Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsena lyhyestä tulla aikuisena pitkä ja toisinpäin?

Vierailija
04.09.2019 |

Olitko itse pitkä/pätkä lapsena mutta aikuisena päinvastainen vai onko se niin että pitkistä lapsista tulee pitkiä aikuisia ja pätkistä pätkiä? Entä lapsesi?

Itse olin luokkani toiseksi lyhin, ja lyhyeksi jäin. Kaikki lapseni ovat pitkiä, 11 v. poikani luokkansa toiseksi pisin, nyt jo mun pituinen eli 156 cm. Jännä nähdä kuinka kauan kasvavat.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama pätee mun lapsuuden perheessä muihinkin, eli lapsuusiän pituus korreloi aikuisiän pituuden kanssa.

Vierailija
2/38 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite olin aina pisimmästä päästä johki yläasteelle saakka. :D olin 12 vuotiaana 157 cm ja kasvoin siitä vaan 4 cm eli jäin 161 senttiseks. ku taas esim mun sisko oli aina lyhyt mut kasvo myöhemmin, ja moni samanikänen kaveri oli paljon mua lyhyempiä kunnes joskus 16 vuotiaana oliki mua pidempiä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteella lyhimpien joukossa, ja yläasteen päättyessä pisimpien.

Vierailija
4/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene ihan noin yksi yhteen. Ennemminkin noudattaa pojilla isänsä pituutta, ja tytöillä äitinsä, lapsuusiän pituus korreloi harvemmin aikuispituuteen, mikäli vanhempi poikkeaa tästä pituusoletuksesta.

Jos haluatte pitkiä poikia, tehkää ne pitkien miesten kanssa. 

Välillä olen vähän ihmetelyt kun poikalapsen äiti innoissaan odottelee että kuinkahan pitkä siitä pojasta kasvaakaan! Ailloin olen sanonut että luultavasti pari senttiä pidempi kuin isästään, ja näinhän siinä on sitten käynyt :D

Ex-mieheni oli keskonen, ja pienimpien joukossa sinne yläasteen keskiviheille asti, sitten kasvoikin kaikista ohi. Tosin isänsä ja äitinsä olivat molemmat pitkiä.

Vierailija
5/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on ollut aina luokkansa ja aiemmin myös päiväkotiryhmänsä pisimpiä, lukuunottamatta 5-6-luokkaa, jollon aikaisin kasvupyrähdyksensä aloittaneet alkoivat kasvaa ohi hetkellisesti. Nyt tytöllä on mittaa 176, on minua (äitiään) 15 cm pidempi. Tytön kaveri tosin oli alaluokilla aina suunnilleen saman pituinen kuin omani, paitsi silloin viidennellä kun aloitti kasvupyrähdyksen. Tämä tyttö tosin lopetti kasvamisen aikaisin ja jäi n. 160 cm pituuteen (nyt tytöt ysillä, kaveri ei ole kasvanut pariin vuoteen, oma lapsi kasvoi vielä viime vuoden aikanakin, nyt ei ole mitattu).

Itse taasen olen aina ollut lyhimmästä päästä luokallani.

Vierailija
6/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja voi.

Olin 11 vuotiaana 174. Kasvu loppui siihen, sama mitta edelleen.

Naapurissa oleva kaverini oli vielä 15 vuotiaana liki 10 cm lyhyempi. Alkoi möhemmin kasvamaan ja kasvoi reilusti intin aikaan. Nyt 192. Siihen aikaan ei annettu kasvuhormoneita, eli ihan kaurapuurolla kasvettiin mitä kasvettiin.

Näin ainakin pojilla. Tytöillä voi olla toisin.

Vierailija
7/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ihan noin yksi yhteen. Ennemminkin noudattaa pojilla isänsä pituutta, ja tytöillä äitinsä, lapsuusiän pituus korreloi harvemmin aikuispituuteen, mikäli vanhempi poikkeaa tästä pituusoletuksesta.

Jos haluatte pitkiä poikia, tehkää ne pitkien miesten kanssa. 

Välillä olen vähän ihmetelyt kun poikalapsen äiti innoissaan odottelee että kuinkahan pitkä siitä pojasta kasvaakaan! Ailloin olen sanonut että luultavasti pari senttiä pidempi kuin isästään, ja näinhän siinä on sitten käynyt :D

Ex-mieheni oli keskonen, ja pienimpien joukossa sinne yläasteen keskiviheille asti, sitten kasvoikin kaikista ohi. Tosin isänsä ja äitinsä olivat molemmat pitkiä.

Välillä tulee ihan oikeita poikkeamia. Meillä on vanhemmat 161 cm (äiti) ja 178 cm (isä), tytär on nyt 15-vuotiaana 176 cm. Tämä tyttö on aina ollut pitkähkö. Ei mikään erityisen pitkä, mutta normaalivaihteluvälin ylärajoilla.

-5

Vierailija
8/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi aikoinaan sukulaispojasta, että hän tulisi jäämään lyhytkasvuiseksi. Mutta hänpä venähti teininä parimetriseksi.

Vierailija
9/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina pisin kaikista, olin 7lk 170cm ja 9lk 179cm ja nykyään 185cm.

Ala-asteellakin olin pitkä, muistan monet kerrat, että olisi pitänyt olla passi mukana todistamassa, että olen oikeutettu lastenlippuun jos liikuin bussilla tai junalla yksin.. voi sitä itkun määrää.

