Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten ihmisten käytöstapojen puute ja koiran ulkoilutus

AP
14.09.2019 |

Hei. Meillä on harvassa ne päivät kun koiraa ulkoiluttaessa ei ole kukaan aikuinen ihminen lenkkeilyä häirinnyt. Yleisintä on että koiraa innostetaan jolloin se lähtee vetämään ja hyppää vasten, tilanteet tulevat liian nopeasti yleensä niin en ehdi reagoida kuin vasta jälkikäteen.
Ihminen sitten saattaa loukkaantua kun käsken koiran takaisin sivuun ja rauhoittumaan, "ei mua haittaa/ anna sen tulla vaan" sanovat, eli he kokevat että heillä on sananvalta siinä miten koirani saa käyttäytyä ja ketä tervehtiä. Koskaan(!) ei ole kysynyt aikuinen että saako koiraa tervehtiä/silittää. Lapset osaavat kyllä kysyä aina lupaa ensin.

Sitten joskus aikuinen viheltelee/tekee muita ääniä yrittäen saada koiran huomion tai ihan kutsuu luokseen. Onneksi koira osaa olla välittämättä näissä tilanteissa kun kerron sille että "anna olla" loppuu sen mielenkiinto hekilöön. Nuo yhtäkkiä tulevat tilanteet ovatkin pahimpia, jälkimmäiset vain rasittavia.

Ne joilla on oma koira mukana onkin oma lukunsa niin pidättäydynnyt näissä pelkissä ihmisissä.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla on aiheeseen liittyvä kysymys! Oon vähän alle kolmekymppinen nainen joka tykkää etenkin kaikista pienistä sylikoirista. Kysyisin aina mielelläni saako silittää mutta jotenkin tuntuu että vastaantulevien koirine silittäminen on "vain lapsille". Ilman lupaa en tohdi mennä lähellekään koska en voi tietää onko omistajalla kiire tai onko koira sellainen joka tykkää ihmisistä. Mutta en uskalla kysyä kun pelkään, että minua pidetään jotenkin hitaana/tollona/sekopäänä kun oon yksin kävelyitä tekevä aikuinen. :D

Kysymys: Mitä ootte omistajat mieltä, onko noloa, pidättekö jonain lapsen tasolle jääneenä "höpsönä" jos aikuinen kysyy lupaa silittää teidän koiria? c:

Vierailija
22/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis jää kaikki söpöt koirat silittämättä ja sitten mietin itsekseni että harmittaa kun en uskaltanut. Istun vaan ja toivon että uskaltaisin! :'D 

t. viesti 21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mulla on aiheeseen liittyvä kysymys! Oon vähän alle kolmekymppinen nainen joka tykkää etenkin kaikista pienistä sylikoirista. Kysyisin aina mielelläni saako silittää mutta jotenkin tuntuu että vastaantulevien koirine silittäminen on "vain lapsille". Ilman lupaa en tohdi mennä lähellekään koska en voi tietää onko omistajalla kiire tai onko koira sellainen joka tykkää ihmisistä. Mutta en uskalla kysyä kun pelkään, että minua pidetään jotenkin hitaana/tollona/sekopäänä kun oon yksin kävelyitä tekevä aikuinen. :D

Kysymys: Mitä ootte omistajat mieltä, onko noloa, pidättekö jonain lapsen tasolle jääneenä "höpsönä" jos aikuinen kysyy lupaa silittää teidän koiria? c:

Hei. Palautit mun uskoa ihmisiin nyt tässä! Tottakai saa kysyä ja jos tulisit kysymään että voiko mun koiraa silittää, menisin varmaan onnesta vähän sekaisin että joku oikeasti ymmärtää käyttäytyä + saisit luvan silittääkkin.

Ihmiset harvoin vaikuttaa ajattelevan muita noin. Tosiaan, voi olla kiire, voi olla että koira ei tykkää, voi olla että ihminen ei tykkää ja niin paljon muita syitä kieltäytyä pyynnöstä. Kieltävää vastausta ei tule ottaa sitten henkilökohtaisesti, se ei liity sinun toimintaasi. Uskon että moni muukin pistää vain merkille kohteliaisuutesi silloinkin kun koiran silitys ei käy. 

