Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka haluavat maksaa kaikki kuukauden laskut heti kun tili tulee?

Vierailija
14.09.2019 |

Mä teen niin aina. Heti kun palkka tulee, maksan kaikki mahdolliset laskut heti, vaikka eräpäivä olisi lähempänä seuraavaa tilipäivää. Sitten on helpompi hallinnoida jäävää rahamäärää. Toki laskuja tulee siinä välissäkin, mutta ne sitten ajallaan.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksan aina kuun 4. päivä. Muita laskuja ei minulle tule, helppoa. :)

Vierailija
62/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen samoin kuin aloittaja. Maksan tilipäivänä kaikki laskut, jotka erääntyvät ennen seuraavaa tilipäivää. Ei tarvitse sitten vähän väliä käydä maksamassa verkkopankissa. Tilipäivä on 2 vkon välein. Lisäksi muistan ulkoa, milloin isommat laskut kuten vakuutusmaksut, sähkölasku ja lasten harrastusmaksut erääntyvät, joten laitan niihin rahaa sivuun etukäteen.

Hmmm, nyt en ymmärrä logiikkaasi: Miksi et voi palkkapäivänä vetäistä viivakoodilla koko laskupinkkaa menemään tililtä eräpäivinään? Isompi hommahan tuossa on jaksaa käydä muuttamassa jokaisesta laskusta se maksupäivä. Vai vieläkö jengi tosiaan näpyttelee laskut koneelle käsin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne juuri tilipäivänä maksetaan koko kasa. Loppurahat on loppukuuksi.

Vierailija
64/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen samoin kuin aloittaja. Maksan tilipäivänä kaikki laskut, jotka erääntyvät ennen seuraavaa tilipäivää. Ei tarvitse sitten vähän väliä käydä maksamassa verkkopankissa. Tilipäivä on 2 vkon välein. Lisäksi muistan ulkoa, milloin isommat laskut kuten vakuutusmaksut, sähkölasku ja lasten harrastusmaksut erääntyvät, joten laitan niihin rahaa sivuun etukäteen.

Hmmm, nyt en ymmärrä logiikkaasi: Miksi et voi palkkapäivänä vetäistä viivakoodilla koko laskupinkkaa menemään tililtä eräpäivinään? Isompi hommahan tuossa on jaksaa käydä muuttamassa jokaisesta laskusta se maksupäivä. Vai vieläkö jengi tosiaan näpyttelee laskut koneelle käsin?

Tarkennus: muutan suoraveloituksen eräpäivät aiemmaksi, jolloin ne veloitetaan heti. Ja siksi näin, koska minulla on tarkka budjetti. Tilillä ei ole tuhansia euroja. Näin hahmotan juokseviin menoihin (ruoka, bensa, huvitukset jne) jäävän rahamäärän paremmin. Tyypillistä on, että tilipäivänä rahaa on jäljellä alle satanen edellisestä tilistä.

Vierailija
65/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erillinen laskutili mihin molemmat laittaa tietyn summan rahaa ja suoravelotuksella.

Siis ettekö te tarkista niitä laskuja ollenkaan, kun ilmeisesti ette ajattele suoraveloitusta laskun maksamisena ollenkaan. Monet näköjään vain siirtävät epämääräisen summan laskutilille ja sieltä sitten otetaan mitä otetaan. 

Mitä tarkistamista niissä on? Riittää kun parin kk välein silmäilee läpi mitä tililtä on lähtenyt. Vuokra, puhelin, vakuutukset jne on kuitenkin aina aika lailla sama summa kuin ennenkin, niin miksi niitä pitäisi erikseen alkaa selaamaan.

Mulla on ollut kaikki mahdollinen suoraveloituksella niin pitkään kuin se on ollut mahdollista, eli luokkaa 20 vuotta, eikä ikinä ole mitään ylimääräistä veloitettu.

Vierailija
66/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan aina kaiken palkkapäivänä. En jaksa käydä nettipankissa sen useammin. Automaatilla menee suurin osa, samoin siivu asuntosäästöön ja toiselle säästötilille. Aina on ollut rahaa enemmän kuin mitä saa kulutettua, koska minut opetettiin jo lapsena järkevään taloudenpitoon. Pienet on tulot, mutta vielä pienemmät on menot. Yhtäkään laskua en ole koskaan maksanut myöhässä, eikä koskaan ole tarvinnut stressata, riittääkö rahat. Ja 15-vuotiaasta asti 100 % omilla rahoilla kaikki muu paitsi 18-vuotiaaksi asti perustarpeet kotona (ruoka, hygieniatarvikkeet...).

Vierailija
67/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän paremmaksi: minä tiedän n. 12kk eteen päin, mitä laskuja ja kuluja minulle on tulossa, toki yllätyksiä tulee, pidän kirjanpitoa laskuista ja niiden maksamisesta ja maksan aina tilipäivänä kaikki laskut yhtenä nippuna pois, sitten siirrän suunnitellun osan toiselle tilille säästöön, puskuriin ja osan rahastoihin. Tämä suunnitelmallisuus lienee syynä siihen, että huolimatta keskiverrosta palkastani saan säästöön joka vuosi reilun kymppitonnin. 

Vierailija
68/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Tilipäivänä kaikki laskut pois, joissa eräpäivä on tulossa. Tiedän aika tarkalleen laskumenoni. Elenia on yks ärsyttävyys, kun niillä eräpäivä on aina mitä milloinkin eikä sitä voi muuttaa kiinteäksi tilipäivälle, kuten olen tehnyt lähes kaikkien muiden laskujeni kanssa. Toinen on omistusasuntoni hoitovastike, joka ei osu tilipäivän seutuun mitenkään, mutta mallaan elenian ja vastikkeen maksettavaksi yhdessä sitten eri kerralla. Niin ja paperilaskuna tulee kaikki, niin kauan kunnes laskuihin alkaa ilmestyä paperilaskulisiä. Sitten vasta muutan e-laskuksi. Miksikö? Paperilasku on konkreettinen käsissä pideltävä asia, e-laskut ilmestyy verkkopankkiin tietämättäni ja minähän en siellä hyppää niitä kyttäämässä vähän väliä. Suoramaksuun en suostu, koska haluan olla itse ns. kuskin paikalla, että mitä tililtäni lähtee ja milloin. Ja sähköpostilaskut nyt unohtuu välittömästi, joten ei sellasia.

Missä laskuissa ei tule paperilisää? Ainakin Telia ja DNA veloittavat jos lähettävät laskun paperilla, samoin lähikuntosali.

Mulla on suurin osa laskuista suoraan e-laskuja ja suoraveloituksella, ei tarvi muistella. Vuokra ym säännölliset kulut ovat paperilla mutta automaattimaksulla myös.

Ja minä kans pidän excelissä taulukkoa tulevista tuloista ja menoista ja säästöistä, nytkin tiedän että esim. joulukuussa saan säästöön vain 150 euroa.

Googlen kalenterisovelluksessa taas seuraan ostoja päivittäin, tämän kuun (aina palkkapäivästä palkkapäivään eli 15.-14.) päiväkohtainen budjetti on noin 15 eur. 

Miten ihmeessä voit tietää tällaisen etukäteen? Miten voit nyt jo tietää, ettei sinulla silloin mene pesukone tai talvikengät rikki tai ettet sairastu ja joudu hakemaan reseptilääkkeitä tai ostamaan bensaa ja kukkia sukulaisen hautajaisiin menoa varten? 

Tuollaiset pesukoneet yms oteaan puskurista joka on kertynyt säästöistä enkä tietenkään niihin pysty etukäteen sen kummemmin varautumaan muuten kuin säästämään puskurin. Mutta käyttötililtä tiedän että ylimääräistä jää tuo 150. Tässä kuussa se oli 600.

