lapsi ja äidin kuukautiset
Moi,
miten pienelle olette selittäneet jotain kuukautisista? Vai miten olette asian hoitaneet?
Meillä kolmevuotias alkoi ihmetellä kun äidillä housuissa vaippa...
Menin vähän hämilleni, kun en viitsinyt alkaa puhua verestä verikammoiselle lapselle.
En mitenkään sidettä esitellyt, näki alushousujen läpi.
Eli miten ootte asian lapsille selittäneet? Ja minkä ikäiselle?
Kommentit (17)
oon sanonut et äidillä on kuukautiset,kaikilla naisilla on joskus,kuukautissidettä sanon kuukautis siteeksi tai siteeksi.
Eipä tarvi ihmetellä,kun ei siitä ihmettä tee...
tytölleni 3-v, että kun kasvaa isoksi tytöksi saattaa joskus tulla pimpistä verta, ja se ei käy kipeää..hyväksyi selityksen, eikä kummastele tai muuta. noloapa olisi jos lapsi paukauttaisi jossain että äidillä on vaipat, kun sillä tuli kakat housuun. Normaaliasia, ei mielestäni tarvitse keksiä kummempia selityksiä..
Nolottaisi noin sata kertaa enemmän kuin esim. " meidän äidillä on kuukautiset!"
eiköhän tää jälkimmäinen oo kuitenkin ihan tavallista...
Niin, normaali, luonnollinen asia tosiaan, mutta sitä pohdin, että verijuttuja en halua selittää verta pelkäävälle lapselle. ENkä myöskään kakka- tai pissajuttuja, kun yritetään saada lasta itseään pois vaipoista. Ekaksihan lapsi luuli voitonriemuisena, että äitikin tarvii vaipan pissoja varten. ;-)
Sanoin vaan jotain naistenjutuista, ehkä se riittää jatkossakin.
Olen pääpiirteittäin selittänyt miksi naisella on kuukautiset ja mistä veri tulee, tietävät myös suurinpiirtein miten lapset saavat alkunsa;) Asioita kertaillaan aina kun kysyttävää tulee. Minusta on parempi, että tietävät asioiden oikean laidan,ennemmin kun kehittelisivät itse jonkun ihme teorian asioille. En halua että aikuisena miehenä kuukautiset olisivat mikään kammotus;)
tietävät kyllä, että naisilla tulee kerran kuussa pimpistä verta ja sen takia naiset voi saada vauvoja. Ovat tienneet jo muutaman vuoden, kun alkoivat kysellä ja ihmetellä.
Lapsemme tietävät myös aika tarkkaan, miten vauva saa alkunsa. Pari vuotta sitten tyttäreni alkoi kysellä asiasta, ja hänelle ei enää kelvanneet mitkään haikara-tai kukka+mehiläis-teoriat; kyseli, niin kauan, että kerroin ;) Ja nyt on pikkukolmonen tulossa:)
Olen samaa mieltä, että tällaiset asiat kannattaa selittää aika rehellisesti, mutta lapsen ikätason mukaisesti, ettei tule mitään ihme teorioita heille itselleen mieleen:)
Eipä tullut mukinaakaan siitä reissun peruuntumisesta, kun syy siihen oli niin mielenkiintoinen ja uusi asia ;) Lapset sillon 4- ja 6v. Selitin perusjutut, että tulee verta pimpistä, se ei satu eikä ole vaarallista, ja että liittyy lastensaantiin.
Johan se kuulostaa hullulta! Ei lapsi pelkää verta jos hänelle selitetään että se on vaaratonta.
sitä tarvitaan, jos vuotaa verta.
Käytän kestositeitä. Kerran lapsi bongasi käytetyn sellaisen pesukoneesta ja sanoi: " Äiti on kakannut tähän." Selitin, että äiti joskus vuotaa verta. Sen jälkeen on puhuttu verenvuodosta. Ei se lasta mitenkään tunnu pelästyttävän.
- mikä tää on?
- kuukautiskuppi, älä koske siihen, kun sen pitää olla ihan puhdas
- mikä kuukuppi?
- sellainen kuukautissuoja
- mikä kuukautissuoja?
- no sellainen kuukautissuoja jota naiset käyttää kun on kuukautiset
- miten sitä käyttää?
- no se laitetaan emättimeen
- minne emättimeen?
- no naisten sisällä on emätin mistä se kuukautisveri valuu. Sit se valuu tähän kuppiin ja se kuppi tyhjennetään näin
- miks se tyhjennetään
- no ettei se olis täynnä ja vuotais yli ja housut likaantuis
- aijaa
Lähinnä olen vielä selittänyt, että äideillä on sellainen vaippa-aika aina välillä. En sen paremmin ja se on riittänyt.
Vierailija:
Moi,
sanoo,että äidillä on taas ne vertapäivät.
miten pienelle olette selittäneet jotain kuukautisista? Vai miten olette asian hoitaneet?Meillä kolmevuotias alkoi ihmetellä kun äidillä housuissa vaippa...
Menin vähän hämilleni, kun en viitsinyt alkaa puhua verestä verikammoiselle lapselle.En mitenkään sidettä esitellyt, näki alushousujen läpi.
Eli miten ootte asian lapsille selittäneet? Ja minkä ikäiselle?
pissa ja kakkareissutkin vessaan.
Mä en ole koskaan mitenkään salaillut asiaa, mutta en nyt tietenkään tamponeita vaihda lasten nähden ja käytetyn siteenkin poistan liiemmin esittelemättä.
Meillä 4-vuotias poika kysyi jokin aika sitten siteistä, että " Mitä noi on ?" . Sanoin " Ne on terveyssiteitä, tytöt käyttää sellaisia, mutta ei pojat" . Seuraavaksi kysyi" Onko se niin kuin sellainen suojus?" Ja sanoin että on. Sen jälkeen oli tenava tyytyväinen.
Itselläni parasta aikaa menkat ja poika ihmettelee kovasti äidin vaippoja. Ei ole vielä kysellyt sen ihmeemmin että miksi äidillä on vaippa ja mitä sinne vaippaan tulee. Sen verran olen kuitenkin sanonut etten minä pissi tai kakkaa vaippaan/siteeseen. ;) Pitänee hankkia kuukautiskuppi niin ei tarvii selitellä noita verisiä rättejä koskaan ;D
kuussa tulee verta jos ei odota lasta. Käytän nykyään kuukuppia, enkä tosiaan halua lapsen näkevän sen vaihto-operaatiota, joten asiasta ei ole paljon ollut puhetta viime aikoina.
Mun isälle ei äitinsä aikoinaan selittänyt mitään, kun isä näki verta vessassa - seurauksena isälle pitkään jatkunut kammo siitä, että äiti kuolee pian.
Onneksi me tampoonien käyttäjät vältymme tuollaisilta vaippa housuissa -selityksiltä!
ja se selitys on riittänyt toistaiseksi. Joskus lapsi on nähnyt veressä olevan siteen housuissani ja kysynyt, että onko toi kakkaa. Olen vastannut vaan, että on. En tiedä miten jatkossa teen jos kysymyksiä tulee lisää!