Yle: Utsjoen kirjastoauto lakkautetaan ja siitä hirveä valitus. Mitä järkeä pitää yllä turhaa palvelua joka vie rahaa?
Kirjat saa nykyään ladattua suoraan netistä. Itselläkin on e-kirjanlukija ja en voisi kuvitella enää palaavani hankalan paperikirjan lukijaksi.
Kumma miten jotkut jäärät hankaavat kehitystä vastaan. Jos tykkäät lukea kirjasi mielummin paperisena, niin OK. Tee niin, mutta omilla rahoillasi.
Kommentit (167)
Onhan näitä turhia palveluita tässä maassa. Minä kun en käytä mm. työkkäriä, Kelaa, uimahallia, kirkkoa, julkistaliikennettä, saariston lauttoja ja Keravan jätehuoltoa, niin kyllähän ne sitten joutaisivat lakkautetuiksi? Kyllä säästyisi yhteiskunnalle pitkä penni (tai euro).
160: minulle ei makseta mistään. Minä kehun sitä mistä itse pidän ja hyväksi kokenut jne. Olen omissa kirjapiireissäni ihan tavallinen oman osani promootiota vertaisverkostossa tekevä lukija.
Ei sen kummempaa ole kuin printtikirjan kehuminen ja ympärilleen suosittelukaan. Sillä erolla, täällä kotimaassa pakko joskus palstoilla tarttua tähän snobbailuun ja ilkeilyyn, ja kertoa jotain systeemeistä niille, jotka voivat hyötyä, jos saavat infoa.
En minäkään käytä monia palveluja, mutta ymmärrän, että moni muu käyttää. Huvittaa nämä ylimieliset kommentit, kuinka MINÄ olen kehityksen aallonharjalla ja kyllä MUUT ovat tyhmiä, mutta sitten kun tulee se isku, joka osuu omaan itseen, joku palvelu ei toimi tai lakkautetaan, niin kyllä leuka väpättää. Eihän ole taloudellisesti järkevää hoitaa vaikka joitain erikoisempia sairauksia, mitäs merkitystä sillä kansantaloudelle on, että annetaan muutaman hassun potilaan kuolla pois? Mutta kun se osuu itselle tai läheiselle, niin kyllä ollaan peräämässä oikeuksia.
Jäin ihmettelemään, mitä alaspeukutettavaa on siinä, tarjouksia Amazonin Toivelistojensa kautta visusti kyttäävä toinen aktiivinen lukuharrastaja kuluttajana jossain systeemissä voi saada napsittua supertarjouksista kalliita kirjoja, joihin itsellään ei olisi edes e-kirjana vaaraa, saati perinteisenä suomalaisten suosimana kovakantisena? Pitäisikö sairaan ja köyhän lukijan olla käyttämättä megahyvät tarjoukset mitä on ja jotka kykenee käyttämään - ehkä ollen jopa lukematta - jostain ylevistä periaatteista, - jotka olisivat niin kuin mitä?...
Vai käykö kateeksi kun joku muu löytää ja osaa käyttää, viitsinyt lukea kieliä ja opetella käyttämään, uskaltanut opetella systeemit, vaiko mikä?
Jokin nähtävästi.
Kirjailijaa tai kiustantajaa on turha sääliä. Noilla saadaan vedettyä kirjaa ylöspäin bestsellerlistoilla. Sitten se taas myy normihinnalla täyttä häkää ja samoin se jokin juuri ilmestymässä oleva tai ilmestynyt uusi kirja samalta kirjoittajalta. Etenkin, kun noilla aleilla tavoitetaan ihmisiä, joilla luettuaan aikaa myös kirjoittaa arvosteluja. Jotka ovat myös vähän suosiollisempia, koska on hyvä mieli käytännössä ilmaisesta kirjasta, käsiä hioskellen ja hykerrellen. Niiden arvostelujenkin määrä boostaa algoritmiä. Kirja ylös suositteluissa, näkyvyyttä.
Äh, nyt pitää hipsiä. Soon moro
Vierailija kirjoitti:
Kindle nyt tuskin menee nurin, koska se on Amazonin brändi ja tiedätkö kuka sen omistaa? Googlaa Jeff Bezos. Ei Amazon ole menossa konkkaan.
Aina voi ostaa kustantajan sivulta, lähettää tiedoston omaan mailiin, säilöä siellä ja lähettää valitsemaansa lukusysteemiin "pilveen" sekä lukea sieltä. Esimerkiksi mobi-tiedostona omaan kindle osoitteeseen. Pitää itse vain merkata oma normi sählöpostiosoite asetuksista sallittujen lähettäjien listaan. Tai kustantajan lähettävä osoite, jos tahto sieltä ostetun lähettää suoraan kindle pilveen. Jos taas ensin itselle talteen, niin kierrättää omaan tavalliseen mailiin. Sieltä voi jemmata mihin itse tahtoo.
E-kirjan säilyvyyshän on parempi nykykierrossa kuin printatun, jota uutuuden jälkeen kohta ei saa enää. Vanhoja klassikkoja saa eenä pilvin pimein.
En kyllä ymmärtänyt tästä mitään. Minulla on kyllä älypuhelin ja luukkucomin sähköposti mutta silti en tajunnut tästä juurikaan. Minulla on paperikirjoja muuta sata ja lainaan kirjastosta joka viikko jotain.T. 57v
Vierailija kirjoitti:
Toinen turha kuluerä kaupungeille on museot.
Riittää, kun jokaisessa maakunnassa on yksi museo.
No niin totta! Meiläkin tässä Helsingissä ihan kivenheiton päässä toisistaan Kansallismuseo, Ateneum ja Luonnonhistoriallinen museo. Tuon Ateneumin tauluineen päivineen voisi huutokaupata pois. Vaikka venäläisille. Mitä me niillä Gallen-Kalleloilla tehdään? Turha kuluerä. Jos niitä haluaa katsoa, kyllä ne google kuvahaulla löytyy.
Miksi minun pitää maksaa jalkakäytävistä vaikka en niitä käytä? Ajan autolla.