Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käyttävät englantia somepäivityksissä, jos eivät selkeästi osaa sitä?

Vierailija
13.09.2019 |

Ihan ensimmäisenä täytyy mainita, että tämä kysymys menee kategoriaan "First world problems" ja kaikille sattuu välillä kirjoitusvirheitä.

Ihmetyttää silti, että miksi tavalliset ihmiset, joiden seuraajat ovat pääosin suomenkielistä, haluavat käyttää englannin kieltä somessa? Miksi ei voi kirjoittaa suomeksi, jos englannin kieli ei ole omaa vahvuusaluetta?

Mainittakoon vielä, että lähetän työssäni paljon englanninkielistä sähköpostia ja herkästi tarkistan netin sanakirjasta, jos en ole varma oikeinkirjoituksesta. Uskoisin, että somepäivitystä tehdessä harvoin on niin kiire, ettei sanakirjaa ehdi vilkaista.

Ja kuten sanottu, tämä ei ole iso ongelma, mutta herättää hieman myötähäpeää ajoittain.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Nyt oli kyse nimenomaan sellaisista henkilöistä, joiden seuraajat ovat pääosin suomenkielistä. Usein laitetaan yksi virheellinen lause englanniksi ja hashtagit suomeksi, eli mietin että olisiko vaan helpompi laittaa koko päivitys suomeksi. Tiedän, että suomalaiset ovat kriittisiä englannin kielen käytöstä ja mielestäni on hienoa käyttää reippaasti englantia, kun tilanne sitä välttämättä vaatii. Joku sanoi, että somessa oppii, mutta harvoin kukaan kehtaa kommentoida, että nyt meni kuule oikeinkirjoitus ja kieliopit vähän pyllylleen. Ehkä tämä on vaan tätä someaikaa ja niin kuin sanottu, eli ei tämä ole niin vakavaa, mutta ihmetyttää vaan :) Ap

Vierailija
22/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Nyt oli kyse nimenomaan sellaisista henkilöistä, joiden seuraajat ovat pääosin suomenkielistä. Usein laitetaan yksi virheellinen lause englanniksi ja hashtagit suomeksi, eli mietin että olisiko vaan helpompi laittaa koko päivitys suomeksi. Tiedän, että suomalaiset ovat kriittisiä englannin kielen käytöstä ja mielestäni on hienoa käyttää reippaasti englantia, kun tilanne sitä välttämättä vaatii. Joku sanoi, että somessa oppii, mutta harvoin kukaan kehtaa kommentoida, että nyt meni kuule oikeinkirjoitus ja kieliopit vähän pyllylleen. Ehkä tämä on vaan tätä someaikaa ja niin kuin sanottu, eli ei tämä ole niin vakavaa, mutta ihmetyttää vaan :) Ap

Suomenkieli on jännä, kunhan et oo persu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielioppivirheet on pahimpia, hyi.

Vierailija
24/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mai enklish veri kuut. Vuk juu alottaja!

Vierailija
25/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pardon me sirs, we are going be populist dicks and really rule dicking. Democracy is such horrible thing.

Vierailija
26/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mai enklish veri kuut. Vuk juu alottaja!

Näinpä! Ap

Vierailija
27/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Most finns do not see the fox buried.

Do you have your own cow in the river?

Ditch

Fox in the ditch will haunt you.

Vierailija
28/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pardon me sirs, we are going be populist dicks and really rule dicking. Democracy is such horrible thing.

Democracy is such A horrible thing.

Vierailija
29/49 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

In mai opinjon LIFE, LOOV AND LAUKH on best !

Vierailija
30/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelma täs asias. Luen paljon englanninkielisiä tekstejä, ymmärrän amerikanenglantia lähes täydellisesti mutta en osaa muodostaa kuin tumpulan kuuloisia lauseita itse. Kirjoitan instagrampäivityksiin lyhyitä englanninkielisiä kuvauksia. Luultavasti osa ei todellakaan ole kieliopin mukaisesti. Ajattelen että tällä tavoin ilmaiseminen englanniksi helpottuu, kun joudun siihen vähän panostamaan.

Vierailija
31/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleto käynyt läpi näidän kaverit ja seuraajat jos olet varma että siellä vain suomenkielisiä?

Mistä tiedät jonkun instagram nimimerkin perusteella minkä kielinen seuraaja on?

Entä FBssä missä kaverilista piilotettu muilta, miten tiedät että vain suomenkielisiä kavereita?

Itse käytän englantia koska moni kavereista/seuraajista ulkomaalaisia tai suomenruotsalaisia. Tuntuisi oudolta suomeksi päivitellä kun vain ehkä kolmasosa ymmärtää, englantia ymmärtää kaikki.

Vierailija
32/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Most finns do not see the fox buried.

Do you have your own cow in the river?

Ditch

Siinä oli tarkoituskin olla yksi sana väärin kuten viestissä johon se oli vastaus.

Vierailija
33/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleto käynyt läpi näidän kaverit ja seuraajat jos olet varma että siellä vain suomenkielisiä?

