Porvoon kirkon palo " raskas kansallinen katastrofi" ?!?!
Näin sanoo Ilta-sanomissa Porvoon piispa Erik Vikström.
Samaisessa lehdessä haastattelu tulevasta avioparista.
Morsian: " En voinut olla töissä ja lähdinkin kesken päivän pois. Ja kun työkaverit kuulivat, että hääsuunnitelmamme meni puihin, hekin ymmärsivät. Kyynel tuli monen silmään."
MITEN joku kirkon palo voi olla noin kova paikka joillekkin?? En voi ymmärtää.
Kommentit (41)
" päivä prinsessana" -tyyppejä...! Ymmärrän kyllä naimisiin menon kirkossa jne. mutta en sitä että AIKUINEN NAINEN tahtoo LEIKKIÄ päivän PRINSESSAA...???!
Juhlat ovat mukavia, mutta miksi ladata yhteen päivään niin paljon odotuksia ja " hömppää" ...? Traagista jos ei kaikki olekkaan niinkuin suunnitelmissa alunperin oli... Kakku koriste vinossa tai eri kirkko vihkipaikkana- ei mitään vaikutusta siihen ovatko juhlat ihanat ja ikimuistoiset.
Minua säälittää kirkon palaminen, mutta ei se että jonkun vaaleanpunainen prinsessa esitys saa hiukan erilaisen käsikirjoituksen...
Minä en ymmärrä, miksi ihmiset laittavat järkyttävän isoja summia yhteen päivään (ruuat vieraille ymv. kyllä ymmärrän, mutta kaiken maailman hääkarkit, morsiusneitojen puvut, bestmanin saketti, kavohoidot, manikyyrit jne. jne.) menee MINUN ymmärrykseni yli...! Vaikka kuinka olisi rahaa tai " pappa betalar" , niin minä en pystyisi moiseen " turhuuteen" tuhlaamaan, siis YHTEEN päivään...!!!
..Mielummin jakaisin summan useammalle vuodelle, ja puuhaisin mieheni kanssa kaikkea ylimääräistä kivaa niillä rahoilla... Mielummin useampanan päivänä prinsessa, joka hemmottelee itseään eri tavoin, kun kaikki yhdellä kertaa... Älyttömintä on ottaa lainaa yksiä juhlia varten...!
Vierailija:
Vierailija:
Sellainen jokaisen ihmisen oma koti, paikka jossa hiljentyä ja rauhoittua. Kuka haluaa polttaa oman kotinsa? Kuka haluaa polttaa taivaan tuuliin oman maansa kulttuuriarvoa? Jos ihminen ei arvosta omia juuriaan ja elämää & rauhaa niin mitä jää jäljelle?Järkyttävää minusta. Suorastaan pelottavaa.
Kirjoituksestasi saa aika naiivin kuvan. Kuin olisit luullut, että maailma on täynnä hyvyyttä ja kauniita tekoja vaan.
Etkö ole koskaan tavannut narkomaania, rikkinäisessä kodissa elänyttä, mielenterveysongelmaista, lasta, joka on jäänyt vaille rakkautta?
Tällaisia ihmisiä ei vähempää voisi suomen kulttuurihistorialliset muistomerkit kiinnostaa.Minusta tuo ei ole ollenkaan järkyttävää, vielä vähemmän pelottavaa. Ihan tavallista arkielämää, jossa hullut tolskaavat (niin kuin aina ennenkin ja tästäkin eteenpäin). Nyt vaan sattui kirkko kärähtämään.
ap
-----------
olisi tapahtunut, se nyt ainakin pelottaa.
Mutta pelottaa se minua ainakin että ympäristössämme elää ihmisiä joille oma historia, arvot ja rauha ei mitään merkitse. Miksi se ei saisi pelottaa?
Olen huomannut ettei moni tällä palstalla tiedä mitään lasten hoidosta saati kasvatuksesta :D
tapahtumaa. Naimisiin mentiin Helsingin Tuomiokirkossa, joka mulle edustaa sitä " kaikki kirkolliset tapahtumat tapahtuu täällä" . VAikken mikään kovin uskonnollinen ihminen loppujen lopuksi ole, niin jos Hgin tuomiokirkko palaisi Porvoon kirkon tapaan, niin kyllä se minua itkettäisi pidemmän aikaa.
Sain prinsessahääni, jossa moni asia meni pieleen, mutta sain onneksi sen vihkikirkon minkä halusin. Vanhempamme maksoivat häämme (kuuluu molempien sukuun, että vanhemmat maksavat lapsensa häät), joten eipä tarvinnut lainaa ottaa.
Jotkut menevät kerran elämässään naimisiin ja haluavat ihanan oman tyylisen päivän. Kaikilla on oma käsitys siitä mimmoset häät ovat hyvät ja ihanat, kaikilla ei ole sama maku. Tärkeintä, että jokainen saa sellaiset häät suurinpiirtein kuin haluaa. Meistä on ihanaa silloin tällöin katsoa häävideoitamme ja katselle hääkuviamme, tulee hyviä muistoja :)
Tai siis ymmärrän: lehtiähän sillä halutaan myyd. Mutta en ymmärrä miksi yhteiskunnan johtohahmot kuten Vikström ja Halonen siihen yhtyvät. Siis herranen aika, yksi kirkko! Onhan noita palanut ennenkin.
No uskonnolliselta johtajalta sen vielä ymmärrän. Ja ymmärrän että varsinkin vanhempi väestö varmasti on järkyttynyt, mutta... mutta... ketään ei kuollut ja kuten sanottua on näitä palanut ennenkin. Ja uudelleen on rakennettu. Ja uudelleenrakennetusta on tullut sitten pala historiaa, palosta puhumattakaan.
Tulee sellainen paskanmaku suuhun, että yritetään ratsastaa sillä makasiinien palolla ja muillakin katastrofeilla joita tässä on tapahtunut. Onko tästä Suomesta tulossa pelon luvattu kakkosmaa... :( Toivottavasti ei.
Ja tuo morsian, siis ihan oikeasti. Ei kai se sentään tarkoittanut että monella hänen TYÖKAVERILLAAN tuli kyynel silmään koska hänen 3kk päässä odottavat hääsuunnitelmansa menivät pilalle?? Sanoisin että voi pyhä isä...
Helvetti on irti! Tuli ja lieskat vaan leimuavat ja paha saa vallan!
Voi kumpa silmänne avautuisivat ja näkisitte. Jos teistä tuntuu pahalta, SE JOHTUU SIITÄ, ETTÄ SE ON PAHUUTTA!
(Siis suomeksi: Miten täällä jaksetaan päivätolkulla jauhaa jostain hirviöksi pukeutuvista muusikoista, mutta sitten kirkon tuhopoltto ei hetkauta muuta kuin kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta katsottuna? Missä ne vauhkoilijat nyt on? Hiukan haiskahtaa tekopyhältä, tässä on sentää oikeaa tulta ja kirkko...)
En muista, että olisin tuolla kirkossa käynyt. Sillä ei kuitenkaan mielipiteeseeni ole mitään merkitystä.
Tuolla haastatellulla tulevalla avioparilla on melkein kolme kuukautta aikaa tehdä uudet järjestelyt, ei minusta niin järkyttävää, että vaatisi kesken töistä lähtemistä. Mutta me olemme ihmiset erilaisia : )
ap
kun kuitataan että rakennuksia saa uusia.
Porvoon tuomiokirkossa Suomi sai mm. autonomian. Mutta eihän nuoret edes tajua mitä se on merkinnyt.
Katastrofi voi tietenkin olla erilaisia asioita. Mikä on toiselle katastrofi, se ei toiselle sitä ole. Minulle tällainen ei ole katastrofi, kun vertaa isompiin asioihin, joita maailmassa tapahtuu.
Vedänpä tähän vertaukseksi Tsunami-onnettomuuden. Sehän oli luonnonkatastrofi ja monen mielestä aivan hirveän kamala katastrofi. Toki, mutta silloinkin ihmettelin, että miksi tsunami oli ihmisistä niin hirveä onnettomuus, kun samaan aikaan joka puolella maailmaa ihmisten pahuus aiheuttaa vähintään yhtä paljon (enemmänkin) kärsimyksiä. Joukkoraiskaukset, kidutukset, sieppaukset, lapsiprostituutio jne.
Minä olen realisti, ja jaksan ymmärtää, miksi tällaisia tapahtuu. Suomessakin on iso määrä huonosti voivia ihmisiä. Paha olo purkautuu juuri näin. Sellaista sattuu...
ap
Vierailija:
Ja vielä se että kyseessä on tuhopoltto tekee siitä entistä harmittavamman...siis turha menetys. Ukkoselle tms luonnonilmiölle kun ei mitään voi. (tai Kansallismuseon kaasuräjähdys). Se että jotku psyykkisesti sairaat teinit polttelevat tällaisia kulttuurikohteita kuin Tyrvään keskiaikainen kirkko tai tämä Porvoon kirkko ei jaksa ymmärtää...valitsisivat edes jonkun vähemmän arvokkaan kohteen vaikka kaikilla kirkoilla onkin oma historiansa....siis katastrofi on
ei katastrofi sanan mittarina ole ihmishenkien määrä, katastrofi voi olla jollekkin ihmiselle työpaikan tai terveyden menetys. Kansakunnalle jokin luonnonilmiö ja sadon menetys jne...
Kuten sanoin tossa aiemmin niin kirkon palo on nyt osa Suomen historiaa. Eikä raskas kansallinen katastrofi. Raskas kansallinen katastrofi on sellainen, joka koskettaa suurta ellei suurinta osaa kansasta henkisellä tasolla.
Kaikkia, joilla on kunnollista ajatustoimintaa.
En ymmärrä ajattelua, jossa vanha rakennus korvautuu sillä, että rakennetaan uusi. On huomattavasti eroa sillä, onko rakennuksella ikää 500 vuotta vai yksi vuosi.
Vierailija:
kun kuitataan että rakennuksia saa uusia.Porvoon tuomiokirkossa Suomi sai mm. autonomian. Mutta eihän nuoret edes tajua mitä se on merkinnyt.
Onko teillä huono tekstinymmärtämisen taito? Tai oikeammin, puuttuuko teiltä se taito kokonaan?
Minä ainakin olen jo useamman kerran sanonut, että vanhojen rakennusten menettäminen on surullista! Totta kai sen kirkon olisi suonut säilyvän ilma tuhopolttoja.
MUTTA jos vertaa kaikkeen, mitä muuta pahuutta maailmassa tapahtuu, yhden kirkon palo on aivan mitätön juttu. Minusta henkilövahingot( ihmisten kärsimys ylipäätään pahuuden vuoksi) on kovin paljon vakavampi juttu ja oikea katastrofi.
Jos palossa olisi mennyt ihmisenkiä, kyllä sitten toitotettasiin, että kun olisi edes ihmiset säästyneet, rakennus voidaan kyllä restauroida...
ap
olen porvoolainen ja olihan se kaunis kirkko mutta ei nyt mitenkään liikuttava juttu ei.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Mutta kun asiat pistetään mittasuhteisiin, yhden kirkon palaminen on aika kevyttä kenttäjumppaa katastrofirintamalla.
ap, jota on huono niputtaa " nuoreksi, sivistymättömäksi av-mammaksi" .
ihmishenkien menetykseen? Kyseessä on raskas kansallinen KULTTUURIkatastrofi. Ei sitä voi eikä pidä verrata mihinkään tsunamiin.
Joten kirkolla on minulle paljon henkilokohtaista tunnearvoa. Olen siella kaynyt lukemattomia kertoja jouluaamun tunnelmallisessa messussa ja kouluvuoden paatteeksi suvivirtta veisaamassa.
Mutta vaikka minulla ei tata omakohtaista historiaa tuon kirkon kanssa olisikaan, niin kylla sen tuhopoltto on mielestani silti kansallinen murhenaytelma! Osa meidan arvoikkainta kulttuurihistoriaamme on tuhoutunut, eika sita aiheuttanut sota tai luonnonkatastrofi vaan jonkun idiootin kannipainen toheltaminen.
Oikeastaan toivon etta kirkon polton takana olisi jotain ideologiaa, koska muuten tama tuntuu niin alyttoman turhalta ja typeralta.
Niin tai nain, erittain surullista ja masentavaa.
mustakaan ei ollu hirveen hauskaa herätä maanantaina seitsemältä siihen että mies huutaa olohuoneesta: Porvoon tuomiokirkko on palanut! ei millään meinannu tajuta että mitä se oikein meinas.
t. edelleen se Porvoolainen
Vierailija: