Kun monissa työpaikoissa on tää kolmen päivän saikku esimiehen luvalla systeemi
Ja itse ei voi tilata työpaikkalääkärin luo aikaa, koska pitää ensin soittaa esimiehellä mitä asia koskee ja tarviiko lääkäriä.
Pitääkö siis esimiehelle kertoa sairastumisen syy jos vaikka tarvitsee saikkua mielenterveydellisistä syistä tms muu vaikea aihe?
Kommentit (29)
Laittomalta tuo kuulostaa. Esimiehelläsi ei ole oikeutta terveystietoihisi.
Vierailija kirjoitti:
No niin minustakin kuulostaisi siltä. Kaverin puolesta vähän tiedustelisin tätä. ap
Meillä työterveys hoitaa ainoastaan työperäisiä sairauksia ja työterveyslääkärille menoon tarvitaan työantajan lupa TAI sitten menee omalla riskillä ja mahdollisesti joutuu maksamaan kulut itse. Meillä "henkilökohtainen syy" tarkoittaa sitä, että ei ole asiaa työnantajan maksamalle lääkärille, pitää varata aika terveyskeskukseen tai yksityiselle.
Minä oon kunnalla ja meillä saa 5 päivää olla omalla ilmoituksella pois ennen kun täytyy hakea sairaslomaa lääkäriltä, eikä tarvi työnantajalle kummemmin avata mikä vaivaa.
Esimiehelle ei todellakaan kuulu vaivan laatu jos pitää mennä lääkärille. Jos taas kyse on siitä että ollaan poissa vain esimiehen luvalla eikä siis vaadita lääkärintodistusta, on tietysti ok jos sanoo yleisluonteisesti syyn poissaololle (flunssa, vatsatauti yms.).
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kunnalla ja meillä saa 5 päivää olla omalla ilmoituksella pois ennen kun täytyy hakea sairaslomaa lääkäriltä, eikä tarvi työnantajalle kummemmin avata mikä vaivaa.
Meillä sama juttu, mutta kun vuoden sisällä on kolmannen kerran omalla sairauslomalla, niin päätyy kolmikantaneuvotteluun työnantaja-työterveys-työntekijä ja pohditaan, miksi sairasteluja on näin paljon ja samalla jokaisesta sairauspoissaolosta tulee tuoda lääkärintodistus.
Kolme päivää omalla ilmoituksella, tarvittaessa itse varataan aika työterveydestä ensisijaisesti nimetylle työterveyslääkärille mutta koska useinkaan aikaa ei juuri hänelle saa, niin kuka tahansa yleislääkäri kelpaa. Erikoislääkärille vain yleislääkärin kautta ja siihen on rajoituksia, mitä työterveyssopimukseen sisältyy. Masennus tai muu syy, johon haetaan apua yleislääkäriltä, on ihan yhtä pätevä peruste kuin vaikka raju flunssa.
Meillä saa olla muutaman päivän omalla ilmoituksella. Harvoin olen poissa ja kerran valehtelin poissaolon syyn. En kokenut tarpeelliseksi sanoa esimiehelle, että olen menossa tekemään aborttia. Ei kysellyt todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehelle ei todellakaan kuulu vaivan laatu jos pitää mennä lääkärille. Jos taas kyse on siitä että ollaan poissa vain esimiehen luvalla eikä siis vaadita lääkärintodistusta, on tietysti ok jos sanoo yleisluonteisesti syyn poissaololle (flunssa, vatsatauti yms.).
Esimiehellehän se vaivan laatu kuuluukin, jos on menossa työterveyteen. Silloinhan kyse on työperäisestä asiasta, johon lainkin mukaan esimiehen tulee puuttua. Hankala tehdä muutoksia, jos ei tiedä, onko kyseessä pöly vai ergonomia.
Miehen firmassa työntekijä meni oma-aloitteisesti työterveyslääkärille ja maksoi sitten lääkäristä ja tutkimuksista vähän yli 800 e. Firma ei maksanut, koska sopimus ei kattanut mitä tahansa sairauksia ja tutkimuksia. Pitkään siitä väännettiin kättä, mutta koska työntekijä ei voinut todistaa, että hänellä oli esimiehen lupa työterveyspalveluihin, niin maksu meni hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehellehän se vaivan laatu kuuluukin, jos on menossa työterveyteen. Silloinhan kyse on työperäisestä asiasta, johon lainkin mukaan esimiehen tulee puuttua. Hankala tehdä muutoksia, jos ei tiedä, onko kyseessä pöly vai ergonomia.
Eri asia on minusta joku tapaturma josta esimiehen pitää tietää.
typeräähän se on ravata lääkärissä joka vatsataudin, kuumeen ja flunssan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tästä on täällä väännetty ennenkin. Sairaslomatodistus diagnooseineen tulee viedä esimiehelle, jotta hän katsoo sen onko oikeutettu palkalliseen sairaslomaan. Esim silikonitissit ei kai kuulu työnantajan korvattaviin?
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tästä on täällä väännetty ennenkin. Sairaslomatodistus diagnooseineen tulee viedä esimiehelle, jotta hän katsoo sen onko oikeutettu palkalliseen sairaslomaan. Esim silikonitissit ei kai kuulu työnantajan korvattaviin?
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.
Millä alalla/mikä työpaikka näin toimii? Meillä ei ainakaan esimiehet saa tietää poissaolon syytä, jos on lääkärintodistus niin se menee henkilöstöosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.Millä alalla/mikä työpaikka näin toimii? Meillä ei ainakaan esimiehet saa tietää poissaolon syytä, jos on lääkärintodistus niin se menee henkilöstöosastolle.
Varmaan jossain pikkufirmassa. Eihän siellä parin ihmisen firmassa mitään henkilöosastoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut viemään masennuslappuni esimiehelle ja tämä ottaa kaaliin kun mun mielestä ei sille kuulu. Vaan kyllä kuuluu.Millä alalla/mikä työpaikka näin toimii? Meillä ei ainakaan esimiehet saa tietää poissaolon syytä, jos on lääkärintodistus niin se menee henkilöstöosastolle.
Erittäin iso työnantaja Etelä-Suomessa.
Onko tästä eri käytäntöjä? Meillä kyllä kaikki tulee esimiehelle ensin antaa.
Sen takia masentuneet saikuttaa kolmella päivällä kerrallaan ettei tarvis mennä työterveyteen (josta ei kuitenkaan lääkäriaikaa anneta, pelkkä hoitaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on niin pieni organisaatio, että ei ole mitään henkilöstöosastoa eli sairauslomatodistukset menevät tj:lle eli esimiehelle.
Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää. Lääkärissä saa kuitenkin käydä jos haluaa, siihen ei tarvitse kysyä lupaa.
Ihan omalla harkinnalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on niin pieni organisaatio, että ei ole mitään henkilöstöosastoa eli sairauslomatodistukset menevät tj:lle eli esimiehelle.
Joo pienissä firmoissa valitettavasti tosiaan menee noin. Itse onneksi nykyisin isossa, jossa tosiaan saikkutodistus lähetetään henkilöstöasioita hoitavaan erilliseen firmaan, eikä pomo saa koskaan tietää siitä mitään muuta kuin sen, kuinka pitkä on poissaolo.
Itse olen kerran valehdellutkin poissaoloni syyn. Oikea syy oli työuupumus, mutta talossa ne jotka uupuu, yleensä laitetaan seuraavissa YT:issä ulos, joten en halunnut paljastaa tätä syytä. Sanoin pomolle että selkä prenkkaa vähän pahemmin, lääkäri kirjoitti pidemmän loman. Olin sitten "selkälomallani" aikani eikä pomo koskaan saanut tietää todellista saikun syytä.
Sanot että on henkilökohtainen syy mennä lääkärille. Ei tarvitse muuta sanoa.