Onko muita, jotka haluavat maksaa kaikki kuukauden laskut heti kun tili tulee?
Mä teen niin aina. Heti kun palkka tulee, maksan kaikki mahdolliset laskut heti, vaikka eräpäivä olisi lähempänä seuraavaa tilipäivää. Sitten on helpompi hallinnoida jäävää rahamäärää. Toki laskuja tulee siinä välissäkin, mutta ne sitten ajallaan.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Laskulla on eräpäivä. Miksi maksaa aiemmin, se kun on pois omasta käytöstä. Jotenkin kielii hyvin huonosta taloudenhallinnasta, jos pitää maksaa etukäteen laskuja vain siksi ettei muuten olisi niihin rahoja jäljellä aikanaan.
Entä jos on ihan riittävästi rahaa sekä laskuihin että muuhun käyttöön? En halua miettiä samaa laskua montaa kertaa, kun se on tullut, tarkistan sen ja maksan pois.
Vierailija kirjoitti:
Kella maksa minu lasku. Ma ei huoli
Kiitos, että oikeasti huolehdit laskuistasi, vaikka maksaisit ne myöhässä. Työskentelen perinnässä ja perintään soittavat, ulkomailta Suomeen muuttaneet, ovat aina kohteliaita ja ystävällisiä.
He eivät kiroile ja haistattele, kuten turhan monet suomalaisääliöt. Pikku vinkki: minä en jätä teidän laskujanne maksamatta. Te jätätte. Minulle rähjääminen ei auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan kaikki laksut palkkapäivänä. Mulla on ADHD ja muuten unohdan maksaa laskut. Samasta syystä uusin kaikki kirjaston kirjat aina sunnuntaisin.
Selitin vähän tyhmästi. Uusin siis kaikki tulevalla viikolla erääntyvät kirjat aina sunnuntaisin.
E-laskut menevät tililtä eräpäivinään. Paperiset satunnaiset laskut maksan melko heti ne saatuani. Ihan tavalliseen taskukalenteriin merkkailen tileiltä menevät maksut, varsinkin vakiomaksut. Siten pysyy koko ajan rahankäytön suuruusluokka hallinnassa. Tämän olen kokenut itselleni sopivaksi tavaksi.
Minulle tulee pääosa laskuista e-laskuina nettipankkiin, ja ne menevät tililtä automaattisesti eräpäivänä. Ne harvat paperilaskut, joita vielä tulee, napittelen tai skannaan maksuun niin ikään eräpäivänä.
Kyllä. Tosin mulla menee kaikki suoraveloituksella.
Totta kai. Tilipäivänä kaikki laskut pois, joissa eräpäivä on tulossa. Tiedän aika tarkalleen laskumenoni. Elenia on yks ärsyttävyys, kun niillä eräpäivä on aina mitä milloinkin eikä sitä voi muuttaa kiinteäksi tilipäivälle, kuten olen tehnyt lähes kaikkien muiden laskujeni kanssa. Toinen on omistusasuntoni hoitovastike, joka ei osu tilipäivän seutuun mitenkään, mutta mallaan elenian ja vastikkeen maksettavaksi yhdessä sitten eri kerralla. Niin ja paperilaskuna tulee kaikki, niin kauan kunnes laskuihin alkaa ilmestyä paperilaskulisiä. Sitten vasta muutan e-laskuksi. Miksikö? Paperilasku on konkreettinen käsissä pideltävä asia, e-laskut ilmestyy verkkopankkiin tietämättäni ja minähän en siellä hyppää niitä kyttäämässä vähän väliä. Suoramaksuun en suostu, koska haluan olla itse ns. kuskin paikalla, että mitä tililtäni lähtee ja milloin. Ja sähköpostilaskut nyt unohtuu välittömästi, joten ei sellasia.
Kyllä, tosin harmillisesti kaikki laskut ei ole tulleet juuri tilipäivän aikaan. Tällä keinolla olen säästynyt velkaantumiselta vaikka on tiukkojakin aikoja ollut, ensin laskut, sitten voin vaikka miettiä, että mistä saa rahat ruokaan.
Kerran kuussa kaikki maksuun. Hoidan elämässäni muutenkin asiat aina heti ja nopeasti, en jätä mitään roikkumaan.
Käytän lisäksi nordealla olevaa palvelua, että verkkopankkiin tulevista laskuista tulee tekstari, jolloin voin maksaa laskun samantien ihan vain vastaamalla tekstariin, riippumatta siitä mikä laskun eräpäivä on. Näppärä palvelu. Kaikki laskut tulee mulle verkkopankkiin.
Syötän laskut kerran tai kaksi kuussa verkkopankkiin, maksu heti tai eräpäivänä, jos se on tulevaisuudessa. Joskus joku tulee maksettua tuolla tavalla viikon myöhässä, mutta ei tarvitse hoitaa raha-asioita joka viikko tai päivä.
Olen köyhä, mutta laskujeni maksu ei ole kiinni tulopäivästä, joten se on sama, milloin tililtä velotetaan se laskun summa. Hyväksyn e-laskut, en ahdistu "odottavista maksuista".
