Miten lasten kulut kannattaa jakaa vanhempien kesken vuoroasumisessa (viikko/viikko)?
Ihan käytännön vinkkejä kaipaan. Ruoka, vaatteet, harrastuskulut, matkat jne. Mennäänkö lain kirjaimen mukaan eli lapsilisät korotuksineen saa vain lähivanhempi? Maksaako lähivanhempi silloin myös enemmän kuluja? Vai jaetaanko lapsilisä ja kulut 50/50.
Vanhemmilla on suht samansuuruiset kk-tulot.
Kommentit (29)
Toimiiko teillä oikeasti tuo että vaatekulut maksetaan puoliksi? Meillä mä nimittäin hoidan kaikki shoppailut ja siihen kuluu paljon aikaa. Itse en suostuisi siihen että aikani lisäksi maksaisin puolet. Eri asia olisi jos toinenkin ostelisi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko teillä oikeasti tuo että vaatekulut maksetaan puoliksi? Meillä mä nimittäin hoidan kaikki shoppailut ja siihen kuluu paljon aikaa. Itse en suostuisi siihen että aikani lisäksi maksaisin puolet. Eri asia olisi jos toinenkin ostelisi samalla tavalla.
Jatkan vielä että tienaan puolet vähemmän kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Kätevintä olisi, jos lapsilla olisi yhteinen koti eikä kukaan joutuisi elämään avioerolapsena.
Ja vielä jos kaikki voittais lotossa, niin ei tulis rahasta riitaa. Ja kaikki olis kauniita, viisaita ja kilttejä. Ja harrastais samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu tapa olisi perustaa yhteinen tili, josta lapsen kulut (harrastukset, vaatteet, lääkäri ym) maksettaisiin. Tälle tilille meni se myös lapsilisät.
Usein kuitenkin kannattaa vaatia elareita ja pitää lapsilisät itsellä. Saa enemmän fyffee.
Niinhän se on. Sen takia maksanki pelkät elarit enkä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kun poikani kasvoivat isommiksi ja lisät loppuivat, avasin kaksi pankkitiliä debut-korteilla ja latoin niille rahaa, ihan heidän omiin menoihinsa mitä sitten haluavatkin ostella.
Kun ex huomasi tämän ,niin se alkoi tehdä kaupoissa ja liikenteessä poikien kanssa niin, että sanoi ”hups,mulla jäi kortit kotiin/autoon. Mutta sullahan on se kortti,maksa sä”.
Ei ollut mulla tarkoitus maksaa ex:n bensojakin, shaompoota,viinipulloa. Eikä pojatkaan sitä haluaisi.
En tiedä miten tämän ratkaisisi.
Miksi pojat eivät sano isälleen etteivät he maksa omistaan hänen menojaan? Sano pojille että laitat vain tietyn x summan rahaa ja jos he makselevat isänsä menoja niin heidän omiin menoihin ei jää rahaa. Mikäli pojat eivät uskalla sanoa isälleen vastaan niin laita hetkeksi kortit tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä exän kanssa toimii kaikki. Päätettiin, että ei aleta riitelemään kumpi ostanut sitä ja tätä. Meillä tehdään niin, että esim uusi pyörä maksetaan puoliksi. Vaatteet ja muut tollaset ostaa kumpi nyt ostaa. Meillä on viikko viikko ja molemmat hoitaa kulut sillä viikolla. Ostin lapselle juuri uuden puhelimen, niin en minä kyllä siitä exälle sanonut että anna puolet. Eikä hänkään kyllä pyytänyt minulta mitään, kun osti uuden läppärin lapselle. Kysyin vaan mistä ton olet saanut, niin isä osti. Silloin soitin hänelle, että paljon meni niin siirrän osuuteni. Sanoi vaan ettei tarvi siirrellä mitään. Meillä vaan toimii eronneena parina kaikki asiat paremmin, kun yhdessä oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun poikani kasvoivat isommiksi ja lisät loppuivat, avasin kaksi pankkitiliä debut-korteilla ja latoin niille rahaa, ihan heidän omiin menoihinsa mitä sitten haluavatkin ostella.
Kun ex huomasi tämän ,niin se alkoi tehdä kaupoissa ja liikenteessä poikien kanssa niin, että sanoi ”hups,mulla jäi kortit kotiin/autoon. Mutta sullahan on se kortti,maksa sä”.
Ei ollut mulla tarkoitus maksaa ex:n bensojakin, shaompoota,viinipulloa. Eikä pojatkaan sitä haluaisi.
En tiedä miten tämän ratkaisisi.Käske poikien sanoa isälleen, että tili on tyhjä. Äiti ei ole vähään aikaan maksanut.
Jännä miten te tulkitsitte tekstin. Ajattelitte siis automaattisesti, että kirjoittaja on lasten äiti ja se katala ex on isä. Minä luin sen heti alkuunsa jo toisinpäin. Minusta äiti voisi hyvin keksiä tehdä jotain tuollaista kiusaa. Ja olen siis nainen itsekin, tämä ei ole mikään vastakkaisen sukupuolen halveeraus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tämän ratkaisisi.Miksi pojat eivät sano isälleen etteivät he maksa omistaan hänen menojaan? Sano pojille että laitat vain tietyn x summan rahaa ja jos he makselevat isänsä menoja niin heidän omiin menoihin ei jää rahaa. Mikäli pojat eivät uskalla sanoa isälleen vastaan niin laita hetkeksi kortit tauolle.
Missä tässä sanotaan, että se lapsiltaan pummaava ex on lasten isä? Ehkä se onkin lasten äiti?
Ex-mieheni on "taloudenhallintahaasteinen", joten lapsilisät noin 300€ tulee minulle. Tosin maksan yksin mm. lasten 500€:n päivähoitomaksut ja muut suuret maksut, mulla on kyllä suuremmat tulotkin. Yhteistä tiliä yritimme liittomme aikana ruokaostoksille, mutta ex-mies käytti tiliä juopottelureissuillaan.
Tämä systeemi toimii ihan ok.