan hyvää yötä, äiti rakastaa siuta ja sinne jää. Sama homma päikkäreillä ilman hyvän yön toivotuksia. Nukahtaa suhteellisen nopeasti, ei tarvitse tai pidä mennä katsomaan jos meuhkaa enemmin. Illalla käydään kurkkaamassa ja käännetään oikein päin, jos on sattunut kääntymään sängyssä.
RUOKA: Jaahas mitäs meillä syödään..meillä nyt syödään ihan mitä nyt sattuu..vaihtelevasti perunaa, makaronia ja riisiä.Niihin sitten jotain kastikkeita, kalaa, kanaa, jauhelihaa,lihaa..Tällä viikolla esim. ma perunaa, ruskeakastike+lihapullat, ti kinkkukiusaus, ke perunamuusi+sienikastike(lihapullien loput), to joku makaroniruoka esim kalkkunapasta, pe ranskalaisia ja kalapuikkoja, la riisi+wokkikatkarapukastike. Keittoja meillä ei nyt syödä, kun Mimmillä täytyy olla sellainen ruoka mitä pystyy itse syömään.Kurkkua ja tomaattia joka ruoalla, salaatti ei maistu, mutta äidin sekavihannekset kyllä =)
NEUVOLAKUULUMISIA: Painoa oli tullut +300g( = +3.8kg), joka ei siis paha.Paineet 111/71, hb 129, sokerit 4.6, sykerön syke 150 ja sf-mitta 33cm. Eli kaikki ok. Terkka oli sitä mieltä, että etuajassa tulee, toivotaan että on oikeassa =) =) =) Maanantaina supistelikin tosi ahkeraa, varmaan 50 kertaa, mutta ne oli sellasia kivuttomia..harjoittelee, harjoittelee..
Tänään vihdoin sain ne kesäkukat, mutta nyt ne odottaa tuolla laittajaansa.Huomiseksi luvattu kurjaa keliä, mutta enkähän ne saa laitettua. Kamalasti niihin meni rahaa, vaikka teen itse ampelit yms.Sekä hieman jäi uupumaan..
Sellasta meille..nyt jos lähtis nukkumaan.
Tuulia, Mimmi ja sykerö rv35+4
Jenna kitisee jo sängyssä, mutta ääni ei ole vielä kovin vaativa. Jospa ehtisin muutaman sanan kirjoittaa.
Unille menosta on ollut puhetta. Meillä on sinänsä päästy todella helpolla tuon nukkumisen kanssa, että Jennaa ei ole tarvinnut koskaan nukuttaa. Tyttö vain laitetaan omaan sänkyynsä ja sinne nukahtaa itsekseen aika nopeasti.
Mä tuskastun jo tähän vauvakuumeeseen! Haluan pikkukakkosen NYT! Mutta kun ei niin ei. Paino on jämähtänyt tähän, eikä siis toivoakaan, että pääsisi yrittämään hoidoilla. Masennun ihan valtavasti, kun en pääse tavoitepainoon ja toive uudesta vauvasta karkaa aina vain kauemmaksi. Mä en kestä! Miksi tän pitää olla näin valtavan vaikeaa??
No niin, nyt alkaa kitinän sävy olemaan niiiin vativaa, että menen pelastamaan lapsen. Anteeksi ahdistunut valitukseni heti aamutuimaan ja mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Marju