Vierailija kirjoitti:
Laskulla on eräpäivä. Miksi maksaa aiemmin, se kun on pois omasta käytöstä. Jotenkin kielii hyvin huonosta taloudenhallinnasta, jos pitää maksaa etukäteen laskuja vain siksi ettei muuten olisi niihin rahoja jäljellä aikanaan.
Mutta se ei kieli huonosta taloudenhallinnasta, jos laskujen aikaisemmin maksaminen on pois omasta käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eihän tilille paljon korkoa kerry, mutta haluan periaatteessa pitää rahat itselläni niin kauan kuin saan. Laitan laskut usein maksuun kyllä hyvissä ajoin, ettei niitä tarvitse myöhemmin ajatella, mutta maksupäiväksi valitsen tasan eräpäivän. Joskus täällä av:lla keskusteltiin samasta aiheesta ja joidenkin mielestä oli noloa maksaa viime tipassa, koska silloin laskuttava yritys voi pitää maksajaa köyhänä! Ou nou...
Maksaisin muuten, mutta kaikki laskut tulee eri aikaan. Maksan vuokran heti kuun alussa ja muut kuun puolivälissä. Taloudenhallinta on kunnossa, mutta haluaisin laskut kerralla pois mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Tilipäivänä kaikki laskut pois, joissa eräpäivä on tulossa. Tiedän aika tarkalleen laskumenoni. Elenia on yks ärsyttävyys, kun niillä eräpäivä on aina mitä milloinkin eikä sitä voi muuttaa kiinteäksi tilipäivälle, kuten olen tehnyt lähes kaikkien muiden laskujeni kanssa. Toinen on omistusasuntoni hoitovastike, joka ei osu tilipäivän seutuun mitenkään, mutta mallaan elenian ja vastikkeen maksettavaksi yhdessä sitten eri kerralla. Niin ja paperilaskuna tulee kaikki, niin kauan kunnes laskuihin alkaa ilmestyä paperilaskulisiä. Sitten vasta muutan e-laskuksi. Miksikö? Paperilasku on konkreettinen käsissä pideltävä asia, e-laskut ilmestyy verkkopankkiin tietämättäni ja minähän en siellä hyppää niitä kyttäämässä vähän väliä. Suoramaksuun en suostu, koska haluan olla itse ns. kuskin paikalla, että mitä tililtäni lähtee ja milloin. Ja sähköpostilaskut nyt unohtuu välittömästi, joten ei sellasia.
Missä laskuissa ei tule paperilisää? Ainakin Telia ja DNA veloittavat jos lähettävät laskun paperilla, samoin lähikuntosali.
Mulla on suurin osa laskuista suoraan e-laskuja ja suoraveloituksella, ei tarvi muistella. Vuokra ym säännölliset kulut ovat paperilla mutta automaattimaksulla myös.
Ja minä kans pidän excelissä taulukkoa tulevista tuloista ja menoista ja säästöistä, nytkin tiedän että esim. joulukuussa saan säästöön vain 150 euroa.
Googlen kalenterisovelluksessa taas seuraan ostoja päivittäin, tämän kuun (aina palkkapäivästä palkkapäivään eli 15.-14.) päiväkohtainen budjetti on noin 15 eur.
Maksan kanssa heti ne laskut, joiden eräpäivä on ennen uutta tiliä, siten näkee jääkö rahaa loppukuulle vai meneekö kaikki laskuihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä laskuissa ei tule paperilisää? Ainakin Telia ja DNA veloittavat jos lähettävät laskun paperilla, samoin lähikuntosali.
Mulla on suurin osa laskuista suoraan e-laskuja ja suoraveloituksella, ei tarvi muistella. Vuokra ym säännölliset kulut ovat paperilla mutta automaattimaksulla myös.
Ja minä kans pidän excelissä taulukkoa tulevista tuloista ja menoista ja säästöistä, nytkin tiedän että esim. joulukuussa saan säästöön vain 150 euroa.
Googlen kalenterisovelluksessa taas seuraan ostoja päivittäin, tämän kuun (aina palkkapäivästä palkkapäivään eli 15.-14.) päiväkohtainen budjetti on noin 15 eur.
Miten ihmeessä voit tietää tällaisen etukäteen? Miten voit nyt jo tietää, ettei sinulla silloin mene pesukone tai talvikengät rikki tai ettet sairastu ja joudu hakemaan reseptilääkkeitä tai ostamaan bensaa ja kukkia sukulaisen hautajaisiin menoa varten?
Minä maksun laskut sitä mukaa kun ne tulee. E-laskut hyväksyn ja vaihdan eräpäivän samalle päivälle. Pienituloinen olen mutta silti on aina katetta laskuille maksaa ne heti. Mua vaan ahdistaa jos ne jää roikkumaan. Plus pysyn kärryillä siitä minkä verran on varoja kun ei ole laskuja roikkumassa.
Mä maksan kaikki laksut palkkapäivänä. Mulla on ADHD ja muuten unohdan maksaa laskut. Samasta syystä uusin kaikki kirjaston kirjat aina sunnuntaisin.