Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuppisuu työkaverina

Vierailija
09.09.2019 |

Tästä aiheesta on kyllä ennenkin kirjoitettu, tiedetään. Kirjoitan nyt omakohtaisesti, oonko tehnyt tästä vain itselleni kärpäsestä härkäsen?
Samassa toimistohommassa istuu työkaveri, joka sanoo aamulla huomenta, lähtiessään tasan 16.00 heippa, perjantaina viikonloppuja, muuta ei pukahda.
Oon tehnyt näitä hommia huomattavasti pidempään ja minulta saisi varmaan suoria vastauksia moneen asiaan. Mutta ei suutansa avaa, netistä katsoo ongelmiinsa apua. Jos joku minun entinen ja hänen nykyinen asiakas soittaa tai laittaa sähköpostia minulle ja kerron siitä, katse voisi tappaa, jonka tää tuppisuu silloin minuun luo, kun kerron asiasta.
En viitsi enää kertoa työasioista enkä asiakkaiden ongelmista minäkään. En myöskään kerro omista asioistani, lapsistani, vapaa-ajan harrastuksista yms. sanallakaan. Oon nykyisin minäkin tuppisuu. Muiden työyhteisöni henkilöiden kanssa kyllä jutellaan kahvitauoilla.
Jos olet itse tällainen tuppisuu, mistä syystä olet? Haluatko olla sellainen? Vai etkö vaan pysty olemaan ystävällinen ja mukava? Koska eihän ihmiset tuollaisista henkilöistä yhtään tykkää, se on faktaa.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hiljainen enkä sen vuoksi ole oppinut keskustelemaan. Aikuisena hiljaisuuteni on ruvennut myös jännittämään joten minun kanssani on erittäin kiusallista vaihtaa edes muutama sana. Olen huomannut että puheliaita (millaisia työkaveritkin ovat) ihmisiä ei haittaa hiljaisuuteni. Kertovat elämästään kaiken ja itse vaan olen vieressä hiljaa. Väkisin hymähdän tms jos henkilö pitää tauon puheessaan, aina en ehdi reagoida. Kysymyksiin tietysti vastaan. Itsekkäänä voin myöntää että tuollaisessa seurassa viihdyn hyvin. Tykkään kuunnella ilman pelkoa siitä, miten jatkan keskustelua luonnollisesti.

Vierailija
22/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisen normaaliin sivistystasoon kuuluu jotain puhella vaikka säästä tai päivän uutisista jos ei muuta keksi. Toisesta tuntuu ettei pidetä minkään arvoisena jos ei vaivaudu mitään juttelemaan, kamalaa käytöstä. 

Ja toisesta tuntuu henkisesti raiscatulta kun pitää väkisin jutella.

Miten ihmeessä tuppisuut saa töitä jos ei vähäisimpiäkään sosiaalisia taitoja ja käytöstapoja. Voihan sanoa että huono päivä, ei jaksa eikä koko ajan tarvitse kälättää niin ettei siitä ole kysymys. Vaan normaali ihmisten huomioiminen, kanssakäyminen. Joka paikassa törmää ihmisiin joista ei välttämättä tykkää mutta silti pitää käytöstavat olla kaikkia kohtaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisen normaaliin sivistystasoon kuuluu jotain puhella vaikka säästä tai päivän uutisista jos ei muuta keksi. Toisesta tuntuu ettei pidetä minkään arvoisena jos ei vaivaudu mitään juttelemaan, kamalaa käytöstä. 

Miten ihmeessä tuppisuut saa töitä jos ei vähäisimpiäkään sosiaalisia taitoja ja käytöstapoja. Voihan sanoa että huono päivä, ei jaksa eikä koko ajan tarvitse kälättää niin ettei siitä ole kysymys. Vaan normaali ihmisten huomioiminen, kanssakäyminen. Joka paikassa törmää ihmisiin joista ei välttämättä tykkää mutta silti pitää käytöstavat olla kaikkia kohtaan. 

No mikäs siinä. Päästetään he sitten eläkkeelle eiks niin. Eli n. 65% suomalaisista.

Vierailija
24/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu aika lailla työnkuvasta. Voi myös olla, että hän on tullut sinne ihan vain töitä tekemään eikä seurustelemaan. Jos hiljaisuus ei työntekoa haittaa, niin mitä se muitakaan häiritsee.

Vierailija
25/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä parisuhde onnistuu niillä jotka eivät viitsi puhua mitään. 

Vierailija
26/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset taidot ei ole mitenkään välttämättä yhteydessä käytöstapoihin.

Vierailija
27/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös ajatellut, että miten tuppisuut saa töitä jatkossa? Kyllä vähäisetkin sosiaaliset taidot täytyy olla.

Vierailija
28/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mieti vielä oikeasti mykkiäkin.

Vierailija
29/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon myös ajatellut, että miten tuppisuut saa töitä jatkossa? Kyllä vähäisetkin sosiaaliset taidot täytyy olla.

Itse ainakin teen töitä kotona. Ei tarvitse miellyttää ketään väkisin ja teidän ei tarvitse kärsiä hiljaisuudesta.

Vierailija
30/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja varmaan onkin, niitä kohtaan, joiden kanssa siitä on hyötyä tai joista pitää.

Vierailija
31/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri: Itse en työelämässä olekaan, koska en pysty vaadittuihin "käytöstapoihin". Kun on vaan niin lukossa, ettei pysty käyttäytymään niin, minkä järjellä ajatellen tiedostaisi "normaaliksi". Päässään saattaa tietää mitä pitää sanoa, mutta sanat eivät vain tule ulos.

Vierailija
32/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai nyt tosissasi ole noin yksinkertainen?

Vierailija
33/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:N tapauksen Tuppisuu oli lomalla kaksi viikkoa. Ei lähtiessään kertonut mitään keskeneräisistä tehtävistä ja asiakkaat kyseli. Tuli ilmi, ettei ollut jotakin tehtävää tehnytkään.

Ei siinä mitään, jos hommat hoituu. Mutta entäs kun ei hoidukaan?

Jos Tuppisuun kotona on sattunut vaikka mitä, eikä kerro. Vois saada myötätuntoa. Ymmärretään, että hommatkin vähän jäässä jos vaikkapa avopuoliso ois sattunut joutumaan suljetulle lähiaikoina. Tai rullut vaikkapa ero.

Vierailija
34/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse tällainen tuppisuu, mistä syystä olet? Haluatko olla sellainen? Vai etkö vaan pysty olemaan ystävällinen ja mukava? Koska eihän ihmiset tuollaisista henkilöistä yhtään tykkää, se on faktaa.

Olen itse tuollainen. Haluan olla tällainen, en välitä puhua turhia. Onneksi olen miesvaltaisella it-alan työpaikalla, jossa kaikki muutkin on "tuppisuita". Ei täällä sanota edes sitä moita tai huomenta kun avokonttoriin aamulla tullaan, kaikki hiipii hiljaa omalle työpisteelleen. Työasiat kyllä kommunikoidaan Slackissa ja sähköpostilla, ei puhumalla. 

En ymmärrä yhtään miksi jostian ihmisestä pitäisi töissä TYKÄTÄ. En minä ainakaan kenestäkään täällä tykkää tai "epätykkää". Ei minulla ole minkään sortin tunnesidettä heihin, eikä tarvitsekaan olla. Työt voidaan hoitaa asiallisesti huolimatta siitä, tykkääkö, inhoaako vai onko ihan sama. 

Siinä ap menet pahasti itse metsään jos alat hankaloittaa työasioiden hoitamistakin siksi, että et itse pidä tuosta hiljaisesta ihmisestä. Ei sinun hänestä tarvi pitää todellakaan, voit pitää omituisena, mutta työt pitäisi saada kyllä hoidettua.

Vierailija
35/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ei tarvitse kertoa yksityisasioistaan. Riittää kun hoitaa työasiat.

Myös esiemiehet arvostavat työntekijöitä jotka eivät juoruile.

Uteliaat melkein pakahtuvat, kun esimies joskus juttelee hiljaisen työkaverin kanssa asioista, joista kukaan muu ei tiedä mitään.

Ja esimies on tietenkin vaitiolovelvollinen työntekijöiden yksityisasioista.

Vierailija
36/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin saan itse ainakin. Minulla on harvinaista erityisosaamista alalta, jonka osaajista on kova pula. LinkedInissä otetaan ulkomailtakin yhteyttä usein ja yritetään headhuntata minua ulkomaille. Eikä ketään kiusaa että olen erakko, juro tuppisuu.

Vierailija
37/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö työkaverisi ole ihan tarpeeksi ystävällinen, kerta sanoo huomenet ja hyvät viikonloput?

Minä olen melkein tuollainen. Työasioita kyllä välillä juttelen. Mutta töissä haluan tehdä töitä, kaverit on sitten erikseen työn ulkopuolella.

Vierailija
38/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisia auttaa pitämään hiljaisuutensa myös se, että nykyisin työvuorolistoihin ei saa merkitä poissaolon syytä.

Näin ollen kukaan ei tiedä, onko joku poissa sairasloman, palkattoman loman vai muun syyn takia.

Vierailija
39/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:N tapauksen Tuppisuu oli lomalla kaksi viikkoa. Ei lähtiessään kertonut mitään keskeneräisistä tehtävistä ja asiakkaat kyseli. Tuli ilmi, ettei ollut jotakin tehtävää tehnytkään.

Ei siinä mitään, jos hommat hoituu. Mutta entäs kun ei hoidukaan?

Jos Tuppisuun kotona on sattunut vaikka mitä, eikä kerro. Vois saada myötätuntoa. Ymmärretään, että hommatkin vähän jäässä jos vaikkapa avopuoliso ois sattunut joutumaan suljetulle lähiaikoina. Tai rullut vaikkapa ero.

En minä ainakaan haluaisi todellakaan mitään myötätuntoa keltään töissä. Jos tosiaan työkyky olisi alentunut, harkintani mukaan kertoisin siitä yksityisesti esimiehelle, tai menisin hakemaan saikkua työterveydestä. Mutta en todellakaan haluaisi juoruileville työkavereille kertoa sitä asiaani.

Vierailija
40/94 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen mentaliteetti, että minusta ei tarvitse pitää töissä. That's fine! Pärjään. En myöskään yritä olla ketään muu mitä en ole.