Mikä vuodenaika olet värianalyysissä?
Te joille on tehty värianalyysi, mikä olet?
Oletko analyysin jälkeen esim. säästänyt vaatemenoissa kun väärän väriset heräte- ym. -ostot jääneet tekemättä?
Kommentit (260)
Kesä ei yleensä rusketu helpolla, iho menee punaiseksi. Vaalea Kesä ruskettuu harvoin ja tiedän vaaleita kesiä jotka ruskettuivat lapsena ja teininä mutteivät enää aikuisena, punoittavat vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin muinoin Beauty For All Seasons. Olen True Emerald Summer.
Hiustenväri, silmien väri ja ihon väri määriteltiin koodein ja ne koodit lähetettiin Jenkkeihin ja siellä teetettiin paletit joissa kesti jokunen viikko.
Ne paletit olivat tämän näköisiä, niissä oli mainittu erikseen asiakkaan parhaat metallisävyt, parhaat alusasuvärit, parhaat vastavärit silmille ja iholle, sekä parhaat bisnespukuvärit ja parhaat ilta/juhlapukuvärit.
https://2.bp.blogspot.com/-o_W0GmC7sv0/Uqc1CJDaSDI/AAAAAAAATOY/Lr2UWpKb…
Siinä paletissa oli sellainen erikoinen juttu, että mukana tulleessa lehtisessä oli luelteltu kesälle sopivat sisustuskankaat, sisustustyylit, astiastot ja hajuvedet :) Kokonaisvaltainen lifestyle-juttu Jenkeissä siis. Osaa niistä tuoksuista ei edes Suomesta tai Euroopasta saanut.
Tuolla alemmassa keskustelussa (linkki) on tarkat värikoodit kaikille BFAS-tyypeille. Harvalle asiakkaalle kai tuli ihan samanlaista karttaa eli tämä oli se ensimmäinen yksilöity palettisysteemi.
https://www.tapatalk.com/groups/seasonalcolor/bfas-beauty-for-all-seaso…
Saako noita paletteja jostain vielä tilattua. Itselleni tehtiin teini iässä ja olin true iridescent summer. Hävitin johonkin paletin. Kävin viime keväänä värianalyysissä (4tyypin) ja olin kevät. Mietin vain että ovat aika erilaisia kevät ja kesä. Olisi kiva joku tarkempi analyysi.
Yleensä keväälle sopii sellainen kirkas turkoosi tosi hyvin, samoin koralli.
Eka kerta, kun kuulen tämmösestä. Pidän eniten luonnollisista pehmeistä lämpimistä väreistä. Kylmät ja räikeät eivät sovi mulle. Mulla on keskivaaleat hiukset, vihreät silmät ja kellertävä lämminsävyinen mutta melko vaalea iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin muinoin Beauty For All Seasons. Olen True Emerald Summer.
Hiustenväri, silmien väri ja ihon väri määriteltiin koodein ja ne koodit lähetettiin Jenkkeihin ja siellä teetettiin paletit joissa kesti jokunen viikko.
Ne paletit olivat tämän näköisiä, niissä oli mainittu erikseen asiakkaan parhaat metallisävyt, parhaat alusasuvärit, parhaat vastavärit silmille ja iholle, sekä parhaat bisnespukuvärit ja parhaat ilta/juhlapukuvärit.
https://2.bp.blogspot.com/-o_W0GmC7sv0/Uqc1CJDaSDI/AAAAAAAATOY/Lr2UWpKb…
Siinä paletissa oli sellainen erikoinen juttu, että mukana tulleessa lehtisessä oli luelteltu kesälle sopivat sisustuskankaat, sisustustyylit, astiastot ja hajuvedet :) Kokonaisvaltainen lifestyle-juttu Jenkeissä siis. Osaa niistä tuoksuista ei edes Suomesta tai Euroopasta saanut.
Tuolla alemmassa keskustelussa (linkki) on tarkat värikoodit kaikille BFAS-tyypeille. Harvalle asiakkaalle kai tuli ihan samanlaista karttaa eli tämä oli se ensimmäinen yksilöity palettisysteemi.
https://www.tapatalk.com/groups/seasonalcolor/bfas-beauty-for-all-seaso…
Saako noita paletteja jostain vielä tilattua. Itselleni tehtiin teini iässä ja olin true iridescent summer. Hävitin johonkin paletin. Kävin viime keväänä värianalyysissä (4tyypin) ja olin kevät. Mietin vain että ovat aika erilaisia kevät ja kesä. Olisi kiva joku tarkempi analyysi.
https://www.beautyforallseasons.net/
Kannattaa varmaan kysellä tuolta, olisiko niin että Color Me Beautiful olisi ostanut tuon firman tai jotain...?
