Taas tulee talvi ja saa kärsiä 6kk.
Tiet hoitamatta ja saa tarpoa polvia myöten lumessa tai liukastella jäisillä kaduilla henkensä uhalla.
Maksakoon kaupunki laskun, minä en sitä maksa.
Siihen päälle ainainen pimeys ja kylmyys. Hyi!
Te ”talvi on ihana”-ihmiset voitte pysyä poissa tästä keskustelusta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestäisin talven jos se kestäisi kuukauden, mutta kun se kestää marraskuusta maaliskuuhun ja huhtikuun alkukin on vielä epävakaista ja tulee lumikuuroja ja loskasäätä. Luulet jo että nyt talvi on ohi, lumi on sulanut kaduilta, kunnes yksi aamu heräät taas talveen. Kammottavan masentavaa.
Joo ja sen kuukauden aikana ois vähän lunta 5-10cm ja jatkuvasti hieman pakkasta.
Suomen talvet 30cm lunta seuraavana päivänä vettä ja sit taas pakkasta. Voi sitä ketutuksen määrää kun aamulla pitää lähtee töihin. Tietää ettei mitkään nastat tai kitkat pidä. Tänä talvena aion niittaa vanhat villasukat kengänpohjiin. Piti suht hyvin viime talvena kun kotiin olin tulossa ja katu peilijäätä. Varpaat kyllä paleltui.
Ap
Tästä mä oon niin samaa mieltä! Ennen oikeasti tykkäsin talvesta. Rakastan kirpakkaa pakkasta ja tähtikirkasta taivasta, mutta kun se on viime vuodet ollut vaan just tota sulaa jäätyy sulaa -pelleilyä niin, että koko ajan on liukasta ja saa pelätä kaatuvansa, niin en enää tykkää yhtään.
Mulla on molemmat kädet ja häntäluu murtuneet tässä aikuisella iällä, eikä oikeasti ole varaa enää kertaakaan kaatua. Lompsuttelen siis nastakengillä melkein puolet vuodesta, eikä niissäkään uskalla rennosti askeltaa.
Sellaisesta oikeasta talvesta kyllä ihan tykkään. Sen kun laittaa riittävästi vaatetta päälle, istuu aamuisin kirkasvalolampun ääressä ja iltaisin voi tunnelmoida kynttilän valossa.
Täällä etelässä ei ole sellaista talvea, mistä voisi nauttia, juuri tuon pakkasta-lunta-nollakeli-pakkasta-jäätä-lunta-nollakeli-pakkasta-jäätä -pelleilyn vuoksi. Kadut ja pihat on mielettömän liukkaat ja koiranpissan koristamat.
En pidä myöskään talvesta. Se pimeys, liukkaus ja kylmyys. Ainoa hetki jolloin lumi vois olla kiva on joulu paitsi että ainakin maan eteläosissa joulu on musta ja loskainen.
Muutin pois Suomesta pääosin juuri sään vuoksi yli 10 vuotta sitten. Päivääkään en ole katunut. Nykyään olen entistä onnellisimpi etten ole siellä.
Kaikkii on hyvin, jos vaan sataa lunta tarpeeksi ja on kunnolla pakkasta. On aivan ihanaa kävellä jäällä kylmänä talvipäivänä. Tai hiihtää ja luistella.
Jos ilmaston lämmetessä lumi ei enää pysy maassa ja on 6 kk mittainen marraskuu, niin sitten alkaa epätoivo iskeä.
Asiaa ei ehkä kannata itkeä vielä syyskesällä/alkusyksystä...
Jos talvella olis jatkuva -1 astetta pakkasta, lunta pysyvästi maassa ja sataisi siihen kerralla, ja aurinkoista, niin talvi olisi ihan jees.
Koska näin ei kuitenkaan koskaan tule tapahtumaan, talvi on aivan hanurista. Pimeää, synkkää, päin naamaa kylmää viimaa, kuollutta, masentavaa, epävakaata.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa se kaiho ainakin itselläni alkaa iskemään. Kesä on ohi ja vain muistot jäävät. Tietää, että kohta ollaan taas lohduttomassa pimeydessä ja puurtaminen kestää läpi talven. Se tekee meistä suomalaisia ja tekee meidän mielenlaatumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohtaa se kaiho ainakin itselläni alkaa iskemään. Kesä on ohi ja vain muistot jäävät. Tietää, että kohta ollaan taas lohduttomassa pimeydessä ja puurtaminen kestää läpi talven. Se tekee meistä suomalaisia ja tekee meidän mielenlaatumme.
Minulle kesä = parvekekausi (lasitettu parveke) eli suunnilleen toukokuun alusta syyskuun loppuun. Päätin muuttaa ajatteluni niin, että kesä tuntuu mahd pitkältä. Monet suomalaiset on myönteisiä ihmisiä, hillitysti :)
Mulla just päinvastoin on vuoden paras hetki nyt: syksy ja TALVI edessä, voi oikein hekumoida ajatuksella. Aaaaaahhhh! Asun juuri oikeassa maassa, kesä on kiva kun se on sopivan lyhyt.
Itselleni talvi on tullut hengissäselviämis taisteluksi. Olen astmaatikko joskin aika lievä, mutta talvella ihan hirveetä. Keskulämmitys kuivaa sieraimia ja silmiä. Käytän kosteuttavia silmätippoja sieraimiin a-vitamiinia öljynä. Ilmankostuttimia on useimpia ja tuuletan huoneen kerrallaan joka pvä. Pölyjä pyyhin joka ikinen pvä. Henki pihisee ja väsyttää. Ulkona vielä vaikeampaa. Pakkasella keuhkot on täynnä kristalleja jotka hankaavat toisiaan. Kipu on hirveetä. sisälle menessä sitten hengittelen höyryä. Helpottahan se. Joskus kun on varaa menemme etelään jossa oireet helpottaaa. Pitäs muutaa täältä pois jotta voisin hyvin.
Talvet menee kärvistellessä, nauti siinä sitten niistä ihanista pakkaspäivistä.
Viime talvi alkoi jouluaattona ja kesti helmikuun loppuun täällä Keski-Uudellamaalla. Pahin keli oli lumien sulaessa helmikuussa, kun se äkkiä satanut 50 cm suli parissa päivässä ja vettä oli nilkkoihin asti kirkkaan jään päällä.
Jos ei talvea kestä niin eihän mikään estä teitä muuttamasta johonkin ikuiseen kesään.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni talvi on tullut hengissäselviämis taisteluksi. Olen astmaatikko joskin aika lievä, mutta talvella ihan hirveetä. Keskulämmitys kuivaa sieraimia ja silmiä. Käytän kosteuttavia silmätippoja sieraimiin a-vitamiinia öljynä. Ilmankostuttimia on useimpia ja tuuletan huoneen kerrallaan joka pvä. Pölyjä pyyhin joka ikinen pvä. Henki pihisee ja väsyttää. Ulkona vielä vaikeampaa. Pakkasella keuhkot on täynnä kristalleja jotka hankaavat toisiaan. Kipu on hirveetä. sisälle menessä sitten hengittelen höyryä. Helpottahan se. Joskus kun on varaa menemme etelään jossa oireet helpottaaa. Pitäs muutaa täältä pois jotta voisin hyvin.
Talvet menee kärvistellessä, nauti siinä sitten niistä ihanista pakkaspäivistä.
Käytä hengityssuojainta. Ei kun et sinä haluakaan ongelmanratkaisua vaan RUIKUTTAA.
Ainoa hyvä asia talvessa on avantouinti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa koska nyt alkaa se valmistautuminen siihen p***aan. En juokse kaupoissa hankkimassa kenkiä, takkeja, pipoja, hanskoja jne enää pimeinä kylminä iltoina. Lopousyksystä ja talvesta hankin pakolliset ruoat pikaisesti kaupasta työmatkalla. Muun ajan oleilen sisällä enkä mene ulos jos ei ole aivan pakko.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa koska nyt alkaa se valmistautuminen siihen p***aan. En juokse kaupoissa hankkimassa kenkiä, takkeja, pipoja, hanskoja jne enää pimeinä kylminä iltoina. Lopousyksystä ja talvesta hankin pakolliset ruoat pikaisesti kaupasta työmatkalla. Muun ajan oleilen sisällä enkä mene ulos jos ei ole aivan pakko.
Ap
Jos jotain hyvää hakee talvesta, niin itselläni säästyy eniten rahaa talvisin. Jos ei lähde mihinkään matkalle, niin yleensä sitä käy vaan töissä ja lopun aikaa pysyy visusti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos jotain hyvää hakee talvesta, niin itselläni säästyy eniten rahaa talvisin. Jos ei lähde mihinkään matkalle, niin yleensä sitä käy vaan töissä ja lopun aikaa pysyy visusti kotona.
Minulla menee paljon enemmän rahaa talvella koska tulee käytettyä julkisia pyöräilyn sijaan ja sitten uimahallitkaan eivät ole ilmaisia.
Soitimme kaupungille hoitamattomasta tiestä viime talvena moneen kertaan kun tie oli kuin luistinrata ja tulihan sieltä sitten hiekotusauto mutta oli niin heikosti hiekoitettu että soitettiin uudelleen että ei se työ ole onnistunut. Kaikki kävellen lähtevät muutamat naapurit olivat kaatuilleet mutta kukaan muu ei viitsinyt tehdä mitään. Suurin osa lähtee kumipyörillä niin ne eivät välitä mitään liukkaista teistä.
Talvet ovat muuttuneet ilmaston vuoksi niin kuin kesätkin. En muista aiemmin olleen niin kamalaa liukkaus ongelmaa talvella kuin viime kaksi vuodet. Sama t ongelmat viimeiset kesätkin että kaivot kuivuvat ja järkyttävän pitkiä kuivia kausia ja liian pitkiä helteitä.
Luistinradalla en enään kävele niin että soitan heti kaupungille. Kaksi raajaa jo murtunut niin ei tarvitse yhtään enempää.
Ei kannata valittaa, jos ei kykene muuttamaan etelään leutojen talvien maihin. Tekosyitä osataan luetella ja valittaa, mutta ei tehdä asialle mitään.