Mistä tiedät jonkun instagram nimimerkin perusteella minkä kielinen seuraaja on?

Entä FBssä missä kaverilista piilotettu muilta, miten tiedät että vain suomenkielisiä kavereita?

Itse käytän englantia koska moni kavereista/seuraajista ulkomaalaisia tai suomenruotsalaisia. Tuntuisi oudolta suomeksi päivitellä kun vain ehkä kolmasosa ymmärtää, englantia ymmärtää kaikki.

Olin siinä käsityksessä että suomenruotsalaiset ymmärtävät ainakin jotenkuten suomea. Ulkomaalaiset on toki asia erikseen.

Vierailija
34/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä nyt yleensä käytetään muita kieliä kuin suomea? Siksi että voisi kommunikoida niiden kanssa jotka eivät puhu suomea, ehkä? On minullakin enemmän suomenkielisiä kavereita fb:ssa, mutta on myös ruotsinkielisiä ja englanninkielisiä. Vähemmän, mutta kuitenkin. Yksi parhaista ystävistä ei osaa suomea. Joskus on kiva laittaa päivitys niin että hekin ymmärtävät. Ja yleensä ovat ymmärtäneet vaikka käyttämäni kieli on ehkä vähän yksinkertaista ja joku taivutus saattaa olla väärinkin. Yksi suomenkielinen sinne kerran kommentoikin että ”miksi englanniksi?!” 🙄 Siksi kun on muitakin kuin sinä.

Ja tuosta oikeinkirjoituksesta täytyy kyllä sanoa, että ei siihen moni vaikuta kiinnittävän huomiota suomeksikaan kirjoittaessa.

Vierailija
35/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelma täs asias. Luen paljon englanninkielisiä tekstejä, ymmärrän amerikanenglantia lähes täydellisesti mutta en osaa muodostaa kuin tumpulan kuuloisia lauseita itse. Kirjoitan instagrampäivityksiin lyhyitä englanninkielisiä kuvauksia. Luultavasti osa ei todellakaan ole kieliopin mukaisesti. Ajattelen että tällä tavoin ilmaiseminen englanniksi helpottuu, kun joudun siihen vähän panostamaan.

Niin helpottuu, ja vain toinen suomalainen etsii virheitä sieltä tekstistä. Sen jälkeen hän menee itse kirjoittelemaan miten sattuun suomeksi, joka on ilmeisesti paljon vähemmän noloa.

Vierailija
36/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatieasemalla myytiin lapsille slimea🤦‍♀️

Vierailija
37/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut, että minun pitäisi jakautua kahteen eri twittertiliin, toiseen englanniksi ja toiseen suomeksi palvellakseni molempia yleisöjäni paremmin. Sitten en viitsi kuitenkaan, koska niiden päivityksistä niin suuri osa olisi samaa, ja koska suomenkielinen yleisöni ymmärtää kyllä englanninkin. Englanninkielinen yleisöni joutuu valitettavasti pidättäytymään huomioimasta suomenkielisiä twiittejäni ja uuelleentwiitteni, toivottavasti tämä ei käy heille liian raskaaksi.

En varmasti kirjoita täydellistä englantia. En ole niinkään huolissani kirjoitusvirheistä, niitä tulee kaikilla kielillä ja ne hyvin harvoin vaikeuttavat sisällön ymmärtämistä, jos lukija on edes normaaliälyinen - mitä suurin osa yleisöstäni on. Mutta myönnän, että kielioppini ei riitä edes pitkään tkstiin, saati sitten 160 merkin tiivistyksiin. Kun kirjoitan pitkää artikkeli/monografiatekstiä, maksan kielentarkastuksesta. Twitterissä se ei ole mahdollista. Silti näyttää siltä, että tulen ymmärretyksi.

Vierailija
38/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vain piilottaisit noiden ihmisten päivitykset, niin sinun ei tarvitse ahdistua ja kokea myötähäpeää. He sentään uskaltavat yrittää. Itse kirjoitan aika paljon englanniksi, koska minulla on ulkomaalaisia ystäviä. Ei heistäkään kaikilla ole täydellinen englanti.

Tästä on ollut ennenkin monta kertaa aloitus ja joka kerta hävettää entustä enemmän käyttää englantia.

Koetko samanlaista häpeää, jos ulkomaalainen opettelee suomea, tai vaikka lapsi harjoittelee harrastustaan eikä ole vielä täydellinen? Oletko koskaan miettinyt, mistä tuo myötähäpeä ja täydellisyydentavoittelu kumpuaa?

Vierailija
39/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa äiti kyllä tarkistaa oikeinkirjoituksen.

Vierailija
40/49 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun somessa on 30 ulkomaaalaista seuraajaa ja 3 suomesta niin kirjoitan englanniksi huonosti jotta kaikki ymmärtää

Se on kyllä totta että sitä huonoakin englantia moni lopulta ymmärtää. Mutta miksi et ennen julkaisua tarkista kirjoititko oikein?

Aivan kuten ap minäkin kommunikoin töissä paljon engalnniksi kirjoittaen ja yhä tarkistan lausenrakenteita ja sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi