Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt AMK-opetuksen tasoon :(

Vierailija
05.09.2019 |

Lähdin opiskelemaan itselleni uutta ammattia ja pääsin lukemaan sairaanhoitajaksi. 3 vko koulua takana ja olen tosi pettynyt siihen, mitä tähän asti on opetettu.

Osa opettajista tietää asioista vain juuri sen, mitä kurssikirjassa lukee. Kun kysyt luennolla tarkentavia kysymyksiä, niin he eivät tiedä asioista sen tarkemmin. Tehtävät ovat liian helppoja, jotain peruskoulutasoista esitelmän pitoa tmv. Tenttikirjoista tentitään vain muutamia kymmeniä sivuja koko kirjan sijaan. Ja tentit jotain jenkkityylisiä monivalintatehtäviä.

Ei voi muuta sanoa, kuin että harmittaa tosi paljon. Odotin opiskelemaan pääsyä tosissani.

Sanokaa joku, että kyllä se tästä vielä paranee ja jatkossa on esim opettajina enemmän asiantuntijoita.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri (AMK) kirjoitti:

Ei parane.

Sairaanhoitajien matematiikan kirjassa on laskuja tyyliin ”jos taksin lähtötaksa on 5€, km veloitus 1€/km, paljonko 10,5km matka maksaa?”

Tältä pohjalta sairaanhoitajat laskevat lääkelaskuja ja huolehtivat lääkkeenannosta.

Tämä tarina on tosi.

Huolestuttavaa.

Varmaan on ihan eri kirja kuin mulla. Kyllä meillä ihan käytäntöön sopivia lääkelaskuja lasketaan. Aluksi toki helpompia.

Itse olen ollut saamaani opetukseen tyytyväinen. Opettajat ovat ammattilaisia ja on tuoretta kokemusta työelämästä. Ekan puolen vuoden aikana on sitä vähän turhanoloista sisältöä, mutta seuraava lukukausi jo täyttä asiaa. Ja jos esim lääkehoidon kirjan asiat tentittäisiin yhdellä tentillä, jäisi tietoa päähän kyllä aika pintapuolisesti. Minusta hyvä, kun asiat käsitellään järkevinä kokonaisuuksina niin, että eri aihealueet tukevat toisiaan. Huomaathan, että mikään ei estä sinua tutustumasta eri aiheisiin lisää. Itse oon ainakin lainannut muita kirjoja ja lukenut niitä, jos on ollut kiinnostava aihealue.

Vierailija
22/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei kirjasta tentittäisikään kuin se muutama sivu, ei mikään estä sinua opiskelemasta koko kirjaa. Amk:ssa opetuksen resurssit (ja sitä kautta laatu) on vähentynyt ihan minimiin. Mutta opiskele itse. Jos koulu päästää helpolla, niin käytä liikenevä aika ja paukut tiedon etsimiseen. Voit sitten päteä opettajille ja parhaassa tapauksessa tulevassa harjoittelupaikassakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan kaikki amkkiin päässetkin ovat jotain superia. Sitä saa mitä on...

Laureaanhan pääsi kevään haussa joku 6-7% hakijoista sisään, ihan järkyttävän pieni määrä! Ei todellakaan ole helppo päästä sisään 🙄

Vierailija
24/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sä voit itse lainata sairaanhoitoon liittyviä kirjoja ja lukea niitä. Jos sua esim. Kiinnostaa akuuttihoitotyö, voit lainata siihen liittyviä kirjoja ja lukea ne kokonaan. Mitään kirjatenttejä AMK:ssa ei todellakaan enää ole, joten sellaisia ei kannata edes odottaa.

Vierailija
25/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullu että myös yliopistossa nykyään hirveesti ryhmätöitä ja kaikkea ns. Turhaa.

Vierailija
26/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista on myös se, että vain harva opettaja vaikuttaa oikeasti innostuneena työstään. Monista paistaa läpi se, kuin opiskelijat ovat välttämätön paha.

Meillä ihan päin vastoin! Kaikki sairaanhoitajien opettajat todella innostuneita opettamaan ja moni heittää keikkaa hoitoalan töissä.

Vierailija
27/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parane, valitettavasti. Amk on ihan leikkikoulu, ja 9/10 opettajasta menee sieltä, missä aita on matalin. Harmittaa vaan, että oppimisen haluiset ihmiset joutuu kärsimään siitä. En ymmärrä miksei amk:t panosta toimintaansa ollenkaan, kun kaikki mahdollisuudet on annettu.

Juuri eilen totesi opettaja amkissa meille että opetus ja sisältö on suppeampaa juurikin siksi että opiskelijoita on yhdellä opettajalla liikaa. Opettajia on liian vähän suhteessa opiskelijoihin. Leikkaukset on tehny tehtävänsä.

Toki AMKeissa on eroja, esim. Jamk on huomattavasti vaativampi kuin esim Laurea tai Samk. Sinänsä tämä on typerää että saman paperin saa kaikista kouluista mutta ei työmäärällä.

Mistähän tuo väitteesi on peräisin? SAMK on nimittäin saanut jo useampana vuonna opetusministeriön "paras opetus"-arvion! Ja tämän voin itsekin allekirjoittaa sekä JAMKissa että SAMKissa opiskelleena. SAMK myös työllistää valmistujiaan pääkaupunkiseudun ulkopuolisista amkeista parhaiten!

Vierailija
28/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni on ilmeisesti käynyt opiskelemassa saman amk tutkinnon kahdesti, kun tiedetään miten koulutus on muuttunut.

Vierailija
29/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on mitä on, mutta kyllä työ tekijänsä opettaa. Sairaanhoitajat sitte valmistuttuaan päätyvät kukin mihin sitten ikinä päätyvätkin ja sillä omalla sarallaan kehittyvät suuriksi ammattilaisiksi.

Vierailija
30/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 3 viikkoa ollu koulussa? En oo hoitoalalla mutta meillä ekat viikot oli vaan jotain tutustumisleikkejä ja fuksibileitä 😂

Vierailija
31/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä ammattikorkean opettajia, jotka on irtisanottu 50+ vuotiaina eivätkä enää ikinä työllisty mihinkään. Olisiko ollut valtiolle kannattavaa kuitenkin pitää heidät siellä oppilaitoksessa opettamassa niin että opettajia olisi tarpeeksi :/.

Vierailija
32/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vielä lyö hanskoja tiskiin. Opiskelen itse sosionomiksi ja voin sanoa että ensimmäinen vuosi on aika perus yleistä lätinää varmaan aika monella alalla. Sitten alkaa erikoistuminen, erilaiset harjoittelut jotka ovat todella kiinnostavia ja avaavat silmiä ihan eri tavalla kuin perus luennot ikinä. Olen itse myös sitä mieltä että työ opettaa. Koulu vain valmistaa työelämään ja antaa siihen tutkintopaperin. Muista myös itseopiskelu! Sivistän itseäni paljon lukemalla itsenäisesti alan kirjallisuutta yms. ja saan vahvistusta oman ammatillisuuden kehitykselle. 

Varmasti korkeakoulujen välillä on eroja, mutta jokaisessa opetetaan pääsääntöisesti samat asiat. Eikä se työelämä niin rakettitiedettä ole. Tsemppiä opiskeluun! Sairaanhoitaja on arvostettu ammatti. 

Vierailija
33/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hassua miten koulutusta aina haukutaan, mutta tuolla kentällä näkee ainoastaan rautaisia ammattilaisia. Koskaan en ole tavannut osaamatonta sairaanhoitajaa, en oikeasti koskaan!

Kai se koulu sitte jotain opettaa kuitenkin.😂

Vierailija
34/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetuksen taso riippuu opinahjosta ja koulutusohjelmasta. Metropoliassa ainakin on tosi kova taso opetuksessa esimerkiksi optikoilla, fyssareilla, toimintaterapeuteilla ja suuhygienisteillä sote-puolella, samoin kulttuurialoilla. Inssipuolella on myös monia vaativia linjoja joissa opetus on laadukasta.

Vierailija
35/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on näitä ammattikorkean opettajia, jotka on irtisanottu 50+ vuotiaina eivätkä enää ikinä työllisty mihinkään. Olisiko ollut valtiolle kannattavaa kuitenkin pitää heidät siellä oppilaitoksessa opettamassa niin että opettajia olisi tarpeeksi :/.

No hoitoalan opet nyt ainaki työllistyisi ihan hyvin hoitoalan töihin tai esim. Osastonhoitajaksi.

Vierailija
36/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen amkissa toista vuotta, tosin eri alalla ja olen todella pettynyt siihen että varmaan 80 % lähiopetuksesta on ryhmätöitä. En itse opi ryhmätöistä oikein mitään paitsi sen oman asian, suurin osa menee sieltä mistä aita on matalin ja opettajalla ei kiinnosta enää sen jälkeen kun tehtävät on annettu.

Minun ryhmässäni opiskelijoita on 50, joten on varmaan sanomattakin selvää että ei se opettajakaan ihmeisiin pysty jos 50 hengen lauma on tunneilla samaan aikaan.

Vierailija
37/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetuksen taso riippuu opinahjosta ja koulutusohjelmasta. Metropoliassa ainakin on tosi kova taso opetuksessa esimerkiksi optikoilla, fyssareilla, toimintaterapeuteilla ja suuhygienisteillä sote-puolella, samoin kulttuurialoilla. Inssipuolella on myös monia vaativia linjoja joissa opetus on laadukasta.

Kyllä varmaan hyvä opetus myös Röntgenhoitajilla

Vierailija
38/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää itsenäisesti opiskella paljon, ei voi jättää koulun ryhmätöiden ja muutaman teorian lähiopetustunnin varaan. Itse kyllä edelleen tykkäisin kuunnella luennoilla opetusta, mutta minkäs teet...

Vierailija
39/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parane. Opiskelen viimeistä vuotta suuhygienistiksi. Todella, todella pelottava ajatus, että tältä tietopohjalta ja käytännön osaamisen pohjalta pitäisi suunnata töihin itsekseen hoitamaan ihmisiä. Onneksi työharjoittelupaikan ohjaaja oli samasta AMKista valmistunut, ymmärsi täysin kun en osannut perusasioita ja opetti todella paljon. 

Vierailija
40/53 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on vaan koulu. Oikea oppiminen tapahtuu työelämässä, ei edes harjoitteluissa vaan työelämässä! On täysin erilaista olla työntekijä kuin harkkapaikan opiskelija. Kyllä jokaista jännittää se ensimmäinen työpaikka, mutta hyvin se menee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä