Onko muita, jotka haluavat maksaa kaikki kuukauden laskut heti kun tili tulee?
Mä teen niin aina. Heti kun palkka tulee, maksan kaikki mahdolliset laskut heti, vaikka eräpäivä olisi lähempänä seuraavaa tilipäivää. Sitten on helpompi hallinnoida jäävää rahamäärää. Toki laskuja tulee siinä välissäkin, mutta ne sitten ajallaan.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Tilipäivänä kaikki laskut pois, joissa eräpäivä on tulossa. Tiedän aika tarkalleen laskumenoni. Elenia on yks ärsyttävyys, kun niillä eräpäivä on aina mitä milloinkin eikä sitä voi muuttaa kiinteäksi tilipäivälle, kuten olen tehnyt lähes kaikkien muiden laskujeni kanssa. Toinen on omistusasuntoni hoitovastike, joka ei osu tilipäivän seutuun mitenkään, mutta mallaan elenian ja vastikkeen maksettavaksi yhdessä sitten eri kerralla. Niin ja paperilaskuna tulee kaikki, niin kauan kunnes laskuihin alkaa ilmestyä paperilaskulisiä. Sitten vasta muutan e-laskuksi. Miksikö? Paperilasku on konkreettinen käsissä pideltävä asia, e-laskut ilmestyy verkkopankkiin tietämättäni ja minähän en siellä hyppää niitä kyttäämässä vähän väliä. Suoramaksuun en suostu, koska haluan olla itse ns. kuskin paikalla, että mitä tililtäni lähtee ja milloin. Ja sähköpostilaskut nyt unohtuu välittömästi, joten ei sellasia.
Missä laskuissa ei tule paperilisää? Ainakin Telia ja DNA veloittavat jos lähettävät laskun paperilla, samoin lähikuntosali.
Mulla on suurin osa laskuista suoraan e-laskuja ja suoraveloituksella, ei tarvi muistella. Vuokra ym säännölliset kulut ovat paperilla mutta automaattimaksulla myös.
Ja minä kans pidän excelissä taulukkoa tulevista tuloista ja menoista ja säästöistä, nytkin tiedän että esim. joulukuussa saan säästöön vain 150 euroa.
Googlen kalenterisovelluksessa taas seuraan ostoja päivittäin, tämän kuun (aina palkkapäivästä palkkapäivään eli 15.-14.) päiväkohtainen budjetti on noin 15 eur.
Miten ihmeessä voit tietää tällaisen etukäteen? Miten voit nyt jo tietää, ettei sinulla silloin mene pesukone tai talvikengät rikki tai ettet sairastu ja joudu hakemaan reseptilääkkeitä tai ostamaan bensaa ja kukkia sukulaisen hautajaisiin menoa varten?
Tuollaiset pesukoneet yms oteaan puskurista joka on kertynyt säästöistä enkä tietenkään niihin pysty etukäteen sen kummemmin varautumaan muuten kuin säästämään puskurin. Mutta käyttötililtä tiedän että ylimääräistä jää tuo 150. Tässä kuussa se oli 600.
Maksan laskut samantien kun tulee, e-laskut muutan erääntymään heti. Näin tiedän aina oman rahatilanteen. Korkoja ei tililtä nykypäivänä kerry, joten on ihan sama maksanko ison laskun nyt vai 2 kk päästä (esim. veromätkyt tai kiinteistövero, ne tulee aina hyvissä ajoin). Mulla on aina säästöjä, joten ei tarvitse tilipäivää odotella.
Vierailija kirjoitti:
Laskulla on eräpäivä. Miksi maksaa aiemmin, se kun on pois omasta käytöstä. Jotenkin kielii hyvin huonosta taloudenhallinnasta, jos pitää maksaa etukäteen laskuja vain siksi ettei muuten olisi niihin rahoja jäljellä aikanaan.[/quote
Luuletko hyötyväsi kun maksat laskut vasta eräpäivänä? Minusta ei ole huonoa taloudenhallintaa kun maksaa laskut tilipäivänä pois, eräpäivästä riippumatta. Ei se lasku pienene yhtään vaikka maksat sen vasta eräpäivänä.
Minä olen laittanut vastikkeen menemään kuun alusta eräpäivänään valmiiksi. Muut laskut maksan sitä mukaa kun tulee. Nykyään laskuja on vähän kun en tilaa lehtiä enkä juuri osta netistä mitään. Puhelin- ja nettilasku tulee sähköpostiin.
Silloin kun laskut tuli paperilla, ne maksettiin sitä mukaa kun tuli. Nyt kun ne tulee e-laskuina, vahvistan kaikki tulleet 1-2 viikon välein enkä älä muutella maksupäiviä erikseen. Rahat lähtee kun lähtee, tilillä on kuitenkin aina niin paljon että ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Maksan laskut eräpäivinä. En elä kädestä suuhun, ja minulla on kyllä näppituntuma käytettävissäni olevasta rahamäärästä.
