Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten onnistuit elämäntapamuutoksessa, jonka tuloksena laihduit? Neuvoja kaivataan!

Vierailija
16.09.2019 |

Olen itse päässyt jo vähän eteenpäin omalla taipaleellani koko elämäni muuttamiseksi parempaan suuntaan. Pieniä askeleita olen jo toteuttanut ja niillä menen eteenpäin päivä ja viikko kerrallaan. Tähän mennessä olen onnistunut muuttamaan parempaan suuntaan/ tuomaan elämääni yösyöpöttelystä luopumisen, liikunnan lisäämisen, säännöllisen unirytmin ja pienemmät annoskoot. Näillä muutoksilla olen saanut aikaan -15kg pudotuksen lähtöpainooni (jota on reippaasti), ja tärkeimpänä paljon paremman olon.
Olen aika iloinen tähän astisesta edistyksestä uuden elämäntavan polulla.

Mutta...!
Vielä on kompastuskiviä edessäni ja isoja sellaisia.
Tunnesyöminen on yksi niistä. Toinen on säännöllinen ruokailurytmi, se on itselleni kamalan hankala noudattaa. Kolmas on riittävä kasvisten (tähän lasketaan myös hedelmät, marjat ja sienet) syöminen.
Kertokaa omia kokemuksianne, miten te pääsitte oman ravitsemuksenne ja liikkumisenne herroiksi, tietenkin myös muut elämänhallinnan vinkit tulevat tarpeeseen.
Arvostan etenkin ystävälistä, asiallista keskustelua.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain todistetusti hyvää, terveellisehköä ohjetta kantarellikastikkeeseen?

Yleensä olen tehnyt perinteiseen malliin ruskistamalla hieman jauhoja ja voita etc. mutta turha triggeröidä itseään valkoisilla jauhoilla (ei, tuossa eivät toimi muunlaiset jauhot, ainakaan itselläni). Eli siis toisentyyppinen, terveellisempi kastike olisi haussa, joka kuitenkin maistuu etupäässä kantarellilta?

Voita, sipulia, sieniä, suolaa ja kuohukerma keitetään kokoon.

Vierailija
22/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain todistetusti hyvää, terveellisehköä ohjetta kantarellikastikkeeseen?

Yleensä olen tehnyt perinteiseen malliin ruskistamalla hieman jauhoja ja voita etc. mutta turha triggeröidä itseään valkoisilla jauhoilla (ei, tuossa eivät toimi muunlaiset jauhot, ainakaan itselläni). Eli siis toisentyyppinen, terveellisempi kastike olisi haussa, joka kuitenkin maistuu etupäässä kantarellilta?

Mä teen sen ihan vaan kuohukermaan. Kun sitä keittää hetken, niin se keittyy kasaan. Ei tarvita jauhoja :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te muut teette jos teille tulee voimakas tarve tunnesyömiseen?

Puntaroin tavoitteen ja mielihalun välillä kumpi on tärkeämpää se tavoite vai hetken maku suussa.

Juon kupin teetä

Lähden 15 min kävelyllä tai ota 15 min päiväunet

Eli elän vaan sen hetken läpi.

Silloin on ateriatasopainossa jotain vikaa, jos se halu ei mene ohi ja silloin käyn läpi päivän syömiset. Yleensä olen syönyt liian vähän.

Vierailija
24/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta toki tuo monelle hyvää oloa, mutta itselläni tuo tunnesyömistarve on tosi voimakas fyysisesti ja henkisesti, se vetää myös fyysisesti heikoksi ja kaikki voimat pois, joten lenkille lähtö ei ole silloin vaihtoehto. Mitä sellaista voi tehdä, joka oikeasti auttaisi syömishimoon? Kuuma suihku ei toimi. Seksi ei toimi (jälkeenpäin on entistä suurempi nälkä). Ystäville soittaminen toimii jossain määrin, mutta ei nyt keskellä yötä viitsi heitäkään herätellä....Videopeleihin voisi varmaan sopivasti kadottaa itsensä pitkiksi ajoiksi kerrallaan, mutta ei oikein sovi minulle kun muutenkin peliriippuvuustaustaa (ylläri!). Onko jotain rakentavaa mitä voisi tuollaisessa tilanteessa tehdä?

Mulla ainoa toimiva ratkaisu oli ainakin alkuvaiheessa että minimoi tunnesyömiselle altistavat asiat ennakkoon. Tarkoitan todella organisoitua ja suunnitelmallista elämää. Tunnesyöjällä (minulla ainakin oli) motivaatio itsekontrolliin on tosi alhainen, eikä silloin kannata altistaa itseään minkäänlaisille kiusauksille pitkään aikaan.

Yritä noudattaa ruokailuaikoja kirjaimellisesti, ajattele että ruoka on kuin lääkettä jonka otat tiettyyn aikaan. Älä päästä ravitsemusvajetta syntymään ja tunnetta siitä että olet nälkiintymässä. Sitä tunnetta on hyvin hankala vastustaa. Eli kun pidät elämäntapasi kaikin puolin tasapainossa ennakkoon, ei tule tarvetta sortua ylilyönteihin. Sitten jos olosuhteiden pakosta joskus et pysty syömään tiettyyn aikaan jota seuraa mahdollinen "repsahdus", ota tapahtuneesta opiksi, selvitä siihen johtaneet syyt ja siirry eteenpäin, vielä parempaan suunnitteluun.

Vierailija
25/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta toki tuo monelle hyvää oloa, mutta itselläni tuo tunnesyömistarve on tosi voimakas fyysisesti ja henkisesti, se vetää myös fyysisesti heikoksi ja kaikki voimat pois, joten lenkille lähtö ei ole silloin vaihtoehto. Mitä sellaista voi tehdä, joka oikeasti auttaisi syömishimoon? Kuuma suihku ei toimi. Seksi ei toimi (jälkeenpäin on entistä suurempi nälkä). Ystäville soittaminen toimii jossain määrin, mutta ei nyt keskellä yötä viitsi heitäkään herätellä....Videopeleihin voisi varmaan sopivasti kadottaa itsensä pitkiksi ajoiksi kerrallaan, mutta ei oikein sovi minulle kun muutenkin peliriippuvuustaustaa (ylläri!). Onko jotain rakentavaa mitä voisi tuollaisessa tilanteessa tehdä?

Jättänyt pois kaikki keinotekoisen ja pyrin syömään mahdollisemman vähän prosessoitua ruokaa.

Vierailija
26/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen jauhoja tarvita.  Voissa ruskistettujen kantarellien päälle kuohukermaa, anna kiehua hetki kokoon.

Vierailija
27/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista ruokavaliota muuten noudatatte te joilla mieliteot pysyvät aisoissa, mieli hyvänä (ei pelkästään tasaisena) ja energiataso melko korkealla?

Haussa nimenomaan sellainen ruokavalio joka on tuonut tämän parannuksen tai auttanut siinä. Tiedän että joillain ihmisillä mitään mielitekoja ei edes tule, ovat luonnostaan hoikkia, pitää melkein pakottaa itsensä syömään jne. Hieno homma heille.

Sitä en nyt tällä kertaa hae, vaan kiinnostaa tietää mikä on auttanut itseni kaltaista tunnesyöjää saamaan elämäänsä tolkkua? Ihan päivän ruokalista kiinnostaa määrien kera. Karppauksen alalajeja, ketogeenistä jne. olen noudattanut joskus pitkiä aikoja, ja niillä sain jonkin verran tuloksia, mutta mieleni pysyi tasaisesti alamaissa suurimman osan ajasta, joten pidemmän päälle ne eivät minulle sopineet.

Millaisia hyviä hiilarinlähteitä te normaalipainossa pysyvät käytätte?

Vierailija
28/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisin ihan vaan voissa paistettuja sieniä (vaikka vokkivihannesten kanssa) enkä yrittäisi tehdä kastikkeeksi. Voissa, koska olen karpin suuntaan kallellani, voi kai ne öljyssäkin paistaa.

-3-

Ei voi paistaa öljyssä. Voi on terveellistä kaikille, ei suinkaan vain karppaajille.

Vierailija
29/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista ruokavaliota muuten noudatatte te joilla mieliteot pysyvät aisoissa, mieli hyvänä (ei pelkästään tasaisena) ja energiataso melko korkealla?

Haussa nimenomaan sellainen ruokavalio joka on tuonut tämän parannuksen tai auttanut siinä. Tiedän että joillain ihmisillä mitään mielitekoja ei edes tule, ovat luonnostaan hoikkia, pitää melkein pakottaa itsensä syömään jne. Hieno homma heille.

Sitä en nyt tällä kertaa hae, vaan kiinnostaa tietää mikä on auttanut itseni kaltaista tunnesyöjää saamaan elämäänsä tolkkua? Ihan päivän ruokalista kiinnostaa määrien kera. Karppauksen alalajeja, ketogeenistä jne. olen noudattanut joskus pitkiä aikoja, ja niillä sain jonkin verran tuloksia, mutta mieleni pysyi tasaisesti alamaissa suurimman osan ajasta, joten pidemmän päälle ne eivät minulle sopineet.

Kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Vierailija
30/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Tuo nyt ei kerro yhtään mitään.

Vierailija
31/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 5kiloa juomalla vettä 2-3litraa päivässä. Syön vähemmän eikä tarvii edes täyttää nälkää veden juonnilla kuin sitä nälkää ei ehdi tulla jos vain juon vettä. Alussa voi olla wc käynti ärsyttävää mutta kyllä se keho ottaa vastaan viimeistään viikon parin päästä kuin vesi on ehtinyt puhdistamaan kehoa. Vesi on todella tärkeä, se on maailman monipuolisin ruoka.

Vierailija
32/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainoa asia, mikä on auttanut ahmimiseen, on ketogeeninen ruokavalio. Tällä tavalla syödessä ei tule ahmimishimoja, ja kun syön näin, tulee aito kylläisyyden tunne jolloin myös ruokahalu katoaa. En siis vain pysty syömään ylenmäärin, vaikka haluaisinkin (en kyllä edes enää halua). Lisäksi annan itselleni luvan syödä aina kun on nälkä. Ihan sama mitä kello on tai kauanko edellisestä syömisestä on. Kun tiedän, että ruokaa saa kun on nälkä, ei tule mitään tarvetta ahmia. Tällä ruokavaliolla toki nälkä tulee vain 1-3 kertaa päivässä, joten ei tule myöskään syötyä koko ajan niinkuin ehkä ns. normaalilla ruokavaliolla. 

Mutta tosiaan. Mullakin se triggeri tälle kaikelle oli se saman pohjakosketus mistä joku muukin jo ketjussa mainitsi. Samoja juttuja mullakin, ja tajusin että voin joko kuolla tai elää. Valitsin elämän. Alussa kun oli hankalaa olla erossa siitä sokerista, muistutin itselleni että haluanko elää vai en, ja kyllä se elämänjano voitti sen sokerinhimon. 

Muita juttuja jotka sopii mulle:

-en käy vaa´alla enkä myöskään mittaa itseäni. Mulla on sellainen vika, että vaa´an numerot määrittää liikaa mun mielialani ja motivaationi. Jos paino ei tipu nopeasti, jumittaa saati nousee edes sata grammaa, alan hokemaan itselleni että mun laihtuminen ei onnistu, ihan sama mitä syön kun mitään ei tapahdu, mä en pysty ikinä laihtumaan, mussa on joku vika kun en vaan laihdu vaikka tekisin mitä jne jne jne. 

-siispä kilotavoitteen sijasta mulla on aikamäärätavoite -aina kun saavutan uuden virstanpylvään, esim kuukausi uutta elämäntapaa, puoli vuotta uutta elämäntapaa jne, palkitsen itseni jollain kivalla (just tilasin itselleni "piikkimaton", josta oon haaveillut kauan :D). 

-lisäksi laihtumistavoitteen sijasta mulla on "voin paremmin" tavoite. On ihanaa huomata pieniä muutoksia jotka osoittaa että olen oikealla tiellä (esim. auton turvavyö ei enää purista! jaksan kävellä koko kauppareissun ilman järkyttävää selkäkipua! saan kannettua ostoskassit itse ilman että mun tarvii viedä niitä kärryillä autolle! siis ihan pieniä juttuja

Noi edellä mainitut sopii mulle, koska kilojen seuranta itsessään on mulle se juttu, joka sabotoi aina kaiken mun elämäntaparemppayrityksissä. 

Ehkä se avain tässä kaikessa on se, että miettii, miksi on aiemmin epäonnistunut. Mitkä on ollut ne jutut, joiden takia ajautui ahmimaan/lopetti laihdutuksen/palasi vanhoihin tottumuksiin? Sieltä löytyy aina se syvempi syy, ja kun sen hoksaa, sen voi seuraavalla kerralla kampittaa ja jatkaa voittajana eteenpäin. 

