Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsemme muunsukupuolinen (käytös ja leikit)

Vierailija
08.09.2019 |

4v tyttömme on alkanut innostua poikien leikeistä, autoista, työkoneista. Barbit vaihtuneet veljen prätkähiiriin. Ulkona mieluummin kiipeilee puissa ja rymyää metsässä, kuin leikkisi esim. hiekkalaatikolla. Mekkoja tai vaaleanpunaisia vaatteitaan ei enää suostu käyttämään.

Onko tämä jokin merkki muunsukupuolisuudesta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lapsilla on erilaisia vaiheita. Se, että lapsi nyt sattuu pitämään stereotyyppisesti poikamaisina pidetyistä asioista, ei tarkoita, että hän haluaisi viettää loppuelämänsä muunsukupuolisena. On monia tapoja olla tyttö, eikä suurin osa tytöistä vietä elämäänsä vaaleanpunaisena.

Vierailija
2/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei pitäisi olla lapsia. 

Vierailija
4/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prätkähiirillä leikkiminen kuulostaa ennemmin muunsukupolviselta

Vierailija
5/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen maailmaan avoimesti suhtautuva lapsi sulla. Toivottavasti säilyttääkin avomielisyytensä ympäristössä, jossa vaikuttaisi olevan aika tiukat sukupuolinormit.

Vierailija
6/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri muunsukupuolinen? Miksei transpoika?

Vierailija
7/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako joku tän aloituksen tosissaan? Olen huolestunut ihmisten älynlahjoista. 

Vierailija
8/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Vaikka maailmassa on transsukupuolisia, ap:n lapsi ei sitä mitenkään voi olla.

Jos nyt ap olisi tosissaan, ei, ei hän välttämättä ole. Saattaa toki olla, mutta se selviää paljon myöhemmin.

Vierailija
9/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prätkähiirillä leikkiminen kuulostaa ennemmin muunsukupolviselta

:'D

Vierailija
10/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen maailmaan avoimesti suhtautuva lapsi sulla. Toivottavasti säilyttääkin avomielisyytensä ympäristössä, jossa vaikuttaisi olevan aika tiukat sukupuolinormit.

Tytöt on aina saaneet käyttäytyä ap:n kuvaamalla tavalla. Niin sain minäkin vuosikymmeniä sitten ja olin kuulemma aivan normaali tyttö. Se, että itkin joka päivä, koska multa puuttui jalkovälistä jotain, jonka tunsin vahvasti sinne kuuluvan ei kiinnostanut ketään.

Vierailija
11/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennevanhaa puhuttiin poikatytöistä (ja tyttöpojista)

Vierailija
12/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta. Ihan itku pääsi

Vierailija
13/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ennevanhaa puhuttiin poikatytöistä (ja tyttöpojista)

Puhutaan edelleenkin, koska poikatyttö on täysin eri asia kuin muunsukupuolinen tai transpoika. Poikatyttö on stereotyyppisen poikamainen tyttö.

Vierailija
14/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kriteereillä minä olisin muunsukupuolinen, mutta tunnen itseni kyllä täysin heteronaiseksi (ja olen myös biologisesti nainen). Lapsilla nyt voi olla erilaisiakin kiinnostuksenkohteita, jotka sukupuolistereotypioista poikkeavat, mutta mitkä eivät muuta heidän sukupuoli-identiteelliään mihinkään suuntaan.

Vierailija
15/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään tuo Prätkähiiret paljasti ap:n. Selvästi ap:lla ei edes ole lapsia kun ei osannut nimetä yhtään nykyajan lasten lelua vaan piti turvautua Prätkähiiriin joilla leikittiin joskus 90-luvulla.

Vierailija
16/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, pikkuveljen kanssa leikittiin ristiin prätkähiirillä ja barbeilla, mulla oli omia hiiriä ja veljellä barbi. Kiipeiltiin puissa ja rakenneltiin majoja, leikittiin hiekkalaatikolla sotaa ja räjäyteltiin muovisia armeijaukkoja papateilla. Toisaalta leikkimökissä leikittiin kotia ja keiteltiin ruokia leikkiastioissa, hoivattiin vauvanukkeja. Ihan koen nykyään olevani nainen ja veljeni kokee olevansa mies. Sen sijaan olen kiitollinen siitä, että sain kasvaa ilman kotoa tulevia muotteja, rohkeaksi oman tieni kulkijaksi jota ei yhteiskunnan luomat paineet kovin hetkauta. Anna sinäkin lapsellesi se lahja.

Vierailija
17/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun se on merkki siitä, että lapsesi tykkää enemmän toiminnallisista prätkähiiristä kuin barbeista, jotka loppujen lopuksi ovat aika tylsiä leluja. Ja näköjään lapsesi on urheilullinen muutenkin kun tykkää kiipeillä ja liikkua metsässä sen sijaan, että jököttäisi paikallaan hiekkalaatikolla. Ihan ymmärrettävää, että pinkit mekotkin ovat vaihtuneet toisiin vaatteisiin, jossa on helpompi mennä eikä tarvitse varoa.

Vierailija
18/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homous ja lesbous ei ole geeneissä. Vihreät vanhemmat kasvattavat tyttärensä hitaasti aivopesemällä lesboksi. 

"Muunsukupuolisuus" on mielenterveysongelma. Luulet, että sekin syntyy vanhempien ja muiden kasvattajien toimesta.

Tästä julkaistiin juuri tutkimus. Ihmisestä ei löydy homogeenejä. Opittua on.

Vierailija
19/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Minä leikin pienenä 90-luvulla prätkähiirtä, turtleseja, miekkaleikkejä, juoksin metsässä, kiipeilin puihin ja niin edelleen. Olen biologisesti nainen ja myös miellän itseni naiseksi.

Vanhempien ei kannata alkaa määrittelemään lapsen sulupuolta. Antaa lapsen kasvaa rauhassa sellaiseksi kun on.

Vierailija
20/22 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro vielä mitään. Antakaa tytön olla oma itsensä ja leikkiä sellaisia leikkejä kuin haluaa, pukea värejä joista tykkää jne..

Itselläni samanikäinen tyttö, joka on sitä mieltä että hän on poika. Ymmärtää kyllä tyttöjen ja poikien eron ikäiselleen tyypillisellä tavalla. Tykkää kaikenlaisista leikeistä ja asioista sukupuolinormeista piittaamatta. Haluaa pukeutua siniseen (ihailee ja matkii minua), ja olen miettinyt että ehkä siksi päiväkodin ”pinkkitytöt” ovat erehtyneet/nimitelleet pojaksi, mikä on johtanut siihen että hän sanoo itseään pojaksi. Vain aika näyttää, mutta en ole huolissani. Lapsi saa olla kotona sellainen kuin on, saa paljon rakkautta, ja omaa hyvin terveen itsetunnon, joten mahdollinen ulkopuolinen paine ei murenna samalla tavalla. Toisinsanoen lapsella on mahdollisimman turvallinen ympäristö varttua, siinäkin tapauksessa että hän paljastuisi muunsukupuoliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän