Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte käydä kokoaikatyössä??

Vierailija
09.09.2019 |

Olen pitkään miettinyt miten ihmeessä varsinkin perheelliset jaksavat käydä töissä 5 päivänä viikossa, 8h? Eikö teistä tunnu että elämä menee hukkaan? Suurinosa viikosta menee hirveässä kiireessä ja töissä.. tuntuu elämän tuhlaukselta.
Itse olen osa-aikaisena muutamana päivänä viikossa ja se riittää.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäätte rahallisesti ilman kokoaikatyötä?

Vierailija
22/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen tarve vaikuttaa siihen montako tuntia vuorokaudessa on vapaa-aikaa. Toisille riittää 6 tuntia unta, itse tarvitsen 9. Siinä on kolme tuntia eroa joka päivä. Ei voi oikein unia lyhentääkään, tai no, yritetty on ja välillä ollut pakkokin, mutta ei sitä väsynyttä sumua voi elämäksi kutsua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni olisi mielekästä olla pari täyttä päivää töissä viikossa tai tehdä jotain osa-aikajuttua muutaman tunnin ajan päivittäin. Toki rahatilanne olisi kehno, mutta ihan tarpeisiini riittävä. 

Vierailija
24/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksiössä Pohjois-Suomessa, enkä osta lähes mitään muuta kuin (edullista) ruokaa. Välillä säästöistä voi syödä ulkona, ostaa jotain isompaa tai matkustaa, kun suunnittelee hyvin. Harrastukseni ovat halpoja tai ilmaisia.

Vierailija
25/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen vuorotöitä, joten vuorolisillä saa ihan ok korjattua tilannetta. Toki siinä jää silti rahallisesti "häviölle", mutta arvostan enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
26/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös unentarve 9-10 tuntia, työmatkat tunnin per suunta. Kovin montaa valveillaolotuntia ei siis jää muutenkaan. En mitenkään jaksaisi tähän päälle mitään ylimääräisiä velvotteita kuten perhettä tai lemmikkieläimiä. Viikonloppu menee jo täysin palautuessa. Kesälomasta aina ensimmäinen viikko vain nukkuessa. Sunnuntai on ainoa päivä kun olen virkeä. Ajoitan siihen kaiken tekemisen, ja muuten yritän vain selviytyä arjesta.

Vierailija
27/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Progressiivisen verotuksen ansiosta käteen jää n.400e vähemmän kuin kokoaikatyössä ja toisaalta bensaa menee vähemmän kun en aja töihin jokapäivä.. minulla on 40min työmatka. Eli 200-300e jään tappiolle.

Vierailija
28/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kokoaikatyötä yli 30 vuotta. Säästöön ei ole paljoakaan jäänyt ja asunnosta on vielä velkaa vajaa 10 vuotta eli liki eläkkeeseen saakka. En oikein pärjäisi taloudellisesti ilman kokopäivätyötä, mutta toisaalta nyt vajaa 60-vuotiaana alkaa kyrsiä tosi paljon, kun vanhetessa vääjäämättä työkyky tahtoo alentua. En ehdi muuta kun tehdä töitä ja nukkua ja yrittää pitää jotakuin fyysisestä kunnosta huolta. Tosin välillä kyllä vedän lärtsykkäiset ja palaudun siitä sitten kolme päivää. Yritän mikrosäästää, kun pelkään ettei aikanaan ole enää perusterveydenhuollosta jäljellä juuri mitään, ja luulen että eläkeetkin vain laskevat. No, en osannut nuorena säästää, vaan rilluttelin ja matkustelin. Oli kyllä kivaa eikä huolta huomisesta. Nyt ei sitten paljon muuta olekaan, joten eikö tässä protestanttinen avomaailma juuri toteudu - sain ansioni mukaan, kenenkään ei tarvitse kadehtia, kaikki voivat olla tyytyväisiä! :D

Vierailija
29/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksakaan, enkä tee. Teen n. 20h/vko ja saan soviteltua päivärahaa. Nettona käteen saan n. 150€ vähemmän kun jos tekisin kokoaikaisesti.

Tekisin siis tuplasti töitä ja saisin 150€ enemmän, tuon 20h/vko ylittäviltä tunneilta tuntipalkaksi tulisi joku 2€.

Ei kiitos.

Vierailija
30/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itsekin osa-aikatyötä (3 päivää viikossa). Arjessa on niin paljon muutakin ja ehdottomasti haluan elää tätä aikaa lasten ehdoilla!

En itsekään ymmärrä, kuinka toiset jaksaa/pystyy/haluaa tehdä täyttälistaa? Rehellisesti sanoen en ymmärrä, miksi lapsia sitten tehdään, jos niiden kanssa ei oltaisi kun pienen pieni aika :(

Olen aivan samaa miettinyt. Etenkin muutamaa tuttua perhettä olen miettinyt kun lapsi on laitettu heti hoitoon kun vanhempainvapaat loppuu. Päiväkodinko ”iloksi” niitä lapsia tehdään? Ja sitten viikonloput on suorittamista kun on se kaksi päivää aikaa viettää lasten kanssa. Juostaan tapahtumasta toiseen, tai vielä pahempaa, laitetaan lapset isovanhemmille hoitoon ja lähdetään itse nollaamaan pitkää työviikkoa.

Vierailija
31/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itsekin osa-aikatyötä (3 päivää viikossa). Arjessa on niin paljon muutakin ja ehdottomasti haluan elää tätä aikaa lasten ehdoilla!

En itsekään ymmärrä, kuinka toiset jaksaa/pystyy/haluaa tehdä täyttälistaa? Rehellisesti sanoen en ymmärrä, miksi lapsia sitten tehdään, jos niiden kanssa ei oltaisi kun pienen pieni aika :(

Olen aivan samaa miettinyt. Etenkin muutamaa tuttua perhettä olen miettinyt kun lapsi on laitettu heti hoitoon kun vanhempainvapaat loppuu. Päiväkodinko ”iloksi” niitä lapsia tehdään? Ja sitten viikonloput on suorittamista kun on se kaksi päivää aikaa viettää lasten kanssa. Juostaan tapahtumasta toiseen, tai vielä pahempaa, laitetaan lapset isovanhemmille hoitoon ja lähdetään itse nollaamaan pitkää työviikkoa.

Tämä.. jos työ on koko elämä niin miksei jättänyt lapsia tekemättä?

Vierailija
32/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt moneen vuoteen. Joskus vasta valmistuneena tein kokoaikaista. Nyt 30+ olen huomannut että on parempaakin tekemistä.

Vierailija
33/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, ja se onkin päällimmäinen syy osa-aikatyöhön. Miksi tehdä enemmän töitä kun ei saa kulutettua palkkaansa? En ole rikas, mutta asunto maksettu ja asunnossa edullinen yhtiövastike. Minulla on käytetty edullinen auto. Pyöräilen töihin kun se on mahdollista. En käytä paljon rahaa vaatteisiin, kauneudenhoitoon, ulkona syömiseen ym. Tuskin käyttäisin enemmän rahaa "mukavuuteen" vaikka minulla olisi enemmän rahaa käytettävissä.  Matkustelenkin, mutta en esimerkiksi pidä aurinkolomista ja itsensä "käristämisestä" auringossa. Mieluummin hiihdän, uin ja pyöräilen Suomessa. Ja mielestäni myös kaupasta ostettu ruoka on edullista Suomessa, sen vuoksi ei tarvitse 100 % työtä tehdä.

Vierailija
34/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä, jotka pitävät tuota silkkana laiskuutena, mutta yleensä siinä taustalla on kateus, kun ei ole varaa tehdä lyhyempää työaikaa.

Vierailija
35/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ihmisiä, jotka pitävät tuota silkkana laiskuutena, mutta yleensä siinä taustalla on kateus, kun ei ole varaa tehdä lyhyempää työaikaa.

Tämä suomalaisessa kulttuurissa on kyllä pielessä. Joku nauttii elämästään, vahingoittamatta muita niin hän on laiska hyi olkoon! Kyllä kärsiä sinun pitää!

Vierailija
36/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä iltavuoro klo 14-22 on ihan sairasta ihmisen rääkkäystä. Miettikää nyt..

Heräät vaikka noin 10.00 niin eihän siinä jää ku muutama tunti vapaa aikaa ja sitte töihin.

22.00 lähet töistä niin ei siinä jaksa ku syödä ja mennä nukkuu. Koko v*tun päivä töissä.

Vaikka kuinka sitä raataa ja säästää rahaa niin rikkaaks ei pääse tavallisella työnteolla!

Kärsimystä koko elämä. En tuu jaksamaan tätä eläkeikään asti, ei puhettakaan että jaksan!

Vierailija
37/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä. Itse käyn kolmivuorotyössä. Työpäiviä saattaa viikossa olla kuusikin. Seuraavalla viikolla sitten vaan 4. Yötyökin tuo perheelliselle omat haasteensa, myöskin etunsa. Näillä mennään.

Vierailija
38/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosikausia kokopäiväistä duunia, paljon vastuuta ja ylitöitäkin siihen päälle. Nyt ajateltuna stressin määrä oli aivan tajuton silloin! Kävin niin ylikierroksilla ettei untakaan saanut silloin kun siihen olisi ollut mahdollisuus. En tiedä mitä sillä tavoittelin, koska palkka ei ainakaan päätä huimannut suuresta panostuksestani huolimatta. Tulihan sitten lopulta burnoutit, sairastelut ja masennukset. Tavallaan onneksi, koska vasta nyt osaan kunnioittaa rajojani, vain osa-aikatyö+ansiosidonnainen joilla tulen toimeen ja saan vihdoin nukkua! Ei ollut sen arvoista se touhu ja jatkuva äärirajoilla ponnistelu, jatkossa elämänlaatu pysyy arvoasteikossani työtä korkeammalla.

Vierailija
39/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä iltavuoro klo 14-22 on ihan sairasta ihmisen rääkkäystä. Miettikää nyt..

Heräät vaikka noin 10.00 niin eihän siinä jää ku muutama tunti vapaa aikaa ja sitte töihin.

22.00 lähet töistä niin ei siinä jaksa ku syödä ja mennä nukkuu. Koko v*tun päivä töissä.

Vaikka kuinka sitä raataa ja säästää rahaa niin rikkaaks ei pääse tavallisella työnteolla!

Kärsimystä koko elämä. En tuu jaksamaan tätä eläkeikään asti, ei puhettakaan että jaksan!

Iltavuorot on parasta! Herään 8 aikaan, ehdin rauhassa juoda aamukahvia ja lojua sohvalla. Sitten siivoilen, pesen pyykkiä, ja joskus käyn lenkillä tai jumppailen kotona telkkaria katsellen. Sitten lounasta ja päiväkahvit ja sitten töihin.

Tosin iltavuoro on 13-21 joten illallakin jää aikaa katsella telkkaria ja olla perheen kanssa(lapset jo isoja).

Mutta eihän vuorotyö tietenkään kaikille sovi, ja sitten kannattaakin etsiä toisenlaista työtä.

Vierailija
40/43 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin läätämisen vuosien jälkeen; vaihdoin 80 % perjantait vapaat eli pidempi vkonloppu.

Kallista se on tietysti mutta kaikkea ei voi rahassa mitata; sain itselleni ( ja miehelleni) elämänlaadun,

kyllä kannatti !