Kannattaako opiskella luokanopettajaksi?
Työ kiinnostaisi. Minulla on kasvatustieteessä perusopinnot. Mutta saako luokanopettajana nykyisin töitä?
Kommentit (31)
Ei kannata, jos kaipaa pysyvyyttä elämään. Valmistuin 9 vuotta sitten. Ensin asuin Lahdessa, sitten Oulussa ja nyt Helsingissä. Koko ajan joutuu muuttamaan työn perässä. Joka vuosi eri koulu ja oppilaat ja aina ei edes töitä. Haluaisin jo vakiintua, mutta ihan mahdotonta, kun virkaa todella vaikea saada. Tällainen elämä on tosi kuluttavaa.
no luulisi että luokanopettajia koulutetaan aika lailla sen verran mitä tarvitaan. eli jonkun työpaikan varmasti aina saa, jos on työssään hyvä, eri asia sitten onko sieltä missä itse haluaisi asua.
jos ei koulutukseen pääse, yksi vaihtoehto olisi päiväkotityö.
niin, ja jos opiskelet jo sairaanhoitajaksi, miten olisi terveydenhoitajan työ? siinäkin voisi työskennellä koulussa, tai sitten vaikka työterveydessä.
Ei kannata. Kurittomat lapset, kova mekkala ja huono palkka. Lisäksi m’aahanmuuttajien lapsia on kouluissa yhä enemmän. Saattavat haistatella erityisesti naisopettajille.
Opiskelu helppoa, tosin heijastuu palkkaan.
Ammatin arvostus laskussa, entistä enemmän työ sisältää sosiaalipuolen tehtäviä, maanhamuuttaja lapset perheineen muuttavat työn kuvaa opettamisesta kotouttajaksi.
Terapiatyö (esim. toimintaperapeutti, psykologi koulussa, puheterapeutti) voisi ehkä kiinnostaa sinua myös. Luokanopettajan työssä voi joutua tekemään pitkään töitä määräaikaisena.
Turun seudulla kokemukseni mukaan vähän vähemmän töitä (tai niihin on jo paljon tekijöitä), ja yleensäkin tilanne on sama kaikissa kaupungeissa jossa on OKL. Mutta kyllä niitä töitä varmasti löytyy - ensin lyhyempiä pätkiä ja siitä sitten pidempiä, jos tuuri käy niin viran voi saada nopeastikin. Jos vain sattuu osumaan oikeaan paikkaan oikeaan aikaan :)
Itse pidän työstäni, ja pätkätöistä (vuoden sijaisuuksia jo viisi viimeistä vuotta) huolimatta olen ihan tyytyväinen. Eniten työn raskaudesta tuntuvat valittavan keski-ikäiset ja eläkeikää lähestyvät opettajat, sillä heillä työuran alussa on ehkä ollut helpompaa. Me ”uudet” opet kuitenkin tiedämme mikä meitä odottaa. Osa saattaa olla kateellinen lomista, mutta turhaan - olen varma että tulevaisuudessa kesäkuu ollaan vielä töissä. Työ on kuitenkin mukavaa; sinulla on vapaus valita miten asiat opetat ja kukaan ei höngi niskaan. Viikonloput ja illat saa olla vapaalla - vaikka töitä tekisi niin ainakin joi tehdä kotona. Palkkakin on mielestäni ihan ok opetusvelvollisuustunteihin nähden; koulutukseen nähden ehkä pienehkö mutta toisaalta puolisoni tekee saman palkan eteen puolet enemmän tunteja duunarina. Vaikka suunnitteluun ym. menee aikaa, voi jokainen itse määritellä suunnitteluun käytettävän ajan ja paikan, missä tekee ja tämäkin on valinta, jonka ammatinvalinnan yhteydessä on tehnyt.
Minusta opettajan työssä suurin mitä tarvitaan on kutsumus (ja aina sekään ei riitä). Työ on haastavaa ja riittämätömyyden tunne on jatkuvasti läsnä. Kunnat on laitettu niin ahtaalle, että open työkin on muuttunut sirkuksen pitämiseksi ja oppituntien jälkeen on niin valtavasti työtä, että oppituntien suunnittelulle ei käytännössä jää yhtään aikaa. Turusta on turha haaveilla saavansa edes määräaikaista pestiä yhtään paikkaa kun ei ikinä ole auki, virasta puhumattakaan. Itse muutin aikoinani sieltä pääkaupunkiseudulle ja kotikonnuille palaaminen vaikuttaa töiden puolesta ihan mahdottomalta. Joensuun suunnallakaan ei töitä ole ja samaan aikaan kanssani 2007 valmistuneet siellä asuvat ovat useimmat edelleen tekemässä sijaisuuksia vailla kesän palkkaa. Myös rehtorien palkat on työnmäärään ja vaativuuteen nähden ihan umpisurkeat. Vain lomat on tosiaan se, jonka vuoksi tätä työtä enää jaksan. Monesti on käynyt tämän syksyn aikana pohdinnassa mitä muuta voisin keksiä työksi, jotta saisin rahaa helpommalla. Ihan vielä en ole keksinyt. Open työssä se on plussa, että joskus on kausia, että voi jonkin aikaa hoitaa työtä vasemmalla kädellä ja mennä sieltä mistä aita on matalin. Siihen milloin tällainen jakso tulee ei paljon voi vaikuttaa. Itse esim. tänään pääsin lähtemään töistä jo kahdelta, kun vaan jätin taas oppitunnit suunnittelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhukuvia taas kaikki maalaa... Minua kuitenkin kiinnostaa eniten se, onko työllistyminen realistista alalla.
Olen tehnyt aiemmin sijaisuuksia yläkoulun puolella. Pärjäsin ihan ok, enemmän ehkä olisi voinut pitää kuria.
:'-D Kurinpito on tehty vaikeaksi nykykoulussa... myös vanhemmilta on perus käytöstavat hukassa.
Aikoinaan kun SDP hallitsi koko maata 70-80-luvulla oli työelämässä säännöt.
Vanhemmilla oli selvää vapaa-aikaa töiden jälkeen.
Ylitöistä maksettiin ylityökorvauksia ja työntekijöitä ei riistetty.
Nykyään vanhemmat on iltaan asti töissä pakotettuna ja lapset kasvaa ilman vanhempia kieroon. Eikä ylitöistä makseta mitään lisiä.
Porvareiden vika tämä selvästi on. Ajat on muuttuneet. Vanhemmilta on otettu voimat pois kasvattaa lapsiaan.
Jos kestät hometta ja meteliä, materiaalien puutetta ja kiirettä, osaat olla jämäkkä ja tykkäät oikeasti lapsista, tulet toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa (paljon yhteisiä tunteja kollegoiden kanssa), luokanopettajan työ voi sopia sinulle. Työpäivät kyllä jatkuvat pitkälle, kotona joutuu tekemään paljon ja sunnuntaisin jo miettimään seuraavaa viikkoa. Koskaan ei pääse töistä täysin irti. Olet kaupassakin opettaja.