Aikuisten ihmisten käytöstapojen puute ja koiran ulkoilutus
Hei. Meillä on harvassa ne päivät kun koiraa ulkoiluttaessa ei ole kukaan aikuinen ihminen lenkkeilyä häirinnyt. Yleisintä on että koiraa innostetaan jolloin se lähtee vetämään ja hyppää vasten, tilanteet tulevat liian nopeasti yleensä niin en ehdi reagoida kuin vasta jälkikäteen.
Ihminen sitten saattaa loukkaantua kun käsken koiran takaisin sivuun ja rauhoittumaan, "ei mua haittaa/ anna sen tulla vaan" sanovat, eli he kokevat että heillä on sananvalta siinä miten koirani saa käyttäytyä ja ketä tervehtiä. Koskaan(!) ei ole kysynyt aikuinen että saako koiraa tervehtiä/silittää. Lapset osaavat kyllä kysyä aina lupaa ensin.
Sitten joskus aikuinen viheltelee/tekee muita ääniä yrittäen saada koiran huomion tai ihan kutsuu luokseen. Onneksi koira osaa olla välittämättä näissä tilanteissa kun kerron sille että "anna olla" loppuu sen mielenkiinto hekilöön. Nuo yhtäkkiä tulevat tilanteet ovatkin pahimpia, jälkimmäiset vain rasittavia.
Ne joilla on oma koira mukana onkin oma lukunsa niin pidättäydynnyt näissä pelkissä ihmisissä.
Kommentit (58)
Minua ei haittaa yhtään. Itse asiassa olen tyytyväinen, kun kutsuvat koiraani luokseen, kun koirani ei liiemmin välitä vieraista ihmisistä. Mitä enemmän ihmiskontakteja, sen parempi.
Anna koirani päättä haluaa muita kontakteja vai ei.
Pelkään vähän koiria, enkä muutenkaan osaa/halua olla niiden kanssa. Muutaman kerran on tullut vastaan henkilö, jonka koira on tullut reippaasti hyppimään ja haukkumaan minua vasten ja ulkoiluttajan kommentti on ollut "Ei se tee mitään. Se on ihan kiltti." Juu-u. Varmasti, mutta kaikki eivät siltikään halua koiria kohdata.
En reagoi mitenkään jos tuntematon koira yrittää lähestyä minua tai jos sellaisen ohitan kadulla. Kerran tämmöinen yksilö tuli hyppimään minua vasten, sivuuttaessani tämän täysin vieraan koiran huomion alkoi sen omistaja räyhäämään minulle: ”Sano sille nyt edes moi kun toinen on niin innoissaan!!”
Juu ei, koiran ei tarvitse kaikkia ohikulkijoita päästä ulkona nuuhkuttamaan eikä kaikkien vieraiden pidä sitä lääppiä.
Vierailija kirjoitti:
Tahallaan ihan vierestä juokseminen ja pyöräileminen on provosointia. En tykkää ilman koiraakaan, että minun vierestäni juoksee varoittamatta takaa ohi vieras ihminen hihakosketuksella, hiki päälle roiskuen. Turha tehdä asiasta liian monimutkaista tahallaan. Ihan normaali maalaisjärki ja kohteliaisuus riittää.
Mielestäni ihminen saa lenkkeillä omaan lenkkiinsä keskittyen, miettimättä, minä tuolle eläimelle sopii. Voi hyvänen aika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallaan ihan vierestä juokseminen ja pyöräileminen on provosointia. En tykkää ilman koiraakaan, että minun vierestäni juoksee varoittamatta takaa ohi vieras ihminen hihakosketuksella, hiki päälle roiskuen. Turha tehdä asiasta liian monimutkaista tahallaan. Ihan normaali maalaisjärki ja kohteliaisuus riittää.
Mielestäni ihminen saa lenkkeillä omaan lenkkiinsä keskittyen, miettimättä, minä tuolle eläimelle sopii. Voi hyvänen aika!
Samaa mieltä. Mulla on koira ja pidän huolen ettei se häiritse muita lenkkeilijöitä tai häiriinny muista lenkkeilijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei ap vaan olisikin niin että pidät koiraasi liian pitkässä hihnassa, jolloin koira automaattisesti on jokaisen vastaantulijan jaloissa?
En. Hihna on 180cm (mittasin tätä varten ihan..) ja koira kävelee tien reunassa minun vieressäni tai takanani.
180cm, sillä hihnanmitalla kyllä yltää pyörätien reunasta reunaan. Muistatko ap kiristää hihnaa jos on vastaantulijoita?
Ei tarvitse, kuten jo mainitsinkin se on opetettu kävelemään omassa reunassa mun veressä tai takana myös hihna on löysällä kävellessä. Se harvemmin vetää muuten kuin juurikin innostajan tullessa vastaan.
Minusta se on aika ikävää jos pitää olla niin lyhyt hihna että koira ei pääse ihmisen viesrestä mihinkään haisteleen. Kyllä sitä pitäisi senverta jaksaa kouluttaa että ei ole ihmisten tiellä ja haittana ulkona.
AP
Mutta keskustelun pointti oli, jos haluat jostain syystä "moikata" tai koskea toisen koiraan niin KYSY LUPAA ensin!
Älä myöskään kutsu toisen koiraa luoksesi.
Joillekkin voi olla ok että moikkaillaan ja kosketaan koiraan ilman lupaa, mutta ei lähellekkään kaikille. Tuskin ketään haittaa jos kysyy, mutta joitakin haittaa että ei kysy ja koskee.
Muista myös kuunnella vastaus ja toimia koiran kanssa omistajan toivomalla tavalla.
AP
Minä en yllytä tai kutsu koiria, mutta katson hymyillen ja jos koira tulee luokse, totta hemmetissä minä sitä silittelen.
Se on ap sinun ja muiden koiranomistajien vastuulla hallita omaa koiraa. Ei koirasi kouluttaminenkaan kuulu muille, se on vain ja ainoastaan sinun vastuullasi. Et voi vaatia muita sopeutumaan sinuun ja koiraasi, kyllä SINUN pitää sopeutua muihin. Se on sitä käytöstapaa.
Jos koira on helposti hermostuva tai aggressiivinen, pidä se lyhyessä remmissä.
Ikinä en ole nähnyt kenenkään väkisin punkeavan koiran perään, joten tuskin se nyt kovin yleistä on. Ja jos komennat koiraa olemaan hyppimättä ja rapsuttelija sanoo, ettei hyppiminen HAITTAA, ei se nyt samaa tarkoita, ettetkö saisi koiraasi komentaa! Vaan ihan sitä, ettei rapsuttelija nyt varsinaisesti hermostunut hyppimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta keskustelun pointti oli, jos haluat jostain syystä "moikata" tai koskea toisen koiraan niin KYSY LUPAA ensin!
Joillekkin voi olla ok että moikkaillaan ja kosketaan koiraan ilman lupaa, mutta ei lähellekkään kaikille. Tuskin ketään haittaa jos kysyy, mutta joitakin haittaa että ei kysy ja koskee.
Muista myös kuunnella vastaus ja toimia koiran kanssa omistajan toivomalla tavalla.
AP
Sinulla on ollut koko ajan aika outo tulkinta siitä, mikä on kutsumista. Se, että koirasi ei pysy hallinnassasi on oma ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sinulla on ollut koko ajan aika outo tulkinta siitä, mikä on kutsumista. Se, että koirasi ei pysy hallinnassasi on oma ongelmasi.
Kutsumisella olen tarkoittanut juurikin, että vastaan tullessa esim. katsoo suoraa koiraan samalla kun huutaa tyyliin "söpö koira, tänne! Tuu tänne moikkaamaan!" ja samalla kumartuu koiraa kohti. Näin tapahtuu kadulla melko usein, ja kyllä tämä minusta on koiran kutsumista luokse. Tämä vielä useimmiten tapahtuu kun ollaan jo ihan kohdalla ohittamassa. Muut, normaalisti ohi kulkevat ihmiset koira kyllä ohittaa kuin ei huomaisikaan.
Eikä meidän koira ole millään tavoin aggressiivinen, vaan pitää paljon ihmisistä. Jos kysyttäisiin, niin kyllä hyvinkin antaisin koiraa rapsuttaa. Mutta toivoisin, että ehtisin ensin ottaa tilanteen haltuun ja pyytää koiraa tervehtimään vierasta rauhallisesti, tämä osaa kyllä käyttäytyä kun siihen komennetaan. Mutta kun tuolla tavoin vasta aivan vieressä yhtäkkiä aletaan paijaamaan ja lähes hysteerisesti kimeällä äänellä lässyttämään niin ei siinä itsellä ole aikaa reagoida koiraa nopeammin. Esim. kaikkien lasten olen aina antanut koiraa tulla paijaamaan, mutta tällöin kumarrun itse pitämään koirasta paremmin kiinni, koska haluan varmistaa koiran olevan tilanteessa rauhallinen. Vaikka koira on hyvin kiltti, hän innostuu ihmisen mukana herkästi, enkä halua, että liiallinen touhotus tuntuu lapsesta (tai kenestäkään muustakaan) epämiellyttävältä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jo aivan liikaa koiria! Jokainen koira on ILMASTOTUHO!
P.s. pitäkää ne rakkinne kytkettyinä!
Toivottavasti sulla ei ole lapsia, sillä jokainen lapsi on koiraa moninkertaisesti pahempi ilmastotuho.
Vierailija kirjoitti:
Hei mulla on aiheeseen liittyvä kysymys! Oon vähän alle kolmekymppinen nainen joka tykkää etenkin kaikista pienistä sylikoirista. Kysyisin aina mielelläni saako silittää mutta jotenkin tuntuu että vastaantulevien koirine silittäminen on "vain lapsille". Ilman lupaa en tohdi mennä lähellekään koska en voi tietää onko omistajalla kiire tai onko koira sellainen joka tykkää ihmisistä. Mutta en uskalla kysyä kun pelkään, että minua pidetään jotenkin hitaana/tollona/sekopäänä kun oon yksin kävelyitä tekevä aikuinen. :D
Kysymys: Mitä ootte omistajat mieltä, onko noloa, pidättekö jonain lapsen tasolle jääneenä "höpsönä" jos aikuinen kysyy lupaa silittää teidän koiria? c:
Ei haittaa eikä ole hölmöä. Mulla on kolme pikkukoiraa, joita tuon tuostakin joku aikuinen haluaa tervehtiä ja silittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mulla on aiheeseen liittyvä kysymys! Oon vähän alle kolmekymppinen nainen joka tykkää etenkin kaikista pienistä sylikoirista. Kysyisin aina mielelläni saako silittää mutta jotenkin tuntuu että vastaantulevien koirine silittäminen on "vain lapsille". Ilman lupaa en tohdi mennä lähellekään koska en voi tietää onko omistajalla kiire tai onko koira sellainen joka tykkää ihmisistä. Mutta en uskalla kysyä kun pelkään, että minua pidetään jotenkin hitaana/tollona/sekopäänä kun oon yksin kävelyitä tekevä aikuinen. :D
Kysymys: Mitä ootte omistajat mieltä, onko noloa, pidättekö jonain lapsen tasolle jääneenä "höpsönä" jos aikuinen kysyy lupaa silittää teidän koiria? c:
Ei haittaa eikä ole hölmöä. Mulla on kolme pikkukoiraa, joita tuon tuostakin joku aikuinen haluaa tervehtiä ja silittää.
Olin juuri tulossa itsekin kirjoittamaan tätä. Minulla on kolmekiloinen herttaisen pöhkön näköinen koira, ja harva se päivä lenkillä joku aikuinen haluaa silittää sitä. Tätä tekevät kaiken ikäiset, niin miehet kuin naisetkin. Ei siis ole millään tavalla outoa käytöstä :)
Mikä on niin vaikea ymmärtää siinä, että juoksee omaa lenkkiään omaa tien reunaansa ja antaa muiden lenkkeilijöiden mennä omaansa, omassa rauhassaan ja jättää kohteliaan etäisyyden kaikkiin muihin. Ohittaessa kierretään sen verran kauempaa, ettei suhauteta ihan vieraan ihmisen vierestä, oli hänellä koiraa tai ei. Tai on kohteliasta esim. rimpauttaa pyörän kelloa, jos lähestyy vauhdilla takaapäin, ettei toinen tulijasta tietämättä vaihda reittiä kesken kaiken tai ehtii vaikka ottaa koiransa lyhyempään hihnaan. Ei, kun mulla pitää olla oikeus juosta vaikka sentti toisen ihmisen perässä läähättäen koko lenkki jos minäminäminä itse haluan. Tai saan ajaa pyörällä toisen päälle, koska itsepä tuli just eteen. Toki minä ajoin lujaa, ilman valoja, kuulokkeet päässä ja kännykkä kädessä mutta mun ei tarvi muista välittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on niin vaikea ymmärtää siinä, että juoksee omaa lenkkiään omaa tien reunaansa ja antaa muiden lenkkeilijöiden mennä omaansa, omassa rauhassaan ja jättää kohteliaan etäisyyden kaikkiin muihin. Ohittaessa kierretään sen verran kauempaa, ettei suhauteta ihan vieraan ihmisen vierestä, oli hänellä koiraa tai ei. Tai on kohteliasta esim. rimpauttaa pyörän kelloa, jos lähestyy vauhdilla takaapäin, ettei toinen tulijasta tietämättä vaihda reittiä kesken kaiken tai ehtii vaikka ottaa koiransa lyhyempään hihnaan. Ei, kun mulla pitää olla oikeus juosta vaikka sentti toisen ihmisen perässä läähättäen koko lenkki jos minäminäminä itse haluan. Tai saan ajaa pyörällä toisen päälle, koska itsepä tuli just eteen. Toki minä ajoin lujaa, ilman valoja, kuulokkeet päässä ja kännykkä kädessä mutta mun ei tarvi muista välittää.
Jos ymmärsin oikein ongelmasi on että pelkäät koiran jäävän alle? Kulkeeko se omaa reunaa vai keskellä tietä? Vai pelkääkö se niitä? Jos ei kulje jo omaa reunaa, tulisi se siihen opettaa. Musta se kuuluu ihan perus juttuihin mitkä pitäisi kaikkien jaksaa koirilleen opettaa. Mutta harva vastaan tullut koiran niin kuitenkaan tekee.
Ja jos pelkää niitä ja todennäköisesti haukkuu. Koita opettaa sille ettei niissä ole mitään pelättävää.
Vai onko ongelmana jokin muu? Jos on niin mikä?
Toivon ettet ottanut tätä provona, koitan oikeasti ymmärtää ja auttaa kun mulla ei kanssa oo mennyt päähän mitä noi lenkkeiliät tekee väärin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni sekarotuinen koira. Aikuiset ovat niitä huonosti käyttäytyviä, nauravat, sanovat "huiii, pelottaa", "katso orava talutushihnan päässä" ym lapsilleen, opettavat, että toisten koiria saa vapaasti arvostella ja nauraa niille. Lapset ja nuoret ovat asiallisia, aikuiset ihan hirviöitä. Iltapimeällä käyn koirani kanssa lenkillä, kun en jaksa sitä nauramista ja pilkkaa.
En mä lapsille tuollaista opeta. Ihan itse teinit puhuvat kun taas joku ulkoiluttaa jotain rottaa yms.
Ei kai se koiran tunteita loukkaa kun ei se sitä tajua kuitenkaan.
Niin tämän vuoksi esim. toisten vaatteita saa haukkua vapaasti. Eihän se paitakaan ymmärrä kun sitä arvostellaan. Tai pienen lapsen haukkuminen on tätä lähempänä, onhan koira sen ihmisen kasvatti niin ei se ainakaan mukavalta sen ihmisen mielestä tunnu jos sen koiran ulkonäköä arvostellaan. Kuulostaa myös ärsyttävältä toi noiden ihmisten kommentointi etenkin jos on jatkuvaa.
Sellainenkin asia viä että siä kadun toisellapuolella johon haluat lenkkeilijöiden sinua väistävän on varmasti ainakin joskus jos ei usein (riippuu paikasta) muita, vastaan kulkevia ihmisiä. Joita et varmaan huomaa kun eivät sinua haittaa (se on ihan luonnollista). Mutta pyöräilijä todennäköisesti huomaa heidätkin, että ei aja heidänkään päältään. Eikä siinä urheillessa ajatukset varmasti ole sinussa ja koirassasi. En määkään juostessa tai pyöräillessä varmastikkaan sua huomaisi ajatella sen enempää kun niitä muita ohitettavia.
Mää oon nyt koittanut hahmottaa noita sun tilanteita missä ymmärtääkseni pelkäät että koira jää alle. En muista että meidän koiran kanssa olisi ollut mitään tuollaisia tilanteita lenkkeilijöiden kanssa. Vaikka mentäisiinkin keskustassa tai muuten vilkkaalla alueella. Vaikka päättäisinkin kääntyä yhtäkkiä, tulee koira jälkeeni rauhassa ja minä ehdin huomata näin mahdolliset pyöräilijät ja sähköpotkulaudat (jotka on mustakin vähän kuumottavia välillä, etenkin viikonloppusin kun ajavat maistissa).
Se hihnassa omaa reunaa ja omistajan vieressä tai takana kulkeminen kun on sen koiran turvallisuuden kannalta tosi tärkeetä. Siinä samalla ei myöskään ärsytä muita ja ole niiden tiellä. Myös uskon että sen taluttaminen on näin koulutettuna paljon mukavampaa.
PS. jos koirasi kulkee jo kuvatulla tavalla, pahoittelen. Päättelin sen vain ongelmastasi että se ei niin osaisi vielä tehdä.