Lisäksi vielä muuten se, että itsensä ruoskiminen ja itselleen rumasti puhuminen ei todellakaan vie eteenpäin. Se kannattaa lopettaa ihan alkuunsa. Ja jos nyt tulee "sortuminen", niin maailma ei lopu siihen. Toteaa vain, että nyt kävi sitten näin, miettii miksi niin kävi ja jatkaa eteenpäin. Sun elämä ei kaadu yhteen repsahdukseen. 

Voimia kaikille ylipainon kanssa kamppaileville <3 

Vierailija
33/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hiilarinlähteinä kasviksia, marjoja, siemeniä, pähkinöitä, manteleita, kreikkalaistajogurttia.

Muuten ruokavalioon kuuluu kana, kala, muna, voi, raejuusto, itse tehty majoneesi ja öljy. Syön siis varsin yksikertaisesti, enkä edes yritä miettiä onko joka kerta lautasella 7 eri sorttia. Määriä en laske syön vain sen verran, että tuntuu kylläiseltä.

Vierailija
34/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduin 5kiloa juomalla vettä 2-3litraa päivässä. Syön vähemmän eikä tarvii edes täyttää nälkää veden juonnilla kuin sitä nälkää ei ehdi tulla jos vain juon vettä. Alussa voi olla wc käynti ärsyttävää mutta kyllä se keho ottaa vastaan viimeistään viikon parin päästä kuin vesi on ehtinyt puhdistamaan kehoa. Vesi on todella tärkeä, se on maailman monipuolisin ruoka.

Se nälkä voi olla myös janoa.

Vierailija
35/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nälkä voi olla myös janoa.

Totta. Olen huomannut, että aina kun mun alkaa tehdä mieli jotain makeaa, se menee ohi kun juon riittävästi vettä. 

Vierailija
36/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ilmeisesti jonkinlainen "pohja" vastaan. Alkoholisteillahan usein sanotaan, että monelta se raitistuminen ei vaan onnistu ennen kuin tulee niin absoluuttinen pohja että todella tajuaa olevansa täysin rappiolla ja kuolevansa kohta ongelmaansa.

Väärin sanottu. Moni orastava ongelmakäyttäjä kohtaa paljon vastustusta lopettamispäätöksensä vuoksi koska ympäristö on sitä mieltä ettei ongelmaa ole eikä näin tue raitistujaa. Tämä on ihan yleinen ”grey area drinking” -ongelma.

Itsellä on epäterve suhde alkoholiin mutten ole missään nimessä ongelmakäyttäjä. Lähipiiri on suorastaan turhautunut minuun kun muka tyhjästä keksin olla tosikko raivoraitis. Pitäisi ryypätä itsensä ehdin tärviölle ennen kuin saa kunnolla tukea.

Vierailija
37/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on voimakas tarve tunnesyömiseen niin käsittele ne tunteet äläkä ahmi. Niin muutkin addiktit joutuu tekemään. Viiltely, seksi, huumeet, ruoka, viina yms ei ratkaise yhtään mitään vaan ne tunteet täytyy oppia käsittelemään.

Vierailija
38/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntaparemontti ei auta jos tekee liian pieniä muutoksia. Asia tulee huomaamattaan kompensoitua muilla nautinnoilla.

Lopeta ensin laiskuus. Ole itsellesi ankarampi. Ei tätä tietysti liiallisuuksiin kannata vetää mutta tästä se lähtee. Kyllä läski saadaan lähtemään tiukentamalla kuria.

Syö pienempiä määriä. Tee ruuasta parempaa ja monipuolisempaa.

Voit toki laihduttaa kuurina isomman erän, esim. 3 kk tiukkaa matalaenergiaista diettiä ja sen jälkeen laskelmoitu "normaalin" ihmisen ateriarytmi. Et siis ota niitä kiloja takaisin muutaman viikon suklaakuurilla.

Palkitse itseäsi aivan jollain muulla kuin ruualla. Matka, vaatteet, jne.

Aika usein tulee nähtyä niitä loistavia tuloksia saaneita laihduttajia jotka sitten ottavat kunnon känniviikonlopun ja elelevät sen jälkeen pari kuukautta pizzakebabilla. Ei näin!

Vierailija
39/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyri vaihtamaan kaikki kastikkeet tomaattipohjaisiin kastikkeisiin. Kantarelli sopii oikein hyvin tomaattimurskasta tehtyyn kastikkeeseen ja on terveellinen maukas ja vähäkalorinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi