Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja vaatii päällekkäistä sairaslomatodistusta

Vierailija
06.09.2019 |

Olen ollut pari viikkoa pois töistä poskiontelotulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen vuoksi. Nyt kävin töissä ja oireet tuli taas rajuina takaisin. Keskiviikkona lääkäri kirjoitti sairaslomaa kolme päivää, kolmannen antibiootin ja sanoin töissä että menen poskionteloiden huuhteluun niin kuin oli tarkoituskin. En kuitenkaan mennyt ja kun esimies kysyi niin sanoin, että menen sinne huuhteluun. En mennyt, koska pelkään sitä ja lääkäri sanoi, että voi hoitua nenäkannulla, aavaavilla lääkkeillä ja antibiooteilla. Nyt esimies vaatii sairaslomatodistusta siltä käynniltä, missä en siis käynyt. Eli voiko vaatia päällekkäistä sairaslomatodistusta? Lisäksi hieman häiritsee, että on kertonut sairaslomastani kaikille.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi määrätä korvaavaan työhön. Lisäksi työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä saikkua palkalliseksi. 

Työnantaja voi myös pyytää työterveyslääkärin arvion.

Jos aop on lyhyessä työsuhteessa ja siitä noin pitkään saikulla ja valehtelee toimenpiteestä, niin minusta toisen lääkärin lääkärintodistuksen vaatiminen on ihan asiallista

Vierailija
22/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaatinut sairaslomatodistuksen vai todistuksen siitä että olet käynyt huuhtelussa?

Sinulla on velvollisuus hoitaa sairautesi, nyt omalla toiminnallasi olet vain pitkittänyt sairautta. Ja kai pomolla on jonkinnäköinen oikeus vaatia todistus siitä että sairautta hoidetaan?

Ei ole. Esimiehelle ilmoitetaan sairauspoissaolosta ja toimitetaan asianmukainen lääkärintodistus, mikäli niin vaaditaan. Useilla työpaikoilla voi olla muutaman päivän omalla ilmoituksella poissa.

Esimiehellä ei ole MITÄÄN oikeutta tietää muuta kuin se koodi, minkä lääkäri on kirjoittanut sairauspoissaolotodistukseen.  Esimies _ei voi_ vaatia hoitotoimenpiteitä eikä kertoa kenellekään poissaolosta muuta kuin että työntekijä on poissa.

Ja se todellakin on sairauspoissaolo, eikä mikään sairasloma. Se mitään lomaa ole.

Ap, jos sulla on jo sairauspoissaolotodistus, niin muuta ei vaadita. En ymmärrä, miksi ylipäätään kerrot toimenpiteistä esimiehellesi, ei sulla ole siihen mitään velvollisuutta.

Esimies kyselee koko ajan. Ja minä olen vastaillut. Kuulin kun selitti oireitani ja sairaslomaani puhelimessa jollekin yksi päivä kun olin töissä, tuli aika ahdistunut olo.

En kehdannut enää sanoa, että en mene huuhteluun ja kun kysyin niin sanoin, että joo olen menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin ekan sairasloman jälkeen töissä muutaman päivän taas ääni lähti ja taas poskiontelotulehdus. Joudun vielä puhumaan työssäni. Menin uudelleen lääkäriin joka määräsi sairasloman, tämän sairasloman ajalta esimies vaatii toista sairaslomatodistusta .

Oletko sinä vetänyt jotain aineita; pää on ainakin sekaisin kuin seinäkello eikä höpötyksestäsi saa mitään tolkkua.

Kävit ekan sairasloman jälkeen töissä muutaman päivän - tämä selvä; olit sairaslomalla ja sen päätyttyä palasit töihin.

Ääni lähti ja menit uudelleen lääkäriin joka määräsi sairasloman - tämä selvä.

"Tämän sairasloman ajalta esimies vaatii toista sairaslomatodistusta" - ja tämä on sinusta jotenkin outoa ja väärin?? No totta hemmetissä vaatii, kun kyse on uudesta sairaslomasta! Luuletko että se eka sairasloma jotenkin on voimassa hamaan tulevaisuuteen?

"Sitten vain sanoin että tarvii varmaan mennä sinne huuhteluun ja varasin jo ajankin, jonka peruin." - Liittyy asiaan miten? Todella hämärästi ilmaistu.

Itsekin kirjoitit että ap meni lääkäriin uudestaan ja sai sairaslomaa ja se ok. Ihmettelet kuitenkin että ap ihmettelee kun pomo kyselee vielä toista saikkulappua samalle sairauslomalle? Ap:han kävi ymmärtääkseni lääkärissä ja sai myös toiselle sairaslomalleen todistuksen.

Vierailija
24/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole työterveyslääkärin, olen vain 4kk töissä ja siksi en kuulu työterveyshuollon piiriin.

Ap

Selvitä työnantajalta, vaatiiko jonkun tietyn lääkärin todistusta lisäksi ja jos, niin kustantaako työnantaja, kuuluisi sille. 

Vierailija
25/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireet tulee todennäköisesti sisäilmasta joten korvaavia töitä ei ole.

Mikä laki sanoo, että minun on vietävä toinen todistus ettei yhden lääkörin todistus riitä?

Vierailija
26/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kenen tahansa lääkärin todistus kelpaa kyllä sairauspoissaoloon, mutta työnantajalla on oikeus kieltäytyä palkanmaksusta jos todistus ei ole esim. tietyltä lääkäriltä/tietystä lääkärikeskuksesta. Mutta tämä työterveyslääkäri pitäisi kyllä olla silloin nimettynä työnantajan puolesta, ei niin että työnantaja mielivaltaisesti päättää että kuka kelpaa ja kuka ei.

Vierailija
27/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, miksi ihmeessä selostat toimenpiteistä ja oireista pomolle? Lääkärintodistus pomolle kouraan ja sillä selvä.

Toiseksi, pomo voi kyllä vaatia todistusta osoittamaltaan lääkäriltä, jolloin työnantaja maksaa lääkärinpalkkion. Mutta ei siihen todistukseen edelleenkään mistään toimenpiteistä kirjoitella.

Vierailija
28/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tivaa kolo ajan. Ahdistaa joutua selittämään, olen ollut niin huonossa kunnossa ettei ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. En ole vieläkään terve, mutta palaan huomenna töihin, koska olen niin ahdistunut.

Ap

Vierailija
29/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole työterveyslääkärin, olen vain 4kk töissä ja siksi en kuulu työterveyshuollon piiriin.

Ap

Mielenkiintoinen väittämä. Kyllä me kaikki kuulumme työterteyshuollon piiriin, mutta se saattaa kattaa ainoastaan työperäiset sairaudet. Flunssa ei ole sellainen.

Vierailija
30/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mielenkiintoinen väittämä. Kyllä me kaikki kuulumme työterteyshuollon piiriin, mutta se saattaa kattaa ainoastaan työperäiset sairaudet. Flunssa ei ole sellainen.

Minulla ei ollut edes työhöntulotarkastusta juuri tästä syystä.

Tämä vaiva on tullut nyt muutamaan viikkoon maksamaan minulle n.700e (julkisen ja yksityisen puolen tutkimukset ja hoidot), joten mieluusti olisi työterveyttä käyttänyt.

Ap

Vierailija
31/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä tietää millainen työtehtävä sinulla on. Olen esim. itse joutunut kyselemään sairaalta ihmiseltä, että onko sairaus sellainen, että todennäköisesti tulet vapaan jälkeen töihin vai onko todennäköisempää että sairaus jatkuu. Ja miksi kyselen, tuuraajaa ei ole helppo saada. pari päivää mene muiden venyessä mutta pidempi poissaolo vaatii poikkeusjärjestelyjä. Ja ne on helpompi tehdä ajoissa kuin viime tingassa.

Mutta tuota todistus asiaa en ymmärrä, jos sinulla on yksi todistus kyseiseltä ajalta eikä sinulle ole määrätty työterveyslääkäriä. Sen ymmärrän, että todistus halutaan vain työterveyslääkäriltä, jos palkkaa maksetaan.

Vierailija
32/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity varsinaiseen aiheeseen, mutta itselläni poskiontelotulehduksia on helpottanut kovasti semmoinen lääke kuin Duact. Supistaa limakalvoja ja auttaa noita onteloita pysymään auki. Se on toiminut myös hyvänä ennaltaehkäisynä, kun flunssan jälkeen alkaa tuntua tukkoiselta.

Vierailija
33/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaatinut sairaslomatodistuksen vai todistuksen siitä että olet käynyt huuhtelussa?

Sinulla on velvollisuus hoitaa sairautesi, nyt omalla toiminnallasi olet vain pitkittänyt sairautta. Ja kai pomolla on jonkinnäköinen oikeus vaatia todistus siitä että sairautta hoidetaan?

En kyllä alkaisi neuvottelemaan sairaudenhoidosta pomoni kanssa. Tuo tilanne on sama kuin että olisi sanonut pomolle ottavansa särkylääkkeen sairauslomalle lähtiessään ja myöhemmin päättäisi, ettei otakaan lääkettä.

Vierailija
34/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt liity varsinaiseen aiheeseen, mutta itselläni poskiontelotulehduksia on helpottanut kovasti semmoinen lääke kuin Duact. Supistaa limakalvoja ja auttaa noita onteloita pysymään auki. Se on toiminut myös hyvänä ennaltaehkäisynä, kun flunssan jälkeen alkaa tuntua tukkoiselta.

Tuota lääkettä minäkin söin ennen työpaikan sisäilmaongelmien vuoksi. Enää en voi syödä, koska lääke aiheuttaa iho-oireita.

Vierailija
35/35 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Esimiehelle ilmoitetaan sairauspoissaolosta ja toimitetaan asianmukainen lääkärintodistus, mikäli niin vaaditaan. Useilla työpaikoilla voi olla muutaman päivän omalla ilmoituksella poissa.

Esimiehellä ei ole MITÄÄN oikeutta tietää muuta kuin se koodi, minkä lääkäri on kirjoittanut sairauspoissaolotodistukseen.  Esimies _ei voi_ vaatia hoitotoimenpiteitä eikä kertoa kenellekään poissaolosta muuta kuin että työntekijä on poissa.

Ja se todellakin on sairauspoissaolo, eikä mikään sairasloma. Se mitään lomaa ole.

Ap, jos sulla on jo sairauspoissaolotodistus, niin muuta ei vaadita. En ymmärrä, miksi ylipäätään kerrot toimenpiteistä esimiehellesi, ei sulla ole siihen mitään velvollisuutta.

Esimies kyselee koko ajan. Ja minä olen vastaillut. Kuulin kun selitti oireitani ja sairaslomaani puhelimessa jollekin yksi päivä kun olin töissä, tuli aika ahdistunut olo.

En kehdannut enää sanoa, että en mene huuhteluun ja kun kysyin niin sanoin, että joo olen menossa.

Jos esimies kertoi asiasta työsuojelupäällikölle? Työpaikalla voi olla enempikin ongelmia ja siksi sinun halutaan menevän työterveyslääkärille, jotta työpaikan ongelmista saadaan kattavampi kuva ja/tai määrätään sellaiset lääkkeet, että sinusta tulee työkykyinen.