Nyt en ymmärrä. Säästöistähän se puskuri tulee. Miten ihmeessä lasket, että joulukuussa saat säästöön 150 euroa, mutta saman kuun aikana sitten otat sieltä samoista säästöistä 50 euroa ylimääräistä bensarahaa? Hölmöläisten peiton jatkamista. Voinhan minäkin sanoa, että tällä kuulla sain säästöön 500 euroa, mutta toisaalta otin puskurista saman verran. Mielestäni en tuossa saa säästöön mitään, mutta sinun logiikallasi säästin 500 euroa. 

Puskuri on juuri se jonka avulla ei tarvitse huolehtia riittääkö rahat Kerttu-tädin hautajaisiin tai Maija-tyttären uusiin lenkkikenkiin. Nuo säästöt menevät automaattisesti säästötilille. Ihan se ja sama käytännössä on teenkö laskunmaksun tai verkkopankki- tms ostoksen käyttö- vai säästötililtä mutta helpoin se pesukone esim. on suoraan säästötililtä maksaa verkkopankkitunnuksilla kuin ruveta erikseen laskemaan uutta budjettia kyseiselle kuukaudelle.

Vierailija
69/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän paremmaksi: minä tiedän n. 12kk eteen päin, mitä laskuja ja kuluja minulle on tulossa, toki yllätyksiä tulee, pidän kirjanpitoa laskuista ja niiden maksamisesta ja maksan aina tilipäivänä kaikki laskut yhtenä nippuna pois, sitten siirrän suunnitellun osan toiselle tilille säästöön, puskuriin ja osan rahastoihin. Tämä suunnitelmallisuus lienee syynä siihen, että huolimatta keskiverrosta palkastani saan säästöön joka vuosi reilun kymppitonnin. 

Mä olen laskenut budjetin vuodelle 2024 asti jolloin saan seuraavan palkankorotuksen (ikälisän).

Vierailija
70/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne juuri tilipäivänä maksetaan koko kasa. Loppurahat on loppukuuksi.

Maksatko osan laskuista myöhässä, osan etukäteen? Kyllä mulle ainakin tulee tilivälissä laskuja, joiden eräpäivä on ennen seuraavaa palkkapäivää. Tosin mä saan palkan vain kerran kuussa, ehkä ongelma ei ole sama niillä, joille maksetaan palkka 2xkk.

Vierailija
71/74 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskulla on eräpäivä. Miksi maksaa aiemmin, se kun on pois omasta käytöstä. Jotenkin kielii hyvin huonosta taloudenhallinnasta, jos pitää maksaa etukäteen laskuja vain siksi ettei muuten olisi niihin rahoja jäljellä aikanaan.

Olet idiootti miksi minä vaivaan itseni jollain eräpäivällä.

Laskuilla ja käytettävissä olevilla rahoilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Minulle on ihan sama onko käyttötilillä 120 500 vai 119 767

Maksan laskut kun ne tulevat niinkuin teen muutkin työni pois vaivaamasta.

Oletko itse idiootti? Jos sulle on ihan sama milloin rahat lähtevät tililtäsi, miksi et anna laskujen mennä e-laskuina ihan eräpäivinään tai paperilaskun viivakoodilla? Miksi näet sen vaivan, että menet muuttamaan maksupäivän, vaikka sille ei ole mitään tarvetta?

Vierailija
72/74 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä edes ihmisiä, jotka nykyaikana käyttävät aikaa laskujen maksuun Kaikki e-laskuina ja automaattinen veloitus tililtä. Säännöllisillä laskuilla summa on aina vakio, sähköllä heittää ehkä kympin riippuen vuodenajasta.

Vierailija
73/74 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksan aina kaikki laskut heti palkkapäivänä.

Laskuja on tasan vuokra, kaasu, sähkö ja netti. Puhelinkin on prepaid, enkä tilaile mitään. Siispä palkkapäivänä kirjaudun nettipankkiin, hoidan nuo pois, lasken kuukaudelle budjetin, ja loput säästötilille. En näe mitään syytä odottaa eräpäivään asti.

Vierailija
74/74 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan aina heti saman kuukauden aikana erääntyvät laskut. Seuraavalla kuulla erääntvät maksan tilipäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi