Hemoglobiini 82, onko kovin huono? Aihetta huoleen?
Selvisi että hemoglobiinini on 82. Nyt en tiedä onko se kovin paha tai huolestuttavan huono. Mistä se voisi johtua?
Olen kyllä ollut erittäin väsynyt ,mutta ajattelin sen vain johtuvan työkiireistä.
Kommentit (63)
Tosi huono hb. Syö verilettuja ja päälle appelsiinimehua, ruispeipää, rusinoita, pinaattia, persiljaa jne
HB 110, mihinkään turkimuksiin en ole päässyt, on kuulemma kiirettä varmaankin sitten niin.
Ap täällä taas, otatin yksityisellä verikokeita ja hb oli 105 ja ferritiini 9. Mutta koska tein kokeet yksityisellä niin eihän mulla mitään lääkärikontaktia ole. Onko arvo nyt niin huono että pitää yrittää saada oma lääkäri tavattavaksi? Mikään rautapillerit ei sovi vatsalleni ollenkaan, vaan vatsa menee sekaisin. Onko jotain nestemäisiä ja vatsaystävällisiä vahvoja rautatuotteita? Voitteko jotain suositella?
Neuvoja tarvittaisiin kun olen tässä aika yksin. Käyn työssä keikkaluontoisesti ulkomailla eikä sieltä kyllä mitään terveydenhuoltoa tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas, otatin yksityisellä verikokeita ja hb oli 105 ja ferritiini 9. Mutta koska tein kokeet yksityisellä niin eihän mulla mitään lääkärikontaktia ole. Onko arvo nyt niin huono että pitää yrittää saada oma lääkäri tavattavaksi? Mikään rautapillerit ei sovi vatsalleni ollenkaan, vaan vatsa menee sekaisin. Onko jotain nestemäisiä ja vatsaystävällisiä vahvoja rautatuotteita? Voitteko jotain suositella?
Neuvoja tarvittaisiin kun olen tässä aika yksin. Käyn työssä keikkaluontoisesti ulkomailla eikä sieltä kyllä mitään terveydenhuoltoa tarjota.
105 hb on hiukkasen alakanttiin. Olennaista olis selvittää että miksi laskee. Olatan että olet nainen. Onko menkat runsaat? Jos on, niin olisi ehkä syytä pitää ne pillereillä pois ja katsoa, korjaantuisiko hb sillä.
Mä olin ihan kanttuvei, kun hemoglobiini oli 95. Toki olenkin pitkä ja mulla oli myös verenpaine vähän alhainen, joten ei ole ihme, jos vähän heikotti pystyasennossa.
Joka tapauksessa, 82 ei missään tapauksessa ole normaali hemoglobiini.
Varaa heti aika terveyskeskukseen, voihan siihen mennessä muutama viikko, mutta pääasia, että aika on tiedossa. Siellä sitten asiat etenevät.
Vierailija kirjoitti:
On surkea. Onko mitattu rautavarastoja? Ne kertoo enemmän kuin hemoglobiini.
No huhhuh! Jos hb in tota tasoa verenhukan takia niin ferritiini on maksimissaan 3. Katsos ensin laslee ferritiini ja sitten vasta hb.
Anemiaahan tuo on, naisella alaraja on 117. Lääkärin juttusille.
Mulla ibd oireili alhaisella hb:llä paljon ennen suolisto-oireita. On kuulemma erittäin harvinaista saada se diagnoosi ilman oireita, mutta kuulun siihen joukkoon. Koko tutkimusrumba alkoi alhaisesta hb:sta. Olin mukana yhdessä lääketieteellisessä tutkimuksessa, jossa verikokeita otettiin säännöllisesti. Joka kerta hb oli alempi kuin aiemmin. 90+ taisi olla, kun sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.
Pari viikkoa sitten sain rautaa suoneen, hb oli silloin 87. Eilen kontrollissa 94 eli pientä nousua havaittavissa. Pitkä ja hankala virusinfektio ollut päällä kuukausia. Se varmaan laskee hb:a tällä kertaa, kun ibd on ollut remissiossa jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se huolestuttavan huono. Ainakin synnytyksen jälkeen alle 80 on verensiirron raja. En tiedä, mistä se voi sinun kohdallasi johtua.
En mä mitään verensiirtoja saanut, vaikka hb oli synnytyksen jälkeen 76. Käskettiin vaan juoman vettä ja ostamaan apteekista rautatabletteja.
Minä sain kaksi pussia 🤔
Yhdellä vastaavalla oli paksusuolen syöpä,tutkimuksiin heti.
Jos ei ole mitään oireita niin mitä sillä on väliä?
VAIKEASSA VAIHEESSA OLEVAN CUn aikana hb oli vain 72 ja sain 3 pussia verta, en muista tilanteesta muuta kuin alkoivat kiirettä pitää niiden pussien kanssa sairaalassa.Kun muisti palasi niin ei ollut enää pusseista tietoakaan, kertoivat sen 3 antaneensa. Kun silloin siitä toivuin niin normaali hb on ollut 130-136 välillä. Pari viikkoa sitten se 136 normi kontrollikokeissa
nainen, liki 30v CU ollut alkuun hyvinkin vaikea, nyttemmin jo ok yli 20v.Lääkkeenä Asacol 2x2/pv loppuikäni.
Älkää nyt hyvänen aika alkako syömään rautatabletteja ennen kuin raudanpuutteen syy on selvitetty. Turha se on raudan popsimisen jälkeen enää mitään anemiapakettia ottaa, kun tulos on jo vääristynyt. Ja jos hemoglobiini on alle 100 on tosiaankin lääkärin tehtävä määrätä jatkot.
Arvolla 82 ei automaattisesti anneta verensiirtoa eikä ihminen välttämättä ole sairaalakunnossa. Ja kyllä alhaisiin arvoihin reagoidaan terveydenhuollossa, soittamalla kännykkään tarvittaessa ja kutsumalla ihminen päivystykseen samantien. Tälläisiä tapauksia on jatkuvasti töissä, olen alalla.
Hui kauhistus miten alhainen hb. Olen nainen ja itsellä 150 ja yli. Selvitä ihmeessä mikä on. Miten kestät tolpillaan?
Tämä aloitus on liki viisi vuotta vanha. Päiväys 10.9.2019.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se huolestuttavan huono. Ainakin synnytyksen jälkeen alle 80 on verensiirron raja. En tiedä, mistä se voi sinun kohdallasi johtua.
En mä mitään verensiirtoja saanut, vaikka hb oli synnytyksen jälkeen 76. Käskettiin vaan juoman vettä ja ostamaan apteekista rautatabletteja.
Samaa olin tulossa sanomaan, hb arvon ollessa 72 jo hieman lääkäriäkin kiinnosti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on liki viisi vuotta vanha. Päiväys 10.9.2019.
Ap oli täällä äskettäin kommentoimassa. Ja muillakin voi olla alhainen arvo, joten vertaistuki..
Ap tässä, sain rautaa ripustuksessa, nousi 111. Kävin tähystyksissä molemmista päistä, mutta mitään ei ole löydetty. Nyt ennole Koronan tajua poistunut mökiltä kahteen kuukauteen niin en tiedä, mikä tilanteeni on. Väsyttää edelleen.