Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oletatte vauvaperheessä tarjoiltavan?

Vierailija
09.09.2019 |

Meillä on vastasyntynyt vauva, ja useita vierailijoita on jo käynyt häntä katsomassa. Raskaana ollessani leivoin pakastimeen vieraita varten jonkin verran tarjoiltavaa, mutta mietin, että mitä vauvaperheeltä rehellisesti odotetaan vieraille tarjoiltavan? Toisilla isovanhemmilla on tapana ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen tulevansa esim. lounaalle tai kahville. Ovat käyneet jo pari kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen. Nyt laittoivat viestiä, että voisivat tulla "ihan vaan kahville", mutta meillä tarjoiltavat alkavat olla loppu. En jaksaisi alkaa mitään heille nyt leipoa eikä kiinnosta kaupassakaan käydä. Osa vieraista on tuonut rotinat mukana, mitä olenkin suuresti arvostanut, mutta nämä isovanhemmat eivät ole tuoneet mitään, vaan ovat istuneet valmiiseen "tilattuun" pöytään, aivan kuten ennen lapsen syntymääkin. Pitäisikö laittaa viestiä, että kahvileipää voisi halutessa tuoda mukana. Onko röyhkeää tässä tilanteessa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jälleen elämää suurempi ongelma, josta voisi kirjoittaa vaikkapa väitöskirjan.

Vierailija
2/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää tuomaan tuliaisia, jos vieraat haluavat.

Tai jos et kehtaa, niin hommaa vierasvaraksi kaappiin jotain valmiita keksejä kaupasta. Säilyvät hyvin ja välttävät kahvipöytään jos siltä tuntuu. 

Leipoa ei tartte jos ei kiinnosta - ja tuskin vieraatkaan sitä odottavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta joku pitko tai sit vaan kahvia. Ei aina tarvitse mutustaa jotain pullaa. Eikä tarvii potea mitään huonoa omaatuntoa, sulla on siinä vauvassa ihan tarpeeksi. Vieraat tulee teidän vuoksenne, ei syömisten perässä (toivottavasti).

Vierailija
4/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat viestiä, että tervetuloa katsomaan vauvaa. Kahvia löytyy mutta tarjottavia voitte halutessanne tuoda mukananne. Oletan että kyseessä on puolisosi vanhemmat, omilleen nyt kai sentään voisi surutta sanoa ihan suoraankin.

Vierailija
5/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin kanssa rintamaitoa.

T: AW

Vierailija
6/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta joku pitko tai sit vaan kahvia. Ei aina tarvitse mutustaa jotain pullaa. Eikä tarvii potea mitään huonoa omaatuntoa, sulla on siinä vauvassa ihan tarpeeksi. Vieraat tulee teidän vuoksenne, ei syömisten perässä (toivottavasti).

Kiitos! Vauvan kanssa kieltämättä menee lähes koko aika :) Ehkä isovanhemmatkin ajattelevat näin, ja ruoan/kahvien "tilaaminen" on vaan heidän tapansa! Onko muilla tällaista tapaa? Itse olen ennemminkin tottunut siihen "ei mua varten tarvii keittää" :D /Ap

Vierailija
7/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä vähän hassu tapa.

Vierailija
8/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Vauvan kanssa kieltämättä menee lähes koko aika :) Ehkä isovanhemmatkin ajattelevat näin, ja ruoan/kahvien "tilaaminen" on vaan heidän tapansa! Onko muilla tällaista tapaa? Itse olen ennemminkin tottunut siihen "ei mua varten tarvii keittää" :D /Ap

No minä meen aina kahville, jos meen kaveria moikkaamaan, vaikka ei aina edes kahvia juoda. Lähtökohtasesti meillä on tapana, että se tarjoaa nisut, jotka sitä haluaa syödä. Joskus vien pullaa mukana, suurimmaksi osaksi en sitä kahvin kanssa kaipaa. Joskus kylässä saa jotain kahvin kanssa, ei aina. Voit ihan hyvin laittaa viestiä isovanhemmille, että toisivatko jotain, jos kahvin kanssa jotain kaipaavat. Tai sitten voi iskeä vaikka leipäsärpimet pöytään ja syödä voileivän välipalaksi.

Vierailija
9/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvin kanssa rintamaitoa.

T: AW

Paidanhelmaa vaan ylös ja "saako olla maitoa" :D

Vierailija
10/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan laittaa viestiä, ettei nyt ole mitään tarjottavaa, etkä jaksa käydä kaupassa. Sitten se on vieraista kiinni, jos haluavat tuoda jotain tullessaan.

