Voiko lukiolainen saada sairaslomaa masennuksen takia?
Otsikossa kysymys. Olen 17v lukiolainen ja koen olevani masentunut ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. En ole pystynyt menemään tunneille ahdistuksen takia ja koulupäivien jälkeen tekee mieli vain nukkua.
Kotona olen ärtynyt ja huonotuulinen, en jaksa enää nousta sängystä enkä tee mitään muuta kuin makaan. Ennen kävin lenkillä ja minulla oli ystäviä, mutta nykyään voin todella huonosti ja olen menettänyt elämäniloni. Jään aamuisin vaan nukkumaan ja päivät mietin miten voisin **ppaa itseni kivuttomasti ja siististi. En osaa enää edes nauraa. Voiko tällaisessa tilanteessa saada sairaslomaa?
Kommentit (30)
Ei kovin helposti. Aika iso riski syrjäytyä.
Kyllä voi. Ja kannattaakin, jos on tarpeen. Sitten kun on kunnossa, jatkaa opintoja. Tapauksesta riippuen siinä voi jäädä välistä 1 jakso tai useampi, jopa vuosi.
Ei kannata tuossa vaiheessa. Nyt opiskelet reippaasti loppuun ja vietät vaikka välivuoden.
Ensisijaisesti hakeudu hoitoon. Nuorisopsykiatrian poliklinikalle jos sellainen paikkakunnallasi on.
Sun elämä ja terveys on tärekeämpiä asioita kuin lukion suorittaminen ajallaan. Nyt apua hakemaan. Heti.
Minä en pysty opiskelemaan. Kaikki voima menee tunneilla siihen, että yritän koota itseni etten saa paniikkikohtausta. Its*m*rhaa ajattelen päivittäin pakonomaisesti ja ajatus kuolemasta tuntuu lähes taivaalliselta. Olen yrittänyt nuorempana, mutta epäonnistunut aina. Opiskelua en koe ongelmaksi, vaan koulua ja ihmisiä. Haluaisin vaihtaa iltalukioon ja käydä päivät vaikka töissä, koska pelkään eniten muita nuoria ja masennukseni johtuu kai myös siitä. Mielelläni suorittaisin siis opintoja verkossa tai iltalukiossa aikuisten kanssa ja olisin päivät töissä jossain.
Ap
Ei se mitään sairaslomaa Ile, sulla jää vain kurssejA tekemättä ja opinnot venyy. Joitain kursseja ei ole kuin esim kerran lukukaudessa/vuodessa, joten lukio voi venyä vuodellakin.
Jotain muuta apua tarvisit, koulusta poisolo ei ole ratkaisu. Aina vaikeampaa mennä takaisin, siis nousta siitä toimettomuudesta. Sosiaalisten tilanteiden pelko ei parane niitä välttelemällä!
Tottakai voi ja näitä tapauksia aina välillä on. Ota yhteys esim. koulukuraattoriin tai opoon, tai kerro tilanteestasi kenelle tahansa opettajalle, jota uskallat lähestyä, hän ohjaa sinut eteenpäin. Älä jää yksin.
Kursseja lienee mahdollista suorittaa itsenäisestikin. Vähemmän kursseja suoritettavaksi seuraavaan jaksoon.
Iltalukio on hyvä ajatus! T: edellinen
Et sinä suoranaisesti sairaslomaa voi saada (kun et saa palkkaakaan) mutta ehkä sinun kannattaa mennä koulun Th kanssa juttelemaan jos voisit päästä vaikkapa koulupsykologin juttusille. Puhuminen voi auttaa, ja ehkä saat vähän perspektiiviä asioihin.
Nykylukio on varsin salliva. Minä suosittelisin että ottaisit vähän vähemmän kursseja (=4vuoden tahti) ja kuitenkin pyrit tekemään edes ne. Saat toivottavasti onnistumisia. Puhu opolle!
Oma kokemukseni on, että opiskelijat, jotka ’jättävät jonkun aikaa kokonaan väliin koska...’ eivät enää palaa lukioon ja valitettavan usein tapahtuu myös melkoinen syrjäytyminen ’normielämästä’ ja esim jatko-opiskeluista tai edes työpaikasta.
T. Lukion opo
Kyllä voi, mutta on tilannekohtaista onko eduksi vai haitaksi toipumista varten, varsinkaan nuo sosiaalisten tilanteiden pelot ei parane välttelemällä. Tarvitset joka tapauksessa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty opiskelemaan. Kaikki voima menee tunneilla siihen, että yritän koota itseni etten saa paniikkikohtausta. Its*m*rhaa ajattelen päivittäin pakonomaisesti ja ajatus kuolemasta tuntuu lähes taivaalliselta. Olen yrittänyt nuorempana, mutta epäonnistunut aina. Opiskelua en koe ongelmaksi, vaan koulua ja ihmisiä. Haluaisin vaihtaa iltalukioon ja käydä päivät vaikka töissä, koska pelkään eniten muita nuoria ja masennukseni johtuu kai myös siitä. Mielelläni suorittaisin siis opintoja verkossa tai iltalukiossa aikuisten kanssa ja olisin päivät töissä jossain.
Ap
Kuulostaa hyvältä.
Aloita siitä, että etsit sen työpaikan (ja siihen asti käy normaalisti lukiotasi!) Sen jälkeen voit vapaasti suorittaa loput iltalukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Iltalukio on hyvä ajatus! T: edellinen
Paitsi miten kuvittelit käyväsi töissä ja vielä lukiota samaan aikaan, iltalukio ei ole mitään liibalaabaa vaan ihan samaa mitä päivällä tehdään.
Jos et pääse sängystä ylös niin työn ja lukion yhdistäminen tuskin tulee kyseeseen! Nyt jäitä hattuun. Sitäpaitsi kouluttamattoman on todella vaikea tänä päivänä työllistyä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä suoranaisesti sairaslomaa voi saada (kun et saa palkkaakaan) mutta ehkä sinun kannattaa mennä koulun Th kanssa juttelemaan jos voisit päästä vaikkapa koulupsykologin juttusille. Puhuminen voi auttaa, ja ehkä saat vähän perspektiiviä asioihin.
Nykylukio on varsin salliva. Minä suosittelisin että ottaisit vähän vähemmän kursseja (=4vuoden tahti) ja kuitenkin pyrit tekemään edes ne. Saat toivottavasti onnistumisia. Puhu opolle!
Oma kokemukseni on, että opiskelijat, jotka ’jättävät jonkun aikaa kokonaan väliin koska...’ eivät enää palaa lukioon ja valitettavan usein tapahtuu myös melkoinen syrjäytyminen ’normielämästä’ ja esim jatko-opiskeluista tai edes työpaikasta.
T. Lukion opo
Todellakin voi saada sairauslomaa. Sitä voi saada työntekijä, työtön, opiskelija, perhevapaalla olija. Ei se palkkaa edellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuulostaa hyvältä.
Aloita siitä, että etsit sen työpaikan (ja siihen asti käy normaalisti lukiotasi!) Sen jälkeen voit vapaasti suorittaa loput iltalukiossa.
Nii, pateja ei kyllä jää enää opiskeluun... mut etsiessäsi varmaan ainakin tajuat että töitä ei niin vain löydy kouluttamattomille.
Jospa motivoisi jaksamaan koulun. Muista että se on vain muutama vuosi sun elämästä, kestät kyllä!
Minua siis ahdistaa vain nuoret. Aikuisia en koe ongelmaksi ja työpaikka minulta löytyy, teen iltatöitä ja viikonlopputöitä kaupassa. Teen myös paljon vapaaehtoistyötä ja olen mielelläni ihmisten kanssa tekemisissä muuten, mutta koulussa se ahdistaa. Minulla on jo nyt neljän vuoden tahti, mutta en tule valmistumaan siinä ajassa. Minulla on selvät suunnitelmat itseni varalta jos kaikki epäonnistuu enkä valmistu tavoiteajassa. Minulla on vain 21 kurssia suoritettuna.
Elämässäni ei ole mitään hyvää, paitsi se, että sen voi halutessaan päättää. En kuitenkaan halua aiheuttaa surua muille perheenjäsenille yhtään enempää ja esimerkiksi isosiskoni opiskelu todennäköisesti kärsisi, jos minä kuolisin eikä siskokaan koskaan pääsisi töihin.
Olen ajatellut pienestä pitäen, että jos en kykene olemaan tuottava osa yhteiskuntaa, on parempi olla olematta ollenkaan olemassa.
Pelkään, että minun on pakko tehdä itselleni jotain. Työnantajan silmissä olisin kuitenkin roskaa, jos valmistuisin myöhemmin kuin muut ja minulla olisi ongelmallinen tausta.
Koen hävinneeni tämän pelin jo, mutta olisi väärin tehdä mitään peruuttamatonta ihan jo siskoa ja muuta perhettä ajatellen.
Ap
Lääkärintodistus vaaditaan kouluun. Hyvä olisi olla lääkitys ja terapia. Sairausloman haittapuoli on, että mitä pitempään on poissa, niin sitä vaikeampi on mennä takaisin. Jaksaisitko suorittaa edes osan kursseista? Onko mahdollisuus suorittaa kursseja Erityisopettajan luokassa? Aikuislukio on vaihtoehto niille, jotka kykenevät itsenäisesti opiskelemaan, ns. tuntiopetusta ei ole, vain Tutorin tapaamisia. Olisiko mahdollista vaihtaa lukiota, lukioissakin on eroja, taide ja musiikipainotteiset lukiot esim. ovat monesti rennompaa johtuen moninaisesta opiskelijaaineksesta ja siellä helpompi olla oma itsensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lukion opo
Todellakin voi saada sairauslomaa. Sitä voi saada työntekijä, työtön, opiskelija, perhevapaalla olija. Ei se palkkaa edellytä.
Joo kirjoitin epätarkasti. Voi toki saada sairaslomapaperin, mutta se ei muuta mitään. Koska lukiosta ei saa palkkaa, ei sieltä poissaoloon suoranaisesti kenenkään lupaa tarvita.
Jos et valmistu max 4vuodessa, oli syy mikä tahansa, sinut ohjataan jatkamaan iltalukiossa. Eli ei käytännössä ole mahdollista roikkua päivälukiossa sairasloman turvin yli tuota 4v (koska sen jälkeen opiskelijan opettamisesta ei enää koululle makseta, ainostaan iltalukiolle).
Voi tottakai. Tai jotain taukoa koulusta ja apuakin saa. Tsemppiä sinulle. On hyvä ottaa rauhallisemmin tuossa tilanteessa.