Miksihän alkoholia kaupasta ostaessa kysytään aina paperit, mutta ei baariin mennessä?
Onko muut huomanneet samaa? Olen siis 24v nainen ja useiden mielestä "mukulan" näköinen.
Siis kaupassa papereiden kysymiskerrat on lähes 100%, vähintään 99. Baariin mennessä ehkä 60-70%, ja prosentti on korkeampi jos menen sinne yksin. Kun menen miehen kanssa (yli 30v) varmaan joka toinen portsari ei kysy papereita.
Kommentit (10)
Kaupassa on sääntö kysyä jos näyttää alle 32v. Alan itsesäätelyä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että kaupassa ikärajavalvonta on pakollista eri tavalla kuin baareille. Kolmikymppissääntö.
Ei baarien tarvitse varmistua, että on ikää, kun kerran ette ilmeisesti käy näissä K-18 tai K-20 -paikoissa.
Kyllä nää baarit on ikärajallisia missä käydään.
Ap
Oon miettinyt, onko kaupassa sen lisäksi, että kysytään alle 30-vuotiaan näköisiltä, jokin satunnaiskysymys, jonka kassakone määrää. Siis tyyliin, ettei kassa toimi normaalisti, jos ikää ei todisteta. Kuitissa lukee sitten se "ikä ok" tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että kaupassa ikärajavalvonta on pakollista eri tavalla kuin baareille. Kolmikymppissääntö.
Ei baarien tarvitse varmistua, että on ikää, kun kerran ette ilmeisesti käy näissä K-18 tai K-20 -paikoissa.
Kyllä nää baarit on ikärajallisia missä käydään.
Ap
Siis tarkennuksena, että vaikka mikään laki ei estäkään päästämästä alle 18v baariin, näissä baareissa on käytäntönä, että portsari kysyy ovella paperit, jolloin myyjä olettaa että voi myydä kenelle tahansa sisään päässeelle.
Mikäli mennään portsarittomaan baariin, jossa myyjä tarkistaa iän, usein myyjäkään ei kysy papereita. (Tosin about yhtä usein kyllä kysyy.)
Kaupan kassa kysyy, jos näyttää alle kolmekymppiseltä. Portsari/baarimikko kysyy oman arvionsa mukaan niin, ettei myy alaikäisille. Varmasti myös "ikärajasilmä" on näillä harjaantuneempi kuin henkkareita harvemmin tarkistelevalla kassalla.
Niin ja lisäyksenä vielä tässä vuoden sisällä tapahtuneita asioita:
- Joku vanhempi mies luuli 10v vanhempaa, ikäisensä näköistä poikaystäväni isäkseni
- Olin ostamassa euron arpaa ja myyjä ei edes kysynyt pareita, ennen kuin ilmoitti ettei mulla ole ikää :D
- Energiajuomaa ostaessa myyjä kysyi olenko yli 14v (tämä tosin ainut kerta kun tuollainen on tapahtunut energiajuomaa ostaessa)
- Noudin pakettia K-Marketista ja myyjä ei ollut uskoa että olen omissa henkkareissani, joissa lukee syntymävuosi 1995, koska näytin kuulemma "maksimissaan 15v" ja että henkkarit olisivat sitten olleet saman näköisen isosiskon
Ja sitten kuitenkin voin kävellä baariin suoraan tiskille ja tilata siiderin, ilman että kukaan kyselee mitään..? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa kysyy, jos näyttää alle kolmekymppiseltä. Portsari/baarimikko kysyy oman arvionsa mukaan niin, ettei myy alaikäisille. Varmasti myös "ikärajasilmä" on näillä harjaantuneempi kuin henkkareita harvemmin tarkistelevalla kassalla.
Tämä lienee järkevimmän oloinen selitys.
Ihmettelimme asiaa kavereiden kanssa, kun ovat kokoneet saman.
Ap
No niin, nyt me palstalaiset sanomme sinulle kuorossa että oletpas sinä nuoren näköinen, voi että sentään ja iik ja kääk, mut sori, ei tuu tapahtumaan tänään.
MUTTA, totuus on se, että kaupassa on hyvä valaistus ja sulla varmaan puol kiloa vähemmän pakkelia ku baariin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt me palstalaiset sanomme sinulle kuorossa että oletpas sinä nuoren näköinen, voi että sentään ja iik ja kääk, mut sori, ei tuu tapahtumaan tänään.
MUTTA, totuus on se, että kaupassa on hyvä valaistus ja sulla varmaan puol kiloa vähemmän pakkelia ku baariin mennessä.
Huoh, miten nuoren näköisyys edes periaatteessa voisi olla selitys tähän, jonka odottaisin kuulevani? Ja miksi halusin sitä palstalta, kun sanoin sen jo itse aloitusviestissä?
Sitä paitsi pari ihmistä on sanonut, että näytän 25v. Ihmiset arvioivat iän ulkonäöstä nähtävästi eri tavalla. Itse en oikein osaa arvioida kuinka vanhalta näytän, kun mielestäni toisaalta voisin näyttää 15 ja toisaalta 25.
Niin ja en meikkaa liki yhtään, omistan alle 5 meikkituotetta, 50% ajasta en meikkaa lainkaan. Baariin en meikkaa mitenkään eri tavalla kuin muutenkaan, jos edes laitan meikkiä.
Ap