Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olinpa positiivisesti yllättynyt kun kuulin tänään ensimmäisen että saattohoitopotilaat nukutetaan muutamaa päivää ennen kuolemaa..

Vierailija
05.09.2019 |

Olen luullut aikaisemmin että siinä vaan annetaan tuijotella kattoon ja lääkäri tuo välillä buranaa ja pitää kädestä.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, en mä vaan haluaisi olla missään horroksessa, etten tiedä edes milloin kuolen.

Vierailija
2/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö kuulit? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä kuulit ja miksi uskoit?

Vierailija
4/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä kävin musakeikalla Terhokodissa niin kyllä ne kaikki oli hereillä...

Vierailija
5/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palliatiivinen sedaatio on yksi keino, jota voidaan käyttää, jos potilaalla on kovat kivut tms. Ei kai mitenkään laajasti käytössä, mutta hyvä että sellainenkin vaihtoehto on, jos on saatavilla lääkäri, joka pystyy hoitamaan sen.

Vierailija
6/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mieluummin otan nukutuksen kuin kärsin niin pahasta hengenahdistuksesta että tunnen tukehtuvani.

Vierailija
7/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattehoitopotilaalle annetaan sedaatio jos hänellä on kovat kivut ja näin toivoo tai omaiset toivoo.

Vierailija
8/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo ei onnistu, koska paikalla tuskin koskaan on lääkäriä 24/7.

Vierailija
9/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun isä oli ”nukutettuna” pari päivää ennen kuolemaansa. Kuoli syöpään ja oli aika sekava ja levoton, oli parempi hänelle itselleenkin.

Vierailija
10/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tuo ei onnistu, koska paikalla tuskin koskaan on lääkäriä 24/7.

Välttämättä lääkäri ei osaisi tuota toteuttaakaan. Hoitaja yleensä vastaa toteutuksesta lääkärin määräysten mukaan.

Kovin yleinen juttu tuo ei kyllä ole, mutta kyllä se silloin tällöin toteutetaan. Harvoin toki saattohoitopotilas on tajuissaan loppuun saakka vaikka ei sedaatiota toteutettaisi.

Vierailija
11/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei varmasti pidä paikkaansa. Mitä minä olen nähnyt, se kipu ja kärsimys on ollut hirveä ennen kuolemaa. Eikä lääkäri tehnyt mitään, vaikka lääkkeet ei auttaneet. Hoitajana näin tällaista useinkin, eikä ainakaan siinä talossa välitetty, vaikka oli henkilökuntaa ja lääkeitä tarpeeksi. Muutenkin hoidon taso ei ole kiinni miehityksestä vaan esimiesten etiikasta.

Vierailija
12/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palliatiivinen sedaatio on yksi keino, jota voidaan käyttää, jos potilaalla on kovat kivut tms. Ei kai mitenkään laajasti käytössä, mutta hyvä että sellainenkin vaihtoehto on, jos on saatavilla lääkäri, joka pystyy hoitamaan sen.

Jep, mä saattohoidin mummoani ja viimeiset kaksi päivää oli hyvin vahvasti lääkitty. Uni oli niin sikeää, ettei mummeli reagoinut enää mihinkään. Koko ajan seurattiin onko kipuja ja hoitajat seurasivat sykettä, testasivat tiedostaako mitään jne. Viimeinen henkäys oli kirjaimellisesti vain viimeinen henkäys, sellainen syvä ja pitkä. Sitä ennen oli pitkiä hengityskatkoksia. Olen erittäin onnellinen, että sain nähdä rakkaan mummon kuolevan kivuttomasti, koska hänellä oli ollut kipuja jo niin kauan.

Vierailija
13/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin pitkän aikaa onnellinen, kun kuulin sedaatiosta. Siihen se loppui, kun kuulin sedaation ongelmista. Nukutus ei aina viekään tajua, ainoastaan kyvyn liikkua ja reagoida.

Vierailija
14/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kuoli syöpään ja saattokodista varoitettiin milloin lääkitystä lisätään, jonka jälkeen ei enää voi keskustella potilaan kanssa. Noin neljä päivää äiti eli vielä vähän kuin koomassa.

Että kyllä tämä on ihan totta ja ainakin tuossa saattokodissa näin tehtiin kaikille.

Vierailija
15/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin inhottava ajatus tuokin että riutuu päiviä tiedottomana. Saataisiin vaan se kunnon eutanasia tännekin. Mitä iloa kenellekään niistä viimeisistä tajuttomuuspäivistä on?

Vierailija
16/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin inhottava ajatus tuokin että riutuu päiviä tiedottomana. Saataisiin vaan se kunnon eutanasia tännekin. Mitä iloa kenellekään niistä viimeisistä tajuttomuuspäivistä on?

Siinähän tavallaan näännytetään ihminen nälkään ja janoon.

Vierailija
17/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi sitten sama jos antaa suoraan eutanasian haluaville, eikä jeesustella pitkittävien sedaatioiden kanssa tai passiivisten epäeettisten eutanasioiden (ilman ruokaa /juomaa iäkkäät). Ennen sedaatiota joillakin ihmisillä voi olla kärsimystä, eikä sitä ole varmaan ollut kaikille tarjolla. Entä jos joku on hereillä nukutuksen aikana osittain ja kärsii, jos jokin menee pieleen, eihän nukutusaineet kaikkiin vaikuta samoin. 

Vierailija
18/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi sitten sama jos antaa suoraan eutanasian haluaville, eikä jeesustella pitkittävien sedaatioiden kanssa tai passiivisten epäeettisten eutanasioiden (ilman ruokaa /juomaa iäkkäät). Ennen sedaatiota joillakin ihmisillä voi olla kärsimystä, eikä sitä ole varmaan ollut kaikille tarjolla. Entä jos joku on hereillä nukutuksen aikana osittain ja kärsii, jos jokin menee pieleen, eihän nukutusaineet kaikkiin vaikuta samoin. 

Lääkärille kyllä voi olla aika lailla isompi kynnys aktiivisesti lopettaa elämä, kuin pakon edessä kun hoitoja ei enää ole, hyväksyä se että kuolema nyt luonnostaan tulee ja yritetään hoitaa se mahdollisimman kivuttomasti ja arvokkaasti.

Vierailija
19/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiva varmaan herätä tunteeseen jossa on kuolemaisillaan janoon tms. kun nukutuksessa tapahtuu joku moka/katkos.

Vierailija
20/67 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa heroiinia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä