Miksi TE-toimisto herättää niin paljon tunteita?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Se häiritsee liikaa työttömän leppoisaa arkielämää.
Koska niillä on valta pakottaa inhottaviin, huonomaineisiin työpaikkoihin tai ajaa ihminen taloudelliseen ahdinkoon useiksi kuukausiksi. Tulee nälkä, laskut erääntyy, jos jokin menee rikki et saa uutta tai voi korjauttaa.
Onhan se sellainen mielenkiintoinen fasistista tyylisuuntaa edustava menneen ajan linnake. Ihan TE-toimistojen arkkitehtuurista lähtien siellä vallitsee mielenkiintoinen virkamieslähtöinen kuri, järjestys, sekasorto ja anarkia sulassa sovussa keskenään. Absurdi ja mielen sopukoita kutitteleva laitos ihmisineen.
työtön voidaan velvoittaa puhelinmyyjäksi jossa ei edes makseta palkkaa
se ei ole te-toimistolle ongelma ettei työttömällä ole tes:siä tai palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sellainen mielenkiintoinen fasistista tyylisuuntaa edustava menneen ajan linnake. Ihan TE-toimistojen arkkitehtuurista lähtien siellä vallitsee mielenkiintoinen virkamieslähtöinen kuri, järjestys, sekasorto ja anarkia sulassa sovussa keskenään. Absurdi ja mielen sopukoita kutitteleva laitos ihmisineen.
En olisi itse paremmin osannut argumentoida.
Ainakin itseäni vituttaa kyseinen laitos, koska sen pitäisi muka edesauttaa työllistymistä. Jokainen osaa sieltä netistä niitä työpaikkoja katsella ilman työkkäriäkin. Ei se ole kuin joku työttömien puuhamaa, joka keksii jotain paskanakkia työttömille, että ei tarvitse kotona lorvia. Jotain työllistymiskursseja joissa runkataan CV aina uusiksi ilman, että sillä on yhtään mitään merkitystä minkään kannalta. Seuraavan kouluttajan mielestä CV on aina paska ja se tehdään taas uudestaan. Tai sitten laitetaan ilmaistöihin. Ei se laitos ainakaan työttömien itsetuntoa kohota.
Terveisin Naispelko26
Kyllä niin masentava ja byrokraattinen joustamaton laitos. Ihmisten elämän tilanteet on erilaisia. Jos joustaisvat, niin sitä työllistyisi. Ei tuon laitoksen kautta työllisty. Masentuu, toivo menee. Kohdellaan kuin aivotonta alempiarvoisina työtöntä.
Kaikki oma aloitteisuus ja yrittäminen tuhotaan. Kaikki pakotetaan ja puristetaan samaan muotiin. Ei kertakaikkiaan. Ahdistaa koko laitos.
Pari ihanaa puhelinvirkailijaa puhelinpalvelussa, kiitokset heille, että edes pienintoivo säilyi. Eka oma virkailija oli aivan aarre, mutta meni muihin töihin ( ihme 😂) ja sen jälkeiset virkailijat sellasta settiä, että morjens..
Ymmärrän idean, idea hyvä ja kaunis autta työtöntä. Ei se vaan toimi noin jäykkänä laitoksena.
Mulle soitettiin aika vasta sieltä ja oli ihan asiallinen tyttönen. Vuodatin ajankulukseni 20 vuoden uravit utuksen ja kuunteli kiltisti. Jotain valmennusta tarjosi kun sanoin että ilmaistöihin en lähde ja kiukuttelin muutenkin. En havainnut mitään ilkeilyä ja ihan taviksia siellä on töissä, tunnen muutaman.
E i ole ongelmia kun täytty 50v niin ne huomaavat ettei kukaan ota töihin yli 50 vuotiasta. Töihin halutaan kolmekymppisiä mutta niitä ei kiinnosta työn tekeminen vaan kännykällä räplääminen ja istua bussissa vanhusten ja huonojalkaisten paikoille räpläämään kännykkäänsä. Ne eivät viitsi mennä sinne taakse kun jäävät räpläämään kännykkäänsä just siihen huonojalkaisten paikkoihin. Vituttaa ne laiskat nuoret ja vanhemmat saavat ne elättää kun niitä ei kiinnosta työ muuta kuin kännykän räplääminen tai pelikoneella istuminen.
Huonot kokemukset. Vaikka pitäisi olla joku yksinkertainen asia, niin se ei luonnistu. Tarjotaan vääränlaisia työpaikkoja, joita on pakko hakea. Yksikin huono kokemus jää mieleen pysyvästi.
Eivät ole ikinä auttaneet työllistymään. Vtuttaa eniten juuri se, että työkkärin puolelta ei tule apuja mutta silti on tilivelvollinen sinne. Teen pätkätyötä ja joudun ilmoittamaan vähän väliä milloin olen töissä ja milloin en, laittelevat työtarjouksia töistä joihin mulla ei ole tarvittavaa osaamista/työkokemusta.
Aivan kuin en osaisi itse hoitaa asioitani. Vaikka sitähän mä teen kokoajan. Ei tuolta apuja heru.
Pitääpä tähän kertoa ainoa kokemukseni työkkärin kanssa: Olen vakityössä ja koulutettu, mutta olin muuttamassa uuteen vieraaseen kaupunkiin miehen työn perässä, joten oli pakko etsiä itselle uusi työ sieltä. En tiennyt siitä kaupungista mitään, joten soitin sen kaupungin työkkäriin, kerroin kuka olen ja kysyin mitä minun alan työnantajia on siinä kaupungissa (jotta voisin alkaa soittamaan niitä läpi) ja kysyin että missä työpaikoissa siinä kaupungissa on parhaillaan minun koulutusta liippaavaa työvoimapulaa. Työkkärin täti pöyristyi siinä puhelimessa niistä kysymyksistäni, sanoi että ei heillä ole sellaisista mitään tietoa eikä tuollaiset asiat kuulu ollenkaan heille eikä heidän palveluihin. Että mitä oikein kuvittelen heistä. ilmeisesti luuli, että soitan vitsillä, mutta ihan tosissani olin ja luulin, että juuri heiltä saisi apua siinä, että mistä alkaa etsimään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole ikinä auttaneet työllistymään. Vtuttaa eniten juuri se, että työkkärin puolelta ei tule apuja mutta silti on tilivelvollinen sinne. Teen pätkätyötä ja joudun ilmoittamaan vähän väliä milloin olen töissä ja milloin en, laittelevat työtarjouksia töistä joihin mulla ei ole tarvittavaa osaamista/työkokemusta.
Aivan kuin en osaisi itse hoitaa asioitani. Vaikka sitähän mä teen kokoajan. Ei tuolta apuja heru.
Niin ja muutenkin verorahojen tuhlausta. Kun valmistuin, minut laitettiin suoriltaan työnhakuvalmennukseen. Oli siis koulussa ihan kurssi työnhakuun liittyen pari kuukautta aikaisemmin, hiottiin cv kuntoon, tehtiin video cv sun muuta. Oli paljon kattavampi kuin tämä työnhakuvalmennus. Karenssin uhalla sinne oli pakko mennä istuskelemaan 8h päivään :D No ainakin tämä valmentaja työllistyi. Ja siis meitä oli joku 15 ihmistä, joista yksi oli sellainen jolle tuo kurssi oli hyvä juttu. Muut määräaikaisuuksia tekeviä, vasta valmistuneita. Valmentajakin ihmetteli mitä me siellä tehdään.
Voi teitä onnellisia, joiden ei enää ensi kesänä tarvitse mennä työkkäriin. Pääsette kuntakokeilun asiakkaiksi eli käytännössä kuntouttavaan työtoimintaan, jota vain kutsutaan valmennukseksi. Paikkoja on varattu kaikille!
Karenssitehdas, joka sössii itse koko ajan jotain ilman anteeksipyyntöä. He voi esim unohdella antaa lausuntoja Kelalle ja aiheuttaa valmiiksi köyhälle lisää rahaongelmia, mutta ”asiakkaan” täytyy tehdä asiat pilkulleen niin kuin sanovat tai rangaistusta pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja muutenkin verorahojen tuhlausta. Kun valmistuin, minut laitettiin suoriltaan työnhakuvalmennukseen. Oli siis koulussa ihan kurssi työnhakuun liittyen pari kuukautta aikaisemmin, hiottiin cv kuntoon, tehtiin video cv sun muuta. Oli paljon kattavampi kuin tämä työnhakuvalmennus. Karenssin uhalla sinne oli pakko mennä istuskelemaan 8h päivään :D No ainakin tämä valmentaja työllistyi. Ja siis meitä oli joku 15 ihmistä, joista yksi oli sellainen jolle tuo kurssi oli hyvä juttu. Muut määräaikaisuuksia tekeviä, vasta valmistuneita. Valmentajakin ihmetteli mitä me siellä tehdään.
Hukkaan siis meni tuokin kurssi, jonka aikana teille olisi voitu opettaa suomea.
Yli 70% työttömistä työllistyy alle 6 kk aikana ja sitä pitempi työttömyys kertoo aika tavalla työttömästä itsestään, ei systeemistä. Parhaat työntekijät menevät töihin, valittajat jäävät.
Ainoa poikkeus ovat yli 50v ikäiset, heihin kohdistuu selkeää ikäsyrjintää.
pohtivat yli kuukauden haluamaansa selvitystä kurssille osallistumisesta vaikka eivät koko kurssista edes ole ilmoittaneet.
sanosivat vaan suoraan lähteekö rahan tuleminen kolmeks kuukaudeks. kiva vaan ruveta poikaystävän elätiks kun en saa mistään sit rahaa pienen siivousduunin lisäksi.
Koska veronmaksajat joutuvat kustantamaan tämänkin täysin turhan systeemin. Miksi kaikki pitää tarjota aikuisille ihmisille, kuten lapsille lastentarhassa? Pelkkää holhousta koko Suomi.
Omasta mielestä siksi, että ne (onneksi vain) harvat kerrat kun kys. puljun kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä, olen saanut tuntea olevani jonkin sortin rikollinen, olematta kuitenkaan rikollinen :D ehkä niiden kannattaisi vähän hioa sitä lähestymistapaansa.
Se häiritsee liikaa työttömän leppoisaa arkielämää.