3v päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle?
Meillä on edessä nuorimmaisen hoitouran alku 8kk päästä. Nyt pitäisi kiireellä tehdä päätös hakeakko päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle. Päiväkoti kauhistuttaa, koska hän joutuisi 3v jo isompien ryhmään (eli 21 lapsen laumaan). Perhepäivähoitajia taas en tunne täältä päin, enkä itseasiassa tiedä mitään hyviä suosituksiakaan...huonoa olen kyllä kuullut ja nähnyt itse puistoillessani. Molemmat vaihtoehdot tuntuvat huonoilta...mutta kotiin en voi enää jäädä kun lapsi täyttää sen 3. Kokemuksia ja mielipiteitä?
Kommentit (14)
Päiväkodissa lapsia varhaiskasvatetaan, kun taas perhepäivähoidossa on enemmän maalaisjärkistä toimintaa. Päiväkodissa on myös tuplamäärä lapsia per hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa lapsia varhaiskasvatetaan, kun taas perhepäivähoidossa on enemmän maalaisjärkistä toimintaa. Päiväkodissa on myös tuplamäärä lapsia per hoitaja.
Mikä vika on varhaiskasvatuksessa? Tarkoittaa kasvatusta, jota tehdään varhaislapsuudessa. Eikö pieniä lapsia saisi kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Perhepäivähoitajan luona voidaan jatkaa lorvimista, pk:ssa harjoitellaan varmemmin vaikkapa askartelua.
Me siirryyttiin perhepäivähoidosta päiväkotiin, kun lapsi kuitenkin oli enemmän päiväkodissa kuin perhepäivähoidossa. Aina oli joko hoitaja itse kipeä tai tämän lapset.
Minusta päiväkodissa opitaan, ehkä yksiä elämän tärkeimpiä taitoja. Taitoa tulla toimeen erinlaisen aikuisten ja lasten kanssa ja pitämään puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika on varhaiskasvatuksessa? Tarkoittaa kasvatusta, jota tehdään varhaislapsuudessa. Eikö pieniä lapsia saisi kasvattaa?
Kasvattaa on aina osattu. Tämä varhaiskasvatukseksi kutsuttu kieroilu sen sijaan on kehitetty muutaman viime vuoden kuluessa.
Päiväkodissa on enemmän lapsia, joten saa paremmin kavereita jos perhepäivähoitajalla ei satu samanmielisiä lapsia ryhmään.
Menin päiväkotiin vasta eskarilaisena ja toiset tunsivat toisensa ja olivat kavereita keskenään koska olivat olleet siellä jo monta vuotta. Sain muutamia ystäviä ikäluokastani, mutta aina on tuntunut että olen vähän ulkopuolinen. Asiaa ei auttanut että pienellä paikkakunnalla oli vain yksi päiväkoti, yksi vuosiluokka ja samat tyypit ja päällepäsmärit olivat samoja kuin ikäluokkasi kaverit.
Päiväkodissa pääsee "sisään" sisäpiiriläiseksi, niin hirveältä kuin se kuulostaakin. Tietysti pitää olla hereillä ettei jää ulkopuoliseksi myös siellä päiväkodissa. Lapset ovat hirviöitä toisilleen. Ja jo pienetkin osaavat jättää leikkien ulkopuolelle, vaikka sitä ei kiusaamiseksi kaikissa paikoissa tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattaa on aina osattu. Tämä varhaiskasvatukseksi kutsuttu kieroilu sen sijaan on kehitetty muutaman viime vuoden kuluessa.
Kerrotko kuitenkin vielä tarkemmin, mikä siinä käytännössä mättää? Olen oman lapseni päiväkotiin todella tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko kuitenkin vielä tarkemmin, mikä siinä käytännössä mättää? Olen oman lapseni päiväkotiin todella tyytyväinen.
Byrokratian, paperityön, palaveerauksen, pätemisen ja tittelinpyörityksen karkaaminen käsistä samaan aikaan, kun maalaisjärki on unohdettu.
Ryhmäperhepäivähoito on yksi vaihtoehto. Kaksi hoitajaa ( perhepäivähoitajaa ) ja 8 lasta. Pientä ja tunnelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta päiväkodissa opitaan, ehkä yksiä elämän tärkeimpiä taitoja. Taitoa tulla toimeen erinlaisen aikuisten ja lasten kanssa ja pitämään puoliaan.
Tämä. Joo, joutuu odottamaan eikä saa huomioita koko ajan, se on vain hyvä juttu tulevaisuuden kannalta.
Päiväkoti ehdottomasti. "Lapsilauman" ohjaajia on useita ja harvoin koko joukko on kuitenkaan paikalla.