Talousromahdus tulee kohta - tätä monet ovat hokeneet vuosikausia, mutta sen aika on nyt
Kiina on ollut maailman talousveturi sitten vuoden 2008 finanssikriisin. Kiinallakin rupeaa olemaan paukut lopussa, ja ovat siirtymässä kotimaisen kulutukseen talouteen (domestic economy) kuten USA ja Eurooppa ovat jo pitkään olleet. Tällainen ei juuri tuota talouskasvua - enää ei Kiinassa nouse pilvenpiirtäjiä kuten menneinä aikoina, ja öljyä ei kulu samaan tahtiin. Öljyhuippu oli ja meni - se vuoden 2014 romahdus öljyn hinnassa kertoi että Kiinan kovin kulutus lähti jo siinä vaiheessa.
Maailmantalouden kohtalo riippuu Kiinasta. Kiina on kaikki. Kiina, Kiina ja Kiina. Vähän kuin asuntojen hinta riipuu sijannista, sijainnista ja sijainnista. Länsimaissa isot investoinnit tehty jo vuosikymmeniä sitten - ei tarvetta ja ei mahdollisuuksia isolle kasvulle, jota nykyinen rikkinäinen talousjärjestelmä ja velkavetoinen systeemi kuitenkin vaatii pysyäkseen pystyssä.
Tuomas Malisen mukaan eurokriisi tulee kohta - ei vielä tänä vuonna, mutta targetti eli kohde on 2020-2021. Ei ole mitään, joka sen voisi pysäyttää. Euroopan keskuspankki on jo täysin rampa - ja viime viikon päätös oli pettymys markkinoille. Saksa on jo vahvassa taantumassa, talousluvut ovat samalla tasolla kuin eurokriisin aikana vuonna 2012.
https://www.kaleva.fi/uutiset/talous/uusi-eurokriisi-uhkaa-jo-tana-vuon…
Kun se kriisi tulee, teillä pyyhitään pöytää - jo ensi vuonna. Velkapetterit saavat 20-30%:n korot ja euro romahtaa. Tulee kilpailu pohjakosketukseen (race to bottom).
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
No 90-luvun lamasta noustiin Nokian ja muun teollisuuden kasvuun. Viimeiset 10 vuotta on odotettu uutta Nokiaa eikä sitä tule. Mitä sitten tapahtuu?
Tämä. Viimeisimmästä taantumasta noustiin pumppaamalla loputtomasti lainarahaa rakennusteollisuudelle ja käynnistämällä kaikki mahdolliset ja mahdottomat, vuosikymmeniä rahoitusta odottaneet rakennusprojektit joka puolella yhtä aikaa. Nyt sekin kortti on käytetty eikä uutta Nokiaa ole vieläkään ilmaantunut. Mitä siis seuraavaksi?
En osaa nyt sanoa mitään. Olen niin täynä itseäni näiden juttujen mielikuvasta että minulla on kruunu päässä vaikka se on kuningattareen perseessä ja tämä peppu juttu on De Facto, se ollaan todettu palstallakin.
Ehkä ihmiskunnan äänestys auttaisi aktiivimallin parantamiseen tai poistamiseen? Aktiivimallista ei ainakaan päästä ulos koska se on painettu aakkosiin. Koolla ei ole väliä?
Politiikka on ihmiskunnan pahin työpaikka ja näitä kuuluu auttaa aktiivimalli riistämisen ja herjaamisen tilalle. On vain yksi ja ainoa oikea alkuperäinen aktiivimalli ja se lähtee meidän mentaalisuudesta. On vain yksi ja ainoa oikea alkuperäinen hengellisyys ja se ei lähde tästä mihinkään.
Pähkinöiminen on kivaa mutta sillekkin on rajansa ja nautintonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein. Kupla puhkeaa. onhan nämä velkabileet olleet ihan kannettua vettä kaivossa. Ilmaista lounasta ei ole olemassa. Balanssi stabiloi aina itsensä - ennemmin tai myöhemmin.
Nyt ei kannata ottaa velkaa.
Minä olen kuullut olevani hullu jo 90-luvulta lähtien kun ostin ekan asunnon ja aloin sijoittamaan osakkeisiin. Nämä tutut asuvat vieläkin köyhinä vuokrakämpässään odottaessaan sitä ihan just tulevaa romahdusta....
Ei vuokralla asuminen tarkoita, että on köyhä. Meillä ei ole yhtään velkaa, omaisuus on sijoitettu osakkeisiin. Toki säästötilillä aina sen verran rahaa, että voi maksaa lomamatkan tai ostaa tarvittaessa vaikka pyykinpesunoneen tai vaihtaa autoa.
Muuten sijoitetaan.
Ei olla pidetty oman asunnon ostamista hyvänä sijoituskohteena. Vuokralla (kaupungin vuokrarivari loistavalla paikalla) asuminen on meistä helppoa ja vaivatonta.
Olen kyllä huomannut, että moni luulee meidän olevan vähävaraisia ja maksavan lomamatkat yms. lainalla, mutta eipä haittaa minua pätkääkään, Enkä kyllä kirjaankaan asiaa 😊. Me siis miehen kanssa yrittäjiä ja meidän tuloja ei voi ulkopuolinen tietää, kuvittelevat, että tienataan vähän vaikka meillä nettotulot on 5000-8000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein. Kupla puhkeaa. onhan nämä velkabileet olleet ihan kannettua vettä kaivossa. Ilmaista lounasta ei ole olemassa. Balanssi stabiloi aina itsensä - ennemmin tai myöhemmin.
Nyt ei kannata ottaa velkaa.
Minä olen kuullut olevani hullu jo 90-luvulta lähtien kun ostin ekan asunnon ja aloin sijoittamaan osakkeisiin. Nämä tutut asuvat vieläkin köyhinä vuokrakämpässään odottaessaan sitä ihan just tulevaa romahdusta....
Ei vuokralla asuminen tarkoita, että on köyhä. Meillä ei ole yhtään velkaa, omaisuus on sijoitettu osakkeisiin. Toki säästötilillä aina sen verran rahaa, että voi maksaa lomamatkan tai ostaa tarvittaessa vaikka pyykinpesunoneen tai vaihtaa autoa.
Muuten sijoitetaan.
Ei olla pidetty oman asunnon ostamista hyvänä sijoituskohteena. Vuokralla (kaupungin vuokrarivari loistavalla paikalla) asuminen on meistä helppoa ja vaivatonta.Olen kyllä huomannut, että moni luulee meidän olevan vähävaraisia ja maksavan lomamatkat yms. lainalla, mutta eipä haittaa minua pätkääkään, Enkä kyllä kirjaankaan asiaa 😊. Me siis miehen kanssa yrittäjiä ja meidän tuloja ei voi ulkopuolinen tietää, kuvittelevat, että tienataan vähän vaikka meillä nettotulot on 5000-8000e/kk.
Kirjaankaan= korjaakkaan
No mihin ne säästöt pitäis laittaa, jos valuutta, asuntojen hinnat, osakekurssit ja kaikki muukin on romahtamassa?
Vierailija kirjoitti:
No mihin ne säästöt pitäis laittaa, jos valuutta, asuntojen hinnat, osakekurssit ja kaikki muukin on romahtamassa?
Terveyteen.
Se uusi rahan painaminen tapahtuisi niin että valtio ottaisi lainaa ja veronkevennyksillä antaisi ne rahat kansalaisille.
Sitten kun menee päin mäntyä niin eu maksamaan laskun tyyliin kreikka.