Äitini on viimeiset n.30 vuotta juonut ulkona aamukahvin ja polttanut tupakan. Nyt uusi naapuri valittaa
Ja koettaa saada koko taloyhtiön mukaan kieltämään tupakoinnin etupihalla. Äiti siis polttaa tuolilla keittiön ikkunan alla. Tuoli on vaihtunut, mutta paikka ollut sama sen 30 vuotta minkä ovat tuossa asuneet.
Kommentit (163)
Kuinka monta tupakkaa mamma siellä parvekkeella vetää päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää juuri ikkunan alla polttaa. Ei voi tulla yllätyksenä, että asenne tupakointia kohtaan on kiristynyt paljon 30 vuodessa. Ei pitkäaikaiseen tupakointiin vedoten voi alkaa poltella ravintolassa tai bussissakaan.
Taloyhtiön kieltoja ei tarvitse miettiä, jos tupakoitsijat osaavat olla huomaavaisia. Minulla on tupakoivia naapureita, jotka eivät aiheuta haittaa muille, kiitos siitä.
Taloyhtiöitä on erilaisia. Nykyinen kieltäisi minun olemassaolonkin jos vain voisivat. En polta ja olen hiljainen. Olen talon ainoa nuori ja kaikki pienetkin äänet menevät minun pikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, olen 42-vuotias ja minun ikäiseni tupakoijat ovat niitä 30 vuotta polttaneita. Miksi nelikymppinen nainen on aloittanut tupakoinnin 90-luvun vaihteessa ja ei ole muka silloin ollut tietoinen tupakoinnin vaaroista. Laatua provoihin, kiitos!
Luepa uudelleen ajatuksella tuo aloitus.
Ei tarvitse, ap:n mamma on nikotiiniriippuvainen sairas ikävä valittajaämmä, josta ei ole kuin kuluja.
Kun aloituksen lukee ajatuksella tulee kyllä väkisin ajatelleeksi miten äidin masennus on vaikuttanut omaan lapseen, mutta ei provoihin tietenkään kannata suhtautua kovin vakavasti ajatellen.
Tää on kyllä niin uskomattoman jääräpäistä ja joustamatonta kansaa. Olen itse lopettanut tupakoinnin jo pari vuotta sitten ihan pelkästään siksi, että mistään tässä maassa ei enää löytynyt paikkaa jossa saisi rauhassa polttaa savukkeen ilman valittajia ja nillitystä. Sitä ennen olin polttanut jo vuosia vain pari tupakkaa päivässä. Lopettaminen ei tuonut minulle mitään näkyviä hyötyjä eikä säästänyt rahaa kuin pari euroa kuukaudessa. Terveydelleni uskon lopettamisen olleen pahaksi, koska enää minulla ei ole noita paria hetkeä päivässä jolloin pysähtyisin istumaan ja rentoutumaan suorittamatta mitään. Olen polttamatta vain herkkänenäisten nillittäjien mieliksi. Jos olisin esimerkiksi 70-vuotias, en olisi tähän suostunut.
Ja edelleenkään, minua ei haittaa vaikka välillä asuntooni tulee hajua jonkun savukkeesta. Haju kestää pari minuuttia ja haihtuu sitten pois. En IKINÄ kehtaisi nillittää siitä. Mutta naapurini kyllä kehtaa, se joka painosti minutkin lopettamaan. Oikein näen, miten hänen pitkä nokkansa tunkeutuu väristen ikkunanraosta ulos tutkimaan löytyisikö jostain jotain hajua mistä valittaa.
Naapurin nuori mies poltti aina kesäyönä tupakan rivarin etupihalla. Sääli vain, että savu tuli meidän makuuhuoneeseen siinä vieressä, joten ikkuna täytyi pitää kiinni. Harkitsimme jo vakavaa keskustelua, kun heppu lähti muualle opiskelemaan.
Jos ap:n äiti on jo kerran vaihtanut tupakkapaikkaa vauvan takia, niin kai voi nyt siirtyä taas, jonnekin pihan perälle retkituolin kanssa.
Onko hajuton ja mauton elämä edes elämä? Nautinnot on ainoa syy miksi viitsii elää. Tarkoitukseni on lähteä ns. saappaat jalassa eikä kitua viimeisiä vuosia jossain vanhusten säilöntälaitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on vaikea masennus ja nyt tämän naapurin takia soittelee päivittäin ja itkee. Minusta on älytöntä 70 v naista kiusata aamurutiinistaan ! Hölmöähän se on polttaa mutta äiti sitä sukupolvea jota ei varoiteltu .
Alunperin äiti alkoi tupakoida etupihalla , koska tuolloisilla naapureilla oli vauva joka nukkui takapihalla eikä äiti halunnut savujen menevän pikkuisen päälle. Siirsi tuolin ja tuhkiksen keittiön ikkunan alle ja siihen ne jäi.
Ap
Tupakointiriippuvuus aiheuttaa depressiota. Äitis on mölö ja niin olet sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko hajuton ja mauton elämä edes elämä? Nautinnot on ainoa syy miksi viitsii elää. Tarkoitukseni on lähteä ns. saappaat jalassa eikä kitua viimeisiä vuosia jossain vanhusten säilöntälaitoksessa.
Tupakointi sitä ei estä. Aika harva tupakoija lähtee ns. saappaat jalassa. Avun tarve todennäköisemmin vain tulee aiemmin.
Ap:n äidin masennukselle tekisi hyvää, kun hän lähtisi aamuisin pikku kävelylle ja polttaisi sen tupakkansa jossain rauhallisessa luontopaikassa.
Voisi masentuneet ajatuksetkin alkaa kiertää uusia polkuja.
Nythän hän tapojensa orjana ilmeisesti toistaa saman aamurutiinin tavoin samoja synkkiä ajatukulkuja, sen sijaan, että hakisi uusia näkökulmia elämäänsä.
Ap lahjoittaa nyt äidilleen tyylikkään termarimukin ja johdattelee uudenlaisten rutiinien pariin.
T. työssäkäyvä mummo 65 v
Me osattiin jo 25 vuotta sitten mennä tupakkapaikalle, joka oli parkkipaikan kulma, kaukana asunnoista. Onneksi tajusin myös tuolloin lopettaa tupakoinnin kokonaan
Sinänsä mielenkiintoinen aloitus, että ap:n muutamasta viestistä tulee hyvin elävät mielikuvat siitä millainen on ap ja hänen äitinsä. Melkein koko elämänsä vilahtaa kuvina silmieni edessä. Saisi hienon kaurismäkeläisen filmin aikaiseksi. Ainoastaan loppuratkaisu puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärinhän nuo haisulit käyvät kessulla 10 min. Noin 45 min. välein. Eli aski päivässä. 8 €/päivä = 2920 egeä vuodessa savuna omiin ja naapurien keuhkoihin.
Ei ihan yhden kuukauden tili mahda mammalla riittää?
On alkanut tulla täysin savuttomia taloja, joissa ei saa polttaa sisällä, parvekkeella eikä talon piha-alueella.
Itse asun sellaisessa. Jos joku polttaa hänen pitää mennä pihan ulkopuolelle. Yli viisi vuotta on mennyt hyvin ja asukkaiden vieraatkin opetettu talon käytäntöön.
Tähän suuntaan on menossa kaikki uudet talot tästä eteenpäin, mitä olen kuullut.
Mikä huuto alkoi aikoinaan, kun tuli laki ettei ravintoloissa junissa tms saa tupakoida. Ihmiset ovat oppineet eikä yksikään ravintola ole tehnyt konkurssia sen vuoksi, kun sisällä loppui polttaminen.
Juoko naapuri alkoholia? Tämä on oma ensimmäinen kysymys jos joku valittaa tupakoinnista. Jos juo, todennäköisesti jonkinlaista häiritsevää melua tulee silloin tällöin. Alkoholia käyttävillä ei ole oikeutta arvostella tupakointia, pelkkää tekopyhyyttä. Vielä kun alkoholi aiheuttaa veronmaksajille kymmenenkertaiset kustannukset tupakkaan verrattuna (häiriöt, rikokset, onnettomuudet jne)
Vierailija kirjoitti:
Taloon muutti siis vihdoinkin joku järkevä ihminen.
Aivan törkeää piittaamattomuutta tupakoida niin, että muille aiheutuu haittaa. Passiivinen tupakointi pitäisi rinnastaa pahoinpitelyksi, sekä vamman ja kuolemantuottamuksen aiheuttajaksi.
No, hoihoijaa tätä hysteriaa.
Tietysti jatkuvasti sisätiloissa tupakansavulle altistuminen on terveyshaitta. Ulkoilmaan sekoittuessaan jo sekunnissa savu laimenee käytännössä haitattomaksi. 'Tutkimusta on, mutta koska yleinen agenda on saada tupakointi loppumaan ihan kaikkialla, niin näitä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Englanniksi löytyy kyllä.
Kyseessä on hajuhaitta. Ja jos siitä ärsyyntyy, niin siitä ärsyyntyy...
En nyt täysin ymmärrä, miksei ap:n äiti vain siirry loitommaksi polttamaan. Se lienee tässä yksinkertaisin ratkaisu.
Pihalla tupakointia on lähes mahdoton saada kielletyksi vaikka se vertautuisi parvekkeeseen läheisyydeltään.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n äidin masennukselle tekisi hyvää, kun hän lähtisi aamuisin pikku kävelylle ja polttaisi sen tupakkansa jossain rauhallisessa luontopaikassa.
Voisi masentuneet ajatuksetkin alkaa kiertää uusia polkuja.
Nythän hän tapojensa orjana ilmeisesti toistaa saman aamurutiinin tavoin samoja synkkiä ajatukulkuja, sen sijaan, että hakisi uusia näkökulmia elämäänsä.
Ap lahjoittaa nyt äidilleen tyylikkään termarimukin ja johdattelee uudenlaisten rutiinien pariin.
T. työssäkäyvä mummo 65 v
Oi, tää oliskin ihana loppuratkaisu tupakkinaisen elämäkertaan. Polulta löytyy charmantti herrasmies, jonka kanssa äiti alkaa kuin varkain useimminkin kävellä, pian käsi etsii kättä ja... Mustavalkoinen elokuva muuttuu lopussa värilliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärinhän nuo haisulit käyvät kessulla 10 min. Noin 45 min. välein. Eli aski päivässä. 8 €/päivä = 2920 egeä vuodessa savuna omiin ja naapurien keuhkoihin.
Ei ihan yhden kuukauden tili mahda mammalla riittää?
Näinhän se on. Tupakointi on kallis ja huono harrastus.
Niin kuin joku kirjoittikin, niin mamma voisi keksiä nyt uuden harrastuksen, vaikka sen kävelyn. Se saattaisi auttaisi masennukseen ja saisi mamman pään virkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi sitä ei estä. Aika harva tupakoija lähtee ns. saappaat jalassa. Avun tarve todennäköisemmin vain tulee aiemmin.
Tupakointi tuhoaa elämästä hajut ja maut. Eihän ne haista kuin tupakan. Yrittävät peittää hajun pastilleilla ja parfyymillä, mutta se silmiä kirveltävä löyhkähän jää niiden kulkureiteille minuuteiksi.
Omakotitalo ja mulla on omalla tontilla pitkipoikin 3 tuhkakuppia. Luksusta.
Äitisi voisi muuttaa, varmaankin jostain maalla on tarjolla edullisia omakotitaloja ilman valittavia naapureita.