AP

Vierailija
24/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi halusi silittää koiraa, kolmevuotias ei sitä oikein osannut sanoa, joten minä kysyin. Sain vastaani tonnin seteli ilmeen, koira alkoi haukkumaan ja lähdettiin siitä. Sanoin lapselle, ettei koira halunnut silitystä ja koiran omistaja lässytti koiralleen "Hyvä poika kun haukuit, se tyhmä lapsi meni jo, voit olla hiljaa".

Idiootti muija. Sen jälkeen ei olla kyllä kysytty keltään saako silittää, mennään vaan täysillä ohi.

Vierailija
25/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei. Palautit mun uskoa ihmisiin nyt tässä! Tottakai saa kysyä ja jos tulisit kysymään että voiko mun koiraa silittää, menisin varmaan onnesta vähän sekaisin että joku oikeasti ymmärtää käyttäytyä + saisit luvan silittääkkin.

Ihmiset harvoin vaikuttaa ajattelevan muita noin. Tosiaan, voi olla kiire, voi olla että koira ei tykkää, voi olla että ihminen ei tykkää ja niin paljon muita syitä kieltäytyä pyynnöstä. Kieltävää vastausta ei tule ottaa sitten henkilökohtaisesti, se ei liity sinun toimintaasi. Uskon että moni muukin pistää vain merkille kohteliaisuutesi silloinkin kun koiran silitys ei käy. 

AP

Kiitos ihanasta vastauksesta! Tosi hyvä kuulla, että murehdin turhasta. c: <3  Ja tottakai ihmisillä on oikeus kieltäytyä ihan mistä syystä vaan, onneksi mua ei paina ne kieltävät vastaukset - pelkkä oma ujous vaan! :D

Vierailija
26/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä vain pitäisi paikkansa (kaikilla) säästyisi mun hermot aika paljolta. Meidän koira kun on "niin söpö" eli turhan söpö, uskon että nää ihmiset ei edes vilkase muhun ennen kuin on koirassa kiinni. Harvemmin edes huomaan heitä ennen kuin tuo tilannne on jo päällä.

En myöskään usko olevani itse mitenkään erityisen luoksekutsuvan oloinen. Ja vaikka olisinkin (kuten koiran emäntä on) helposti lähestyttävän oloinen, ei se silti tarkoita että voi ilman lupaa tulla koskemaan ja innostamaan toisen koiraa.

AP

Vierailija
27/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On koiran taluttajasta kiinni, pitää osata näyttää töykeältä, jos ei halua koiraansa lähestyttävän, silmiin katsominen on heti merkki että omistaja ei kieltäydy kontaktista, poispäinkääntyminen tai kännykän räplääminen taas viestittää, että sopii mennä ohi ilman väliintuloa. 

Jäi tämä lainaus viimeviestistä uupumaan, vastasin tähän siinä.

AP

Vierailija
28/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin unohtui kirjoituksen syy ihan. Siis toivon että ihmiset alkaisivat kysymään lupaa ja jos ei ollut tiedossa miten käyttäydytään jollakin ja sattuisi näkemään tämän. Olisi hienoa että nämä ilmiöt loppuisivat.  

-Eli kysy lupaa omistajalta aina ennen kuin lähestyt koiraa.

-Pysy rauhallisena äläkä innosta koiraa.

-Jos taluttajalla on neuvoja miten toimia juuri hänen koiransa kanssa, kuuntele ja tee niin kuin on toivottu.

-Etene koiran ehdoilla jos koira menee pois luotasi älä seuraa sitä, painosta tai pakota koiraa muutenkaan mihinkään.

-Keltainen nauha muuten tarkoittaa että koirakko ei tahdo tehdä tuttavuutta muiden kanssa.

Nämä tuli nyt mieleen, voi olla että unohtui jotain palaan sitten tai jos jollakin on lisättävää.

Myös jos jollakin on vinkkejä näiden tilanteiden suhteen niin otan vastaan mielelläni.