Olen isoveljeä ja isääkin pitempi. Pituuskäyrän mukaan olisi pitänyt tulla 175cm.

Isosiskoni ja äitini on mua 20cm lyhyempiä.

T. 26v Nainen

Vierailija
10/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä pitävän paikkaansa nuo kasvuennusteet, joita annetaan vanhempien pituuksien mukaan. Poikkeuksia löytyy ihmeen paljon. Puoleen jos toiseenkin.

Mutta useampi ainakin lyhenee vanhuusiässä. Mitä olen nähnyt niin jopa viitisen senttimetriä voi lyhentyä.

Vierailija
11/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö on ollut aina luokkansa ja aiemmin myös päiväkotiryhmänsä pisimpiä, lukuunottamatta 5-6-luokkaa, jollon aikaisin kasvupyrähdyksensä aloittaneet alkoivat kasvaa ohi hetkellisesti. Nyt tytöllä on mittaa 176, on minua (äitiään) 15 cm pidempi. Tytön kaveri tosin oli alaluokilla aina suunnilleen saman pituinen kuin omani, paitsi silloin viidennellä kun aloitti kasvupyrähdyksen. Tämä tyttö tosin lopetti kasvamisen aikaisin ja jäi n. 160 cm pituuteen (nyt tytöt ysillä, kaveri ei ole kasvanut pariin vuoteen, oma lapsi kasvoi vielä viime vuoden aikanakin, nyt ei ole mitattu).

Tyttö ei ole kaunis noin pitkänä.

Vierailija
12/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilttiä. Polvistako pitää katkaista?

Mua ollaan monesti tultu kehumaan pituuden ja kauneuden takia.. ihan vaikka ruokakaupassa, Ehkä ne valehtelee!!

Vierailija
13/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä hontelona teini- ikäisenä, mutta naisena on, jos ei ole miesmäinen ja romuluinen.

Vierailija
14/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alkuvuodesta syntynyt ja aina luokan pisin tai toiseksi pisin tyttö. Seiskaluokalla olin 159 senttinen ja sellaiseksi jäin. Siskoni, jonka kasvukäyrä oli aika samanlainen kasvoi 172 senttiseksi. Minulla kyse ei ollut mistään aikaisesta puberteetista, sehän voi lopettaa pituuskasvun, menkat alkoivat vasta 16-vuotiaana, pidemmällä siskollani taas "jo" 12-vuotiaana.

Veljeni oli aika heiveröinen lapsena, kasvoi 178 pitkäksi. Niin ja vanhempamme ovat äiti 162 ja isä 182 pitkiä. Ihan hyvän pituisiksi kasvettiin kaikki.

Vierailija
15/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aina pisin kaikista, olin 7lk 170cm ja 9lk 179cm ja nykyään 185cm.

Ala-asteellakin olin pitkä, muistan monet kerrat, että olisi pitänyt olla passi mukana todistamassa, että olen oikeutettu lastenlippuun jos liikuin bussilla tai junalla yksin.. voi sitä itkun määrää.

Olen isoveljeä ja isääkin pitempi. Pituuskäyrän mukaan olisi pitänyt tulla 175cm.

Isosiskoni ja äitini on mua 20cm lyhyempiä.

T. 26v Nainen

Itse olen mies ja Seiska

Olin seikalle mennessä luokan pisimpiä noin 170 cm, mutta kasvu loppui yläasteella ja jäin nippa nappa 175 cm: n pituiseksi. Isä on 179 cm ja äiti oli 159 cm. Vaimo on 180 cm. Aikuisista pojista kaksi on noin 180 cm ja yksi 188 cm.

Vierailija
16/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa, jos sinusta tuntuu tuolta. Itse olen nähnyt montakin kaunista pitkää teinityttöä, kun tuolla lentopallokenttien laidoilla pyörii.

Vierailija
17/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa, jos sinusta tuntuu tuolta. Itse olen nähnyt montakin kaunista pitkää teinityttöä, kun tuolla lentopallokenttien laidoilla pyörii.

Millä ihmeellä nuo pitkien tyttöjen haukkujat oikein perustelevat mielipiteitään, kun kaikki missit ja mallit ovat pitkiä ja hehän ovat käsittääkseni naisista kauneimpia?

Vierailija
18/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilttiä. Polvistako pitää katkaista?

Mua ollaan monesti tultu kehumaan pituuden ja kauneuden takia.. ihan vaikka ruokakaupassa, Ehkä ne valehtelee!!

Älä turhaan reagoi kusipäihin, tyhmät ovat aina keskuudessamme.

Vierailija
19/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmista tai isovanhemmista voi päätellä aika paljon. Jos kaikki ovat lyhyitä tai keskimittaisia niin tuskin lapsikaan kasvaa kovin pitkäksi.

Lapset kuitenkin kasvavat eri aikaan joten itsekin olin lapsena pieni mutta teini-iässä kasvoin 20cm 3-4 vuodessa ja olen pitkähkö aikuinen (7cm keskimittaa pitempi).

Vierailija
20/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuteen vaikuttaa moni seikka. Isäni on pitkäraajainen mutta lyhytselkäinen, äitini päinvastoin. Minä (tytär) olen pitkäraajainen mutta myös pitkäselkäinen ja 15 cm pidempi kuin äitini.