Meillä käy todella harvoin vieraita ja useat visiitit ovat yllätyskäyntejä. Eihän minulla juuri ikinä silloin ole mitään tarjottavaa, mutta ylläri käynneillä onkin aika turha odottaa katettua pöytää. Monesti olen kyllä ajoissa tiennyt, jos tulee vieraita, niin olenkin leiponut turhaan, kun se sattuu aina olemaan joku laihis päällä. Siksi ei nykyään mitään vierasvaraa.

Vierailija
11/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan sitä kahvia ja teetä. Itse olen aina vienyt muut tarjottavat mennessäni. Ei tulisi mieleenkään odottaa, että vastasynnyttänyt äiti alkaisi meitä varten jotain leipomaan, ihan hullu ajatus! Tarjoa pelkkää kahvia tai laita miehes ostamaan pullaa, jos hän haluaa.

12/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuo on kyllä hieman vanhakantainen tapa, että pitää olla leivottuna jotain tai pitäisi tuoda rotinoita. Miksei ihmiset vaan sano toisilleen suoraan että hei, mä olen nyt ollut niin kiireinen ja väsynyt, etten ole kerennyt miettimään herkkujen leipomista tai ostoa. Voisitteko tuoda mukananne kun tulette kylään? 

Tuo on jopa niin meihin äiteihin ja äitiyden myyttiin iskostettu, että kun sain ensimmäisen lapseni lähes teiniäitinä(asuin yksin) niin leivoin pullaa pakkaseen siskoni kanssa, jotta vierailijoille olisi pullaa kun tulevat kylään. Nykyään olen naimisissa ja yksi lapsikin tullut lisää. Taakse on jäänyt yliäidin roolin esittäminen, olen alkanut olla oma itseni ja tunnistamaan paremmin sen mitä oikeasti jaksan. Sanon myös suoraan jos en todellakaan jaksa.

Vierailija
13/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskö ei voi käydä kaupassa? Enemmän olen kyllä sitä mieltä että kyläänkutsuja tuo tarjottavat. Eli jos ovat itse kutsuneet itsensä kylään niin sopii tuoda nisut tullessaan, mielellään myös kahvipaketti saisi olla mukana. Jos olisin itse kutsunut vieraat niin sitten toki laittaisin jotain tarjottavaa, vaikka kahvin kanssa karjalanpiirakoita ja munavoita ja jotain pullaa. Raakapakasteita kaupan pakastealtaasta niin saisi nopeasti tuoretta ja lämmintä.

Vierailija
14/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia äidinmaidolla !

Vierailija
16/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää tuomaan tuliaisia, jos vieraat haluavat.

Tai jos et kehtaa, niin hommaa vierasvaraksi kaappiin jotain valmiita keksejä kaupasta. Säilyvät hyvin ja välttävät kahvipöytään jos siltä tuntuu. 

Leipoa ei tartte jos ei kiinnosta - ja tuskin vieraatkaan sitä odottavat!

Ap kirjoitti, että ei kiinnosta käydä kaupassakaan. 

Vierailija
17/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap ja hänen vieraansa eivät asu sellaisella alueella, jossa rotinakulttuuri on edelleen voimissaan. Ennen vietiin runsaasti makeaa kahvileipää ja kakkuja ym. mutta nykyään makeiden tuomisten osuus on vähentynyt ja tilalla on esim. leipää ja karjalanpiirakoita jne. Tyhmiä ovat vieraat, jos änkeävät heti kylään, kun äiti ja vauva ovat kotiutuneet synnytyslaitokselta, ja odottavat vielä tarjoiluakin. Fiksut vieraat tuovat ainakin kahvileivät mukanaan ja auttavat vielä tuoretta äitiä kahvinkeitossakin. Kaikki äidit eivät ole fitnessmimmejä, jotka ovat heti huippukunnossa.

Vierailija
18/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän pelkkä kahvi riitä jos ovat kerta tulossa kahville.

Vierailija
19/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keität vaan ne kahvit. Itse kyllä leivoin paljonkin vauva-aikana, ihan vaan tylsyyttä tappaakseni. Vauva nukkui suurimman osan ajasta, joten siivosin ja leivoin hulluna. Oli taatusti tarjottavaa vieraille 😂

Vierailija
20/25 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan ihan samaa kuin muissakin perheissä. Ihmiset saavat vauvoja, so what? Ei se maailmaa mullista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän