Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloman syyn kysyminen

Vierailija
13.09.2019 |

Jos työnantaja kysyy sairausloman syytä, saako hänelle valehdella?

Tekisi mieli näpäyttää yhtä meidän firman omistajaa ja vastata noihin uteluihin vaikka "syöpä" tai joku muu yhtä vakava sairaus.

Kysyy siis kaikkien työkavereiden kuullen aina sairaslomalta palaavan diagnoosin taukohuoneessa ja monet sen sanovat koska tietenkin pelätään mitä tapahtuu jos kieltäytyy kertomasta.

Joitakuita ei varmaankaan haittaa kertoa mutta olemme työkavereiden kesken jutelleet että on eri asia kertoa vapaaehtoisesti miksi oli pois töistä kuin joutua vastaamaan suoraan kysymykseen. Meitä ihmisiäkin on erilaisia ja osa on tarkempia yksityisyydestään kuin toiset.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) Työnantajasi saa sen (syyn) kyllä selville a-todistuksessa olevasta diagnoosista.

B) A-todistus on vain suositus ja työnantaja voi pyyhkiä sillä takapuoltaan jos on sitä mieltä, että työpaikalla on järjestettävissä terveydentilallesi sopivaa työtä.

C) Kenties työnantaja haluaa vain selvittää tarvitseeko työnkuvaasi muokata jatkossa, jos on esim. pysyväluonteinen sairaus kyseessä.

Ymmärrätkö nyt miksi se kenties voisi olla hyvä työnantajan tietää poissaolon syy?

Ymmärrän kyllä miksi esimieheni pitää se tietää mutta en sitä, mitä muut esimiehet ja työkaverini sillä tiedolla tekevät. He tuskin miettivät mitään työnkuvani muokkaamista tms. Saikkulaput meillä on aina toimitettu palkanlaskijalle suoraan ja siellähän se diagnoosi koodi lukee.

-ap

Pitäisihän tuosta menettelystä jo ymmärtää, että on tökkimislistalla, joko sairastelun syystä tai muusta. Kaveraa esimiehen kanssa paremmin. 

Vierailija
22/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä uittua se sille kuuluu

No se maksaa sun palkan. Ja jos olet poissa töistä palkallisella sairauslomalla, se maksaa edelleenkin sun palkan.

Et sitä uittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspoissaolon tarkempi syy kuuluu vain palkanlaskennalle, ei muille, eikä palkanlaskennan kuulu kertoa sitä eteenpäin. Eri asia sitten, jos poissaoloja tulee niin paljon, että tarvitaan jotain työterveysneuvotteluja. Palkanlaskenta tarvitsee syyn siksi, että tietää onko poissaolo palkallista, ja voiko siihen hakea rahaa Kelasta vai maksaako yritys sen itse.

Vierailija
24/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ap:n kaltainen työntekijä, jonka takia työpaikalla otettiin käyttöön kolmikantaneuvottelut jo ensimmäisen sairauspoissaolon jälkeen. Esimies, työntekijä ja työterveyden edustaja kokoontuvat keskustelemaan sairaspoissaolosta ja sen seurauksena tehtävistä toimenpiteistä siten, että sairasloman syytä ei saa kertoa, ei edes se sairastunut. Ei siis saa sanoa, että minulla oli mahatauti, vaan asiaa pitää kierrellä, kun keskustellaan jaksamisesta ja mahdollisesta töiden muokkaamisesta sopiviksi. Näin työntekijän yksityisasiat eivät tule työnantajan tietoon, mutta hän huomaa, että sairastamisiin suhtaudutaan vakavasti.

Työnantaja tekee selväksi, että kolmannen sairastelun jälkeen (oli syyt mitkä tahansa) työnkuva muutetaan sellaiseksi, että tekijä on helppo sijaistaa ja korvata. Hirveän julma systeemi, mutta koska sairauden laatu ei saa tulla esimiehelle, niin jokaiseen poissaoloon suhtaudutaan kuin se olisi hyvin vakava ja työkyvyn vievä.

Ketjusaikuttajat lähtevät talosta aika äkkiä.

Vierailija
25/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä niin vittumaiset työpaikat, että tuollaisestakin pitää vääntää? Jos olen poissa, niin kerron ihan oma-aloitteisesti mikä vaivaa, että esimies voi vähän päätellä kuinka pitkään saatan olla poissa. Ja omalla ilmoituksella saa siis olla sen kolme päivää, eikä kyllä sen jälkeenkään kukaan oikeasti kysele sairaustodistusten perään, kun luottamus on kunnossa ja poissaolot harvinaisia.

Vierailija
26/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vielä sairastunut tässä työsuhteessa kertaakaan, sen verran lyhyen aikaa olen ollut täällä töissä.

Mutta säälittää työkaverit kun olen tällaisia tilanteita joutunut todistamaan ja kyllä nuo tilanteet ovat kiusaannuttavia vaikka itse ei kyselyn kohteena olekaan. En itse haluaisi työkavereiden sairastamisen syitä tietää jos eivät niitä itse vapaaehtoisesti ala selittämään.

Mitä tällaiselle voi tehdä? Muuta kuin äänestää jaloillaan? Kun tosiaan tämmöistä toimintaa harjoittaa yksi yrityksen omistajista.

-ap

Saattaa olla, että se esimies/omistaja ihan ihmisellä kysyy (huonon kysymyksen). Itsekin voin kysyä meidän työntekijältä, että toivottavasti ei mitään vakavaa, ja suunnilleen samalla hönkäyksellä tajuta, että esimiehenä asia ei minulle kuulu, älä vaan kerrokaan, mutta kun monta tuntia päivässä samoissa tiloissa pyöritään niin siinä on kyllä toisen tindertreffit, opiskelijabileet ja kissan sairastelutkin tullut juteltua ihminen-ihmisenä..

Vierailija
27/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa jatkossa sävyisästi, että olet toimittanut saikkulapun palkanlaskijalle, siinä lukee syy.

Vierailija
28/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ap:n kaltainen työntekijä, jonka takia työpaikalla otettiin käyttöön kolmikantaneuvottelut jo ensimmäisen sairauspoissaolon jälkeen. Esimies, työntekijä ja työterveyden edustaja kokoontuvat keskustelemaan sairaspoissaolosta ja sen seurauksena tehtävistä toimenpiteistä siten, että sairasloman syytä ei saa kertoa, ei edes se sairastunut. Ei siis saa sanoa, että minulla oli mahatauti, vaan asiaa pitää kierrellä, kun keskustellaan jaksamisesta ja mahdollisesta töiden muokkaamisesta sopiviksi. Näin työntekijän yksityisasiat eivät tule työnantajan tietoon, mutta hän huomaa, että sairastamisiin suhtaudutaan vakavasti.

Työnantaja tekee selväksi, että kolmannen sairastelun jälkeen (oli syyt mitkä tahansa) työnkuva muutetaan sellaiseksi, että tekijä on helppo sijaistaa ja korvata. Hirveän julma systeemi, mutta koska sairauden laatu ei saa tulla esimiehelle, niin jokaiseen poissaoloon suhtaudutaan kuin se olisi hyvin vakava ja työkyvyn vievä.

Ap:n kaltainen työntekijä? Minulla ei ole ollut yhtään sairaspoissaoloa tässä työsuhteessani enkä ole tästä toiminnasta mitään nillittänyt.

Ihmettelen vain tätä uudessa työpaikassani käytössä olevaa toimintatapaa kun ei tällaista ei ole ikinä missään muissa työpaikoissani ollut. Että sen pelkästään sen sairaslomalle jäämisen aiheuttaman huonon omatunnon lisäksi joutuu vielä jännittää julkista tenttausta kun palaa töihin.

-ap

Vierailija
29/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse vielä sairastunut tässä työsuhteessa kertaakaan, sen verran lyhyen aikaa olen ollut täällä töissä.

Mutta säälittää työkaverit kun olen tällaisia tilanteita joutunut todistamaan ja kyllä nuo tilanteet ovat kiusaannuttavia vaikka itse ei kyselyn kohteena olekaan. En itse haluaisi työkavereiden sairastamisen syitä tietää jos eivät niitä itse vapaaehtoisesti ala selittämään.

