Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika vaikea nykypäivänä saada TET-paikkaa

Vierailija
16.09.2019 |

9-luokkalainen kysynyt jo 6-7 firmasta, ei oteta (kun ei ole tapana ottaa).
Miksei teidän työpaikalle oteta tettiläisiä?

Kunnan julkisille työpaikoille, esim. alakoulut ja päiväkodit, pääsisi mutta kun nämä alat ei yhtään kiinnosta teiniä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikkaan otetaan henkilökunnan lapsia tettiin, mutta onhan se aina haastavaa keksiä heille yhtään järjellistä tekemistä, koska olemme "asiantuntijaorganisaatio". Suurin osa työtehtävistä on kyllä aika puuduttavaa rutiinia.

Omat kolme lastani ovat viihtyneet parhaiten juuri kaupassa (K-Supermarket, Tokmanni muun muassa), koska siellä on pystynyt tekemään oikeastikin jotain, ja neuvomaan myös asiakkaita. Kukaan heistä ei ole kaupan alalla, eikä silloinkaa siitä haaveilleet.

Vierailija
22/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on kysellyt mm. It-alan firmoihin, lääketehtaaseen ja yhteen kauppaankin.

Ap

Mä olin itse asiassa ihmeissäni kun meidän teini pääsi it-firmaan. Kun ajattelin, että ei oikeasti voi tehdä tuolla mitään ja kaikki on kamalan salaista.

Laittoi hyvän hakemuksen s-postilla ja heti ekassa paikassa tärppäsi. Perusteli mielenkiintoaan ja kertoi osaamisestaan.

Eli ei se mahdotonta ole.

T.9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kauppoja kiertelemaan. Toinen pojista oli apteekissa, toinen pienessa sekatavarakaupassa.

Vierailija
24/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat, kahvilat, kirjastot, puutarhat ja varastot tuntuvat ottavan helposti harjoittelijoita. Ihan puhdas asiantuntija organisaatio on siitä tylsä, että siellä ei oikein pääse tekemään itse mitään. Harjoittelun idea lienee se että saisi vähän kokeilla työntekoa eikä vain katsella toisten tekemistä.

Vierailija
25/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini on kysellyt mm. It-alan firmoihin, lääketehtaaseen ja yhteen kauppaankin.

Ap

Olen ollut it-alalla jo 25 vuotta. Alkuvuosina työpaikoillani oli joka vuosi muutama TET-harjoittelija. Tämä oli kuitenkin aikana, jolloin meillä vakituisilla työntekijöillä oli omat työhuoneet. Kun siirryttiin avokonttoreihin, joissa pitää olla häritsemättä muita, TET-harjoittelijoita ei enää otettu. TET-harjoittelijan kanssa kun pitää kommunikoida. 

Nykyisin olen töissä ja osakkaana pienessä it-alan yrityksessä. Suhtaudun edelleen myönteisesti TET-harjoittelijoihin, mutta teen etätöitä kotona. Jollekin hiljaiselle, introvertille tai sosiaalisesti vähän kömpelömmälle nuorelle voisi olla jopa kivaa päästä katsomaan ja kokeilemaan, millaista on työskentely etänä ilman työkavereiden tai asiakkaiden jatkuvaa läsnäoloa. En kuitenkaan usko, että tämä olisi sellainen työpaikka, mitä koulut TET-paikoilla tarkoittavat. 

Vierailija
26/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No opo oli nimenomaan painottanut että nyt ysillä pitää valita sellainen paikka/ala, joka oikeasti kiinnostaa ja josta on hyötyä tulevaisuuden suhteen. Eli mietitään jo opiskelupaikkavalintoja yms. Kasiluokan TET oli kuulemma enemmän sellainen yleinen työelämään tutustuminen. Ja kun se lasten kanssa toimiminen ei ole ollenkaan sellainen oma juttu. Toki voi olla että ne koulujen ja päiväkotien paikat onkin jo täytetty, hakemisessa on jo mennyt sen verran aikaa.

Ap

Sanotaanko kauniisti että opo on pihalla kuin lumiukko; ei 9.-luokkalaiselle välttämättä ole tarjolla mitään unelmaduunia muistuttavaakaan.

Paitsi jos haaveilee pääsevänsä pintojen ylijäämärippeiden poistohuolintatehtäviin.

Vierailija
27/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset eivät enää uskalla ottaa tettiläisiä. Joitakin vuosia sitten kaksi teiniä varasti tetissä trukin ja lähtivät sillä tielle. Trukki kaatui ja toinen kuoli. Yrityksen pomo sai tuomion, koska oli vain kieltänyt ajamasta trukilla eikä ollut opastanut trukin käyttöön. Hän sai myös isot sakot.

Kuka yrittäjä uskaltaa ottaa tettiläisen, kun lakien silmissä häntä pitää kohdella kuin työntekijää.

Älä viitsi valehdella, tettiläisillä OLI lupa trukin käyttöön, eivät todellakaan varastaneet.

https://www.ksml.fi/kotimaa/Rautakaupan-omistajalle-sakkoja-kuolemaan-j…

Vierailija
28/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahahaha !!! Saanen esittäytyä! Olen Teuvo 67-v ja minun nuoruudessani sai kyllä paikan kun meni vain kysymään. Lapsi on vain todennäköisesti laiska ja kiittämätön nulikka, joka on tuskin edes käynyt oikeasti mistään kyselemässä.

Vierailija
29/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahahaha !!! Saanen esittäytyä! Olen Teuvo 67-v ja minun nuoruudessani sai kyllä paikan kun meni vain kysymään. Lapsi on vain todennäköisesti laiska ja kiittämätön nulikka, joka on tuskin edes käynyt oikeasti mistään kyselemässä.

Sun nuoruudessasi ei ollut vielä peruskoulua ja TET-jaksoja. Ei ollut minunkaan nuoruudessani. Vasta lapsillani on ollut TET-jaksot. 

t. N57

Vierailija
30/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset eivät enää uskalla ottaa tettiläisiä. Joitakin vuosia sitten kaksi teiniä varasti tetissä trukin ja lähtivät sillä tielle. Trukki kaatui ja toinen kuoli. Yrityksen pomo sai tuomion, koska oli vain kieltänyt ajamasta trukilla eikä ollut opastanut trukin käyttöön. Hän sai myös isot sakot.

Kuka yrittäjä uskaltaa ottaa tettiläisen, kun lakien silmissä häntä pitää kohdella kuin työntekijää.

Pojilla oli lupa kuljettaa tavaroita trukilla, toinen putosi ja jäi alle. Pomo oli rikkonut monta lainkohtaa.

Vierailija
31/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki harjoittelijat teettävät enemmän töitä vakihenkilöstölle, kuin mitä heistä saadaan irti hyötyä. Itse en suostu ohjaamaan yhtään harjoittelijaa ilman lisäkorvausta, koska minun tulee tehdä ne omatkin työn tuon opastuksen lisäksi. Ja nyt kun oikein ajattelen, sitä 9-luokkalaisen osaamista, niin aika vähän heille sopivia töitä enää tänäpäivänä löytyy konttoreista. 

Vierailija
32/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein inhottavinta varmasti kaikille osapuolille on tetläisten ottaminen asiantuntijaorganisaatioon. Yleensä olleet jonkun pomon jälkikasvua jotka on vaan dumpattu jonkun niskoille sen enempää kyselemättä. Meillä ei ole papereita järjesteltäväksi tai tuhottavaksi, ei mitään helppoja juttuja koneella tehtäväksi eikä kahvinkeittäjääkään tarvita. Siivoaminenkin on ulkoistettu joten sitäkään hommaa ei ole. Siinä on sitten ihmetelty että mitäs tehdään. On sitten hukattu kallista työaikaa ja juteltu mukavia, käyty kahvilla ja lounaalla pitemmän kaavan mukaan. Aika kalliiksi tulee työnantajalle tetläisten haaliminen ja melko erikoisen kuvan nuori saa oikeata työnteosta... Ja näin työntekijänä vtuttaa ankarasti tehdä palkatonta ylityötä jotta saan kurottua hukatut tunnit kiinni. Todellakin ollaan sanottu asiasta nätisti ja vähemmän nätisti, ei mitään muutosta. Seuraavalla tet-kierroksella olen kipeä ja teen etänä viikon töitä.

Kaupat, varastot ja vastaavat epäilemättä  työllistävät ihan kivasti nuorisoa. Suorittavan työn piiristä (sikäli kuin sellaista on) löytyy vielä lyhytkestoiselle harjoittelulle "kysyntää". 

Vierailija
33/33 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työtehtävistä on sellaisia, etten voi tettiläisen antaa niihin osallistua oikein millään tapaa, ja muutenkin suorittaisin päivittäiset työtehtäväni rivakammin yksin mitä tettiläisen "avustuksella".

Silti meille saatetaan yksi tettiläinen ottaa JOS tämä osoittaa olevansa reipas, luotettava ja kaikin puolin fiksu tyyppi jonka perään ei tarvitse haukkana kytätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän