Neuvoja juoksijoilta?
Olen 40-vuotias nainen ja sitoutunut juoksemaan maratonin hiukan reilun vuoden päästä. Tähän mennessä olen juossut aika epäsäännöllisesti melko lyhyitä, siis 4-10 km lenkkejä noin puolentoista vuoden ajan. Välillä on ollut useita viikkoja, jolloin en ole juossut ollenkaan. En voi siis kutsua itseäni juoksijaksi tässä vaiheessa. Juoksuvauhtini on noin 6 min / km, sitä nopeammin en jaksa juosta kuin lyhyitä matkoja.
Uskotteko, että maratonprojektini on mahdollinen ja mitä neuvoja voisitte antaa minulle? Olen kaikista kommenteista kiitollinen!
Kommentit (39)
On mahdollinen, kun/jos tavoite on maaliin pääseminen.
Tuo 6min/km on varmaan kohdallasi liian kova peruskestävyysvauhti. Pitäisi siis juosta valtaosa lenkeistä hitaammin. Jos juokset 5km täysiä, kuinka kauan menee? Siitä voi laskea pk-lenkkivauhdin netistä löytyvillä laskureilla.
On mahdollista, jos käyt juoksukoulun jossa opetaan oikea tekniikka, tankkaus, saa vertaistukea, jne...
Munkin mielestä kuulostaa siltä että 6min/km saattaa olla liian kova vauhti juosta pitkiä lenkkejä, jos siitä kovempi vauhti alkaa tuntua pahalta. Yleinen ongelma lienee ettei ihmiset malta juosta tarpeeksi hitaasti pk lenkkejä (myös itsellä taipumusta tähän ongelmaan).
Ruokavalio, monipuolinen liikunta ja lepo. Pelkällä juoksemisella ei maratonkuntoa saavuta.
Mitään juoksukoulua ei todellakaan tarvi käydä! Saa toki, mutta ihan hyvin selviää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Munkin mielestä kuulostaa siltä että 6min/km saattaa olla liian kova vauhti juosta pitkiä lenkkejä, jos siitä kovempi vauhti alkaa tuntua pahalta. Yleinen ongelma lienee ettei ihmiset malta juosta tarpeeksi hitaasti pk lenkkejä (myös itsellä taipumusta tähän ongelmaan).
Mutta jos maratoonille aikoo valmistautua se on palauttavan kevyen lenkin nopeus. Peruskunnon kohtuullisen kohottamisen nopeus tulisi olla siinä 5.40 paikkeilla, tehokkaan raskaan kestävyyden kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 5.20 paikkeilla, tehokkaan erittäin raskaan suorituskyvyn kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 4.40 paikkeilla ja tehokkaan maksisimi eninmäissuorituskyvyn kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 4 paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos maratoonille aikoo valmistautua se on palauttavan kevyen lenkin nopeus. Peruskunnon kohtuullisen kohottamisen nopeus tulisi olla siinä 5.40 paikkeilla, tehokkaan raskaan kestävyyden kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 5.20 paikkeilla, tehokkaan erittäin raskaan suorituskyvyn kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 4.40 paikkeilla ja tehokkaan maksisimi eninmäissuorituskyvyn kohottamisen kohdalla nopeus tulisi olla siinä 4 paikkeilla.
:D
No jopas.
Kannattaa tosiaan valita syksyinen maraton, jolloin on takuulla viileä ilma. Lämpötila nimittäin vaikuttaa harrastelijalla loppuaikaan kymmeniä minuutteja. Ylipaino vaikuttaa vielä enemmän, eli kannattaa laihduttaa niin paljon kuin pystyy, jos painoa on enemmän kuin Lasse Virenillä 70-luvulla. Niveliään ei kannata juosta rikki, eli juoksulenkit kannattaa pitää suhteellisen lyhyinä ja täydentää harjoittelua vaikka pyöräilyllä ja uinnilla. Lenkkareiksi kannattaa valita suht matalapohjainen malli (mahdollistaa luonnollisen askelluksen) ja jättää varpaille reilusti tilaa (jalat turpoavat maratonilla). Puolimaratonia kannattaa kokeilla ennen täyttä matkaa.
Jos jaksat jo nyt juosta 10 kilometrin lenkin tunnissa, selviäisit varmaan muutaman kuukauden treenaamisella maratonista juosten. Tietysti selvästi hitaammalla vaudilla kuin nykyiset lenkkisi. Jalkojen iskunkestävyys paranee vain pitkillä (rauhallisilla) lenkeillä, joten niiden lisääminen ohjelmaa olisi ensisijaista
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat jo nyt juosta 10 kilometrin lenkin tunnissa, selviäisit varmaan muutaman kuukauden treenaamisella maratonista juosten. Tietysti selvästi hitaammalla vaudilla kuin nykyiset lenkkisi. Jalkojen iskunkestävyys paranee vain pitkillä (rauhallisilla) lenkeillä, joten niiden lisääminen ohjelmaa olisi ensisijaista
Muutaman kuukauden? Mitä ihmettä? Mihin perustat oletuksesi? Mulla ei ole alkutiedon lisäksi mitään muita taustatietoja ap:sta enkä ikinä suosittelisi vain muutaman kuukauden harjoittelua.
Kiitos vastauksista! En ole ihan varma, miten suhtautuisin nyt niihin, kun melkein kaikki alkavat "on mahdollista, JOS..."
Tosiaan olen kyllä itsekin sitä mieltä, että tuo 6 min / km on ainakin nyt liian kova peruskestävyysvauhti. Mitä sovelluksestani seurailen, niin pidemmillä matkoilla olen yksin juossut suunnilleen 7,5 min / km ja kavereiden kanssa vielä hitaammin. En käytä sykemittareita ja vastaavaa enkä oikein haluaisi laskea mitään sykekaavoja jne., vaan juosta kehoa kuunnellen. Juoksen vahvistetuilla barefoot-kengillä, koska ne sopivat askellukseeni parhaiten.
Olen myös katsellut netistä juoksuohjelmia, mutta ne tuntuvat tosi hankalilta seurata. Haluaisin siis selvitä maratonista vanhanaikaisesti eli kehoa kuunnellen ja sen mukaan treenaten. Aikatavoitetta ei virallisesti ole, mutta ehkä haluaisin oikeasti juosta sen alle viiteen tuntiin. Vaikka 4,2 tai 4.2195 voisi olla kiva aika ;), mutta tiedostan kyllä että se on varmaan liian vaativa lähtökohtaan nähden.
Vaikka tiedän kyllä, miten rankkaa juokseminen on, jotenkin en hahmota sitä maratonin rankkuutta. Yksinkertaisessa mielessäni pohdin, että kyllähän sen pääsee loppuun, jos ei vauhdista stressaa. Mutta onko se oikeasti niin?
Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ajat on niinku maapallon kaikille ihmisille samat?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! En ole ihan varma, miten suhtautuisin nyt niihin, kun melkein kaikki alkavat "on mahdollista, JOS..."
Tosiaan olen kyllä itsekin sitä mieltä, että tuo 6 min / km on ainakin nyt liian kova peruskestävyysvauhti. Mitä sovelluksestani seurailen, niin pidemmillä matkoilla olen yksin juossut suunnilleen 7,5 min / km ja kavereiden kanssa vielä hitaammin. En käytä sykemittareita ja vastaavaa enkä oikein haluaisi laskea mitään sykekaavoja jne., vaan juosta kehoa kuunnellen. Juoksen vahvistetuilla barefoot-kengillä, koska ne sopivat askellukseeni parhaiten.
Olen myös katsellut netistä juoksuohjelmia, mutta ne tuntuvat tosi hankalilta seurata. Haluaisin siis selvitä maratonista vanhanaikaisesti eli kehoa kuunnellen ja sen mukaan treenaten. Aikatavoitetta ei virallisesti ole, mutta ehkä haluaisin oikeasti juosta sen alle viiteen tuntiin. Vaikka 4,2 tai 4.2195 voisi olla kiva aika ;), mutta tiedostan kyllä että se on varmaan liian vaativa lähtökohtaan nähden.
Vaikka tiedän kyllä, miten rankkaa juokseminen on, jotenkin en hahmota sitä maratonin rankkuutta. Yksinkertaisessa mielessäni pohdin, että kyllähän sen pääsee loppuun, jos ei vauhdista stressaa. Mutta onko se oikeasti niin?
Kiitos!
Ap
Hei ap! Kiitos täydentävistä vastauksista. Laitatko vielä, mikä on muun liikunnan harrastamisesi, harrastatko tymatkaliikuntaa ja pituus ja paino? Toivottavasti en kuulosta tungettelevalta, mutta taustatietoja tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Ap
Hei ap! Kiitos täydentävistä vastauksista. Laitatko vielä, mikä on muun liikunnan harrastamisesi, harrastatko tymatkaliikuntaa ja pituus ja paino? Toivottavasti en kuulosta tungettelevalta, mutta taustatietoja tarvitaan.
Juu, kiitos! Olen 165 cm pitkä ja painan arviolta noin 55-56 kg, en tiedä tarkkaan koska en omista vaakaa. Elämäni on aika epäsäännöllistä, eli mitään viikko-ohjelmia minulla ei ole minkään suhteen. Pyöräilen töihin ja vapaa-ajalla epäsäännöllisesti (töihin matkaa n. 10 km, se kestää n. 40 minuuttia). Kyykkäilen joskus jos muistan, mutta pystyn tekemään suht vaativiakin kyykkysarjoja.
En ole koskaan harrastanut aktiivisesti liikuntaa, mutta peruskuntoni on aina ollut aika hyvä, varmaan koska kävelen ja pyöräilen aika paljon ja aika nopeasti ja harrastan liikuntaa edes pyrähdyksittäin.
Ap
Työmatkasta sen verran, että katsoin kyllä nyt ajan Google mapsista ;) Saattaapi olla, että pyöräilin sen huomattavasti nopeammin eilen, siltä ainakin tuntui, mutten älynnyt katsoa kelloa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Ap
No kyllähän sisulla pääsee pitkälle. Itse ekalla puolimaratonilla en ollut juossut paljoa pitkiä lenkkejä ja 17km kohdalla joka ikinen askel tuntui pahalta kun kaikki jousto oli kropasta mennyt. Itse en kuitenkaan ole luovuttaja-tyyppiä joten loppuun asti juoksin vaikka oli tosi epämukavaa.
Toisella puokkarilla olin raskaana ja sekin oli aika kamala kokemus, tällä kertaa kroppa oli kyllä joustava loppuun asti mutta syke huiteli tapissa kokoajan enkä saanut nestettä imeytymään.
Mutta tuon ekan puokkarin perusteella suosittelen kyllä totuttamaan jalat pitkiin lenkkeihin, että on ainakin mukavampi juosta maraton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Ap
Juu, kiitos! Olen 165 cm pitkä ja painan arviolta noin 55-56 kg, en tiedä tarkkaan koska en omista vaakaa. Elämäni on aika epäsäännöllistä, eli mitään viikko-ohjelmia minulla ei ole minkään suhteen. Pyöräilen töihin ja vapaa-ajalla epäsäännöllisesti (töihin matkaa n. 10 km, se kestää n. 40 minuuttia). Kyykkäilen joskus jos muistan, mutta pystyn tekemään suht vaativiakin kyykkysarjoja.
En ole koskaan harrastanut aktiivisesti liikuntaa, mutta peruskuntoni on aina ollut aika hyvä, varmaan koska kävelen ja pyöräilen aika paljon ja aika nopeasti ja harrastan liikuntaa edes pyrähdyksittäin.
Ap
Ok, kuulostaa ihan hyvältä. Jos nimittäin olisi ollut ylipainoa, niin se olisi pitänyt ensin ottaa huomioon ihan nivelienkin vuoksi. Peruskestävyys ok.
Suosittelen kyllä ehdottomasti maratonohjelmaa (netistä eri toimijoita, hyvin samantyyppisiä). Maratonjuoksu vaatii juoksemista. Jalkojen pitää tottua kestämään väsymystä. 42 km rykäisy tarvitsee alleen paljon peruskestävyyslenlkejä, kohtalaisesti intervalleja ja palautuslenkkejä. Suosittelen sykemittaria. Aivan sama, onko se uusin mahdollinen vai joku vanhempi. Pääasia, että käytät ja saat samalla dataa itsellesi. Samalla rytmität sitä, että myös kroppa tottuu.
Noilla ohjeilla pitäisi mennä tavoiteaikaan. Itselläni meni. Muista järkevä ruokavalio ja riittävä lepo. Lenkkareista en lähde suosittelemaan, kun en tiedä tyyliäsi ja tapaasi juosta. Mulla oli neljät lenkkarit käytössä: yhdet talvilenkkarit, yhdet alkuajan pitkille, toiset sisäänjuostut (pari kk juostut) pitkiksille ja yhdet intervalleille. Käytin matatonilla pari kk juostuja pitkis-lenkkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Ap
No kyllähän sisulla pääsee pitkälle. Itse ekalla puolimaratonilla en ollut juossut paljoa pitkiä lenkkejä ja 17km kohdalla joka ikinen askel tuntui pahalta kun kaikki jousto oli kropasta mennyt. Itse en kuitenkaan ole luovuttaja-tyyppiä joten loppuun asti juoksin vaikka oli tosi epämukavaa.
Toisella puokkarilla olin raskaana ja sekin oli aika kamala kokemus, tällä kertaa kroppa oli kyllä joustava loppuun asti mutta syke huiteli tapissa kokoajan enkä saanut nestettä imeytymään.
Mutta tuon ekan puokkarin perusteella suosittelen kyllä totuttamaan jalat pitkiin lenkkeihin, että on ainakin mukavampi juosta maraton.
Puolimaratonille voi lähteä valmistautumatta, mutta maratonille ei. Ja kyllä, kokemusta on. Peruskunnolla puolikkaan juoksee helposti kahteen tuntiin, mutta aivan eri juttu maratonin kanssa.
Juoksuohjelmaa seuraten on kyllä huomattavasti helpompi mun mielestä harjoitella kuin ilman.
https://www.juoksufoorumi.fi/harjoitusohjelmia/maraton-lapi/
Tuo olisi varmaan sellanen ihan minimimääräinen ohjelma, jos ei halua olla niitä, jotka apaut pyörtyy päästyään maaliin.
Muutenkin Juoksufoorumi on hyvä paikka kysellä. Saat varmasti parempia neuvoja kuin täällä. Tässäkin ketjussa on jo pari sellaista viestiä, joiden jokainen juoksua vähänkin säännöllisemmin harrastava tietää olevan ihan huuhaata. Ärsyttää, kun annetaan neuvoja aiheesta, josta ei selvästikään tiedä mitään. Eikö voisi vaan jättää vastaamatta.
On mahdollinen, jos sitoudut siihen kunnolla ja juokset joka viikko, etkä pidä viikkojen taukoja. Netistä löytyy paljon erilaisia treeniohjelmia (esim. Hal Higdonin treeniohjelmat ovat hyviä!) ja niihin kannattaa tutustua. Itse harjoittelin juoksua 4 kertaa viikossa ennen kisaa (3 lyhyempää ja 1 pitkä lenkki).