Hemoglobiini 82, onko kovin huono? Aihetta huoleen?
Selvisi että hemoglobiinini on 82. Nyt en tiedä onko se kovin paha tai huolestuttavan huono. Mistä se voisi johtua?
Olen kyllä ollut erittäin väsynyt ,mutta ajattelin sen vain johtuvan työkiireistä.
Kommentit (63)
Yhdellä tuo tarkoitti paksusuolen syöpää,on tutkittava.
Hemoglobiinini oli 78, sain rautaa suoraan suoneen. Lääkärin mukaan rautavarastot olivat laskeneet pikkuhiljaa, muussa tapauksessa tuolla arvolla olisi ihan työkyvytön. Elimistö sopeutuu moneen. Todennäköisesti pääset tähystyksiin, itselläni mitään syytä huonoille arvoille ei löytynyt
Olen sairastanut syöpää ja silloin alin mitattu hemoglobiini oli 68 kemoterapian takia. Arvolla 82 pitäisi olla jo sairaalassa. Ainakin 20 vuotta sitten alle 100 lukemalla tiputettiin jo punasoluja vereen.
Pikaisesti lääkäriin, minulla oli n.10 v. sitten n. 90 tienoilla ja parin viikon selvittelyn jälkeen sain alustavaksi diagnoosiksi akuutin lymfaattisen leukemian. Lopulta osoittautui onneksi vääräksi diagnoosiksi mutta jostain vakavammasta tuo voi nyt sinulle olla oire. Tsemppiä!!
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut syöpää ja silloin alin mitattu hemoglobiini oli 68 kemoterapian takia. Arvolla 82 pitäisi olla jo sairaalassa. Ainakin 20 vuotta sitten alle 100 lukemalla tiputettiin jo punasoluja vereen.
Nykyään tiputusraja on alhaisempi. Tavanomaisin raja on Hb 80, mutta raja voi olla myös Hb 70 tai jopa alle. Tai jos on esim. sydänsairaus, raja saattaa olla korkeampi, 90. Sata se ei käytännössä ole koskaan nykyään, ellei ole juuri sillä hetkellä verenvuotoa joka on saatava loppumaan.
Suolistosyöpä laski tutullasi arvon 90.
Eri ihmisillä rauta imeytyy eri tavalla. Terkkukskukeen jatkotukimuksiin. Jos olet ulkomailla samat taudit sielläkin on. Syitä on niin pljon etten tässä jaksa luetella. Hoitaa se pitää.
Ap täällä, viimeksi mitattiin 3 viikkoa sitten kun kävin päivystyksessä HB 84.
Nyt olen juonut noita luontaistuotekaupasta rauta-vitamiini juomia 2kpl 500 ml pulloa 3 viikon aikana. Jokohan olisi arvot nousseet?
Missä voisi mitata nopeasti? Kävin kaupungin laboratoriossa mutta sinne ei pääse kuin ajanvarauksella. Seuraava aika joskus kuun lopulla. En ole silloin Suomessa taaskaan.
Olen kyllä väsynyt. Nytkin nukkunut 12h ja vielä en ole saanut vaatteita päälle enkä hampaita pestyä vaikka olen ollut hereillä jo pari tuntia.
Järkyn huono on. Minulla on alimmillaan ollut 140, ja silloinkin odotin kaksosia.
Päihittäkääpä tämä kirjoitti:
171
174. Naisella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan keski—ikäinen ,lapseton nainen. Ei tietääkseni mitään sairauksia. Paitsi nyt taitaa olla. Onko sisätautilääkäri nyt se joka pitää tavata?
Et voi itse varata aikaa, vaan nykyinen lääkärisi tekee lähetteen.
En ymmärrä miksi teet ja kyselet lääkärin hommia.
Hempan mittaus ei maksa paljon vaikka yksityisessä labrassa sen mittauttaisit. Missään maassa.
Pakko selvittää syy,yhdellä oli tuolla arvolla paksusuolen syöpä.
Päihittäkääpä tämä kirjoitti:
171
182 taitaa olla korkein mitä on itseltä mitattu ja päälle 170 se on aina kuukausittaisissa verikokeissa.
Joissain apteekeissakin tehdään Hb-mittauksia. Googlaa.
Olen mies ja syön 5-6 kertaa viikossa punaista lihaa ja myös maksamakkaraa. No hemoglobiini on 99. Taitaa olla huonon sorttinen luku.
No juttelin lääkärin kanssa ja lähetettä pukkaa.
Mene lääkärille. Älä alistu viikkojen jonotukselle, vaan mene vaikka päivystykseen terveysasemalle. Vaadi lisätutkimuksia, ellei niitä ehdoteta. Toivottavasti pääset tiputukseen, että nousee pikemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tiputusraja on alhaisempi. Tavanomaisin raja on Hb 80, mutta raja voi olla myös Hb 70 tai jopa alle. Tai jos on esim. sydänsairaus, raja saattaa olla korkeampi, 90. Sata se ei käytännössä ole koskaan nykyään, ellei ole juuri sillä hetkellä verenvuotoa joka on saatava loppumaan.
Mulla on ollut useasti hb 60-80 eikä koskaan ole puhuttu mistään tiputuksista. Sanottu vaan, että osta rautaa. Paitsi ennen synnytystä uhattiin, etten pääse synnyttämään, jos ei nouse sataan. Sain sen just ja just sataan ja pääsin synnyttämään.
Jaaha. Oletko taas Suomessa? Soita aamulla oman terveyskeskuksesi päivystysnumeroon. Saat joko hoitajan langan päähän tai monilla paikkakunnilla on käytössä takaisinsoittopalvelu. Selostat oireesi ja Hb-tuloksen ja saat ajan pikaisiin selvittelyihin. Ihan ekaksi varmaan verinäytteeseen, jossa varmistetaan, onko tuo Hb-tulos oikea (sitä ei nyt ehkä otettu laskimoverestä, vaan sormenpäästä? Sormenpäänäyte ei ole yhtä luotettava.) Sitten terveyskeskus järjestää jatkotutkimukset ja tarvittaessa lähettää eteenpäin.
Tai, jos sinulla on rahaa ja haluat vastaanotolle saman tien, varaa aika mistä tahansa yksityislääkäriltä. Mutta silloin joudut maksamaan verikokeet itse ja se tietysti ei ole ihan halpaa.
Mutta aktivoidu asiassa nopeasti, Hb tosiaan on sillä tasolla, että selvittelyt on syytä käynnistää jo tällä viikolla.
Jos olet vielä ulkomailla, tuo on syy hakeutua kiireelliseen arvioon ja saat sen maksettua matkavakuutuksesta tai sairasvakuutusjärjestelmäkin takaa kiireellisen hoidonarvion ulkomailla kyllä (EU:n sisällä).