IS: Opiskelijat rikastuvat sijoittamalla opintolainan.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006237741.html
Vasemmistolaiset ovat tietysti hyvin närkästyneitä siitä, että nuoret rikastuvat eivätkä enää elä yhteiskunnan tuilla.
Itse opiskelin markka-aikana ja silloin säästöt kasvoivat kunnon korkoa pankkitilillä. Vasemmistolaisia tietysti ärsyttää, että minulla oli 100 000 markkaa säästöjä, kun valmistuin amk:sta. Markka-ajan hyvät palkat ja edullinen hintataso helpotti säästämistä.
En ymmärrä miksi opiskelijan pitäisi liikkua pössyttelypiireissä ja olla yhteiskunnan työtön elätti. Vasemmistolaisissa on jo ihan riittävästi taakkaa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vai saa opintolainaa nykyään anteeksi, jos valmistuu ajoissa? Pullamössöä!
Valtio maksaa tämä vuonna veronmaksajien kukkarosta terveille nuorille yli 40 miljoonaa euroa opintolainahyvityksinä.
Tähän on varaa, vanhustenhoitoon ei.
Tästä on puhuttu säännöllisin väliajoin niin kauan kuin matalakorkoinen opintolaina on ollut olemassa. Minua tuo ei haittaa ja olen vasemmistolainen. Onko joku vasemmistolainen nyt älähtänyt asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa tämä vuonna veronmaksajien kukkarosta terveille nuorille yli 40 miljoonaa euroa opintolainahyvityksinä.
40 miljoonaa! Mitä väliä sillä on, valmistuuko ”ajoissa” vai myöhemmin? Kun se viivästyminen johtuu usein siitä, että opiskelija on päässyt töihin ja on siis veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä opiskelijat niitä jotka eivät oikeastaan tarvitse opintolainaa elämiseen, vähän samaan tapaan kuin Nalle ei oikeastaan tarvitse maataloustukea tai rikkaat eivät oikeastaan tarvitse lapsilisää?
Kyllä. Itseltä ei liikenisi senttiäkään sijoittamiseen. Kaikki opintolaina menee vuokriin, ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin
Lapsettomalla opiskelijalla se on aika lailla oma valinta, jos haluaa asua omassa kämpässä kalliisti eikä opiskelija-asuntolan edullinen huone kelpaa. Joo, tiedän kyllä että niitä ei syksyn alussa riitä kaikille, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla kaikki halukkaat korkeakouluopiskelijat saavat ensimmäisen opiskeluvuoden loppuun mennessä halutessaan soluhuoneen opiskelija-asuntolasta.
Minä aion kannustaa lastani sijoittamaan opintolainan. Olen ollut viimeiset 12 vuotta yksinhuoltaja ja siitä ajasta suurimman osan tehnyt osa-aikaista matalapalkkaista työtä, vasta muutaman viime vuoden olen tehnyt samaa työtä täysaikaisesti. Huonosta palkasta huolimatta olen saanut säästettyä lapselle opiskelurahaa muutaman tonnin. Lapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa koska säästöjä on sen verran että ilmankin pärjää. Kannustan lasta kuitenkin opintolainan nostamaan ja sijoittamaan sen. En tiedä saako sillä paremmat lähtökohdat aikuisuuteen kuin mitä minä aikoinani sain, mutta erilaiset ainakin
Jos suunnitelmissa on hankkia myöhemmin oma asunto, kannattaa opintolainasta säästyvät rahat tallettaa ASP-tilille. Sille saa hyvän koron (kun säästöpalkkio otetaan huomioon). Valmistumisen jälkeen vuokralla asuessa on paljon vaikeampi säästää omarahoitusosuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 miljoonaa! Mitä väliä sillä on, valmistuuko ”ajoissa” vai myöhemmin? Kun se viivästyminen johtuu usein siitä, että opiskelija on päässyt töihin ja on siis veronmaksaja.
No tämähän just se pointti onkin :D Hyvityksellä kannustetaan sekä tekemään töitä että valmistumaan ajoissa.
Tällainen toiminta on periaatteessa väärin, koska opintolaina on matalakorkoista valtion takaamaa lainaa. Sen saamiseksi pitäisi tehdä jonkinlainen varallisuusselvitys, ettei toiset hyödy opintolainasta rikastumismielessä, ja toiset joutuvat ottamaan sitä tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen toiminta on periaatteessa väärin, koska opintolaina on matalakorkoista valtion takaamaa lainaa. Sen saamiseksi pitäisi tehdä jonkinlainen varallisuusselvitys, ettei toiset hyödy opintolainasta rikastumismielessä, ja toiset joutuvat ottamaan sitä tarpeeseen.
Kuinka monta kaljaa opiskelija saa ostaa opintolainarahoilla kuukaudessa? Entä, jos opiskelija kaljojen ostamisen sijaan laittaakin samat rahat sijoituksiin. Onko se enemmän väärin kuin kaljojen ostaminen?
Niin ei noi voitot mitään varmoja ole. Itse otin yli 20000 opintolainaa ja sijoitin ja hävisin kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan opiskelijat A ja B, joista A asuu opiskelijasolussa vuokra 300 eur/kk. Asumistuen ja vuokran jälkeen A:lle jää opintotuesta ja -lainasta yli 800 eur/kk, joten siitä riittää osa sijoituksiin laitettavaksi.
B sen sijaan haluaa asua yksiössä Helsingin keskustassa, vuokra 850 eur/kk. Asumistuen ja vuokran jälkeen hänelle jää opintotuesta ja -lainasta 350 eur/kk, joten mitään sijoitettavaa ei jää.
Onko nyt oikeasti niin, että B on kunnon kansalainen, mutta A toimii moraalisesti väärin, kun tyytyy vaatimattomampaan asuntoon ja sijoittaa aäästyneet rahat?
Vierailija kirjoitti:
Niin ei noi voitot mitään varmoja ole. Itse otin yli 20000 opintolainaa ja sijoitin ja hävisin kaiken.
Ilmeisesti et pahemmin hajauttanut, vaan laitoit kaikki rahat yhteen kohteeseen. Se ei ole pitkäjänteistä sijoittamista, vaan lottoamiseen verrattavaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mitään hyvätuloisia vanhempia tai tukea vanhemmilta. Ihan tavallinen opiskelija voi sijoittaa ainakin osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan opiskelija-asunnossa. Esim. oma nuoreni asui ensin soluasunnossa ja nykyisin opiskelija-asuntolassa yksiössä. Vuokra on 400 eur / kk, johon saa asumistukea 320 eur / kk. Opintotuesta 250 eur / kk jää siis asumisen jälkeen elämiseen vielä 170 eur / kk. Jos tämän lisäksi käyttää opintolainasta elämiseen 250 eur / kk, pärjää jo ihan hyvin ja silti jää lainasta sijoitettavaa (tai talletettavaksi ASP-tililöe) 400 eur / kk.
Ilmeisesti hän ei siis tarvitse rahaa varsinaiseen opiskeluun lainkaan? Ilmainen koulu ja oppimateriaalit?
Suomessa yliopisto on ilmainen. Pääosa oppimateriaalista on netissä, joten siihenkään ei mene rahaa juuri lainkaan. Tietokone ja laskin on hankittu jo lukioaikana. Se pieni määrä paperia ja kyniä, mitä opiskeluun tarvitaan, mahtuu kyllä tuohon "elämiseen" jäävään 420 euroon kuukaudessa.
11
Niin. Opiskelijathan elävät pyhällä hengellä? Ruokaakaan eivät tarvitse ja kouluun matkustaminenkin on heille ilmaista? Asuminenkaan ei maksa heille mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mitään hyvätuloisia vanhempia tai tukea vanhemmilta. Ihan tavallinen opiskelija voi sijoittaa ainakin osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan opiskelija-asunnossa. Esim. oma nuoreni asui ensin soluasunnossa ja nykyisin opiskelija-asuntolassa yksiössä. Vuokra on 400 eur / kk, johon saa asumistukea 320 eur / kk. Opintotuesta 250 eur / kk jää siis asumisen jälkeen elämiseen vielä 170 eur / kk. Jos tämän lisäksi käyttää opintolainasta elämiseen 250 eur / kk, pärjää jo ihan hyvin ja silti jää lainasta sijoitettavaa (tai talletettavaksi ASP-tililöe) 400 eur / kk.
Ilmeisesti hän ei siis tarvitse rahaa varsinaiseen opiskeluun lainkaan? Ilmainen koulu ja oppimateriaalit?
Suomessa yliopisto on ilmainen. Pääosa oppimateriaalista on netissä, joten siihenkään ei mene rahaa juuri lainkaan. Tietokone ja laskin on hankittu jo lukioaikana. Se pieni määrä paperia ja kyniä, mitä opiskeluun tarvitaan, mahtuu kyllä tuohon "elämiseen" jäävään 420 euroon kuukaudessa.
11
Niin. Opiskelijathan elävät pyhällä hengellä? Ruokaakaan eivät tarvitse ja kouluun matkustaminenkin on heille ilmaista? Asuminenkaan ei maksa heille mitään?
Etkö lukenut laskelmaani vai etkö ymmärtänyt sitä? Lapseni saa (kuten kuka tahansa samanlaisessa asunnossa pääkaupunkiseudulla asuva yliopisto-opiskelija) asumistukea, opintotukea ja opintolainaa yhteensä 320 + 250 + 650 = 1220 euroa kuukaudessa. Siitä hän maksaa vuokraa 400 euroa ja käyttää ruokaan, matkalippuihin ym. elämiseen 420 euroa. Sijoitettavaksi jää vielä 400 eur / kk.
11
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos häviäisit vaikka 30%, mutta miten typerästi pitää sijoittaa että menettää kaiken?
Mitä nousukasmaista hapatusta! Opintolaina pitää RYYPÄTÄ JA RÄLLÄTÄ MATKUSTELUUN!
Siis ovatko ihmiset yleisesti sitä mieltä, että perheetön opiskelija ei pärjää, jos asumiskulujen jälkeen käyttöön jää reilut 400 euroa kuukaudessa?
Opintolainan idea ei ole auttaa köyhiä vaan tukea opiskelua. Siksi on se ja sama mihin opiskelija sen käyttää. Ostaako nallekarkkeja vai sijoittaako.
Jeps. Aina kun isompi yleisö alkaa kiinnostua jostain, kannattaa vetäytyä takavasemmalle ja kaivaa popparit esiin.