AP

Minä toivoisin, että koirien ulkoiluttajat ymmärtäisivät, että meitä muita hänen koiransa ei kiinnosta pätkääkään. Saan viheltää kotipihassani, vaikka koiraomistaja kokee sen olevan kutsu koiralleen. Saan laulaa, saan napsutella sormiani. Juostessanikin saan puuskuttaa. En huomioi koiria, ne eivät merkitse minulle mitään, joten jos vahingossa potkaisen, vika ei ole minussa. Olen ulkoiluttajasta 5 m päässä.

Vierailija
29/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ap vaan olisikin niin että pidät koiraasi liian pitkässä hihnassa, jolloin koira automaattisesti on jokaisen vastaantulijan jaloissa?

Vierailija
30/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
31/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä. Meillä oli koira 11-vuotta, siis mun lapsuudesta nuoruuteen ja sitä aina ulkoilutin enkä koskaan kokenut juuri mitään noita ongelmia tai kiinnittänyt huomiota. Kaupungissa siis ihan asuttiin.

Vierailija
32/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei ap vaan olisikin niin että pidät koiraasi liian pitkässä hihnassa, jolloin koira automaattisesti on jokaisen vastaantulijan jaloissa?

En. Hihna on 180cm (mittasin tätä varten ihan..) ja koira kävelee tien reunassa minun vieressäni tai takanani.

Vierailija
33/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Hihna on 180cm (mittasin tätä varten ihan..) ja koira kävelee tien reunassa minun vieressäni tai takanani.

Niin siis olen(tietenkin?)

AP

Vierailija
34/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koira kävele ihmisten jaloissa jos sen on opettanut kävelemään vierellä tai takana ja että keskelle tietä ei mennä. Paitsi tää meidän kyllä sitten säntää niiden villitsijöiden perään. Minkään muun perään se ei säntää tai vedä. Pahoittelut kolmesta viestistä peräkkäin myöskin.

AP

Vierailija
35/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset yrittää varmaan vaan olla mukavia sinulle/koiralle sanomalla, että "ei se haittaa" tai "anna sen vaan tulla"... Eikä ehkä tajuta miksi sitä pitäisi kysyä. Itse annoin kyllä kaikkien silittää meidän koiraa, jos halusi koska koira siitä tykkäsi ja varmaan se silittäjänkin. Mutta ymmärrän kyllä, että riippuu vähän myös koirasta jne. En silti puhuisi käytöstapojen puutteesta, ihmiset ei vaan ajattele,

Vierailija
36/58 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

egtwtw kirjoitti:

Ihmiset yrittää varmaan vaan olla mukavia sinulle/koiralle sanomalla, että "ei se haittaa" tai "anna sen vaan tulla"... Eikä ehkä tajuta miksi sitä pitäisi kysyä. Itse annoin kyllä kaikkien silittää meidän koiraa, jos halusi koska koira siitä tykkäsi ja varmaan se silittäjänkin. Mutta ymmärrän kyllä, että riippuu vähän myös koirasta jne. En silti puhuisi käytöstapojen puutteesta, ihmiset ei vaan ajattele,

Kiitos vastauksesta. Toi voi olla noin. Määkin antaisin silittää jos kysyisi niin lisäisin viellä pyynnön olla rauhallinen jotta tuo tapa riehaantua noin innostaessa voisi karsiutua pois. Tapaaminen vieraan ihmisen kanssa voisi olla rauhallinen ja näin varmasti kaikille mukavampi myös.

Mää en ole reagoinut niihin innostajiin niin että saisivat jatkaa sitä tutustumistaan tms, uskon että jos olisivat kysyneet ensin tilanne olisi ensimmäisen kuvauksen kaltainen ja heitäkin paljon enemmän miellyttävämpi. Toi koira kun kyllä käyttäytyy hyvin aina kun tutustuttaa sen sille uuteen ihmiseen jolle on ohjeistettu olemaan rauhallinen. 

AP

Vierailija
37/58 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää mennä lähestymään vieraita koiria? Siis koirathan ovat mukavia mutta ne enimmäkseen ovat liikenteessä oman ihmisensä kanssa niin annetaan niiden olla rauhassa. Aika kaoottista on sen koiran ja tietysti omistajankin elämä jos kaikki kymmenet, sadat ja tuhannet randomit ihmiset heitä päivittäin lähestyvät.

Teen tuttavuutta koirien kanssa jos koiran omistaja niin toivoo esim. sukulaiset, kaverit mutta vieraiden ihmisten koirien kanssa minulla ei ole mitään tekemistä. Olin sitten liikkeellä koiran kanssa tai en. Miksi kenenkään pitäisi lähestyä toisten ihmisten koiria, annetaan niiden olla rauhassa.

Vierailija
38/58 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin koiran ja kuvittelin pääseväni nauttimaan leppoisista lenkeistä mutta sen sijaan saan kiehua raivosta sen seitsemän kertaa kun ulkona käydään, koska ihmiset ovat yksinkertaisesti hirveitä. Koiraan kosketaan lupaa kysymättä ja jos ehdin väliin ja kiellän, saan osakseni mm. huorittelua. Silloin harvoin kun joku kysyy lupaa silittää ja annan ohjeen miten kannattaa pentua lähestyä, sitä ei noudateta vaan käydään suin päin käsiksi ja sitten nauretaan kun koiraa pelottaa. Lapset tosin ovat poikkeus, sillä he kysyvät aina luvan ja käyttäytyvät muutenkin hienosti ja ymmärtävät myös mikäli sanon, ettei pentua sovi nyt silittää. Aikuiset saisivat ottaa mallia lapsista. Lisäksi muut koiranulkoiluttajat päästävät omat koiransa väkisin tutustumaan kielloistani huolimatta ja alkavat saarnata kuinka pitää sosiaalistaa. Käymme säännöllisesti koirakoulussa, harrastuksissa ja tapaamassa muita koiria, joten emme todellakaan tarvitse taikka halua mitään hihnatutustujia elämäämme, ja vaikka koirani olisi kuinka söpö ja iloinen hännänheiluttaja, MINÄ haluan lenkkeillä rauhassa! Koiria minulla on ollut ennenkin mutta ikinä ei ole ollut tätä ongelmaa näin suuressa mittakaavassa. Kaikki pennun tuoma ilo ja ulkoilun rentous on hävinnyt. Ps. Kiitos kaikille, jotka ohittavat vieraat koirat ja varsinkin pennut täysin välinpitämättömästi. Ihan todella, kiitos!

Vierailija
39/58 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

180cm, sillä hihnanmitalla kyllä yltää pyörätien reunasta reunaan. Muistatko ap kiristää hihnaa jos on vastaantulijoita?

Vierailija
40/58 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin unohtui kirjoituksen syy ihan. Siis toivon että ihmiset alkaisivat kysymään lupaa ja jos ei ollut tiedossa miten käyttäydytään jollakin ja sattuisi näkemään tämän. Olisi hienoa että nämä ilmiöt loppuisivat.  

-Eli kysy lupaa omistajalta aina ennen kuin lähestyt koiraa.

-Pysy rauhallisena äläkä innosta koiraa.

-Jos taluttajalla on neuvoja miten toimia juuri hänen koiransa kanssa, kuuntele ja tee niin kuin on toivottu.

-Etene koiran ehdoilla jos koira menee pois luotasi älä seuraa sitä, painosta tai pakota koiraa muutenkaan mihinkään.

-Keltainen nauha muuten tarkoittaa että koirakko ei tahdo tehdä tuttavuutta muiden kanssa.

Nämä tuli nyt mieleen, voi olla että unohtui jotain palaan sitten tai jos jollakin on lisättävää.

Myös jos jollakin on vinkkejä näiden tilanteiden suhteen niin otan vastaan mielelläni.

AP

Minä toivoisin, että koirien ulkoiluttajat ymmärtäisivät, että meitä muita hänen koiransa ei kiinnosta pätkääkään. Saan viheltää kotipihassani, vaikka koiraomistaja kokee sen olevan kutsu koiralleen. Saan laulaa, saan napsutella sormiani. Juostessanikin saan puuskuttaa. En huomioi koiria, ne eivät merkitse minulle mitään, joten jos vahingossa potkaisen, vika ei ole minussa. Olen ulkoiluttajasta 5 m päässä.

Koiranomistajista lenkkipolulla juokseminen on koiran provosointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi