Vauvan ja taaperon kanssa kotona, voimat loppuu
Meillä on 2 kk vauva ja 2 v taapero. Vauvalla on vamma, joka havaittiin vasta syntymän jälkeen. Hän on siitä syystä itkuinen ja vaativa ja koko ajan sylissä.
Taapero on sisaruksen syntymästä edelleen ihan järkyttynyt ja hakee huomiota keinolla millä hyvänsä, esimerkiksi kiipeilee vaarallisesti ja kiukuttelee ruokaillessa ja nukkumaan mennessä. Tänään ei suostunut päiväunille ollenkaan, ja heräilee yöllä monta kertaa, vaikka on nukkunut yöt hyvin jo ihan pienestä asti.
Nyt lasten isovanhempi on lasten kanssa pihalla, vauva nukahti ensimmäistä kertaa tänään kunnolla, vaikka heräsi jo kuudelta. Taapero riehuu yliväsyneenä pihalla. Itse mietin käyttäisinkö ruhtinaallisen vapaahetkeni syömiseen, suihkuun vai kakalla käymiseen (taitaa mennä palstailuun). Päällä on imetyspaita, joka on totaalisen märkä maidosta ja yöhousut, joihin taapero hieroi ruokaa.
Öisin meillä nukutaan tosi huonosti, mies hoitaa pääasiassa isomman lapsen heräilyt ja minä vauvan. Vauva herää 1-2 h välein, aina ei ole nälkäinen. Mies pakenee perhe-elämää töihin ja tiuskii minulle kotona ollessaan. Tekee kuitenkin osansa, kunhan on vain paikalla. Vauvan vamma on miehelle tosi kova pala. Itsekin murehdin ja mietin, millaista elämää hän voi viettää ja millaista perhe-elämä on tulevaisuudessa, kunhan vauva-ajasta selvitään.
Olen itse niin fyysisesti kuin henkisestikin ihan loppu. Isomman lapsen kanssa elämä vain helpottui ajan kanssa, tämän pienemmän kanssa asia saattaa olla päinvastoin. On tosi kuormittavaa, kun joku vaatii minulta jotain koko ajan. Vanhempi lapsi on alakuloinen, jos en huomioi häntä koko ajan kanniskellessani itkevää vauvaa sylissä. Jos molemmat sattuvat nukkumaan samaan aikaan mies joko valittaa jostain tekemättömästä hommasta tai haluaa seksiä.
Päästään harvoin lähtemään minnekään kotipihaa kauemmaksi, koska en itse kehtaa lähteä peseytymättömänä ja yleensä pääsen pesulle vasta iltapäivällä. Seinät kaatuu päälle. En uskalla puhua neuvolassa, pelkään saavani "avuksi" jonkun perhetyöntekijän, joka kertoo, että pitäisi siivota ja laittaa ruokaa. Jos perhetyöntekijät nyt ovat sellaisia, mitä tällä palstalla on kerrottu.
Enpä nyt tiedä, miksi edes kirjoitin tämän. Ehkä joku on joskus ollut vastaavassa tilanteessa ja kertoo, että jossain vaiheessa helpottaa.
Kommentit (82)
Nyt ehdottomasti suu auki siellä neuvolassa! Perhetyöstä voisi olla teille suuri apu. Ja ei sitä ole pakko jatkaa jos tuntuukin että se ei auta. Vai haluatko että tilanne vain jatkuu tuollaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähdään, kuinka isukki pakenee itse aiheutettua tilannetta töihin ja luulisi, että jos on vammasta kovinkin järkyttynyt, niin nimenomaa antaisi kaiken voitavan tukensa, jotta yhdessä selviäisitte.
Isukki on perheen ainoa aikuinen, joka on vastuussa siitä miten asiat perheessä menee?
Ap juuri kirjoitti, että mies pakenee sinne töihin ja tiuskii kotona. Jos on todella vaikea tilanne ja vammainen lapsi, niin nimenomaa tarvitaan molempien vanhempien tuki ja turva.