Ihon, hiusten ja silmien väri voi tosiaan muuttua aikuisena. Kaverillani oli viileät tummanruskeat silmät nuorena ja nyt aikuisena ne ovat lämpimän vihreänruskeat. Toisella kaverilla nyt harmaanruskeat, aiemmin pähkinänruskeat. Joillakin sinisilmäisillä alkaa tulla enemmän vihreää esiin aikuisena. Iho on heleämpi nuoremmilla. Hiusten sävykin tummuu useimmilla, paitsi niillä joilla päinvastoin eli pigmentti katoaa ja harmaantuu ennen aikojaan.
Yleensä muuten syksyille sopii se ihana kissankellon sinilila väri parhaiten. Tämän muistan kuulleeni joltain jenkkiläiseltä värianalyysiammattilaiselta joskus. Yllättävää mutta totta, olin aina kuvitellut sen olevan viileä väri.
Ruusukulta sopii yleensä keväille ja syksyille tosi hyvin. Samoin sellainen lämmin kulta.
Talvelle sellainen kalpea kulta tai hopea.
Valkokulta ja hopea kesälle.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muuten syksyille sopii se ihana kissankellon sinilila väri parhaiten. Tämän muistan kuulleeni joltain jenkkiläiseltä värianalyysiammattilaiselta joskus. Yllättävää mutta totta, olin aina kuvitellut sen olevan viileä väri.
Hei tämä on kiehtovaa! Jatkakaa!
Vierailija kirjoitti:
Voiko clear spring olla vaalea? Mistä erottaa clear springin light springistä? Mietin olisinko kuitenkin clear spring.
Kyllä voi olla vaalea. Kirkkaalla keväällä on usein isompi kontrasti värityksessä tai erikoisen kirkkaan väriset silmät (voivat olla tummatkin), hyvin valkoiset silmänvalkuaiset. Helpoin testi taitaa olla se, sopiiko musta. Vaalea kevät näyttää mustassa valjulta, kirkkaalle keväälle se sopii ihan hyvin tai jopa tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko clear spring olla vaalea? Mistä erottaa clear springin light springistä? Mietin olisinko kuitenkin clear spring.
Kyllä voi olla vaalea. Kirkkaalla keväällä on usein isompi kontrasti värityksessä tai erikoisen kirkkaan väriset silmät (voivat olla tummatkin), hyvin valkoiset silmänvalkuaiset. Helpoin testi taitaa olla se, sopiiko musta. Vaalea kevät näyttää mustassa valjulta, kirkkaalle keväälle se sopii ihan hyvin tai jopa tosi hyvin.
Minulla siis sinivihreät silmät, en tiedä onko kuin kirkkaat. Valkuaiset on sinertävät. Olen vaalea luonnostani. Ivory ihonväri pisamilla jotka kultaisia, rusketun kohtalaisesti. Kulmakarvat ovat vaaleat joita värjään ruskealla. Musta sopii mielestäni tai ainakin käytän sitä. Itselleni ei sovi kovin vaisut ja vaaleat huulipunat vaan heleät ja kirkkaat.
Se joka miettii onko vaalea vai kirkas kevät.
Oon kirkas talvi. Iho on hyvin vaalea ja neutraalinsävyinen, silmät tumman/kirkkaansiniset, hiukset... miten niitä kuvailisi... metallisen vaaleat. Vaaleat hiukset eivät ole kovin yleiset talvilla, ja niinpä mäkin kauan kuvittelin että olen jonkinlainen kesä (vaikka NÄIN että ne värit eivät sovi mulle) tai kirkas kevät. En ole täysin suomalainen (etnisesti) ja monilla sukulaisillani on mustat/tummat hiukset mutta muuten samanlainen väritys kuin mulla. Tai mulla taitaa kyllä olla vaalein iho.
Täältä ehkä hiukan osviittaa kiinnostuneille:
Tätä olen pähkäillyt useasti itsekin ja vaikka monet testit olen tehnyt, en ole ikinä voinut olla ihan varma omasta vuodenajastani. Minulla on tosi vaalea iho, joka ruskettuu kuitenkin helposti (en pala kovin nopeasti) ja saan pisamia. Punastun kuitenkin aika helposti. Silmäni ovat tosi tummat, syvän punertavanruskeat ja minulla on vaaleat hiukset joissa on luonnostaan raitoina sekä tuhkaa että kultaa, eli kylmiä ja lämpimiä sävyjä. Olen kallistunut siihen että olen varmaan lämmin syksy. Voisin muuten olla kevät, mutta silmäni eivät oikein sovi muuhun palettiin. Tykkään kuitenkin luonnostani murretuista sävyistä, esim. ruskea sopii minulle tosi hyvin. Samoin sinapinkeltainen ja vedensininen. Osaako joku auttaa?
Olen käynyt, olen yllättäen Talvi. Olin kuvitellut olevani Pehmeä kesä tai Pehmeä syksy, koska erit. ulkomaalaisissa kirjoissa aiheesta usein sanotaan että talvella on aina tummanruskeat tai mustat hiukset. Omat hiukseni on lähinnä kylmät maantienväriset, jotain vaalean ja ruskean väliltä, ei kunnolla kumpaakaan. Silmät on tummanvihreät ja iho oliivibeige, ei suomalaiseksi mitenkään kovin vaalea (mulla on hassu efekti kesäisin, että iho ja hiukset on melkein saman väriset).
Mutta tosiaan niistä huiveista sopi selvästi parhaiten talven värit, sen itsekin näin peilistä. Tämä oli hyvä vaan, koska olen aina rakastanut mustia ja kirkkaan värisiä vaatteita, mutta ennen värianalyysiä aina mietin, että ei kyllä varmaan sovi tällaiselle maantiensävyiselle. Suurin parannus tuli meikkaamiseen. Olin käyttänyt vain ruskehtavia, murrettuja sävyjä koska olin ajatellut että ne sopii murretun väriselle ihmiselle, ja näyttää luonnolliselta. Mutta ne beiget ja ruskeat tosiaan vanhensivat ulkonäköäni. Kun aloin kokeilla värejä uudesta paletista, huomasin että aloin näyttää raikkaalta ja hyvältä. Nyt tavallinen päivämeikki on kylmänsävyinen meikkipohja (Idun minerals Ingrid), pinkkiä poskipunaa, luomivärejä violetin ja kylmänruskean sävyjä sisältävästä paletista, mustat rajaukset ja joko pinkki tai kylmän huurteisen vaalea huulipuna. Hiuksetkin olen värjännyt tummemmaksi ja sopii todella hyvin.
Ilmeisesti lämmin syksy. Olen kyllä misttinyt värivuodenaikaani monesti, mutta en tunnu sopivan täysin mihinkään. Eli pitäisi käydä oikeassa värianalyysissä. Siis kun minulle sopii monen eri vuodenajan jotkut sävyt, mutta jotkut toiset eivät. Esimerkiksi pehmeän kesän monet murretut kylmät värit näyttävät minulla todella hyviltä. Toisaalta taas oranssi sopii minulle erittäin hyvin. Oranssi yleensä sopii vain syksylle. Ihoni on kylmä ja hyvin vaalea. Kuitenkin keltakulta sopii minulle paremmin kuin hopea. Silmät ovat lämpimän sävyiset, vihertävän siniset. Omat hiukset ovat kullanruskeat/keskiruskeat. Lämpimät kullan sävyt, oranssit ja punaiset mutta myös viileät punertavat sävyt sopivat omassa tummuusasteessa. Kun mennään vaaleaan tai tummaan, sävyn pitää olla ehdottomasti kylmä. Punamusta näyttää kasvojani vasten hyvin kovalta sävyltä, mutta kylmä mustanruskea tai sinimusta sopii hyvin. Lämpimän vaaleat hiukset saavat ihoni näyttämään omituiselta keltaiselta, vaikka ihoni sävy on kylmä! Eli vaaleista käy parhaiten platinan vaalea. Musta väri sopii vaatteissa hyvin. Se sopii harvemmin lämpimille värivuodenaikatyypeille, mutta tumman syksyn paletista löytyy musta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis sinivihreät silmät, en tiedä onko kuin kirkkaat. Valkuaiset on sinertävät. Olen vaalea luonnostani. Ivory ihonväri pisamilla jotka kultaisia, rusketun kohtalaisesti. Kulmakarvat ovat vaaleat joita värjään ruskealla. Musta sopii mielestäni tai ainakin käytän sitä. Itselleni ei sovi kovin vaisut ja vaaleat huulipunat vaan heleät ja kirkkaat.
Kuulostat kyllä kaikin puolin kirkkaalta keväältä! En usko että vaalealla keväällä on koskaan niin valkoiset silmänvalkuaiset että näyttävät sinertäviltä.
Ah, ne kirkkaan kevään huulipunavärit on mun mielestä ihania, kauneimpia kaikista.
Olen käynyt kolmesti, joka kerta eri tulos. Nuorena parikymppisenä True Garnet Summer eli kesä. Kolmekymppisenä Pehmeä syksy eri värianalyysisysteemistä. Nelikymppisenä Low-Contrast Winter eli alhaisen kontrastin talvi. Eniten tykkään itselläni talviväreistä, joissa kuitenkin pitää muistaa tuo että kun omat luonnonvärit on alhaista kontrastia keskenään, ei vaatteistakaan kannata valit amitään mustaa + kirkkaankeltaista tai menee liian dominoivaksi, naama katoaa vaatteiden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen pähkäillyt useasti itsekin ja vaikka monet testit olen tehnyt, en ole ikinä voinut olla ihan varma omasta vuodenajastani. Minulla on tosi vaalea iho, joka ruskettuu kuitenkin helposti (en pala kovin nopeasti) ja saan pisamia. Punastun kuitenkin aika helposti. Silmäni ovat tosi tummat, syvän punertavanruskeat ja minulla on vaaleat hiukset joissa on luonnostaan raitoina sekä tuhkaa että kultaa, eli kylmiä ja lämpimiä sävyjä. Olen kallistunut siihen että olen varmaan lämmin syksy. Voisin muuten olla kevät, mutta silmäni eivät oikein sovi muuhun palettiin. Tykkään kuitenkin luonnostani murretuista sävyistä, esim. ruskea sopii minulle tosi hyvin. Samoin sinapinkeltainen ja vedensininen. Osaako joku auttaa?
Kevään ja syksyn erottelu on vaikeaa. Usein molempien palettien värit käyvät hyvin, mutta toisen paletin värit vaan sopivat vielä upeammin. Tosin paljon on molempien paleteissa myös samoja värejä. Jos rusketut helposti, olet luultavasti kevät. Syksy harvemmin ruskettuu kunnolla. Tosin tästäkin olen lukenut vähän ristiriitaisia juttuja. Entäs sopiiko oransseissa paremmin kunnon (ei kuitenkaan neon-)oranssi vai enemmän koralli? Jos oranssi, se viittaisi syksyyn ja koralli kevääseen. Sopiiko paremmin heleät ja kirkkaat värit kuten koivunvihreä ja kirkkaan turkoosi, vai ”mausteiset” terrakotat ja oranssit? Kevään värit ovat heleämpiä ja syksyn mausteisia ja voimakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalealla ja kirkkaalla keväällä on kuitenkin saman tyylinen värimaailma, minun mielestä kuulostat enemmän siltä kirkkaalta. Ystäväni teki näitä analyysejä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa ja olin joskus hänen mukanaan asiakasilloissa avustamassa :)
Vuonna -96 kävin Beauty for All Seasons värianalyysissä.
Olen Contrasting Imperial Winter, ts "vastakohtainen keisarillinen talvi" tai sinnepäin. Omat värit tyyliin Lumikki, tukka musta, iho vaalea, silmät kirkkaan siniset. Analyysissä sain itselleni oman väripaletin, jossa minulle sopivat värit oli kangasmalleina semmoisessa viuhkassa. Eipä vaan se auta, koska kaupoista ei ole niitä värejä kuin harvoin, täytyy tyytyä jotain niitä etäisesti muistuttaviin..
Nuorempana omat sävyt olivat terävämmät, nyt ikä pehmentänyt. Tukka ei enää niin tumma ja silmien sinikin haalennut.
Suosikkivärini on aina ollut pinkki ja musta. Rakastan mustaa ja se minua.
Muistan kuulleeni analyysien tekijältä että moni joka veikkailee että olisiko viileä vai lämmin ja että olisiko kesä mutta silti on hieman lämpimämpi kuin kesän tulisi olla ja kesän värit jää hieman valjuiksi, niin paljastunutkin Soft Autumniksi.
Siinä vaiheessa syksyn värit on vielä testattu ja varmistettu hlölle eri värisin huivein.