Näkeekö mielenterveys ongelmaisen ihmisen käytöksestä tai olemuksesta?
Olen kuullut sanottavan ettei sitä näe vaikka kävelisi kadulla vastaan.
Kommentit (54)
Mikä on sellainen silmiin pistävä asia jos näkyy?
Kävellee suuauki alahuulilerpallaan outokiilto silmissä
Eipä sitä näe, jos ei käyttäydy poikkeavasti jotenkin (puhuu harhaisia jne.)
Vierailija kirjoitti:
Kävellee suuauki alahuulilerpallaan outokiilto silmissä
Tällaiset voivat johtua myös fyysisistä sairauksista ja lääkityksistä.
Todellakin joistakin näkee, mutta ei toki kaikista.
Ei välttämättä näe. Saatat jopa tuntea hyvinkin jonkun henkilön, etkä osaisi sanoa varmuudella, onko hänellä jotain mielenterveysonglemia. Vaikeammin mielenterveysongelmaisen voi tunnistaa kadulla olemuksesta/käytöksestä.
Omalle kohdalleni osui pari päivää sitten kassajonossa kolmekymppinen mies, joka oli jollain tapaa mt-ongelmainen. Hän seisoi takanani ja tuli ihan kiinni selkääni (onneksi oli reppu). Hän mumisi koko ajan jotain ja koko miehen olemuksesta vaistosi ettei ollut ihan normi. Ei kuitenkaan vaikuttanut ollenkaan esim. päihdeongelmaiselta.
Mielenterveysongelmaisia varmaan harvemmin tunnistaa, mielisairaiden kohdalla voi olla helpompaa. Pääsääntöisesti noita ei kuitenkaan näe mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen silmiin pistävä asia jos näkyy?
Eiköhän jokaisella ole joku kliseinen ajattelu tapa, joka saa miettimään että tuolla on varmaan mielenterveysongelmia. Itse ajatatelin viimeksi näin, kun kaupassa pullatakinaa muistuttavan nuoren naisen jolla oli vihreää hiuksissa ja raahusti eteen päin katse maassa nostamatta edes jalkojaan.
Joka toisella tuntuu olevan jotain häiriötä tällä saralla, joten sen kun valitsee joka toisen niin varmaan osuu kohdille.
Ei varmaan mistään voi päätellä varmaksi. Alalla olevan hoitsun kanssa tästä kerran keskustelin ja hän mainitsi huonon hygienian ja räikeän meikin mahdollisiksi tunnusmerkeiksi.
Varmaan epäsiisti olemus, poissaoleva käytös jne
Olen nähnyt. Nuori nainen menee ohi sen näköisenä että käy itkemään. Ilmeisesti ahdistus.
Siriina kirjoitti:
Ei varmaan mistään voi päätellä varmaksi. Alalla olevan hoitsun kanssa tästä kerran keskustelin ja hän mainitsi huonon hygienian ja räikeän meikin mahdollisiksi tunnusmerkeiksi.
Myös shokkivärit ja paljon lävistyksiä naamassa. Joku hoitaja sanoi kerran tällä palstalla että lökäpöksyt miehelle.
No joskus sen oikeastaan haistaa, ilmeisesti siis masennuksen ettei viitsi peseytyä. Olen nähnyt esim bussissa ihan tavallisen näköisiä ihmisiä jotka ovat haisseet hyvin vahvasti hielle tai muuten likaisille. Sitten jos sen näkee, niin kyllä sen näkee käytöksestä/eleistä, eikä mistään kasvonpiirteistä tai lihavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Joka toisella tuntuu olevan jotain häiriötä tällä saralla, joten sen kun valitsee joka toisen niin varmaan osuu kohdille.
Mä oon kyllä sitä mieltä että enemmän kuin jokatoisella. Suunnilleen 99% prosentilla suomalaisista on jotain. Ahdistuneisuutta, valtavaa kroonista aggressiota sekä katkeruutta, uniongelmia, masentuneisuutta, addiktioita, neurooseja, ocd, traumoja, ptsd, kivuliasta emotionaalista epävakautta, paniikkia, pelkoja, keskittymisvaikeuksia, yliaktiivisuutta, muistamisvaikeuksia, stressiä, burnoutia, jatkuvaa turhautumista sekä suuttumista sekä väsymistä eli ns "menkkaamista",...
Noista tuollaisista näkee kyllä merkkejä jo ensimmäisen minuutin aikana kun tapaa uuden ihmisen. Pitää olla ihan sokea jos ei näe. Kun kenet hyvänsä suomalaisen kohtaa niin melkein aina hänellä jotain tuollaista on. Pitää vain valita seuralaisensa sillä lailla fiksusti että on sellaisen ihmisen seurassa jolla on "sosiaalisesti harmittomia" ongelmia (esim masennus) eikä sosiaalisesti haitallisia ongelmia (esim aggressiota).
Eri asia on sitten jos joku on ihan aidosti hullu. Eli esim joku uskoo olevansa Napoleon mutta ei uskalla kertoa sitä kenellekään jotta hänelle ei tehtäisi mitään pahaa, joten hän viettää kaksoiselämää eli esittää olevansa normaali suomalainen. Tuollaisista en mitään tiedä. Kuulemma nuo on todella vaikea tunnistaa. Mutta eipä noilla merkitystä, koska noita on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä sitä mieltä että enemmän kuin jokatoisella. Suunnilleen 99% prosentilla suomalaisista on jotain. Ahdistuneisuutta, valtavaa kroonista aggressiota sekä katkeruutta, uniongelmia, masentuneisuutta, addiktioita, neurooseja, ocd, traumoja, ptsd, kivuliasta emotionaalista epävakautta, paniikkia, pelkoja, keskittymisvaikeuksia, yliaktiivisuutta, muistamisvaikeuksia, stressiä, burnoutia, jatkuvaa turhautumista sekä suuttumista sekä väsymistä eli ns "menkkaamista",...
Noista tuollaisista näkee kyllä merkkejä jo ensimmäisen minuutin aikana kun tapaa uuden ihmisen. Pitää olla ihan sokea jos ei näe. Kun kenet hyvänsä suomalaisen kohtaa niin melkein aina hänellä jotain tuollaista on. Pitää vain valita seuralaisensa sillä lailla fiksusti että on sellaisen ihmisen seurassa jolla on "sosiaalisesti harmittomia" ongelmia (esim masennus) eikä sosiaalisesti haitallisia ongelmia (esim aggressiota).
Eri asia on sitten jos joku on ihan aidosti hullu. Eli esim joku uskoo olevansa Napoleon mutta ei uskalla kertoa sitä kenellekään jotta hänelle ei tehtäisi mitään pahaa, joten hän viettää kaksoiselämää eli esittää olevansa normaali suomalainen. Tuollaisista en mitään tiedä. Kuulemma nuo on todella vaikea tunnistaa. Mutta eipä noilla merkitystä, koska noita on todella vähän.
Tämä on niin totta. Kun tulee pitkältä ulkomaanreissulta keskelle talvista Suomea, niin suurin osa ihmisistä näyttää mielisairailta. Kesällä on meno vähän toinen, mutta kokeilkaa joskus asua syksy etelässä ja palata marras-joulukuussa itä-Helsinkiläisellä bussilla ja metrolla johonkin lähiöön. Olo on kuin suljetulla osastolla!
Suurin osa suomalaisista näyttää mt-ongelmaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Kun tulee pitkältä ulkomaanreissulta keskelle talvista Suomea, niin suurin osa ihmisistä näyttää mielisairailta. Kesällä on meno vähän toinen, mutta kokeilkaa joskus asua syksy etelässä ja palata marras-joulukuussa itä-Helsinkiläisellä bussilla ja metrolla johonkin lähiöön. Olo on kuin suljetulla osastolla!
Tää on niin totta!
Kesällä ihmiset näyttävät pääsääntöisin ok, mutta sitten syksyn kuluessa alkavat näyttämään tosi sairailta. Sitä ei itse tajua, kun on samassa sumussa.
Ruuhkabussi, - juna tai -metro keskellä marraskuuta paljastaa totuuden. Sairasta porukkaa!
Suomalaiset näyttävät usein piiloagressiivisilta ja masentuneilta.
Joistain näkee, joistain ei.