Juu juu, mutta ap ei kirjoittanut mitään siitä mitä hän on sen eteen tehnyt, että mies olisi enemmän kotona.
Itsellä oli muutama vuosi sitten aika lailla sama tilanne, taapero ja vauva juuri tuolla ikäerolla ja tunnelmat hyvinkin pitkälle samat kuin ap:lla. Ei siinä voinut kuin edetä vain päivä ja hetki kerrallaan lasten ehdoilla, keskittyä satunnaisiin ilon aiheisiin ja luottaa siihen, että joskus tulee vielä helpompiakin aikoja. Välillä onnittelin ja palkitsin itseäni siitä, että jes, sain tänään sentään jotain aikaan eli vietyä roskat ulos.
Konkreettisia apukeinoja tulee mieleen laihanlaisesti, mutta tässä pari:
- Kannattaa röyhkeästi hyödyntää kaikki sukulais-/ystävä-/tuttava-apu, jota suinkin on saatavissa.
- Jos lähiseudulla on vanhempienkahvilaa tai perhekerhoja, auttaa paljon kun pääsee sinne jakamaan kokemuksiaan. Entä onko vauvalla olevaan vammaan olemassa (virtuaalisia) vertaistukiryhmiä, joista saisi apua ja vinkkejä?
- Vauva luultavasti nukkuu kuitenkin enemmän kuin isompi lapsi, joten niinä hetkinä kannattaa tehdä taaperon kanssa jotain hänelle tärkeää ja mieluisaa. Se voi vähän helpottaa mustasukkaisuuteen ja huomiohakuisuuteen. Muutenkin on välillä hyvä, että isompi lapsi saa omaa aikaa vuorotellen kummankin vanhemman kanssa, ja itsellekin on helpotus keskittyä välillä yhteen lapseen kerrallaan.
- Oma nukkuminen on tosi tärkeää jaksamisen kannalta. Voiko mies ottaa vaikka viikonloppuisin tai loma-aikoina vastuun yöherätyksistä?
Paljon voimia ja jaksamista teidän perheelle :)
Vierailija kirjoitti:
Oma valintasi vääntää lapsia tähän maailmaan.
Joten älä valita vaan hoida hommasi.
Tämä. Ap, grin and bear it. Olet itse osasi valinnut.
Nämä on juuri niitä tilanteita, joissa tarvitaan molempia vanhempia yhtä paljon. Eikö mies pidä isyyslomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähdään, kuinka isukki pakenee itse aiheutettua tilannetta töihin ja luulisi, että jos on vammasta kovinkin järkyttynyt, niin nimenomaa antaisi kaiken voitavan tukensa, jotta yhdessä selviäisitte.
Isukki on perheen ainoa aikuinen, joka on vastuussa siitä miten asiat perheessä menee?
Ap juuri kirjoitti, että mies pakenee sinne töihin ja tiuskii kotona. Jos on todella vaikea tilanne ja vammainen lapsi, niin nimenomaa tarvitaan molempien vanhempien tuki ja turva.
Juu juu, mutta ap ei kirjoittanut mitään siitä mitä hän on sen eteen tehnyt, että mies olisi enemmän kotona.
Mitä ap tekisi? Eikö sillä isällä ole omia hoksottimia siellä pääkopassa, että nyt on tällainen tilanne, että häntä tarvitaan kotona ja näin ollen pitää vaikka isyyslomaa? Tai muita kertyneitä lomia...
Hyvää elävää oppimaterialia kun se ero tulee. Pidä tukiverkosto kunnossa ja puhu siellä neuvolassa. Jo pelkästään hyvät neuvot auttaa siinä arjessa miten sen saa organisoitua paremmin. Vai meinaatko, että ongelman toteaminen ajanvietteenä käytettävällä palstalla auttaa ja elätte onnellisena elämänne loppuun asti? Sillä sinulla ei näytä olevan varaa katsoa nenänvarttasi pitkien esim. tuota neuvolan apua sillä lapsesi elää tuota samaa arkea ja on yhtä loppuun palaneita kuin sinä ja lasten isä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ehdottomasti suu auki siellä neuvolassa! Perhetyöstä voisi olla teille suuri apu. Ja ei sitä ole pakko jatkaa jos tuntuukin että se ei auta. Vai haluatko että tilanne vain jatkuu tuollaisena?
Millä tavalla? Jättimäinen lisästressi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä!? Eikö se jo riitä, että sillä miehellä on 2 lasta, joista molemmat tarvitsevat erityistä huomiota MOLEMMILTA vanhemmilta?
Miten ap olet antanut miehelle tilaa tutua perheen uuteen tulokkaaseen, jos yötkin menee noin että mies hoitaa toista ja sinä toista? Tuossa asiassa voisi kokeilla vuorottelua. Toisena yönä toinen ottaa vastuuta molemmista ja toinen nukkuu korvatulpien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitä!? Eikö se jo riitä, että sillä miehellä on 2 lasta, joista molemmat tarvitsevat erityistä huomiota MOLEMMILTA vanhemmilta?
No, antaako äiti tässä sitä erityistä huomiota molemmille lapsille? Ja jonkun siellä töissäkin on käytävä (väsyneenä, koska hoitaa toista lasta öisin) sillä perheen hoitaminen ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on äitien perheleikit maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta tällä hetkellä ap kantaa 99% vastuun niistä asioista, jotka ovat perheessä kuormittavia. Ap ei edes voisi hoitaa lasten tarpeita enempää kuin mitä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vauva, joten hän saa ansiosidonnaista vanhempainrahaa. Itse ainakin maksoin silloin puolet kaikesta. Ja vauvaa (jonka mieskin on vapaaehtoisesti hankkinut) ei saa päiväkotiin, joten jonkun hänet on hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tekisi? Eikö sillä isällä ole omia hoksottimia siellä pääkopassa, että nyt on tällainen tilanne, että häntä tarvitaan kotona ja näin ollen pitää vaikka isyyslomaa? Tai muita kertyneitä lomia...
Ei tässä taida oikein hoksottomet pelata kummallakaan vanhemmalla. Molemmat valvoo öisin ja poltetaan koko perhe kerralla loppuun.
Järjestä hetki kahden keskeistä aikaa ja puhukaa rauhassa tilanne läpi. Ette te voin noinkaa jatkaa. Kyse on teidän lapsista, jotka on selvästi reakoi tuohon kaaokseeen.
Mulla oli sama ja juoppo mies. Huh huh niitä vuosia. Raskasta ja masentavaa. Nyt yh:na ja lapset isoja. Ihmiset saattaa ihmetellä miten jaksan, mutta tämä on kuin lomaa vauva ja taaperovuosiin verrattuna. Tsemppiä ap, vielä se helpottaa ja sitten olet terästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, antaako äiti tässä sitä erityistä huomiota molemmille lapsille? Ja jonkun siellä töissäkin on käytävä (väsyneenä, koska hoitaa toista lasta öisin) sillä perheen hoitaminen ei ole ilmaista.
Isyysloma? Muut kertyneet vuosilomat? Kyllä siltäkin ajalta saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vauva, joten hän saa ansiosidonnaista vanhempainrahaa. Itse ainakin maksoin silloin puolet kaikesta. Ja vauvaa (jonka mieskin on vapaaehtoisesti hankkinut) ei saa päiväkotiin, joten jonkun hänet on hoidettava.
Ansiosidonnaista ei saa, jos ei ole ollut puoltavuotta töissä äitiyslomien välissä.
Niin ap onko miehesi pitänyt mitään lomia nyt? Hänen kuuluisi, koska nyt häntä tarvitaan kotona enemmän, kuin koskaan.
Sitä ei tarina kerro...