Pettynyt AMK-opetuksen tasoon :(
Lähdin opiskelemaan itselleni uutta ammattia ja pääsin lukemaan sairaanhoitajaksi. 3 vko koulua takana ja olen tosi pettynyt siihen, mitä tähän asti on opetettu.
Osa opettajista tietää asioista vain juuri sen, mitä kurssikirjassa lukee. Kun kysyt luennolla tarkentavia kysymyksiä, niin he eivät tiedä asioista sen tarkemmin. Tehtävät ovat liian helppoja, jotain peruskoulutasoista esitelmän pitoa tmv. Tenttikirjoista tentitään vain muutamia kymmeniä sivuja koko kirjan sijaan. Ja tentit jotain jenkkityylisiä monivalintatehtäviä.
Ei voi muuta sanoa, kuin että harmittaa tosi paljon. Odotin opiskelemaan pääsyä tosissani.
Sanokaa joku, että kyllä se tästä vielä paranee ja jatkossa on esim opettajina enemmän asiantuntijoita.
Kommentit (53)
Sen ajettiin alas viime hallituskaudella ja uusi hallitus petti koulutuslupaukset. Ei tule rahaa kuin pennosia.
Meillä oli luennoitsijoina usein lääkäreitä. Kyllä he minusta tiesivät asioita ihan kiitettävästi.
Eikös eka syksy/vuosi oo sitä bliipaplaapa ja sitten alkaa vasta mielenkiintoiset aiheet, varsinainen opiskelu. Kun joskus 2010 itse aloitin (toisin yliopistossa), niin alkuun opiskeltiin miten opiskellaan tms johdattelevia kursseja itse oppiaiheeseen
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli luennoitsijoina usein lääkäreitä. Kyllä he minusta tiesivät asioita ihan kiitettävästi.
Meillä ei ole yhtään. Minäkin luulin, että tietyissä aineissa kuten fysiologiassa luennoitsija olisi alan tutkijalääkäri yliopistolta. Eipä ole.
Ei parane, valitettavasti. Amk on ihan leikkikoulu, ja 9/10 opettajasta menee sieltä, missä aita on matalin. Harmittaa vaan, että oppimisen haluiset ihmiset joutuu kärsimään siitä. En ymmärrä miksei amk:t panosta toimintaansa ollenkaan, kun kaikki mahdollisuudet on annettu.
Ei parane.
Sairaanhoitajien matematiikan kirjassa on laskuja tyyliin ”jos taksin lähtötaksa on 5€, km veloitus 1€/km, paljonko 10,5km matka maksaa?”
Tältä pohjalta sairaanhoitajat laskevat lääkelaskuja ja huolehtivat lääkkeenannosta.
Tämä tarina on tosi.
Huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös eka syksy/vuosi oo sitä bliipaplaapa ja sitten alkaa vasta mielenkiintoiset aiheet, varsinainen opiskelu.
Yliopistossa voikin mennä niin, mutta ei amk:ssa.
Surullista on myös se, että vain harva opettaja vaikuttaa oikeasti innostuneena työstään. Monista paistaa läpi se, kuin opiskelijat ovat välttämätön paha.
no eiköhän se tuosta parane vielä. tuonne tulee kuitenkin ihmisiä ammattikoulupohjaltakin.
jos kuitenkin olet kovin opiskeluhaluinen, yliopisto on oikeampi paikka.
No varmaan kaikki amkkiin päässetkin ovat jotain superia. Sitä saa mitä on...
mitä sitten odotat tulevalta työltä?
Opetuksen rahoitus on leikattu ihan minimiin, ulkopuolisiin luennoitsijoihin ei ole varaa. Varsinkin lääkärit on kalliita... Itse valmistuin 2014 sairaanhoitajaksi meillä oli kaksi lääkäriä opettamassa. Nyt ei ole kuulemma enää kuin omat opettajat. Meitä 10 vuotta aikaisemmin opiskelleilla oli kuulemma paljon ulkopuolisia luennoitsijoita ja erilaisia vierailuja. Yksi opettajista kertoi että nykyään yritetään opettaa vain ihan perusasiat niin että valmistuneet jotenkin selviävät töissä. Työpaikka opettaa sitten asiat oikeasti...
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt yliopistoon
Ai lukemaan sairaanhoitajaksi? Johan vitsin murjaisit.
Insinööri (AMK) kirjoitti:
Ei parane.
Sairaanhoitajien matematiikan kirjassa on laskuja tyyliin ”jos taksin lähtötaksa on 5€, km veloitus 1€/km, paljonko 10,5km matka maksaa?”
Tältä pohjalta sairaanhoitajat laskevat lääkelaskuja ja huolehtivat lääkkeenannosta.
Tämä tarina on tosi.
Huolestuttavaa.
No eipä pidä kuule insinööri paikkaansa.
T: viimeisen vuoden sh opiskelija
Ei parane. Koulutuksen taso on laskenut ihan järkyttävästi Suomessa vajaan 10 vuoden sisään. Opiskelen nyt uutta alaa amk:ssa ja tunteeni ovat vaihdelleet alkujärkytyksestä turtumisen kautta pettyneeseen välinpitämättömyyteen. Itse en ole hoitoalalla, joten se sentään on siunauksena, etten vaaranna osaamattomuudellani ihmishenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei parane, valitettavasti. Amk on ihan leikkikoulu, ja 9/10 opettajasta menee sieltä, missä aita on matalin. Harmittaa vaan, että oppimisen haluiset ihmiset joutuu kärsimään siitä. En ymmärrä miksei amk:t panosta toimintaansa ollenkaan, kun kaikki mahdollisuudet on annettu.
Juuri eilen totesi opettaja amkissa meille että opetus ja sisältö on suppeampaa juurikin siksi että opiskelijoita on yhdellä opettajalla liikaa. Opettajia on liian vähän suhteessa opiskelijoihin. Leikkaukset on tehny tehtävänsä.
Toki AMKeissa on eroja, esim. Jamk on huomattavasti vaativampi kuin esim Laurea tai Samk. Sinänsä tämä on typerää että saman paperin saa kaikista kouluista mutta ei työmäärällä.
Mikä koulu kyseessä?
Olen siis tuo viimeisen vuoden sh opiskelija ja sinänsä samaa mieltä kanssasi. Opetuksen laatu on tosi huonoa. Opettajat on kyllä kivoja ja ammattilaisia hoitotyössä, mutta opetus on yksinkertaisesti ajettu alas.
Nykyään kaikki on verkossa! Jos jotain on lähiopetuksessa niin ne on jotain naurettavia ryhmätyöjuttuja mistä kukaan ei opi yhtään mitään. Ryhmätöitä ja esitelmiä on ollut todella paljon tämän koulutuksen aikana. Varsinaisia tenttejä ei juuri järjestetä muusta kuin lääkelaskuista..
Olen itse myös ollut todella pettynyt opetuksen tasoon. Luojan kiitos opetuksesta joku tyyliin 75op on harjoittelua käytännön työympäristöissä ja siellä kyllä oppii. Koulu on suoraan sanottuna ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta silti haluan kehua meidän opettajia. Meidän hoitoalan opettajat on kaikki ihan mahtavia, ei ole heidän syy että amk opetus on ajettu alas. Meidän koulussa on yleisesti tosi hyvä meininki, mutta opetukseen olen kyllä joo pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen totesi opettaja amkissa meille että opetus ja sisältö on suppeampaa juurikin siksi että opiskelijoita on yhdellä opettajalla liikaa. Opettajia on liian vähän suhteessa opiskelijoihin. Leikkaukset on tehny tehtävänsä.
Toki AMKeissa on eroja, esim. Jamk on huomattavasti vaativampi kuin esim Laurea tai Samk. Sinänsä tämä on typerää että saman paperin saa kaikista kouluista mutta ei työmäärällä.
Laurea on se AMK, johon on kaikista vaikeinta päästä sisään varsinkin hoitoalalle. Laurean hoitoalan opiskelijat myös työllistyy erinomaisen hyvin, joten ihan surkeita he eivät kyllä voi olla. 😃
Ei parane, ammattikorkeakoulut on ajettu Suomessa alas.