Kuulostaa just siltä, että elät kädestä suuhun. Miksi et maksa laskua heti kun se tulee?
Minä olen laskenut menoni kuukausitasolla. Eli jos sähkölasku tuler 3kk välein ja vakuutukset 6kk välein olen laskenut mitä se on kuukausitasolla. Sitten olen myös arvioinut auton menot kuukausitasolla (polttoaine, katsastus, korjausvaraa) ym. Kuukausisumma on se mikä siirrän ”laskutilille” joka palkkapäivä. Laskutililtä sitten hoidan laskuja kun ne tulee ja kun jaksaa. Koskaa ei jää mitään maksamatta ja tiedän että käyttötilillä jäävä summa on vapaata rahaa minkä saa laittaa menemään ruokaan, vaatteisiin ja extraan kivaan.
Ainoat laskut, joita itselleni tulee, taitavat olla kännyliittymä ja kerran vuodessa YTK-maksu sekä luottokorttilasku, jos olen korttia vinguttanut. Siinä on maksupäiväksi sovittu tilipäivä ja myös kännyn maksan silloin. Tilipäivänä menee myös lahjoitus eläinsuojeluun.
Asumis-, auto- ja ruokakulut menevät yhteiseltä tililtä. Sinne siirrän tilipäivänä summan, joka on puolet sen kuukauden arvioiduista menoista. Suurin osa niistä laskuista on laitettu suoraveloitukseen, mutta muut käyn näpyttelemässä eräpäivälle. Jos tulee laskuja, joihin ei ole varauduttu, niin molemmat laittavat tilille lisää rahaa, mutta yleensä se menee niin päin, että seuraavan tilipäivän aikaan siellä on vielä vähän jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Laskulla on eräpäivä. Miksi maksaa aiemmin, se kun on pois omasta käytöstä. Jotenkin kielii hyvin huonosta taloudenhallinnasta, jos pitää maksaa etukäteen laskuja vain siksi ettei muuten olisi niihin rahoja jäljellä aikanaan.
Olet idiootti miksi minä vaivaan itseni jollain eräpäivällä.
Laskuilla ja käytettävissä olevilla rahoilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Minulle on ihan sama onko käyttötilillä 120 500 vai 119 767
Maksan laskut kun ne tulevat niinkuin teen muutkin työni pois vaivaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Tilipäivänä kaikki laskut pois, joissa eräpäivä on tulossa. Tiedän aika tarkalleen laskumenoni. Elenia on yks ärsyttävyys, kun niillä eräpäivä on aina mitä milloinkin eikä sitä voi muuttaa kiinteäksi tilipäivälle, kuten olen tehnyt lähes kaikkien muiden laskujeni kanssa. Toinen on omistusasuntoni hoitovastike, joka ei osu tilipäivän seutuun mitenkään, mutta mallaan elenian ja vastikkeen maksettavaksi yhdessä sitten eri kerralla. Niin ja paperilaskuna tulee kaikki, niin kauan kunnes laskuihin alkaa ilmestyä paperilaskulisiä. Sitten vasta muutan e-laskuksi. Miksikö? Paperilasku on konkreettinen käsissä pideltävä asia, e-laskut ilmestyy verkkopankkiin tietämättäni ja minähän en siellä hyppää niitä kyttäämässä vähän väliä. Suoramaksuun en suostu, koska haluan olla itse ns. kuskin paikalla, että mitä tililtäni lähtee ja milloin. Ja sähköpostilaskut nyt unohtuu välittömästi, joten ei sellasia.
Missä laskuissa ei tule paperilisää? Ainakin Telia ja DNA veloittavat jos lähettävät laskun paperilla, samoin lähikuntosali.
Mulla on suurin osa laskuista suoraan e-laskuja ja suoraveloituksella, ei tarvi muistella. Vuokra ym säännölliset kulut ovat paperilla mutta automaattimaksulla myös.
Ja minä kans pidän excelissä taulukkoa tulevista tuloista ja menoista ja säästöistä, nytkin tiedän että esim. joulukuussa saan säästöön vain 150 euroa.
Googlen kalenterisovelluksessa taas seuraan ostoja päivittäin, tämän kuun (aina palkkapäivästä palkkapäivään eli 15.-14.) päiväkohtainen budjetti on noin 15 eur.
Miten ihmeessä voit tietää tällaisen etukäteen? Miten voit nyt jo tietää, ettei sinulla silloin mene pesukone tai talvikengät rikki tai ettet sairastu ja joudu hakemaan reseptilääkkeitä tai ostamaan bensaa ja kukkia sukulaisen hautajaisiin menoa varten?
Tuollaiset pesukoneet yms oteaan puskurista joka on kertynyt säästöistä enkä tietenkään niihin pysty etukäteen sen kummemmin varautumaan muuten kuin säästämään puskurin. Mutta käyttötililtä tiedän että ylimääräistä jää tuo 150. Tässä kuussa se oli 600.
Nyt en ymmärrä. Säästöistähän se puskuri tulee. Miten ihmeessä lasket, että joulukuussa saat säästöön 150 euroa, mutta saman kuun aikana sitten otat sieltä samoista säästöistä 50 euroa ylimääräistä bensarahaa? Hölmöläisten peiton jatkamista. Voinhan minäkin sanoa, että tällä kuulla sain säästöön 500 euroa, mutta toisaalta otin puskurista saman verran. Mielestäni en tuossa saa säästöön mitään, mutta sinun logiikallasi säästin 500 euroa.
Ei sitä käytännössä saa korkohyötyä vaikka maksaisi eräpäivänä, joten maksann laskut kun ne tulee
Meillä on erillinen laskutili mihin molemmat laittaa tietyn summan rahaa ja suoravelotuksella.
Piti oikein laskea miten monta prosenttia kuukausituloistani menee laskuihin ja sain pyöristettynä maksimissaan 27%. Maksan kaikki kerralla, ei ole pois mistään elämässäni. Ne on kerralla maksettuna myös nätisti peräkkäin samalla päivällä tiliotteessani jos jotain pitää tarkistaa. Maksan aina samana päivänä joka kuukausi joten ei tarvitse etsiä myöhemmin.
Minä maksan laskut kerran kuukaudessa joskus siinä tilipäivän jälkeen. En todellakaan jaksa maksella niitä eräpäivien mukaan. Ja laitan ne maksuun saman tien, enkä erääntymään vasta eräpäivänä, koska haluan heti nähdä, paljonko rahaa jää laskujen jälkeen ja paljonko siirrän säästötilille. Jos jätän niitä roikkumaan sinne erääntymään myöhemmin, en enää muista niitä ja sitten taas pitää laskeskella, paljonko sitä käyttörahaa nyt oikeasti onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on erillinen laskutili mihin molemmat laittaa tietyn summan rahaa ja suoravelotuksella.
Siis ettekö te tarkista niitä laskuja ollenkaan, kun ilmeisesti ette ajattele suoraveloitusta laskun maksamisena ollenkaan. Monet näköjään vain siirtävät epämääräisen summan laskutilille ja sieltä sitten otetaan mitä otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset tuollaisen exelhässäkän? Ainakin OP:n verkkopankissa tilin tapahatumavirrassa näkyy myös eteenpäin, mitä maksuja on menossa ja milloin. Jos on kutakuinkin säännölliset tulot, ei pitäisi olla ongelmaa vaikkei mitään kirjanpitoa itsellä olisikaan (mulla ei ole ollut koskaan, enkä ole kaivannutkaan).
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan laskut kerran kuukaudessa joskus siinä tilipäivän jälkeen. En todellakaan jaksa maksella niitä eräpäivien mukaan. Ja laitan ne maksuun saman tien, enkä erääntymään vasta eräpäivänä, koska haluan heti nähdä, paljonko rahaa jää laskujen jälkeen ja paljonko siirrän säästötilille. Jos jätän niitä roikkumaan sinne erääntymään myöhemmin, en enää muista niitä ja sitten taas pitää laskeskella, paljonko sitä käyttörahaa nyt oikeasti onkaan.
Tuon ymmärrän, jos oikeasti on tarvis laskeskella käyttörahan riittävyyttä. Muuten en ymmärrä, miksi laskun ei voi antaa vain mennä eräpäivänään - isompi vaivahan sen muuttamisessa on. (Oletan, että osaat käyttää viivakoodia...)
Mä teen samoin kuin aloittaja. Maksan tilipäivänä kaikki laskut, jotka erääntyvät ennen seuraavaa tilipäivää. Ei tarvitse sitten vähän väliä käydä maksamassa verkkopankissa. Tilipäivä on 2 vkon välein. Lisäksi muistan ulkoa, milloin isommat laskut kuten vakuutusmaksut, sähkölasku ja lasten harrastusmaksut erääntyvät, joten laitan niihin rahaa sivuun etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein laskea miten monta prosenttia kuukausituloistani menee laskuihin ja sain pyöristettynä maksimissaan 27%. Maksan kaikki kerralla, ei ole pois mistään elämässäni. Ne on kerralla maksettuna myös nätisti peräkkäin samalla päivällä tiliotteessani jos jotain pitää tarkistaa. Maksan aina samana päivänä joka kuukausi joten ei tarvitse etsiä myöhemmin.
Minä käytän samaan tarkoitukseen päivittäisostoissa Visaa: kuukausilaskulla, jonka maksan aina kerralla kokonaan pois, näkyvät kaikki ostot siististi yhdellä paperilla. Jostain syystä tälläkin palstalla kuitenkin näkyy, että luottokortin käyttöä pidetään köyhyyden ja elämänhallinnan puutteen merkkinä, vaikka se on just päinvastoin.
Minä saan dna:lta laskun sähköpostiin, siinä on eritelty kaikki laitteet.