Mitä tällaiselle voi tehdä? Muuta kuin äänestää jaloillaan? Kun tosiaan tämmöistä toimintaa harjoittaa yksi yrityksen omistajista.

-ap

Saattaa olla, että se esimies/omistaja ihan ihmisellä kysyy (huonon kysymyksen). Itsekin voin kysyä meidän työntekijältä, että toivottavasti ei mitään vakavaa, ja suunnilleen samalla hönkäyksellä tajuta, että esimiehenä asia ei minulle kuulu, älä vaan kerrokaan, mutta kun monta tuntia päivässä samoissa tiloissa pyöritään niin siinä on kyllä toisen tindertreffit, opiskelijabileet ja kissan sairastelutkin tullut juteltua ihminen-ihmisenä..

En usko että kyseessä on tuollainen kuvaamasi kaltainen ajattelemattomuuksissaan tehty kysyminen. Kyseinen henkilö on hyvin narsistisen oloinen, ailahteleva ja muutenkin puhuttelee tiettyjä työntekijöitä jatkuvasti todella töykeästi ja asiattomasti.

-ap

Vierailija
30/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltainen työntekijä? Minulla ei ole ollut yhtään sairaspoissaoloa tässä työsuhteessani enkä ole tästä toiminnasta mitään nillittänyt.

Ihmettelen vain tätä uudessa työpaikassani käytössä olevaa toimintatapaa kun ei tällaista ei ole ikinä missään muissa työpaikoissani ollut. Että sen pelkästään sen sairaslomalle jäämisen aiheuttaman huonon omatunnon lisäksi joutuu vielä jännittää julkista tenttausta kun palaa töihin.

-ap

Ihan faktana: esimiehen tulee saada tietää poissaolon syy, jotta hän voi päätellä, miten se vaikuttaa osaston/yksikön/työpaikan tilanteeseen. Miten muuten oletat varhaisen puuttumisen mallin toimivan?

Ja jos ei ole kertonut sairasloman syytä jäädessään pois töistä, saa sitä julkisesti kysyä. Eri asia sitten on se, mitä vastaat, mutta kyllä suurin osa meistä kykenee kertomaan työyhteisön edessä, että oli mahataudissa/keuhkokuumeessa/järkyttävän allergisen ihottuman kourissa. Vakavammista sairauksista on tapana ihan keskustella esimiehen kanssa, työnantajahan sen palkan maksaa ja työnantajan edustajalla on oikeus tietää, miksi maksetaan, vaikka tulosta ei synny.

Voit ilmoittaa työnantajalle, että sairausloman syy ei hänelle kuulu, joten ko. päivät ovat palkattomia. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
31/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No aika jännittäjä olet.

Jos olet saikulla jonkun kovin henkilökohtaisen jutun takia niin mieti vaan valmiiksi vastaus ”angiina”,”influenssa” tm jokamiehenvaiva. Ei kaikesta kannata ottaa stressiä’ :)

Vierailija
32/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ihan faktana: esimiehen tulee saada tietää poissaolon syy, jotta hän voi päätellä, miten se vaikuttaa osaston/yksikön/työpaikan tilanteeseen. Miten muuten oletat varhaisen puuttumisen mallin toimivan?

Ja jos ei ole kertonut sairasloman syytä jäädessään pois töistä, saa sitä julkisesti kysyä. Eri asia sitten on se, mitä vastaat, mutta kyllä suurin osa meistä kykenee kertomaan työyhteisön edessä, että oli mahataudissa/keuhkokuumeessa/järkyttävän allergisen ihottuman kourissa. Vakavammista sairauksista on tapana ihan keskustella esimiehen kanssa, työnantajahan sen palkan maksaa ja työnantajan edustajalla on oikeus tietää, miksi maksetaan, vaikka tulosta ei synny.

Voit ilmoittaa työnantajalle, että sairausloman syy ei hänelle kuulu, joten ko. päivät ovat palkattomia. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Poissaolon syy kuuluu kyllä työnantajalle mutta se ei kuulu koko työyhteisölle. Varhaisen välittämisen malliin liittyviä keskusteluja ei myöskään käydä kahvipöydässä koko työyhteisön kesken, vaan suljettujen ovien takana asianosaisten kesken.

T. Hr-asiantuntija

Vierailija
33/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No aika jännittäjä olet.

Jos olet saikulla jonkun kovin henkilökohtaisen jutun takia niin mieti vaan valmiiksi vastaus ”angiina”,”influenssa” tm jokamiehenvaiva. Ei kaikesta kannata ottaa stressiä’ :)

Juu, niin olenkin. Satun olemaan myös työpaikassa jossa on huono ilmapiiri, puhutaan ihmisistä pahaa selän takana ja läyhätään juurikin noita toisten sairastamisia. Nämä asiat suoraan sitten vaikuttaa siihen, miten tiettyjä ihmisiä kohdellaan, tehdäänkö heidän kanssa yhteistyötä vai vaikeutetaanko työntekoa.

-ap

Vierailija
34/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ollu sitä mieltä että hyvän työnantajan tunnistaa siitä, miten se asiat hoitaa sillon asiat ei mene työnantajan kannalta optimaalisesti.

Hyvä työnantaja suhtautuu asiallisesti, liittyi asia sitten sairastamiseen, raskauteen, irtisanoutumiseen tms. Huonoilta yleensä saa juuri tuollaista alistamista, painostamista ja joiltain jopa uhkailua.

Vierailija
35/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No aika jännittäjä olet.

Juu, niin olenkin. Satun olemaan myös työpaikassa jossa on huono ilmapiiri, puhutaan ihmisistä pahaa selän takana ja läyhätään juurikin noita toisten sairastamisia. Nämä asiat suoraan sitten vaikuttaa siihen, miten tiettyjä ihmisiä kohdellaan, tehdäänkö heidän kanssa yhteistyötä vai vaikeutetaanko työntekoa.

-ap

No kaikki tämä kyllä kertoo vastauksen alkuperäiseen kysymykseesi: yritä onnistua vaihtamaan työpaikkaa - esimies voi olla pölö, ja yleensä onkin, mutta pystyt elämään sen kanssa - mutta jos työkaverit on työselkäänpuukottajia...... vaihtoon!

Vierailija
36/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei varmastikaan sovellu ap:n työpaikalle, mutta niille jotka minulta kysyvät sairauksista muiden kuullen, heitän heti paikalla vastakysymyksen: "No, mitenkäs se sun tippuri voi?"

Vierailija
37/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika rento ihminen, enkä juurikaan salaile elämäni tapahtumia edes työkavereilta, mutta kyllä silti vähän ihmetytti, kun sairausloman jälkeen tiimikaveri (ei esimies) sanoi, että "ihanaa kun olet takaisin, vähän jännitti kun oli gynekologin määräämä saikku että onko jokin pahastikin vialla!". Sönkötin siinä vaan jotain, että niin joo hehheh. Ihanaa asua maassa, jossa yksityisyyttä ei todellakaan tunneta.

Vierailija
38/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä niin vittumaiset työpaikat, että tuollaisestakin pitää vääntää? Jos olen poissa, niin kerron ihan oma-aloitteisesti mikä vaivaa, että esimies voi vähän päätellä kuinka pitkään saatan olla poissa. Ja omalla ilmoituksella saa siis olla sen kolme päivää, eikä kyllä sen jälkeenkään kukaan oikeasti kysele sairaustodistusten perään, kun luottamus on kunnossa ja poissaolot harvinaisia.

Työpaikasta ja hyvästäkin esimiehestä tulee uittumainen jos työpaikkaan sattuu saikuillakeplottelija. Ja koko työyhteisö kärsii.

Vierailija
39/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika rento ihminen, enkä juurikaan salaile elämäni tapahtumia edes työkavereilta, mutta kyllä silti vähän ihmetytti, kun sairausloman jälkeen tiimikaveri (ei esimies) sanoi, että "ihanaa kun olet takaisin, vähän jännitti kun oli gynekologin määräämä saikku että onko jokin pahastikin vialla!". Sönkötin siinä vaan jotain, että niin joo hehheh. Ihanaa asua maassa, jossa yksityisyyttä ei todellakaan tunneta.

Niin että olikohan sitä saikkulappua kierrätetty oikein koko tiimin kokouksessa vai kuinka... kamalaa.

Vierailija
40/48 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano että sulla oli hilsettä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan