Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Opiskelijat rikastuvat sijoittamalla opintolainan.

Tulevaisuus mielessä
15.09.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006237741.html

Vasemmistolaiset ovat tietysti hyvin närkästyneitä siitä, että nuoret rikastuvat eivätkä enää elä yhteiskunnan tuilla.

Itse opiskelin markka-aikana ja silloin säästöt kasvoivat kunnon korkoa pankkitilillä. Vasemmistolaisia tietysti ärsyttää, että minulla oli 100 000 markkaa säästöjä, kun valmistuin amk:sta. Markka-ajan hyvät palkat ja edullinen hintataso helpotti säästämistä.

En ymmärrä miksi opiskelijan pitäisi liikkua pössyttelypiireissä ja olla yhteiskunnan työtön elätti. Vasemmistolaisissa on jo ihan riittävästi taakkaa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sijoittakoon rauhassa, omalla riskillä sen tekevät. Aina unohtuu että sijoitukset voi osoittautua myös tappiollisiksi.

Vierailija
2/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä opiskelijat niitä jotka eivät oikeastaan tarvitse opintolainaa elämiseen, vähän samaan tapaan kuin Nalle ei oikeastaan tarvitse maataloustukea tai rikkaat eivät oikeastaan tarvitse lapsilisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisopiskelijat rikastuvat sokerideittailulla :D hyvin huomaa sukupuolien eron tässä

Vierailija
4/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe pointtia tuollaisilla summilla kikkailuun, mielummin ei nostele opintolainaa ollenkaan.

Vierailija
5/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe pointtia tuollaisilla summilla kikkailuun, mielummin ei nostele opintolainaa ollenkaan.

Kyllä ne kympitkin vuosittaista tuloa lisää on. Miksi ihmeessä tuollaiset summat sitten pitäisi jättää käyttämättä? Minun viimeisin sijoitus tuo 2 euroa kuukaudessa lisää rahaa, ja olen siitäkin iloinen. Se on kuitekin jälleen 2 euroa joka kuukausi lisää vararahaa. Ja kun tämän kokoisen investoinnin tekee kerran kuussa onkin minulla yhtäkkiä 24 euroa joka kuukausi enemmän rahaa käytössäni...

Vierailija
6/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä aloittaja sai vasemmistolaiset tähän sekoitettua?

Jokainen tietää, että A. Opintolaina kannattaa ottaa. B. Sen voi sijoittaa, jos ei tarvitse sitä elämiseen. C. Rikkaiden vanhempien kersoilla se sijoittaminen onnistuu helpommin, koska tukea elämiseen voi tulla myös kotoa.

Mutta mitä se ketään ulkopuolista liikuttaa? Opintolainasta saa ison osan anteeksi, jos vain valmistui ajoissa. Loput joutuu maksamaan takaisin.

On paljon muuta, missä tukia oikeasti käytetään väärin.

Vierailija
7/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä tunne systeemiä, jos pidät niitä pikkurahoina?

Vierailija
8/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi matalakuluisiin indeksirahastoihin todellakin kannattaa sijoittaa pienempiäkin summia. Pitkäjänteisesti kun sijoittaa, niin korkoa korolle -efekti kasvattaa pottia merkittävästi. Opintolainan sijoittaminen nuorena on hyvinkin järkevää toimintaa.

Vierailija
9/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai saa opintolainaa nykyään anteeksi, jos valmistuu ajoissa? Pullamössöä!

Vierailija
10/39 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mitään hyvätuloisia vanhempia tai tukea vanhemmilta. Ihan tavallinen opiskelija voi sijoittaa ainakin osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan opiskelija-asunnossa. Esim. oma nuoreni asui ensin soluasunnossa ja nykyisin opiskelija-asuntolassa yksiössä. Vuokra on 400 eur / kk, johon saa asumistukea 320 eur / kk. Opintotuesta 250 eur / kk jää siis asumisen jälkeen elämiseen vielä 170 eur / kk. Jos tämän lisäksi käyttää opintolainasta elämiseen 250 eur / kk, pärjää jo ihan hyvin ja silti jää lainasta sijoitettavaa (tai talletettavaksi ASP-tililöe) 400 eur / kk.

Vierailija
11/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mitään hyvätuloisia vanhempia tai tukea vanhemmilta. Ihan tavallinen opiskelija voi sijoittaa ainakin osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan opiskelija-asunnossa. Esim. oma nuoreni asui ensin soluasunnossa ja nykyisin opiskelija-asuntolassa yksiössä. Vuokra on 400 eur / kk, johon saa asumistukea 320 eur / kk. Opintotuesta 250 eur / kk jää siis asumisen jälkeen elämiseen vielä 170 eur / kk. Jos tämän lisäksi käyttää opintolainasta elämiseen 250 eur / kk, pärjää jo ihan hyvin ja silti jää lainasta sijoitettavaa (tai talletettavaksi ASP-tililöe) 400 eur / kk.

Ilmeisesti hän ei siis tarvitse rahaa varsinaiseen opiskeluun lainkaan? Ilmainen koulu ja oppimateriaalit?

Vierailija
12/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, nyt onkin sitten aika myydä. Kun tällaisia artikkeleita tulee näin usein niin kurssihuippu alkaa olla ohitse.

Vierailija
13/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuottoisampaa sijoittaa lapsilisät, koska niitä ei tarvi maksaa takaisin... 

Vierailija
14/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valmistuu ajoissa, saa opintolainasta anteeksi 40 %. Se on jo 10000 eurosta ainakin mulle iso raha, saatikka isommasta. 

Vierailija
15/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Markka-ajan hyvät palkat ja edullinen hintataso helpotti säästämistä."

Kannattaa vilkaista Tilastokeskuksen sivuja, jos aika on noin pahasti kullannut muistot.

Vierailija
16/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti hän ei siis tarvitse rahaa varsinaiseen opiskeluun lainkaan? Ilmainen koulu ja oppimateriaalit?

Suomessa yliopisto on ilmainen. Pääosa oppimateriaalista on netissä, joten siihenkään ei mene rahaa juuri lainkaan. Tietokone ja laskin on hankittu jo lukioaikana. Se pieni määrä paperia ja kyniä, mitä opiskeluun tarvitaan, mahtuu kyllä tuohon "elämiseen" jäävään 420 euroon kuukaudessa.

11

Vierailija
17/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasemmistolainen, en pössyttele, en juo, en ole työtön. Eikä ap:n rahatilanne voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
18/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä opiskelijat niitä jotka eivät oikeastaan tarvitse opintolainaa elämiseen, vähän samaan tapaan kuin Nalle ei oikeastaan tarvitse maataloustukea tai rikkaat eivät oikeastaan tarvitse lapsilisää?

Kyllä. Itseltä ei liikenisi senttiäkään sijoittamiseen. Kaikki opintolaina menee vuokriin, ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin

Vierailija
19/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina meni kyllä myös itsellä tarpeeseen, mutta jos ei olisi mennyt, niin todellakin olisin sijoittanut indeksirahastoihin!

Harmittaa, etten opiskeluaikoina jo aloittanut piensijoittamista, vaan heräsin siihen vasta hieman myöhemmin.

Vierailija
20/39 |
16.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi matalakuluisiin indeksirahastoihin todellakin kannattaa sijoittaa pienempiäkin summia. Pitkäjänteisesti kun sijoittaa, niin korkoa korolle -efekti kasvattaa pottia merkittävästi. Opintolainan sijoittaminen nuorena on hyvinkin järkevää toimintaa.

Indekseistäkin on silloin tällöin pyyhkiytynyt puolet arvosta pois. kauan saa odottaa että ollaan taas plussilla. Ei sijoittaminen automaattisesti ole mikään kultakaivos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi