Mitkähän tuotteet katoavat kaupanhyllyiltä, kun nykyiset vanhat kuolevat pois?
Tuli mieleen, kun kassajonossa oli n. 80-vuotias muori ostamassa Kantolan keksejä. Sellaisia, missä ilmeisesti jokin murotaikinatyyppinen reunus ja vadelmasydän keskellä. Jotenkin sellaisisa mummolakeksejä :)
Ostaako tuollaisia kukaan nuorempi?
Kommentit (209)
Minä ostan sokerikorppuja! Hyviä varsinkin kahviin dipattuna.
T. 25v.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Paljon kivaa in jo kadonnut, mitä kaipaan, kuten hyllypaperit ja ne paperipitsit, joita laitettiin nastoilla astiakaapin hyllyihin. Liimapaperi, kun tilkittin syksyisin ikkunoita, laittamalla pumpulia veitsellä ikkunanpokiin.
Ne tulevat katoamaan sellaiset pastellinsävyiset pienet pumpulipallot. Vaxtuuki katoaa.
Eucamentholpasrillit, sellaiset, missä on papukaijan kuva pussissa. Lontoon lakut.
Eucamentholeja saa nykyään ihan ksylitolillakin. Mutta se jossa on se papukaija on Eucalyptuskarkki ja niitäkin saa. Parhaat kun on flunssa, laittaa näitä karkkeja kuumaan veteen, siitä saa tukkoisuutta avaavan juoman.
Vierailija kirjoitti:
Lankapuhelimet ja sen tyyppiset sim-korttipuhelimet.
Mitä ovat lankapuhelimen tyyppiset sim-korttipuhelimet?
Vierailija kirjoitti:
Tummeli
Koiraihmiset käyttää tummelia koiranhoitoon. Nuoretkin.
Minä tiiän!!!!
Paperiset ip-lehdet. Niitä ei osta enää kuin dinosaurukset, joilla ei oo nettiä.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Keksin Vademecum suuvedelle uuden käytön. Muutama pisara löylyveteen on aivan ihanaa.
Vademecum sisältää aika paljon alkoholia, sillä voi hätätilassa mm. putsata haavan.
Paras mun tietämä käyttö on tämä: kun teet väsyneille ja turvonneille jaloille jalkakylvyn, lisää veteen muutama tippa Vademecumia, piristää ihanasti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku vielä sokeripaloja? Me ainakin ostetaan vain johonkin mummojuhliin enää.
Tuntuu, ettei juuri kukaan ylipäänsä käytä sokeria kahvissa tai teessä meistä nuoremmista. Ja jos käyttää, niin sille laitetaa vain tavallista sokrua kippoon ja lusikka eteen.
Et ole varmaan koskaan savustanut kalaa. Meillä menee palasokeria monta palaa yhteen savustuskertaan
postikortit
sellaiset nihkeänkuivat pahvinmakuiset rinkelit
vohvelikeksit
sokeriset leivät, tyyliin joku pääsiäisleipä vai mitä niitä nyt on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valkoiset, jauheiset jääkarhukarkit ja Pihlajakarkit. Mummot niitä kai ostaa.
Toivottavasti ei. Kettukarkit ovat ainoat jota voi meidän kaveripiirissä ostaa, niitä syövät kaikki oli keliakia tai laktoosi-intoleranssi on vegaani tai allergikko.
Lisäksi Kettukarkkikuviot ovat trendikkäitä, niistähän on tehty tekstiilejä ja vaikka mitä.
Kuosina joo, olen kuvitellut sen olevan sellaista kolmekymppisten nostalgialla ratsastamista. On meilläkin tosin kettukarkkeja kaapissa, kun lapsi sai synttärilahjaksi niitä, isomummoltaan tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne hyvät vadelmatäytemuroreunuspikkuleivät ole kadonneet jo aikapäivää sitten, joskus 90-luvulla oli niitä.
Herrasväen pikkuleivät. Semmoiset tomusokerilla päällystetyt pyöreät pikkuleivät, joita oli kaksi vastakkain ja välissä vadelmamarmeladia. 😀
Muistan jo kauan sitten eksyneeni Turussa K-Market Puhakkaan, jossa kyselin rinkeleitä, kun en löytänyt itse. Kauppias vastasi napakasti: Meidän asiakaskunta ei osta rinkeleitä.
Ymmärsin poistua.
Noita herraväen pikkuleipiähän on joka kaupassa! Äitini tekee niitä joskus torille/myyjäisiin tms, ja kaikki menee alta aikayksikön. Että tuskinpa vaan ovat ihan hetkeen poistumassa.
Ja rinkelithän on trendiruokaa erilaisin täyttein, niitähän myydäänkin valmiiksi täytettyinä kahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku vielä sokeripaloja? Me ainakin ostetaan vain johonkin mummojuhliin enää.
Tuntuu, ettei juuri kukaan ylipäänsä käytä sokeria kahvissa tai teessä meistä nuoremmista. Ja jos käyttää, niin sille laitetaa vain tavallista sokrua kippoon ja lusikka eteen.
Et ole varmaan koskaan savustanut kalaa. Meillä menee palasokeria monta palaa yhteen savustuskertaan
Mä kyllä savustan kalaa (en ole alkup viestin lähettäjä), mutta en mä siihen sokeria käytä. Jos on tarjolla makeutukseen vain sokeripaloja ja juon teetä niin joko juon ilman tai sitten koitan puolittaa palan. Kokonainen pala kupilliseen on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse näin eilen kaupassa vanhuksen etsivän ruissihtijauhoja. Kauppojen valikoimissa kun on vain niitä jotka menevät kaupaksi, niin yhä harvemmassa kai näitä tällaisia on, ja jos vielä on jossain tälläkin pikkupaikkakunnalla niin ehkä asiakas ei jaksa etsiä niitä jokaisesta kaupasta, joten jäävät vähitellen pois tuotannostakin.
Kyllä minäkin ruisjauhoja ostan. Niitä tarvii uunimuikkuihin. Joskus paistan muikut pannulla.
Juu ja olen muuten 24-vuotias nainen.
Ostan minä itsekin ruisjauhoja, mutta tämä halusi nimenomaan sihtijauhoja. Mitä sivusta kuulin niin ilmeisesti puuroa oli tekemässä ja oli sitä mieltä että ne on nopeampia keittää tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakat?
Tai ainakin kokemukseni mukaan olen ainoa kolmikymppinen perheenäiti, joka teen silakkaruokia.
En mäkään niitä kokonaisina osta, mutta fileinä. Paistan silakkapihvejä tai laitan laatikkoon. Kerran kuussa ehkä.
Täällä parikymppinen nainen, joka tekee muusia ja silakkapihvejä usein ruuaksi 😋
Oi miten hyvää! Siihen vielä kylkeen kermaviilikastike, missä paljon tuoretta tilliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kahvilassa on noita sokeripaloja, tuskin häviävät ellei keksitä uutta terveellistä täysin kaloritonta sokerinkorviketta.
Oli joskus, nykyään useimmissa paikoissa on niitä pieniä paperisia "tuubeja" joissa on ihan hienoa sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Keksin Vademecum suuvedelle uuden käytön. Muutama pisara löylyveteen on aivan ihanaa.
Vademecum sisältää aika paljon alkoholia, sillä voi hätätilassa mm. putsata haavan.
Paras mun tietämä käyttö on tämä: kun teet väsyneille ja turvonneille jaloille jalkakylvyn, lisää veteen muutama tippa Vademecumia, piristää ihanasti.
Melko homeopaattista tuo jalkakylpy.
Vierailija kirjoitti:
Voi, kahvi, sipuliteemakkara, lauantaimakkara, palasaippua, viipaloimattomat leivät.
Viipaloidut leivät on yksi uusavuttomuudem huipentuma. Eikä edes maistu kunnon leivältä.
Korppuja ostaa (lähes) kaikki veneilijät, jotka tunnen (=melko monta).
Mä itse voisin kuvitella että mummonruskeat sukkahousut ja alushousut kokee myyntiromahduksen, kun ’mustat’ tulee mummoikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valkoiset, jauheiset jääkarhukarkit ja Pihlajakarkit. Mummot niitä kai ostaa.
Toivottavasti ei. Kettukarkit ovat ainoat jota voi meidän kaveripiirissä ostaa, niitä syövät kaikki oli keliakia tai laktoosi-intoleranssi on vegaani tai allergikko.
Lisäksi Kettukarkkikuviot ovat trendikkäitä, niistähän on tehty tekstiilejä ja vaikka mitä.
Kuosina joo, olen kuvitellut sen olevan sellaista kolmekymppisten nostalgialla ratsastamista. On meilläkin tosin kettukarkkeja kaapissa, kun lapsi sai synttärilahjaksi niitä, isomummoltaan tietysti.
Mulla on ulkomaantuttuja (amerikkalaisia, ei siirtolaisia), jotka aina ostaa Suomesta kettukarkkeja ja niitä pitää niille lähettääkin. Jostain syystä heidän perheen makuun ainakin.
Meidän navetan toimistoon ostetaan aina isoin säkki sokerikorppuja. Kahvin kanssa niitä päivittäin tulee syötyä. Eikä olla vielä ko nelikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne hyvät vadelmatäytemuroreunuspikkuleivät ole kadonneet jo aikapäivää sitten, joskus 90-luvulla oli niitä.
Jotain sellasia siinä hihnalla nyt oli. Ja must valmistaja oli Kantola.
Ei se nyt ollut edes aloituksen pointti. Tuli vain mieleen, kun oli varmaan 85v. tämä ostaja.
Että mitä nyt on mahdollisesti katoavia tuotteita. Ei mikään kyttäysjuttu tämä vaan aito ajatus yhteiskunnallisista trendeistä.
Noi korput oli musta tosi hyvä esimerkki... Ylipäänsä sellainen kermakahviin kastettava juttu jää pois. Korpun ostajista on varmaan 98 prosenttia yli 70-vuotiaita.
Trendit tulee ja menee ruokailussakin.
Koulussa oli ysärillä usein kanaviilokkia, inhosin sitä ja nyt se näyttää tulevan taas.
Tein itsekin kerran sitä ja oli hyvää, yllätin itseni.
Sisäelimiä ja muita hyljeksittyjä elukkain osasia on jo lähes mahdotonta löytää tavallisista kaupoista, kokoluokkaa k supermarket ja s market.
Mulla menee ruokalista uusiks heti jos silmiin osuu nättejä munuaisia, kieli tai naudanhäntää. Maksaa sentään löytyy aina kun tarvii.