Kävin vaa'alla. Satanen on rikki
Tiesin, että painoa on kertynyt taas lisää ja koko elämäni olen kamppaillut painon, itsetunnon, kehonkuvan ja mielialaongelmien kanssa. Olen vetkuttanut vaa'alla käyntiä kesästä saakka, mutta eilen en meinannut päästä yläkertaan, kun polvi vihloi niin kipeästi. Uskaltauduin siis vaa'alle ja tuo maaginen satasen raja oli mennyt rikki.
Omituisinta tässä on se että en tunne itseäni lihavammaksi kuin silloin kun aikanaan painoin 55-60kg ja yritin epätoivoisesti laihtua. Olen kyllä päästäni sekaisin. No se tiedetään, kolmen vuoden terapiaputki takana. Harmi että ruoka on edelleen se tehokkain lääke mulla ahdistukseen ja masennukseen. Jopa ravitsemusterapeutti sanoi, että nyt ei ole oikea aika isoon muutokseen, kun pää ei kestä ja on niin kuormittavaa muussa elämässä. Pelkään vaan että nämä läskit vie.mut aikaiseen hautaan ennen kuin olen siinä jamassa henkisesti että pystyn edes ajattelemaan syömisen ajattelua.
Eipä muuta, vain yksi tarina teidän sunnuntaihin ja ehkä ajatuksia tähän armottomaan aikaan.
Kommentit (12)
Minäkuva on sellainen juttu, mikä muuttuu hitaasti.
Olen saanut reilusti painoa pois ja alan vasta nyt tajuta miten lihava aiemmin olin. Vielä on laihdutettavaa, mutta olen ainakin löytänyt keinot.
Sinuna miettisin tilannetta nyt, ennen kuin nivelet hajoaa. Se, että käyt terapiassa on hyvä juttu, mutta terveellinen ruokakin voi auttaa parantamaan mielen.
Ylensyöminen saattaa aiheuttaa hetkellisen hyvänolontunteen, mutta oikeasti paras mielialalääke on liikunta ja terveellinen ruokavalio.
Olen kärsinyt masennuksesta ainakin 15 vuotta, ja ne kaudet kun jaksan panostaa itseeni, ovat olleet ehdottomasti parhaita. Huonoista valinnoista tulee sekä fyysinen että henkinen huono olo.
Älä ota stressiä asiasta - älä esim. aseta painonpudotustavoitteita jos ahdistaa vaan muuta tapojasi muuten vaan. Huomaat kyllä eron voinnissasi pian. Terapeuttisi neuvo kuulostaa omituiselta.
No mutta vaikka vaaka näyttäisi kuinka paljon niin sinulla on aina kauniit silmät.
M
Kahteen suuntaan vetävä kirjoitus. Ekana tuli mieleeni, että on provo koska kuka hullu tulee tälle palstalle etsimään sympatiaa ylipainoon.
Mutta kun en halua lyödä lyötyä, niin päädyn nyt kumminkin toivottamaan tsemppiä ap:lle, ja ehdotan pientä juttua: jos huomaat palkitsevasi itseäsi ruoalla, niin voisitko kuvitella alkavasi kokeilla löytyisikö palkintoherkkua joka olisi vähän vähäkalorisempi?
Siis pieniä juttuja ilman painetta. Vaikka porkkanatikut jotka ei ehkä kuulosta herkulta ensialkuun yksinään, mutta jos kehittelisit kevytkermaviilistä jonkun superhyvän dipin niille.
Niin, toisaalta ja toisaalta. Tietenkään ylipainosta ei saisi ottaa liiaksi stressiä, mutta kyllä laihduttaminen ja kunnon kasvattaminen vaan jo pelkästään on hyvä lääke masennukseen (ei toki ainoa).
Itse olen laihduttanut puolen vuoden aikana 15 kiloa ja aloitin kuntosaliharrastuksen. En ole koskaan aikuisiällä tuntenut oloani fyysisesti näin hyväksi, vaikka vähän masennusta ja ahdistusta esiintyykin ja elämä on pikkaisen rempallaan. Mutta fyysinen terveys tuo niin paljon iloa elämään ja kohottaa itsetuntoa, että suosittelen kyllä hoitamaan myös tätä osa-aluetta kuntoon.
Järjestele ensin syöminen oikeisiin raameihin.
Käypä vilkaisemassa väritetty elämäni -blogia niin alkaa laihduttaminen ja terveelliset elämäntavat taas innostaa.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti on väärässä. Hallittu painon pudotus edistää sekä henkistä että fyysistä terveyttä.
Joo mutta joillekin laihduttaminen tuo stressiä. Ei se silloin voi hyvin eikä laihdu. Lihoo vaan lisää.
Minkä pituinen olet? Minä olen himpun yli 100kg eikä ole mitään erikoisempaa vaivaa ja kaikki onnistuu kuten laihanakin, pituutta minulla on 170cm ja paino jakautunut aika tasaisesti.
Kannattaa ainakin yrittää laihduttaa, pienillä valinnoillakin on merkitystä. 100kg:stä kun lähtee laihuduttamaan jää usein ylimääräistä nahkaa josta voi myöhemmin myös tulla ongelmia. Yleensä pienikin painon tippuminen kannustaa jatkamaan ja usein olo kohenee jo liikunnan lisäämisestä.
Voi hitsi, kirjoitin pitkän vastauksen mutta se hävisi bittiavaruuteen. Palaan myöhemmin.
Ap
Terapeutti on väärässä. Hallittu painon pudotus edistää sekä henkistä että fyysistä terveyttä.