Vuokralaisella kissa lemmikkikiellosta huolimatta.
Kovin väitti että on täysin sisäkissa mutta tuo silti vähentää omaisuuteni arvoa. Annoin hänelle kuukauden aikaa etsiä kissalle uusi koti, sen jälkeen puran vuokrasopimuksen.
Epäilen huoneenvuokralain 25 pykälän rikkomisen oikeuttamaan minut irtisanomaan vuokrasopimuksen ilman irtisanomisaikaa. Vakuutta on ainakaan turha odottaa takaisin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimuksessa kielletään lemmikit niin ne kielletään.Eli ap voi irtisanoa sopparin.Lemmikkiomistajan kannattaa asua omistusassunnossa yleensä vaikea löytää nättiä kämppää joka sallii lemmikit eli sinäänsä ymmärrettäävääkin tuo vuokralaisen juttu.
Itse olen asunut viidessä nätissä kämpässä hyvällä sijainnilla isohkon koiran kanssa, eikä löytämisessä ole ollut kovinkaan suuria vaikeuksia, mutta riippuuhan se kyllä paikkakunnastakin. Vuokrasopimuksiin on yleensä erikseen kirjoitettu että korvaan koiran aiheuttamat vahingot, mutta ei niitä ole ollut.
Jossain Kajaanissa ei tule vahinkoa vaikka asuntoon toisi lehmän, kun asunnot muutenkin arvottomia.
Sellaisilla seuduilla joissa on sivistynyttä elämää asunnot ovat kalliita ja vahingot myös.
Vierailija kirjoitti:
Siis asuntohan on nyt allergeenejä täynnä, menee useampi vuosi, että sinne voi joku kissoille allerginen muuttaa
Aloittaja voi hyvin vedota vaikka tähän
Miten allergikot voivat asua yhtään missään vuokralla kun lemmikkejä on ollut vähän joka asunnossa? En ole koskaan kuullut, että allergikko ei voisi muuttaa johonkin koska siellä on ollut joku eläin. Tai että joutuisi muuttaman jälkeenpäin pois allergiaoireiden takia. No jos se on paha niin ymmärrettävää, kyllähän niitä karvoja ja hilsettä ja pölyä jää nurkkiin.
Suomessa noudatetaan täällä sovittuja sopimuksia. Yksityinenen ei saa tuloja, vaan menee miinuksen puolelle, jos täytyy vieraalla uusia tapetteja ja muita raapimisia. Hajuakin jää kissanpissasta. En ota itse vuokralaiseksi kissaa, koiraa, minipossua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis asuntohan on nyt allergeenejä täynnä, menee useampi vuosi, että sinne voi joku kissoille allerginen muuttaa
Aloittaja voi hyvin vedota vaikka tähän
Miten allergikot voivat asua yhtään missään vuokralla kun lemmikkejä on ollut vähän joka asunnossa? En ole koskaan kuullut, että allergikko ei voisi muuttaa johonkin koska siellä on ollut joku eläin. Tai että joutuisi muuttaman jälkeenpäin pois allergiaoireiden takia. No jos se on paha niin ymmärrettävää, kyllähän niitä karvoja ja hilsettä ja pölyä jää nurkkiin.
No esim asunnon omistajalla saattaa olla allergia, eikä siksi halua asuntoonsa lemmikkejä. Todella törkeää ottaa lemmikki jos se on erikseen kielletty. Todellakin allergiasiivoukseen vakuus.
Tiedän moniakin jotka joutuvat kysymään onko asunnossa ollut lemmikkejä, koska allergiaoireet tulevat jos niitä on ollut
Lumo+Sato asuntoihin ainakin lemmikit tervetulleita,joten kerro tämä vuokralaisellesi jos meinaat hänet ajaa ulos asunnosta. Mieti ihmisenä asiaa,aina asiat ei ole yksipuolisia.Jos olet hyvä vuokranantaja,juttelet vuokralaisen kanssa kasvokkain.
Perussiivous ei ainakaan riitä, allergiasiivous maksaa ja sen voi vähentää takuuvuokrasta.
Jos asunto on aiemmin ollut lemmikitön, vaatii sen tuon allergiasiivouksen, jotta se olisi taas ns lemmikitön allergia-asunto. Nuo kulut menevät luonnollisesti vuokralaiselle, joka rikkoi sopimusta.
Ja allergiasiivous on ammattilaisten tekemä.
Jos lemmikkikielto on merkitty vuokrasopimukseen on kyseessä sopimusrikkomus. Jos lemmikistä ei päästä eroon monesta huomatuksesta huolimatta voidaan vuokrasuhde purkaa kokonaan.
Lisäksi kiellosta huolimatta olevat eläimet eivät ole asunnon normaalia kulumista, joten vuokravakuuden evääminen on ihan suotavaa. Aivan sama, vaikka se kissa ei tuhoaisikaan mitään niin kyllä siellä leijailee niitä allergeenejä sun muita, joiden poistoon vaaditaan normaalia parempi siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimuksessa kielletään lemmikit niin ne kielletään.Eli ap voi irtisanoa sopparin.Lemmikkiomistajan kannattaa asua omistusassunnossa yleensä vaikea löytää nättiä kämppää joka sallii lemmikit eli sinäänsä ymmärrettäävääkin tuo vuokralaisen juttu.
Itse olen asunut viidessä nätissä kämpässä hyvällä sijainnilla isohkon koiran kanssa, eikä löytämisessä ole ollut kovinkaan suuria vaikeuksia, mutta riippuuhan se kyllä paikkakunnastakin. Vuokrasopimuksiin on yleensä erikseen kirjoitettu että korvaan koiran aiheuttamat vahingot, mutta ei niitä ole ollut.
Jossain Kajaanissa ei tule vahinkoa vaikka asuntoon toisi lehmän, kun asunnot muutenkin arvottomia.
Sellaisilla seuduilla joissa on sivistynyttä elämää asunnot ovat kalliita ja vahingot myös.
Asun keskikokoisessa kaupungissa huomattavasti lähempänä Helsinkiä kuin Kajaania, mutta jos tarkoitat sivistyneellä elämällä kehä kolmosen sisäpuolta, niin siellä en kyllä asu. Mutta tosiaan eipä minkäänlaisia vahinkoja ole ollutkaan, pienenäkin koira söi lähinnä sukkia ja alushousuja silloin kun jotain kiellettyä söi, huonekaluja, seiniä tai lattioita ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokravakuutta on turha odottaa takaisin?
Asunto täytyy tarkastaa kissan aiheuttamien vaurioiden varalta. Eiköhän sieltä jotain naarmuja löydy.
Harvat sisälle tottuneet kissat mitään seiniä tai lattioita raapivat, ja kävellessäänkin pitävät kynnet tassujen sisällä. Vai meinasitko mahdollisista yksittäisistä suurennuslasilla näkyvistä naarmuista koko seinät tai lattiat uudistaa? Vaikka ei sillä, ei minustakaan ole ok ottaa ilman lupaa lemmikkiä asuntoon jossa ne on kielletty.
Toistaiseksi en ole sellaista kissa-asuntoa nähnyt, joka ei olisi kärsinyt lemmikistä. Edellinen vuokralaiseni joutui maksamaan vähän yli 8000 euron korvaukset (asia oli menossa oikeuteen, kun päädyttiin sovitteluun) siitä, että kaikki ovenkarmit, keittiön alakaappien ovet, olohuoneen ikkunan alakarmi, olohuoneen tapetit jne. oli kissa tuhonnut. Tarkastuksessa eteen oli vedetty verhoja ja siirrelty laatikoita, mutta kun niiden taakse katsoi, paljastui koko karmeus. Jalkalistojen maalausta myöten käytännössä kaikki muut pinnat meni uusiksi paitsi keittiön maalatut seinät.
Kyse ei ollut yksittäisistä naarmuista, joista niistäkin toki luvattoman lemmikin pitäjä on vastuussa.
Virheistä oppii, laitatin lattiaan uusitun parketin päälle halvan muovimaton, koska jos seuraava vuokralainen ei osaa asua ihmisiksi, niin eipä tule niin isoja kuluja rempasta. Tämä muovimatto tietenkin heti kirvoitti kyselyn, että saako sen vaihtaa laminaattiin ja vastaukseni oli, että ei saa, alla oleva parketti ei sitä siedä.
Mulla taas on täysin päinvastaisia kokemuksia. Useilla tutuilla on kissoja, enkä ole nähnyt yhdessäkään kämpässä kissan tekemiä vahinkoja. Yhden kaverin kissa kyllä pissaili kirjahyllyyn ja sänkyyn, mutta ei sekään sitä asuntoa vahingoittanut.
Kyllä kissakämpissä haisee aina ja siitä löyhkästä on vaikea päästä eroon. Kissaihmisethän eivät itse tietenkään sitä hajua haista...
Jotkut nuoret koirat ovat aivan kauheita sotkijoita. Heti kun jäi yksin meni tutun koira pissaamaan parketilla, neste elvisi siitä ison kirjahyllyn alle. Osa ovenpielistä oli purtu puolikkaaksi. Kun kiltti kissa sairasti se kakkasi ripulit nurkkaan, lattia värjääntyi. Omistajan kannattaa pitää asunto tyhjänä. Vuokralaiselta on hyyvin vaikeata saada rahallista korvausta. Remontista on vaivaa ja asunto pitää olla tyhjänä . Siihen meni sitten sen vuoden vuokratuotto. Osaahan se omistaja laskea mikä kannattaa. Harvoin hienon asunnon vuokraus vieraalle pk-seudulla kannattaa. Ne ovat niin kalliita, että on iso riski vuokrata vieraalle.
Olen ottanut surutta koiran asuntoon, jossa lemmikit on kielletty. Jos vuokranantaja on saanut tietää, olen sanonut koiran olevan hoidossa. Sitä ei ole kielletty.
On asioita jotka voi kieltää, ja asioita joita ei voi kieltää.
Tämähän on tietysti provo, mutta me olemme vuokraamassa kalustettuja asuntoja ja sallimme ehdottomasti lemmikit. Näin saamme paljon laajemman tarjonnan vuokralaisista ja suurin osa esimerkiksi kausityöntekijöitä, varma vuokra. Tietysti lemmikkien aiheuttamat vahingot korvataan aivan samalla tavalla kuin omat :)
Olen vuokranantaja ja minulla itselläni on koira. Vuokraasunnoissani on ehdoton lemmikkikielto.
Miksikö? Netin eri koirafoirumeilla yksi kestoaihe on, että pyydetään vinkkejä, miten piilotetaan / naamioidaan koiran tekemät tuhot vuokranantajalta, jotta saa takuuvuokran täysimääräisenä. Siellä koiraihmiset auliisti jakavat vinkkejä.
Mene joku kerta käymään hänen kämpässä kun ketään ei ole paikalla. Sitten väännät kissalta niskat nurin. Voit vedota siihen etttä panikoit kun lemmikittömässä asunnossa jokin villi eläin kävi yllättäen päällesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuokravakuutta on turha odottaa takaisin?
Asunto täytyy tarkastaa kissan aiheuttamien vaurioiden varalta. Eiköhän sieltä jotain naarmuja löydy.
Kannattaisi vuokralaisen ottaa kissa kainaloon jalat alle ja jättää koko kämppä !
täyspainajainen koko vuokranantaja!!
Höhö. Mä muutin asuntoon, jossa oli lemmikkikielto. Kissa tuli tietenkin mukaani, se oli ainoa vaihtoehto. Muutettiin pois, eikä vuokranantaja saanut ikinä tietää, että siellä mitään kissaa on ollutkaan.
Mua kyllä kiinnostais tietää, miten lemmikki on tullut tietoosi. Ethän vain ole mennyt luvatta vuokrattuun asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Höhö. Mä muutin asuntoon, jossa oli lemmikkikielto. Kissa tuli tietenkin mukaani, se oli ainoa vaihtoehto. Muutettiin pois, eikä vuokranantaja saanut ikinä tietää, että siellä mitään kissaa on ollutkaan.
Mua kyllä kiinnostais tietää, miten lemmikki on tullut tietoosi. Ethän vain ole mennyt luvatta vuokrattuun asuntoon?
Vuokranantajalla on kylläkin oikeus mennä omistamaansa asuntoon tarkistukselle keskell päivääkin.
Vuokravakuutus menee allergiasiivoukseen. Älä vuokraa sellaista kämppää missä on lemmikkikielto jos lemmikin haluat. Vuokralainen ei omista sitä vuokrakämppää. Jos ei kelpaa niin osta oma!