Poikamaisesta tytöstäni on alettu levittää koulussa pilkkanimeä, jopa opettaja kutsui sillä nimellä
Tyttö ei halua tulla kutsutuksi sillä nimellä. Voitte verrata että "lempinimi" olisi esimerkiksi Arska ja lapsen oikea nimi olisi Aurora.
Opettaja sanoi minulle, että tyttö itse aiheuttaa tuon kun välillä suhtautuu lempinimeen leikillään ja välillä taas pahoittaa mielensä siitä.
Mitä nyt tehdä?
Opettajalle tyttö ei itse uskalla sanoa koska on jo valmiiksi silmätikku.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut lapsena vähän samanlaisen nimittelyn kohteena eri vaiheissa, koska olin ilmeisesti sitten niin poikamainen tyttö 90-luvun standardeilla.
Varmaan koulun kanssa olisi hyvä selvittää tilannetta lisää, mutta ennen kaikkea tue tytärtäsi. Selitä, miten tyhmää ja ymmärtämätöntä on ajatella tytöistä ja pojista noin ja vahvista, että tyttö saa olla sellanen kun on.
Tämä tapahtui 80-luvun alkupuolella; Erään oppilaan sukunimesta syntyi hieman pirullinen väännös, joka alun perin taisi olla yhden opettajan keksimä, vähän kuin ilveilymielessä. Tapaus on toisten minulle kertomaa, koska kyseessä oli rinnakkaisluokan oppilas.
Opettajan toimintaa kyllä ihmeteltiin aivan yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikeaa se on ihan itse ajatella niillä pienillä aivonystyröillä? Otat opettajaan yhteyttä, ja kehoitat ystävällisesti käyttämään vain virallista etunimeä.
Mutta surkea provohan tämäkin vain on. Ei yksikään opettaja kutsuisi tyttöä ”Arskaksi”.
Niin. Aloituksesta sai silti sen kuvan että poikatyttö itse pitää ainakin välillä poikamaisesta nimestä.
Vaikka tyttö pitäisi joukkorais kauksesta, niin opettaja ei kutsu tyttöä pojan nimellä. Tuon verran pitäisi olla jokaisella aikuisella ihmisellä järkeä päässään! Jopa opettajalla.
No onpas tyhmää opettajalta. Monet yrittävät laimentaa itseensä kohdistuvaa pilkkaa ja kiusaamista sillä, että nauravat mukana. Jos laittaa vastaan, niin pelkona on, että se kiusaaminen pahenee ja vieläkin enemmän nöyryytetään. Niinhän jopa ohjeistetaan tekemään kiusaamistilanteissa: "älä näytä, kuinka paljon se satuttaa niin he menettävät mielenkiinnon".
Sanot napakasti opettajalle, että se loppui nyt ja opettajan tehtävä on pitää huoli, ettei häntä enää kutsuta kuin sillä nimellä, millä hän haluaa.
Niin. Aloituksesta sai silti sen kuvan että poikatyttö itse pitää ainakin välillä poikamaisesta nimestä.